Visos Palangos Aurum 1006 km lenktynių naujienos
Kas yra „BoP“?
„BoP“ (Balance of Performance) yra organizatorių naudojama priemonė skirta suvienodinti lenktynėse dalyvaujančių automobilių galimybes laimėti. Kadangi varžybose dalyvauja įvairūs automobiliai, kurių variklio tūris, galia, svoris ir kiti parametrai kardinaliai skiriasi, organizatoriai siekdami užtikrinti kuo artimesnę konkurenciją riboja minimalų svorį ir pilamų degalų kiekį.
Lietuviško gintarinio Le Mano organizatorius Darius Jonušis kasmet kartoja, kad jo tikslas taip suvienodinti komandų galimybes, kad nugalėtojas paaiškėtų tik paskutiniame rate. Be abejo, daugelis komandų "jaučiasi nuskriaustos" - neva konkurentų „BoP“ (Balance of Performance) palankesnis.
Sportine prasme „BoP“ susivienodina galimybes ir net ta komanda, kuri turi maksimaliai didelį baką ir maksimaliai mažą svorį, nebegali turėti pranašumo prieš kitus. Atsiranda vienodumas.
Pavyzdžiui, net jei kažkurio automobilio degalų bakas yra 120 litrų talpos, tai pagal „BoP“ taisykles jis tarkime maksimaliai galės piltis ne daugiau 100 litrų. Taigi daugiau laiko sugaiš degalinėje.
2023 m. „Aurum 1006 km lenktynių BoP“
- Porsche 992. Variklio darbinis tūris: 4,0 litro. Minimalus svoris 1280 kg, gali piltis 110 kg degalų.
- Audi R8 LMS GT3. Variklio darbinis tūris: 5,2 litro. Minimalus svoris 1290 kg, gali piltis 100 kg degalų, 2x37 mm restriktoriai.
- Mercedes AMG. Variklio darbinis tūris: 6,2 litro. Minimalus svoris 1330 kg, gali piltis 105 kg degalų, 2x36 mm restriktoriai.
- Lamborghini Huracan SP. Variklio darbinis tūris: 5,2 litro. Minimalus svoris 1300 kg, gali piltis 110 kg degalų, 2x41 mm restriktoriai
Kuris automobilis pagal dabartinis „BoP“ taisykles turi pranašumą?
Stengiantis suvienodinti dalyvių naudojamą techniką, visas puses tenkinantis balansas yra kone neįmanomas. Natūraliai viena ar kita komanda dažniausiai liks nepatenkinta.
Ieškodami kurio nors automobilio turimų objektyvių pranašumą suteikiančių savybių pakalbinome lenktynių inžinierių Andrių Kontrimą, šiose lenktynėse besidarbuojantį komandos „Nebankrutuok.lt- Club Exit by RD Signs“ stovykloje.
„Mano nuomone, pagal šiuo metu galiojančias „BoP“ taisykles Palangoje pranašiausi yra „Porsche 992“ automobiliai (juos naudoja „LG OLED“, R.Čapkausko ir N.Dagilio ekipažas bei R.Kupčikas su „Porsche Baltic“ komanda). Jie pagal „BoP“ gali piltis 110 litrų degalų ir ką matome „Creventic“ varžybose, jų degalų sąnaudos iš lyderių grupės yra pačios mažiausios. 24h series lenktynėse jie gali pilnu degalų bakų (110 litrų talpos) važiuoti net apie 1 val. ir 50 min.
„Kas yra kiek keista, kad senesniam „Porsche 991“ automobiliui, su kuriuo kadaise dominavo „Juta Racing (su ja šiemet važiuoja „Chemtransa by Juta Racing“) leidžiama užsipilti gerokai mažiau (90 litrų) degalų. Ir tokiu būdu užuot pasistengus kuo labiau suvienodinti automobilius, taip padidinant vairuotojų įtaką yra elgiamasi priešingai.
„Lamborghini“ turi užsukti į degalinę dažniau
„O „Lamborghini“ automobilių, nors ir juos vairuojančios komandos gali užsipilti tuos pačius 110 litrų (kaip ir „Porsche 992“) degalų sąnaudos yra pačios didžiausios. Todėl jie dažniausiai turi užsukti į degalinę (kas 1 val. 10 min.). Ir netrukus paaiškinsiu kodėl.
„Porsche“ kurdama savo bolidus didžiulį dėmesį buvo nukreipusi į maksimalų variklio darbo efektyvumą ir degalų sąnaudas, o kadangi „Lamborghini Huracan Super Trofeo“ buvo kurtas konkrečiai „Super Trofeo“ varžyboms, kurių trukmė yra viena valanda. Todel italų inžinieriai priešingai nuo „Porsche“, neturėjo tikslo kiek įmanoma labiau sumažinti degalų sunaudojimą – tai „Super Trofeo“ varžybose buvo tiesiog nereikalinga“, - pasakojo „Nebankrutuok.lt- Club Exit by RD Signs“ komandos lenktynių inžinierius Andrius Kontrimas.
Kam „BoP“ palankesnis? „Audi“ ar „Mercedes“?
Tuo tarpu paklaustas apie „Audi“ ar „Mercedes“ skirtumus A.Kontrimas pasakojo:
„Tuo tarpu „Audi R8 LMS GT3“ („Circle K Miles Plus“) ir „Mercedes AMG GT3“ („Stateta BRO by HMobile su F1 pilotu Janu Magnussenu) yra labai panašūs. Abu gamykliniai bolidai, naudojantys tuos pačius „Bosch Motorsport“ kompiuterius. Abiejų variklių galia, efektyvumas, degalų sąnaudos yra kone suvienodintos. Degalų sunaudojimas gali skirtis daugiausiai penkiomis minutėmis.“
Nors ir restriktoriaus pagalba į „Mercedes“ variklį patenka mažiau oro (2 restriktoriai po 36 mm), tačiau tai kompensuoja didesnis variklio tūris (6,2 litro). Jei „Audi“ turi kiek mažesnį variklį (5,2 litro), jiems tai atsveria kiek daugiau į variklį patenkančio oro kiekis (2 restriktoriai po 37 mm).
„Audi R8 LMS GT3“ leidžiamas minimalus svoris yra 40 kg mažesnis, tačiau dėl to „Mercedes“ gali įsipilti penkiais litrais daugiau („Audi“ gali 100 litrų, o „Mercedes“ 105 litrus).
Iš esmės abu bolidai savo specifikacijomis yra labai panašūs, todėl didžiausią įtaką galutiniam rezultatui turės bolidus vairuojantys pilotai.
Kodėl degalų sąnaudoms nemažai įtakos daro ir vairuotojo meistriškumas?
A.Kontrimas taip pat pažymėjo, jog nemažą įtaką degalų suvartojimui turės ir sportininkai: „Kuo profesionalesnis vairuotojas, tuo daugiau jis gali sutaupyti degalų. Pavyzdžiui, kiek stipriai jis spaus akceleratoriaus pedalą bėgėjantis, svarbu ar jis pilnai numins akceleratoriaus pedalą, ar tik iki pusės.
„Taip pat daug degalų yra sutaupoma tiesiosios pabaigoje, prieš stabdant. Jei vairuotojas artėjant prie stabdymo taško nors pusei sekundės atleidžia akceleratoriaus pedalą, automobilis kiek parieda ir tik tada pradeda stabdyti. Iš tokių mažių detalių ir susideda taupymas, dėl to lygiagrečiai neprarandant aukšto tempo.“