Vienodų trasų nebūna
Ten, kur visureigiais važiuoja „Autoaibė Lithuanian Baja – Perimetras“ dalyviai dažnu atveju net patekti negalima. Beveik 2 000 km ilgio „Adventure“ įskaitos trasa driekiasi Lietuvos pasienio ruože, dalyviai vietomis važiuoja palei pat Lietuvos respublikos sieną žyminčius kuolelius.
Be Valstybės sienos apsaugos leidimo taip arti Rusijos ir Baltarusijos sienos važiuoti draudžiama. Taigi varžybų dalyviai turi pamatyti tokius Lietuvos užkampius, kokių nepamatys niekas kitas. Ir vaizdas bei keliai keičiasi kasmet.
„Perimetras“ niekada nebuvo toks pats. Keičiasi kryptis, kuria važiuojame, kartais pagal laikrodžio rodyklę, kartais – prieš. Ir keičiame pačią trasą, kad seniai dalyvaujantys dalyviai nepasiimtų senų žemėlapių ir neturėtų pranašumo prieš mažiau patirties turinčius. Aišku, kai kurios vietos kartojasi, bet didžioji dalis trasos kiekvienais metais būna skirtinga“, – paaiškino „Autoaibė Lithuanian Baja – Perimetras“ organizatorius Gediminas Grigaitis.
Kaip galima 10 metų keisti trasą tame pačiame maršrute? O tai nėra taip sudėtinga, kaip gali pasirodyti. Varžybų dalyviai lenktyniauja siaurais miško keleliais, provėžomis pievose, senai užakusiais servitutiniais keliais. O tokių, pavyzdžiui, Dzūkijos pušynuose – gyvas voratinklis. Taigi per daug nenutolus nuo pasienio kasmet trasą galima išraizgyti vis kitaip. Sunkiau šiaurės Lietuvos lygumose, kur žvyrkeliai platūs, nuolat asfaltuojami ir tenka ieškoti sudėtingesnių ruožų ūkininkų naudojamuose keliukuose tarp dirvonų. Dėl to kartais trasa lenda gilyn į Lietuvą, kartais peršoka sieną į Latviją ir Lenkiją.
„Būna tokių atkarpų, kurių negalim išvengti. Yra Lietuvos pasienyje labai gražių vietų, pro kurias visada leidžiame važiuoti dalyviams, tačiau yra toks principas, kad trasa būtų įdomi, nematyta ir turėtų netikėtumo faktorių“, – paaiškino G. Grigaitis.
Trasoje žada staigmenų
Organizatorius sako, kad visos trasos surašymas ir kelio knygos „Adventure“ įskaitos dalyviams sudarymas trunka beveik dvi savaites. Apie 12–13 dienų. Tiek laiko jis, jau susižymėjęs preliminarią trasą žemėlapyje praleidžia kelyje tyrinėdamas apylinkes, tikslindamas maršrutą. Būna, kad tenka pjauti ant nebenaudojamo kelio užvirtusius medžius ar kreipti maršrutą kitur dėl ūkininkų užartų keliukų. Orientacinius ruožus važiuojantiems visą šį maršrutą reikės įveikti per 60 valandų.
„Autoaibė Lithuanian Baja – Perimetras“ yra ralio reido tipo lenktynės visureigiams. Tai nėra automobilių pravažumo varžybos, kuriose sportininkai daugiau laiko praleidžia traukdami mašiną iš pelkės, nei kad ją vairuodami. Čia trasos sudėtingos, atskiriančios krosoverius nuo tikrų visureigių, tačiau jei vairuotojas moka vairuoti – užklimpti nebus kur.
Vis tik organizatorius perspėja, kad trasa labai stipriai priklauso ir nuo oro sąlygų. Jei orai prieš varžybas bus lietingi, trasos gali pažliugti ir teks važiuoti per purvynes, tad net ir trumpas, 139 km ilgio ruožas nuo Šalčininkų iki Druskininkų gali pareikalauti visos darbo dienos jį įveikti.
„Adventure“ klasės dalyviai važiuoja pagal kelio knygą laikydamiesi kelių eismo taisyklių, mat trasa neuždaryta.
Kiekvienas dalyvis automobilyje turi GPS sekimo sistemas, tad organizatoriai pažeidėjus baudžia laiko baudomis stipriau nei kelių policija. Gali pasirodyti, kad važiuoti leistinu greičiu su gerai bekelei paruoštu automobiliu yra nuobodu. Šiaurės Lietuvos žvyrkeliuose, kur leidžiamas 70 km/val. greitis galbūt taip. Tačiau tokį greitį palaikyti klaidžiuose miškuose – tikras iššūkis.
Kai kur organizatorius greitį riboja labiau, nei kad leistų važiuoti kelių eismo taisyklės. Dažniausiai per pasienyje įsikūrusius kaimus dalyviai važiuoja vos 30–50 km/val. greičiu. Kartais netgi lėčiau, jeigu namai prie pat kelio, kad nesutrikdyti atokiai gyvenančių žmonių ramybės ir nesukelti pavojaus saugumui. Pagal šių bekelės lenktynių filosofiją dalyviai savo greičiu turi varžytis atokioje ir sudėtingoje bekelėje.
Sportininkams – greičio ruožai
Tuo tarpu „Sport“ klasės dalyviai, motociklai, keturračiai ir „Side by Side“ bagiai lenktyniauja greičio ruožuose, vėlgi pagal kelio knygą. Varžybos vyksta lygiai tokiu pat principu, kaip ir Dakaro ralyje. Organizatorius „Autoaibė Lithuanian Baja – Perimetras“ greičio ruožams skiria daugiau dėmesio nei orientacinėms trasoms.
„Nors greičio ruožų kilometrų yra mažiau nei orientacinių, jie yra brangesni. Juos būtina patikrinti ir ten kelio knygoje negalimos klaidos, mat vienaip trasa atrodo, kai važiuoji ją žymėdamas lėtai, ir kitaip, kai sportininkai ja lekia maksimaliu greičiu.
Pavyzdžiui, paprastas kalnelis sportiniu tempu gali pasidaryti tramplinu, o duobė, į kurią nė neatkreiptum dėmesio, atvažiavus greičiau, gali automobilį rimtai išsviesti į orą. Sudarant trasą sportininkams reikia įvertinti visus aštrius posūkius ir daug kitų niuansų“, – pasakojo Gediminas Grigaitis.
Šiemet „Autoaibė Lithuanian Baja – Perimetre“ bus beveik 400 km greičio ruožų trijose sekcijose: prie Kapčiamiesčio, prie Druskininkų ir šalia renginio miesto – Tauragės. Labiausiai organizatorių didinti sportinių greičio ruožų geografiją ribojantis faktorius – laikas. Renginys trunka 60 valandų, daug laiko atima pervažiavimai. Bet kokiu atveju, ribojimas laike ir tiek veiksmo bekelėje per dvi su puse paros padaro šį renginį lietuviškuoju Dakaru.