Nuomone apie prabėgusius metus Lietuvos automobilių sporto srityje, ryškiausius įvykius ir veidus pasidalijo trys Lietuvoje puikiai žinomi žurnalistai: žurnalo „Keturi ratai“ ir televizijos laidos „Ne vienas kelyje“ autorius Egidijus Babelis, automobilių naujienų portalo „Automanas“ bendraautorius Renaldas Gabartas ir televizijos laidos „Autopilotas“ vedėjas Ramūnas Fetingis. Ne vienu klausimu jų nuomonės dažnai išsiskiria, tačiau atsakant į 15min klausimus komisijos nariai rado bendrų sąlyčio taškų.
Kas buvo geriausias lietuvis lenktynininkas 2017-aisiais metais?
Ramūnas Fetingis: Jeigu kalbėtumėm apie geriausią lenktynininką, turbūt logiškiausia būtų vertinti jį pagal tai, kaip pasirodė tarptautinėse varžybose, nes tik ten galima realiai parodyti savo tikrą pajėgumą. Tada besibaigiančiais metais iš esmės vienintelis lietuvis metodiškai „rezultatyviai“ lenktyniavo tarptautinėse varžybose ir daug, ir pasiekdamas puikių rezultatų. Tai Rokas Baciuška. Be to jis puikiai debiutavo Europos ralio-kroso čempionate, dalyvavo dviejuose etapuose. Europos kartingo čempionate galingiausioje KZ2 klasėje Rokas po trijų etapų užėmė puikią 7 vietą, o Prancūzijos etape finišavo antras. Aišku, labai netoli yra ralio-kroso sportininkas Kasparas Navickas. Jis Europos čempionate liko vos per laiptelį nuo podiumo – liko ketvirtas. Atrodytų, būtų logiška jam skirti geriausio titulą. Tačiau buvo du etapai, kur šie du sportininkai (Kasparas ir Rokas) susikovė tarpusavyje – Prancūzija ir Latvija. Ir abejose tiesioginėse dvikovose nugalėjo Rokas, todėl manau jis turėtų būti geriausias. Šiemet jo sportinė forma buvo neįtikėtinai gera.
Egidijus Babelis: Šį titulą norėčiau skirti tokiam lenktynininkui, kuris kažkuo sužibėjo, stipriai pranoko kitus ir padarė kokį tai didelį žygdarbį. Savoje parapijoje vykstančiuose renginiuose šiemet nei vienas neužkliuvo ir neįlindo nei į akis nei į atmintį. Savo balsą skirsiu tam, kuris didelį žygdarbį visai mūsų tautai ir kaimynams padarė svetur: Antanui Juknevičiui, kuris 2017 metų Dakare į finišą atvažiavo 21-oje pozicijoje. Geriausias pasiekimas net tik Lietuvai, bet ir Baltijos šalims. Girdėjau sakant, kad jis tik vienas lenktynes per metus pravažiavo, baisus čia daiktas. Tai turėkit omenyje, kad ta viena „lenktynė“, vienas Dakaras trunka daugiau nei dvigubai ilgiau nei visas Lietuvos ralio čempionatas, o lenktyninių kilometrų skaičius lietuvišką ralį pranoksta dešimt kartų.
Renaldas Gabartas: Jeigu konkurso taisyklės leidžia dairytis į lenktyniaujančius du ratus turinčia technika, tai šiais metais vienareikšmiškai solidžiausiai atrodė „Suzuki World MXGP“ komandai atstovaujantis Arminas Jasikonis. Jis – pirmasis lietuvis tokio rango varžybose (t.y. Pasaulio motokroso čempionate) užlipęs ant podiumo, mat Portugalijos etape užėmė 3 vietą.
Kas buvo perspektyviausias lietuvis lenktynininkas 2017-aisiais (iki 21-erių metų)?
Ramūnas Fetingis: Rokas Baciuška ir Kasparas Navickas. Abu šie sportininkai yra jaunesni nei 21-erių.
Egidijus Babelis: Labai didelį įspūdį šiemet paliko penkiolikmetis Justas Jonušis. Metų pradžioje jo, berods italų komanda važiuojanti Europos čempionate susimovė su padangų pasirinkimu ir nesugebėdami palaikyti tempo dingo iš didelių varžybų. Visgi vėliau Justas važiavo Lietuvos kartingo čempionate su pačiais galingiausiais KZ2 klasės gokartais, ir, pirmą kartą sėdęs prie tų monstrų vairo, tik per plauką netapo čempionu. Be to, moksleivis šiemet, po Ramūno Čapkausko sparnu, sudalyvavo poroje lenktynių kėbuliniais automobiliais ir rodė puikų tempą, neatsilikdamas nuo gerokai didesnę patirtį turinčių lenktynininkų. Tikiu, kad šis jaunuolis turi labai didelę perspektyvą tapti puikiu lenktynininku, tačiau matydamas jo progresą manau, kad Justas kitais metais parodys nustebins dar labiau, tad šiemet savo balsą skiriu kiek vyresniam Rokui Baciuškai.
Pilnametystės tik ką sulaukęs kartingo meistras šiemet Le Mano trasoje vykusiame Europos čempionato etape iškovojo antrą vietą. Ir čia dar ne geriausias pasiekimas. Jis pirmą kartą išvažiavo į pasaulio ralio kroso čempionato etapą Prancūzijoje ir iš karto po varžybų stojo ant trečiojo pakylos laiptelio už pasiekimus S1600 klasėje. Sudalyvavo etape Rygoje – antra vieta. Naujokas net ekspertus privertė nukabinti žabtus ir plačiai atverti akis. Bet Rokas intensyviai tam treniravosi ir ruošėsi. Jis mato perspektyvą ralio kroso varžybose ir ateityje nori važiuoti „Supercars“ automobilių kategorijoje ir duoti į kaulus tokioms legendoms kaip Sebastienas Loebas, Mattiasas Ekstromas, Peteris Solbergas ar Kenas Blokas. Jis sistemingai dirba šiuo klausimu ir pirmieji rezultatai rodo, kad jis turi perspektyvų įgyvendinti savo svajonę.
Renaldas Gabartas: Perspektyviausias tarp jaunųjų pilotų – Rokas Baciuška. Jo rokiruotė iš kartingo į ralio-kroso trasas buvo pavydėtinai sėkminga, o požiūris į darbą – itin profesionalus.
Kas vertas Lietuvos automobilių sporto veido titulo?
Ramūnas Fetingis: Pabandykit kas nors perspjauti Benediktą Vanagą. Jis ne tik automobilių, bet ir sporto apskritai veidas. Visi kiti tik bando jį mėgdžioti, vytis, arba tiesiog juodinti. Taigi čia jau eilę metų favoritas visiškai aiškus.
Egidijus Babelis: Gal jo veidas ir nelabai matomas, bet prie automobilių sporto populiarinimo prisidėjo daug. Tai Tauras Tunyla, kuris kartu su „Simuliatorių akademija“ šiemet įgyvendino „Neste Dream2Drive“ projektą, kuris daugumai tik su žaislinėmis mašinėlėmis žaisti išgalinčių berniukų suteikė viltį įgyvendinti svajonę ir tapti profesionaliu lenktynininku. Vienas toks juo ir tapo. Martynas Sidunovas „Autoplius.lt Fast Lap“ lenktynėse įrodė, kad nuo klaviatūros prie tikro vairo persėdęs vaikis pajėgus silpnu automobiliu nokautuoti garažuose varžtus sukiojančius ir arklių veisimu užsiimančius oponentus. Parodė, kad simuliatoriai veikia ir išmoko važiuoti bei tai, kad ne tik vaikai gali jais mokytis lenktyniauti, bet ir profesionalūs lenktynininkai gali tobulinti savo įgūdžius trasoje gerokai pigiau ir saugiau.
Tikiu, kad Martyno istorija įkvėpė ne vieną vaiką, ir tikiu, kad projektas tik augs ir padės surasti bei į viešumą iškelti dar ne vieną talentą. Kadangi darbas priverčia paslampinėti po lenktynių užkulisius, tai žinau, kad projekto laimėtojų po sezono T.Tunyla neketina palikti likimo valioje, o planuoja su laureatais nustebinti ne tik mūsų parapijiečius, bet ir Europą.
Renaldas Gabartas: Lietuvos automobilių sporto ambasadoriaus insignijos turėtų būti įteiktos Vaidotui Žalai. Jo akrobatiniai triukai ralio trasose iš tiesų sulaukė tarptautinio dėmesio.
Kuris lietuviškas automobilių sporto renginys 2017-aisiais buvo geriausias?
Ramūnas Fetingis: Būsiu banalus, bet „1006 km lenktynės“ Palangoje. Šiais metais Palangos lenktynės pirmą kartą pateko į tarptautinį FIA lenktynių kalendorių ir taip gerokai padidino ne tik savo kaip lenktynių prestižą, bet ir populiarino mūsų šalies vardą užsienyje.
Egidijus Babelis: „Rimo Grand Race“. Be jokios konkurencijos. Taip, jis savo dydžiu neprilygsta nei „1006 km lenktynėms“ Palangoje, nei „Autoplius.lt Fast Lap“ varžyboms, tačiau tai buvo gražiausia, ką šiemet mačiau. Sportinių gokartų ištvermės varžybos miesto centre vis dar galvojantiems, kad kartingas – vaikų žaidimai, įrodė, kad sportiniai kartingai – labai rimtas reikalas. Ir pats renginys buvo suorganizuotas puikiai, su įdomia trasos konfigūracija, puikiomis pozicijomis žiūrovams (niekur kitur iš taip arti nepamatysite lenktynių ir jums palei kojas prazvimbiančių bolidų), viskas vyko sklandžiai.
Geriausia ir gražiausia buvo tai, kad jį organizavo jau nepriklausomoje Lietuvoje gimę jaunuoliai, negalvoję apie jokiu pinigus, jokį uždarbį, sunkiai dirbę ir nemiegoję vien dėl savo entuziazmo ir noro padaryti tiesiog geras ir dideles lenktynes. Geros lenktynės jiems buvo svarbiau už pinigus, ir tai labai matėsi. „Paske Racing“ su Pauliumi Paškevičumi priešakyje padarė nuostabų darbą ir tikiu, kad jų entuziazmas leis kartingo lenktynes miesto centre jau netolimoje ateityje pastatyti ant geriausių Lietuvos autosporto renginių pjedestalo šalia „Autoplius Fast Lap“ ir „1000 km“ lenktynių.
Renaldas Gabartas: Iš to, ką pavyko pamatyti savo akimis, solidžiausiai atrodė „1006 km lenktynės“ Palangoje.