„Dvi savaitės iki Dakaro“
Šiame Dakaro ralyje turime du moteriškus ekipažus „Dakar classic“ ir moto bagių klasėse. Gražuolis „Porsche 911“, su kokiu 1984 m. Dakare nugalėjo Rene Metge, sulaukia turbūt daugiausia dėmesio. Šį gražuolį vairuojanti amerikietė Amy Lerner aistrą automobiliams jaučia nuo vaikystės – moters tėvas buvo antikvarinių automobilių kolekcionierius.
Tačiau lenktyniauti ji pradėjo ne taip jau ir seniai – sužinojusi apie „Rallye des Gazelles“, 2011 m. ir ji prisijungė prie 100 proc. moteriškų lenktynių Maroke. Beje, anot Amy, nors šturmanė Sara Carmen Bossaert gyvenime yra architektė ir buriuotoja, dar neturi ralių patirties, bet turi teisingą mąstyseną.
Lenktynininkėms idėja dalyvauti Dakare atėjo tik prieš kelis mėnesius, kai, išgirdusi apie naujai įsteigtą kategoriją, moteris suskubo įsigyti automobilį. A.Lerner teigia, kad savo dalyvavimą ji galėtų pavadinti „dvi savaitės iki Dakaro“, nes viskas vyko labai greitai ir netikėtai. Antra vertus, kaip teigia moteris, ji yra įpratusi prie smėlio ir žino, kaip pakeisti ratą: „Kas benutiktų, esu pasiruošusi. Baugina tik taisyklė dėl vidutinio greičio, nes važiuoti pastoviu greičiu yra didžiausias iššūkis. Įprastai lenktyniaujama kitaip.“
Na, o antrasis moteriškas ekipažas yra pilotuojamas jau Dakaro legenda vadinamos italės Camelia Liparoti – tai jau 13-asis jos Dakaras. 2021 m., kaip ir pernai, ji dalyvauja Lengvųjų bagių kategorijoje. Moteris nuo 2009 m. dalyvauja kiekvienais metais, iš kurių 9 kartus ji važiavo keturračiu. Camelia lengva atpažinti – ji mėgsta rožinę spalvą ir dažniausiai yra susirišusi dvi uodegytes. Antrus metus jos šturmanė yra vokietė Annet Fischer. Beje, 2019 m. C. Liparoti šturmane buvo Rosa Romero Font – prieš tai 7 kartus dalyvavusi motociklų klasėje (beje, ir Nani Romos žmona). Duetas po septintos Dakaro dienos rikiuojasi 20 vietoje bendrojoje įskaitoje.
Antrosios pilotės ir pilotai
Šįmet lenktynėse turime 4 mišrius ekipažus, kuriuose moterys yra šturmanių pareigose. Tarkime, automobilių įskaitoje važiuoja daugkartinis, jau legendinis Dakaro pilotas Manuelis Pérezas Plaza ir jo dukra šturmanė Monica Plaza.
SSV kategorijoje matome šturmanę Axelle Roux-Decima, vairuotojas – jos vaikinas Matthieu Margaillanas. Pastarieji taip pat priklauso tai Dakaro ralio dalyvių kategorijai, kuri nesvajojo apie ralį – dalyvauti ekipažas nusprendė likus tik keliems mėnesiams iki termino pakrauti techniką kelte Marselyje.
Na, ir ypatingo dėmesio sulaukia „Dakar classic“ dalyvis „Sunhill“ bagis, kurį pilotuoja Frédéricas Verdagueris, o šturmanauja jo žmona Julie, po septintojo etapo esantys 3-ioje vietoje bendroje „Klasikų“ įskaitoje. Išskirtinio dizaino mašinytė yra viena daugiausiai fotografuojamų šiame ralyje. Ji taip pat dalyvavo ir 1982–1983 metų Dakare.
Na ir atvirkščiai – turime kelis mišrius ekipažus, kuriuos vairuoja moterys, o naviguoja vyrai. SSV įskaitoje matome „Polaris“ lenktynininkę amerikietę Kristen Matlock, kuri po pirmojo greičio ruožo pasitraukė iš laiko normos ir dabar važiuoja „Dakar experience“ įskaitoje. Jos vyras Wayne'as su kitu „Polaris“ bagiu vis dar tęsia kovą. Beje, pastaroji šeimyna su „Polaris“ yra pasirašę trejų metų sutartį, tad mes juos dar pamatysime, kaip jie sako, kovojančius tarpusavyje ir norinčius aplenkti vienas kitą. Beje, ši Dakaro naujokų amerikiečių komanda atvyko net su 37 žmonių įgula ir įkurtais visais patogumais jų sunkvežimiuose.
Istorinis momentas ir ateities perspektyva
Na ir žinoma, šių metų sensacija yra lengvųjų bagių vairuotoja ispanė Cristina Gutierrez Herrero – ji nugalėjo pirmojo etapo 277 km greičio ruože ir tapo antrąja moterimi Dakare, išsiveržusia į pirmąją vietą. Prieš tai finišavusią 4-iuose savo Dakaruose su automobiliu ir tapusia pirma ispane, pasiekusia finišą šioje kategorijoje, sportininkę tą patį vakarą sveikino ir legendinė vokietė Jutta Kleinschmidt, nugalėjusi Dakaro bendroje įskaitoje 2001 m. 1998-aisiais ji buvo pirmoji moteris laimėjusi etapą ir po dar vieno etapo pergalės 2005 m. iki šiol nei viena moteris nepakartojo šio fakto.
Lewis Hamiltonas turbūt džiaugiasi, kad jo įžvalgos pasitvirtino – jis dar pernai metais pakvietė Sebastieną Loebą ir Cristina Gutiérrez Herrero tapti jo komandos X44 dalimi „Extreme E“ lenktynėse, kuriose dalyvauja visiškai elektra varomi automobiliai „Odyssey 21“. Šiais metais lenktynės vyks įvairiose pasaulio vietose, pabrėždamos žmogių daromą žalą planetai ir klimatui. „Extreme E“ serijos prasidės kovo 20–21 d. Saudo Arabijoje, vėliau keliaus į Senegalą, Grenlandiją, Braziliją ir Argentiną. Po septintojo etapo C.G.Herrero rikiuojasi 10 pozicijoje bendroje įskaitoje.
Kiekvienai – savi iššūkiai
Motociklų klasėje kova dar nuožmesnė: po septintojo etapo lenktynėse jau nebevažiuoja 22 motociklininkai, tačiau visos čia startavusios 4 moterys tęsia kovą. Legendinė Laia Sanz, važiuojanti „GasGas“ gamyklinėje komandoje, rikiuojasi 25-oje pozicijoje bendroje įskaitoje, „Original by Motul“ važiuojanti Sara Garcia, gyvenime – mechanikė inžinierė, kuri šioje klasėje finišavo pernai, dabar rikiuojasi 52-oje, jos vaikinas Javieras Vega Puerta – 55 pozicijose. Keturračių klasėje lenktyniaujanti Suany Martínez iš Bolivijos laikosi 11 pozicijoje.
Dakaro naujokė Audrey Rossat yra 69-oje vietoje bendrojoje įskaitoje. Pirmosios dienomis ji džiaugėsi savo asmeniniu rekordu, važiuodama 138 km/val. greičiu, tačiau antroje Dakaro pusėje policijos pareigūne dirbanti moteris atvirauja.
„Aš jau nebesidžiaugiu lenktynėmis ar gamta – dabar kovoju tik su skausmu. Bet neketinu trauktis, nes man reikėjo įdėti labai daug pastangų, kad čia būčiau. Be to, mane palaiko tiek daug žmonių.“
Prancūzijos ir Europos enduro čempionė teigia, kad dar niekada nėra vairavusi motociklo 15 valandų, kaip nutiko 5-ą dieną.
Kalbant apie Dakaro sunkumus, kiečiausios motociklininkės pasaulyje Laia Sanz pavyzdys puikiai iliustruoja, kad ir aukščiausio rango profesionalai kartais kovoja asmeniškai. Kaip teigia L.Sanz, 2020 m. jai buvo patys blogiausi metai jos Dakaro istorijoje: ji ne tik susirgo laimo liga prieš tų metų Dakarą, bet stipriai krito ir varžybų metu, vėliau krito ir Andalūzijos ralyje, artėjant šių metų Dakarui. Traumos buvo rimtos, sukėlusios infekcijas, dėl kurių ji negalėjo ilgai sportuoti. Tad šįmet, pasak lenktynininkės, ji nesieka rezultato.
O Dakaro naujokė Sara Jugla nuo pat pradžių patyrė daugybė išgyvenimų. Nuolatos griūdama, ji dar pirmo etapo metu kuro užpilymo zonoje paprašė kolegos Alexandre Bispo važiuoti drauge – pasak jos, tik dėl jo dėka ji vis dar tęsia lenktynes. Tiesa, jau iškritusi iš bendros įskaitos, moteris dabar kaupia patirtį sugrįžti į lenktynes leidžiančioje „Dakar Experience“ klasėje. Po penktojo etapo, grįžusi tamsoje kartu su Alexandre, moteris apsiverkė – anot jos, akmeningoje trasos vietovėje 10 kilometrų ji važiavo net 3 valandas. S.Jugla perėjo į „Experience“ kategoriją.
Legendinės Dakaro ralio dalyvės
Taigi Laia Sanz jau yra legenda – ne tik pagal Dakaro suteikiamą titulą, bet ir apskritai rally-raid lenktynių istorijoje. Lenktynininkė finišavo visuose 10 savo Dakaro ralių, o 2015 metais buvo ir 9-oje vietoje bendroje motociklų įskaitoje. Greta jos derėtų prisiminti ir kitas kosmines moteris. Kaip jau minėjome, motociklų ir automobilių klasių čempiono Nani Romos žmona Rosa Romero Font su motociklu dalyvavo 7-iuose Dakaruose, taip pat važiavo ir kaip šturmanė su bagiu. Jų šeimyną su trimis vaikais neretai galima pamatyti laisvalaikį leidžiančius motokroso trasoje.
„Misterio Dakaro“ žmona Andrea Peterhansel, kuri 2020 m. planavo būti ir savo vyro šturmane (bet planai pasikeitė dėl sveikatos) taip pat yra daug kartų įveikusi Dakarą – ir su įvairia technika. Vokietė, kurios mergautinė pavardė Mayer, vairuoja praktiškai bet ką: sportininkė dalyvauja įvairiose tarptautinėse varžybose su motociklu, automobiliu, keturračiu, SSV ir sunkvežimiu.
Finišavusi bent 4 Dakaruose su motociklu, 3 įveikusi su automobiliu (2004-aisiais buvo 5-a bendroje įskaitoje), 2011-aisiais Andrea pilotavo ir „Monster X-Raid“ komandos atsarginių detalių sunkvežimį, o 2019 m. važiavo kaip lengvojo bagio šturmanė. Moteris kadaise apgailestavo, kad dėl amžiaus ji negali dalyvauti su motociklu, bet tiesiog stebėti Dakarą tik kaip Stephane‘o žmona irgi nenori.
Na ir, žinoma, jau minėta legendinė Dakaro čempionė Jutta Kleinschmidt tai pat yra dalyvavusi ir motociklų įskaitoje 1988, 1992, 1993 ir 1994 metais. Išskirkime ir rusę Anastasią Nifontovą, kuri 2019 m. finišavo kaip pirmoji moteris Malle Moto klasėje, dabar vadinamoje „Original by Motul“.
Saudo Arabijos prieštara
2020 metais paviešintas Saudo Arabijos moterų projektas, panašu, kol kas yra tik pažadas. 2020 m. lenktynėse lankėsi ir kelis etapus išbandė kelios Saudo Arabijos moterys, kurios turėjo dalyvauti jau šiais metais. Gruodžio mėnesį paskelbta informacija, kad projektas planuojamas 2022 m. ir skelbiamos dvi pilotės Dania Akeel ir Mashael Alobaidan, kurioms bus parinktos dvi šturmanės ir moterys važiuos su „Polaris“ bagiu.
Užsimenama ir apie planą startuoti moteriai su motociklu. Lenktynininkės teigia, kad jau nuo vaikystės vairavo keturračius ir motociklus dykumose. Nors pernai metais žadėta, kad trenerė bus J.Kleinschmidt, dabar matome, kad jas treniruos daugkartiniai Dakaro dalyviai Marekas Dabrowski ir Jacekas Czachor, praneša Arabnews.com.
Tačiau tai tik viena medalio pusė. Moterims Saudo Arabijoje leista vairuoti tik nuo 2018 m. birželio mėnesio, o moterys, kovojusios už šią teisę, iki šiol yra įkalintos. Tarptautinėje žmogaus teisių federacijos svetainėje 2020 m. gruodžio 28 d. paskelbtas atviras laiškas, kuriame kreipiamasi į organizatorius, dalyvius, rėmėjus ir transliuotojus: laiške teigiama, kad tūkstančiai kovotojų, taikių aktyvistų už žmogaus teises vis dar yra įkalinti šalies kalėjimuose. Tokiu būdu kviečiama kaip nors solidarizuotis lenktynių metu, pvz., dėvint ką nors rožinio.
„Parodykime tikrąjį Saudo Arabijos veidą“, – teigia kampanijos #StandWithSaudiHeroes organizatorės. „Žiniasklaidos pareiga yra informuoti pasaulį visapusiškai, o ne tik skleisti valdžios pateiktą pasakojimą.“
Taip pat sausio 5 d. TheGuardian.com pranešime teigiama, kad vienos iš įkalintų aktyvisčių lyderių Loujain al-Hathloul, nuteistos kalėti dar 5 metams, sesuo kviečia boikotuoti lenktynes, nes jų trasa eina keli šimtai metrų nuo Riyadh mieste esančio kalėjimo Al-Ha’ir, kuriame ir kali jos sesuo. „Tai groteskiška: moterys lenktyniauja šiose lenktynėse, o mano sesuo merdėja kalėjime už siekį suteikti teisę moterims vairuoti“, – teigia Lina al-Hathloul. „Saudo Arabijai reikia tikros reformos ir realių žmogaus teisių – ne šitos šarados“. Neoficialiais duomenimis, tame kalėjime yra ne tik kankinimo, bet ir seksualinės prievartos kameros.