Visi su siaubu prisimena gegužės 25 d. rytą, kai trečiajame „Vilniaus ralio“ greičio ruože nulinukais važiavęs Arūno Majausko ir Luko Pečeliūno duetas išlėkė iš trasos ir partrenkė ralio gerbėją. Moteris nuo sužeidimų mirė vietoje.
Romualdas Mažuolis: Prokurorams kai kurių dalykų nepaaiškinsi
Nors situacijoje, kurioje žuvo moteris, daugiau ar mažiau, ko gero, kaltos visos pusės, tačiau oficialūs įtarimai pareikšti vieninteliam varžybų saugumo viršininkui Romualdui Mažuoliui. Vyras kaltinamas pareigų neatlikimu.
„Kol kas nėra priimta jokių galutinių sprendimų, tačiau prokurorų pranešimas apie įtarimą mane šokiravo. Kai advokatas susipažins su bylos medžiaga – galvosime ką daryti ir kaip elgtis toliau. Neįsivaizduoju kas bus, jei teismas pripažins kaltu mane. Juk prie kiekvieno žiūrovo apsaugos darbuotojo nepastatysi. Kai tikrinama trasa visi žiūrovai būna atsitraukę saugiu atstumu. Vos tikrinantys žmonės pravažiuoja – žiūrovai vėl užima vietas prie trasos. Bandėme tą pasakyti ir prokurorams, bet jiems tokių dalykų nepaaiškinsi“, – sunkiai rinko žodžius tragedija pasibaigusių varžybų saugumo viršininkas Romualdas Mažuolis.
Įstatymas numato, kad griežčiausia bausmė, pareiškus tokius įtarimus – laisvės atėmimas iki dvejų metų.
Rolandas Dovydaitis: ruošiamos naujos taisyklės nulinukams
Lietuvos automobilių klubo prezidentas Rolandas Dovydaitis bylos eigos vertinti nenorėjo, tačiau sutiko pasidalinti savo samprotavimais apie kaltųjų paieškas. Jo teigimu, vieno kaltininko šioje situacijoje nėra.
„Patys matote, kokie kartais būna ralio žiūrovai. Žiemą ir neblaivių nemažai, vasarą gal mažiau šiek tiek, bet esmė yra tame, kad žiūrovai praktiškai nevaldomi. Užtenka prisiminti ir Visagine įvykusią tragediją, ten irgi žiūrovai stovėjo prie pat trasos. Beje, ikiteisminiam tyrimui dar nėra pateikta filmuota medžiaga iš Vilniaus ralio tragedijos", – sakė R.Dovydaitis.
„Kitais metais kartu su lenkais rengsime WRC etapą. Jau dabar į mus kreipiasi latviai, kurie netgi su rekomendacijomis siūlo savo ekipažus, galinčius važiuoti nulinukais. Manome, kad nulinukais turėtų važiuoti kažkokios praeityje garsios pavardės, žmonės, kurie jaustų atsakomybę, kad nebūtų slapto lenktyniavimo. Ne paslaptis, kad iki šiol nulinukai tarpusavyje dažnai varžydavosi, matuodavo ir lygindavo laikus. Mūsų teisininkai šiuo metu dirba prie naujų taisyklių tobulinimo. Jos lies nulinukus. Kaip žinote, nulinukai nemoka starto mokesčio. Sieksime, kad šie ekipažai sumokėtų užstatą, kuris būtų grąžinimas, jei duetas pravažiuoja be nusižengimų. Priešingu atveju pinigai atiduodami nebūtų. Dirbame šia linkme ir sieksime, kad tokios tragedijos nepasikartotų“, – tvirtino LAK prezidentas Rolandas Dovydaitis.
Mantas Vaičiūnas: kartais žiūrovus reikia apmėtyti akmenimis
Ralio varžybose kartu su tėvu Arūnu važiuojantis ir šturmano vietoje sėdintis Mantas Vaičiūnas taip pat yra išbandęs nulinuko vaidmenį. Anot lenktynininko, nulinukams yra skiriamos aiškios užduotys, kurias ekipažai privalo vykdyti. Lenktynininkas pripažino, kad kiekvienas nulinukų ekipažas nori žinoti savo rezultatą, tačiau netrukus pridūrė, jog pagrindinis tikslas – įsitikinti, kad greičio ruožas yra saugus ir gali būti pradedamas.
„Mūsų darbas – valyti trasą ir stebėti žiūrovų situaciją. Jei matome, kad yra žiūrovų nesaugiose vietose, privalome apie tai pranešti artimiausiame punkte, kuriame yra ryšys su teisėju – vadinamoje „lapėje“. Mes turime juos informuoti, kad nebūtų pradėtos varžybos, nes yra žiūrovų nesaugiose pozicijose“, – tvirtino M. Vaičiūnas.
M. Vaičiūnas teigė, kad organizatoriai privalo atsirinkti, kurie ekipažai yra verti važiuoti nuliukais. Jo teigimu, ne visi duetai supranta savo uždavinius, o noras paspausti greičio pedalą ir priveda prie tragedijų.
„Manau, kad nulinukais negali važiuoti bet kas. Ekipažas turi jausti atsakomybę ir suprasti, kad jų misija nėra lenktyniauti. Tik suprantantis apie šį sportą žmogus jaučia, kada žiūrovams yra saugu, o kada ne. Kai po nulinukų paleidžiami tikrieji ralio lenktynininkai, jiems visai neįdomu, kur tie žmonės stovi. Jų tikslas – laikas ir rezultatas, todėl žiūrovų saugumu kiek įmanoma turi rūpintis organizatoriai, „nulinukai“, o labiausiai – patys žiūrovai“, – tvirtino lenktynininkas.
„Pastarąjį kartą nulinukais teko važiuoti „Autoplius 300 lakes rally“ varžybose. Kai kuriuose žvyriniuose greičio ruožuose, posūkių išorėje stovintiems žmonėms kai kada specialiai iš po ratų paleisdavome daugiau akmenų, žvyro ir dulkių. Tada pamatai, kad supratę pavojų žiūrovai atsitraukia ar iš ten dingsta visai. Kartais tik apmėtant akmenimis žiūrovus galima juos paprotinti. Jei posūkių išorėje jiems akmenų paleistų koks V. Švedas ar D. Butvilas – garantuotai pusė jų ten stovėtų be dantų. Pajutę pavojų žmonės susimąsto. Aišku, kartais būna girtų drąsuolių, kuriems ir akmenys nebaisūs“, – apie nulinukų darbo specifiką kalbėjo lenktynininkas.