Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Po nuotykiais pažymėto debiuto Pasaulio „Baja“ taurėje E.Valeiša ir M.Varža žengia į kitą kategoriją

2022-ieji metai Egidijui Valeišai ir Mindaugui Varžai buvo išties įtempti. Lenktynininkai visus metus paskyrė Pasaulio „Baja“ taurės varžyboms ir taip ruošėsi startui šių metų Dakare. Visgi T4 bagiu važiuojantis ekipažas nutarė įvykių neskubinti ir šiemet dar nesileido į didžiausią gyvenimo nuotykį Saudo Arabijoje. Tačiau toks planas bręsta 2024-iesiems metams, o per šiuos metus duetas ketina įgyti dar daugiau patirties. Ekipažo šturmanas Mindaugas Varža atvirai ir išsamiai papasakojo apie prabėgusį sezoną, kuriame buvo išties daug staigmenų bei atskleidė ateities planus bei jau priimtą sprendimą pasirinkti kitos kategorijos techniką, rašoma pranešime.
E.Valeiša ir M.Varža 2022-ųjų metų sezone
E.Valeiša ir M.Varža 2022-ųjų metų sezone / Marian Chytka nuotr.
Temos: 1 „Rally-raid“

Visuomet su doze humoro įspūdžius pasakojantis Egidijaus Valeišos šturmanas Mindaugas Varža pokalbio pradžioje priminė kadaise jau minėtą savo sparnuotą frazę: „Kiekvienas kinas per gyvenimą turi pagaminti tris dalykus – džinsus, sportbačius ir magnetofoną, o kiekvienas save lenktynininku laikantis lietuvis privalo sudalyvauti 1000 km lenktynėse Palangoje ir Dakaro ralyje“.

Atėjus iš klasikinio ralio laukė naujovės

Tačiau prabilęs apie tikrąsias jo ir Egidijaus Valeišos sprendimo priežastis lenktyniauti Pasaulio „Baja“ taurėje Mindaugas Varža pasakojo, kad idėja sėsti į motobagį kilo kartu su šios technikos populiarumo banga. Iš klasikinio ralio į naują discipliną žengusiems Egidijui Valeišai ir Mindaugui Varžai teko mokytis nemažai nepatirtų dalykų, tačiau metai buvo produktyvūs. Ekipažas prieš sezoną jau tuomet deklaravo, kad Pasaulio „Baja“ taurėje rinks patirtį Dakaro raliui.

„Klasikiniame ralyje tu turi būti tarsi geras atlikėjas, kuris privalo atlikti kompozitoriaus kūrinį – vairuotojo padiktuotą ir užrašytą stenogramą. Ralio reido disciplinoje jau tampi tarsi ne tik atlikėjas, bet ir dirigentas – turi jausti, suprasti bei pasakyti daug daugiau dalykų. Jei ralyje viskas, galima sakyti, yra metrų tikslumu ir improvizuoti nereikia, tai ralio reide viskas yra gerokai plačiau. Čia skaityti kelią turi ir pats. Reikia turėti intuiciją, kas laukia už posūkio, už kopos ir panašiai“, – sakė Mindaugas Varža.

Nuotykių daugiau nei rezultato, bet patirtis – neįkainojama

Startui Pasaulio „Baja“ taurėje lietuviai pasirinko latvių komandą SRT, kuri nuomoja ir aptarnauja bagius šiose lenktynėse. Lietuviams jie puikiai pažįstami ir iš klasikinio ralio, kuriame rūpinasi Vaidoto Žalos ir Vlado Jurkevičiaus automobiliais. Būtent dėl panašaus mentaliteto, gerų santykių ir puikaus vardo lietuviai sukirto rankomis su „braliukais“ ir susikrovė lagaminus į pirmąjį etapą Rusijoje, kuri tuo metu dar nebuvo pradėjusi karo prieš Ukrainą. Čia lietuvių laukė pirmas krikštas, kuris pažymėtas incidentu.

„Pirmasis etapas buvo Sankt Peterburge. Ten važiavome su dygliuotomis padangomis. Buvo labai šalta, nes bagis yra atviras, tai sėdėjome apsirengę keliais rūbų sluoksniais, kad nesušaltume. Pagal FIA vis tiek turi būti su kombinezonais, tai su tiek rūbų atrodėme kaip kokie šimtalapiai. Tame etape mums nepasisekė – turėjome avariją, apsivertėme, buvo ir navigacinės įrangos problemų.

Vėliau išvažiavome į etapą Jordanijoje. Ten jau buvo reikalų su navigavimu, nes priešingai nei europiniuose etapuose, nėra važiavimo keliukais. Atsiranda važiavimas pagal laipsnius ir jau reikia tikrai daug šturmano žinių. Aišku, aš pasiklydau labai greitai – gal keturiasdešimtame kilometre. Klaidžiojome pusvalandį ir visiškai atsitiktinai radome „waypointą“. Kaip iki jo atvažiavome – net neįsivaizduoju. Per „fuksą“. Vėliau atsirinkome, kur esame ir neskubėdami finišavome. Tai buvo šaltas dušas man kaip šturmanui.

Po Jordanijos vykome į Italiją. Sekėsi gana gerai. Važiavome kurį laiką antri, bet irgi buvo nuotykių. Vienu metu kelias buvo užtvertas dėl ispano avarijos. Mes jam padėjome ir tik kai jau keliavome po finišo namo sužinojome, kad mums teisėjai už tą pagalbą nusprendė kompensuoti laiką. Iki tol jokio sprendimo dėl laiko kompensavimo nebuvo, tai paskutinius du greičio ruožus važiavome nežinodami, ar esame tvirtai antri ir galime nerizikuoti, ar esame treti ir mums reikia spausti bei vytis priekyje esantį varžovą. Nusprendėme eiti „va bank“ ir apgadinome, o vėliau ir sulaužėme galinę bagio svirtį ir sugaišome labai daug laiko. Ir tik po finišo sužinojome, kad teisėjai mums kompensuoja laiką. To mums būtų pakakę ramiai atvažiuoti į finišą iškovojant antrą vietą“, – prisiminė Mindaugas Varža.

Po šio etapo Pasaulio „Baja“ taurės kalendoriuje buvo nemažas laiko tarpas be varžybų, tačiau Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža nusprendė į savo planus įtraukti ir Europos etapą Graikijoje, kuris čia vyko pirmą kartą. Šios varžybos lietuvius pasitiko dar kitokiomis oro sąlygomis – alinančiu karščiu. Čia Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža finišavo trečioje vietoje.

„Po Graikijos išvykome į Ispaniją ir čia supratau, kad graikiškas karštis buvo tik apšilimas. Tą savaitgalį Ispanijoje buvo 40-45 laipsniai karščio. Ten pirmą kartą patyriau tokį dalyką, kad važiuojant iškišus ranką pro langą atsivėsinti reikia traukti ranką atgal į vidų, nes atrodo, kad į ją kažkas karštu „fenu“ pučia, tiesiog degina. Buvo labai sunku fiziškai, nes su šalmais ir kombinezonais sėdėjome valandų valandas. Sekėsi neblogai, bet pramušėme du ratus. Nors pagal „splitus“ buvome antri, treti, tačiau kai nebeturi atsarginių ratų, o važiuoti dar lieka dešimtys kilometrų, tempo jau nebeparodysi.

Kitas etapas vyko Lenkijoje ir jis priminė lietuviškus „Perimetro“ greičio ruožus miškais, keliukais, kvartalinėmis linijomis, poligonais. Ten, beje, pamatėme Eriką Goczalą, kuris dėka Roko Baciuškos gedimo, laimėjo šių metų Dakarą. Jis tada dar buvo nepilnametis, važiavo „nuliais“. Jau tada matėsi, kad jo tempas savo šalies varžybose yra neįtikėtinas. Mes viename greičio ruože atvažiavome po jų treti, bet jau atrodė, kad lėkėme maksimaliai. Jis tikrai talentingas jaunuolis“, – įspūdžiais dalijosi Mindaugas Varža.

Sezono viduryje išbandė kitą bagį ir gilino žinias šturmanų stovykloje

Po šių varžybų Lenkijoje Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža sulaukė kito lietuvio Daliaus Steponavičiaus kvietimo išmėginti aukštesnės, jau ne T4, o T3 kategorijos bagį. Ekipažas šiuo pasiūlymu pasinaudojo ir startavo nacionaliniame Ispanijos čempionato etape. Ten duetas turėjo smulkių techninių problemų ir pirmojo greičio ruožo nebaigė. Tačiau antrame greičio ruože startavę pagal „Super Rally“ taisyklę ir jau nebeturėdami ką prarasti lietuviai pademonstravo absoliučiai antrą laiką, į priekį praleisdami tik automobilių įskaitos ekipažą su „Mini Cooper“ visureigiu.

Mindaugas Varža atskleidė, kad šturmanavimo subtilybės ralio reido disciplinoje, ypač ten, kur yra važiavimas pagal laipsnius, buvo gana nemenkas iššūkis. Sezono viduryje jis net buvo pradėjęs savo sugebėjimais dvejoti. Tačiau pasitikėjimas sugrįžo po to, kai Mindaugas Varža apsilankė Maroke, kur sudalyvavo šturmanų mokymuose.

Juos organizavo ir vedė prancūzai Isabelle Patissier ir Thierry Delli-Zotti. Jie abu savo patirties bagaže turi dešimtis tokio stiliaus varžybų – tarp jų ir Dakare. Dakaro ralyje Isabelle Patissier startavusi yra beveik dešimt kartų. Tuo metu Thierry Delli-Zotti šturmano patirtį šiose varžybose yra kaupęs beveik tris dešimtmečius ir net su tuometiniu gamyklinės „Mitsubishi“ komandos pilotu Kenjiro Shinozuka. Būtent ši prancūzų pora Maroke Mindaugą Varžą mokė navigacijos gudrybių lenktyniaujant.

„Mokymuose naudojome dabar Dakaro ralyje šturmanams privalomą planšetę su kelio knyga, kurioje buvo sudėti 2021-ųjų metų Maroko ralio greičio ruožai. Ten tris, keturias dienas važiavome greičio ruožais mokydamiesi, kaip naudojantis visa navigacine įranga perprasti visas šturmano darbo paslaptis.

Naudos gavome tikrai daug ir patariau net Benediktui Vanagui savo šturmaną Kuldar Sikk išsiųsti į šiuos mokymus, ką jis ir padarė ir vėliau džiaugėsi, kad buvo naudos. Gaila, kad dėl visiems žinomų priežasčių šiemet jie nespėjo Dakare įrodyti, ką moka ir gali“, – sakė Mindaugas Varža.

Antroje sezono dalyje – daugiau pasitikėjimo savimi ir šalto proto

Maroke įgavęs daugiau suvokimo apie ralio reido specifiką Mindaugas Varža su Egidijumi Valeiša susiruošė į Portugaliją, kur vyko dar vienas Pasaulio „Baja“ taurės etapas. Būtent šiose varžybose ekipažas startavo dar 2021-aisiais metais, kai atsirado pirmųjų minčių apie startus motobagiu. Čia lietuviams jau daug kas buvo matyta, tad ir rezultatas gavosi visai neblogas.

„Iš etapo Portugalijoje tikėjomės daug, nes žinojome, kas laukia. Kadangi jau buvo antra sezono pusė, buvo ir to pasitikėjimo savimi, kuris dar padidėjo po Maroko šturmanų mokyklos. Tikėjomės, kad pasirodysime tikrai gerai ir tai pavyko. Ilgą laiką važiavome pirmi, trasoje pavijome anksčiau prieš mus startavusį arabą. Egidijus lėkė ypač greitai, tempas buvo superinis. Tačiau tuomet atsitiko psichologinis momentas, kai Egidijui pasakiau, jog neskubėtų, nes esame pirmi. „Pirmi“ turbūt ir buvo tas raktinis žodis, po kurio padarėme klaidą, pražiopsodami vieną klastingą posūkį. Čia kasmet dalyviai padaro daug klaidų jo nepamatydami. Nepamatėme ir mes, o viskas baigėsi virtimu.

Bagis taip įkrito į griovį, kad jokių šansų nebuvo jo iš ten ištraukti. O buvo likę vos 12 kilometrų iki finišo. Buvo tikrai apmaudu, nes jau buvome patikėję pergale. Tai tikrai suprantu Roką Baciušką, kuris Dakare irgi apmaudžiai paleido pirmąją vietą. Bet yra kaip yra. Tai yra patirtis. Suklupęs atsistoji, nusipurtai dulkes ir eini toliau“, – sakė Mindaugas Varža.

Po varžybų Portugalijoje Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža dar startavo Saudo Arabijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose, „Middle East“ čempionato etapuose. Pasak šturmano, toks sprendimas buvo priimtas siekiant pagerinti savo rangą FIA reitinge, į kurį atsižvelgiama dėliojant starto tvarką kitose varžybose. Tokiu atveju prioritetiniai ekipažai išvengia atsidūrimo rikiuotės pabaigoje ir trasoje nepatenka į situaciją, kai tenka lenkti daug lėtesnių, tačiau aukščiau išrikiuotų varžovų.

„Saudo Arabija parodė, kad reikia išmokti važiuoti ne tik greitai, bet ir stabiliai. Ten niekam nieko neįrodinėjome ir atrodė, kad visai nelekiant atvažiavome treti. Tai parodė, kad randus tinkamą balansą tarp greičio ir atsargumo galima turėti gerą rezultatą. Turi labai gerai suprasti, kur gali rizikuoti, o kur ne. Tikrai negalima lėkti visur, nes greit stovėsi be atsarginių ratų.

Paskutinės sezono lenktynės buvo Dubajuje. Jose labai daug ekipažų susidūrė su problema, kai dėl monotoniško važiavimo kopomis ir dėl blogo matomumo bei dėl vėjo pakilusių dulkių tarsi dingo horizontas ir dalyvius pradėjo pykinti. Net patys vietiniai sportininkai tuo skundėsi. Yazeedas Al Rajhi, kuris tokiose kopose važinėja nuo vaikystės, irgi sakė, kad jį užklupo jūros liga. Mes po pirmosios dienos jautėmės blogai, rezultato nebuvo, todėl nusprendėme kad antrą dieną nebekankinsime savęs ir nebestartavome.

Taigi šie metai buvo tokie, kad nuotykių turėjome daugiau nei rezultato. Padarėme klaidų, tačiau iš jų mokomės. Nes tikrai nepasimokysi iš svetimų klaidų. Šiame kelyje viską privalai patirti pats ir klaidas išgyventi pats. Tik taip atsiranda patirtis“, – pasakojo Mindaugas Varža.

Kad šis sezonas lietuvių ekipažui buvo įtemptas, byloja ir statistika. Per metus keliaujant į varžybas teko aplankyti per 15 šalių, turėti apie 60 skrydžių.

Tikslai – tie patys, kategorija – kita

Šiais metais Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža vers dar vieną pasiruošimo Dakaro raliui puslapį. Ekipažas nusprendė, kad 2023-iųjų metų sezone varžysis Europos „Baja“ čempionate, tačiau tam rinksis kitos kategorijos techniką. Iš T4 bagio duetas sės į T3.

„Pagrindinis dalykas yra biudžetas. Kad išlaikytume pasiruošimo Dakarui strategiją nusprendėme, kad važiuosime penkių etapų Europos „Baja“ čempionate ir dar bandysime startuoti kai kuriuose Lietuvos automobilių ralio čempionato etapuose. Beje, šiemet Lietuvos ralio sezonas bus labai įdomus dėl naujos technikos, todėl klasikinis ralis bus mūsų kalendoriuje. Na ir metų pabaigoje matysime – jei viskas vyksta pagal planą, jei renkame biudžetą Dakarui, pravažiuosime dar du Pasaulio ralio reido čempionato etapus vardan geresnės formos ir tuomet jau Dakaras.

Šiemet nusprendėme žengti laipteliu aukščiau ir sėsti į T3 kategorijos bagį. Gal greičio prasme ten nėra didelis žingsnis į priekį, bet ši technika už T4 yra pranašesnė savo patikimumu, kai kuriais pakabos sprendimais. Galimi didesni ratai, stipresnės stebulės. Tai technika, su kuria gali važiuoti drąsiau. Su Roku Baciuška ar Eriku Goczalu tikrai nesivaržysime, bet bandysime parodyti, kad ir senukai gali. Ir nesvarbu, kokie skaičiai mūsų su Egidijumi asmens koduose, nes širdyje jaučiamės tarsi dvidešimties“, – pokalbį baigė Mindaugas Varža.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai