„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

„Rally Monte Carlo Historique“ pradėjo trys Lietuvos ekipažai

Vasario 1-osios vakarą startavo 26-asis prestižinis Monte Karlo istorinių automobilių ralis, kuriame šiemet varžosi net 233 ekipažai iš 29 pasaulio šalių. Ralyje kartu su tokių tolimų valstybių kaip JAV, Japonija ar Argentina plevėsuoja ir Lietuvos, Latvijos ir daugelį varžovų bei kolegų nustebinusios kovojančios Ukrainos vėliavos.
Karolis Raišys ir Ovidijus Meilūnas bei Tadas Vitkevičius ir Feliks Krivickij startuoja Monte Karlo istoriniame ralyje
Karolis Raišys ir Ovidijus Meilūnas bei Tadas Vitkevičius ir Feliks Krivickij startuoja Monte Karlo istoriniame ralyje / Komandų ir organizatorių nuotr.

Lietuviai susitiks Monake

Pagal istorines tradicijas, Monte Karlo klasikinių automobilių ralis prasidėjo ne Monake, o skirtinguose miestuose, iš kurių dalyviai turi suvažiuos į mažiausią Europos valstybę. Daugiausiai, 120 iš 237 ralyje užsiregistravusių ekipažų, startavo iš Milano Italijoje.

Istorinių automobilių raliui startas buvo duotas ketvirtadienio vakarą, tad jo dalyviai visą naktį ir penktadienio rytą kelią skynėsi link pirmą lenktynių etapą ženklinančio Monako.

Trys lietuvių ekipažai startavo iš dviejų skirtingų miestų

Du lietuvių ekipažai – Tadas Vitkevičius ir Feliks Krivickij, vairuojantys 1978 m. gamybos SAAB 96 V4, ir Karolis Raišys su Ovidijumi Meilūnu, važiuojantys su 1961-ųjų laidos „Jaguar MKII“, – startavo už 360 km nuo Monako esančiame Milane.

Trečioji lietuviška Andriaus Vaitekūno ir Pauliaus Beniušio įgula, raliui pasirinkusi vokišką „Volkswagen Karmann Ghia Coupe“, lenktynes pradėjo Vokietijoje, Heseno žemėje esančiame Bad Homburge, kurį garsina mineraliniai vandenys, kurortai ir kazino.

Milanas dalyvius išlydėjo pompastiškai: daugiau nei 100 automobilių važiavo ant didelės Milano katedros Piazza del Duomo aikštėje pastatytos arkos, mojavo šimtams susirinkusių žmonių. Italai šiltai išlydėjo senų automobilių vairuotojus į tolimą kelią.

Šių varžybų išskirtinumas – itin ilgas pirmasis pervažiavimas. Nors tiesiausiu keliu Milaną ir Monaką skiria vos daugiau nei 300 kilometrų, organizatoriai dalyvius nusprendė pravesti pro „vaizdingą“ maršrutą aplinkiniais Alpių kalnų keliais, kurio ilgis – 960 kilometrų. Dalyviai juo važiuos visą naktį ir didžiąją dalį dienos atsižymėdami korteles toli vienas nuo kito išmėtytuose kontrolės punktuose.

Vasario 2-ąją po pietų iš skirtingų Europos miestų keliaujantys dalyviai pradės rinktis Monake, kur dar kartą važiuos per starto arką. Vasario 3-iąją prasidės azarto kupinos lenktynės, mat nuo ankstyvo ryto visi išvažiuos į pirmuosius greičio ruožus.

Pasiruošimas startui

„Dieną pradėjome anksti, 9 ryto jau buvome atvažiavę į patį centrą, kur vyko administracinė bei techninė komisijos. Labai gražus renginys: parke išsirikiavę per 100-ą klasikinių automobilių, gausybė bendraminčių, draugų, ir netgi tokių žvaigždžių, kaip Dakaro nugalėtojas Bruno Saby“, – pasakojo Karolis Raišys.

Jau septintą kartą čia dalyvaujantis šių lenktynių prizininkas sako, kad intensyvi diena galutinai paruošiant automobilį startui, montuojant įrangą, susitinkant su senais draugais ir mezgant naujas pažintis džiugina įspūdžiais, tačiau vargina, o tai – nėra gerai prieš laukiantį beveik 1000 kilometrų naktinio pervažiavimo į Monaką iššūkį.

„Dalyvauti istoriniame Monte Karlo ralyje – kiekvieno senovinių automobilių gerbėjo svajonė“, – sakė šiose prestižinėse lenktynėse debiutuojantis A. Vaitekūnas, prieš ketverius metus išskirtinį „Volkswagen Karmann Ghia Coupe“ įsigijęs labdaros aukcione Kalifornijoje.

T. Vitkevičiui tai jau antrasis startas šiame prestižiniame ralyje. Prieš dvejus metus Tadas su šturmanu Vėjūnu Toleikiu, vairuodami tada daugeliui bemaž nematytą ir nemenkai nustebinusį egzotiškąjį 1968 m. gamybos ZAZ 965, kelią Monako link skynėsi per Alpių serpantinus.

„Debiutinis ralis – tai tarsi apšilimas dublerių komandoje, o dabar – šuolis į pagrindinę, kur atsakomybė visiškai kita. Štai kad ir pirmojo etapo krūvis – 970 kilometrų, tačiau sunkumai mūsų su Feliksu negąsdina, tad tikimės su gerbėjais pasimatyti finiše“, – lenktynių starte kalbėjo „Vilduja Racing“ atstovas T. Vitkevičius.

Po trumpo poilsio Monake T. Vitkevičiaus, A. Vaitiekūno ir jau septintą kartą šiame ralyje dalyvaujančio K. Raišio ekipažai, kurių automobilių startiniai numeriai atitinkamai 181, 182 ir 208, šeštadienį ir sekmadienį toliau varžysis antrojo ir trečiojo „Rally Monte Carlo Historique“ etapų lenktynėse.

Iš viso „Rally Monte Carlo Historique“ dalyvių laukia 17 etapų, kurių bendras ilgis netoli 3 tūkstančių kilometrų.

Lietuvių žygis į Monte Karlą prasidėjo prieš 93 metus

Monte Karlo ralio atradėjais laikomi du Lietuvos aviacijos karininkai Klemensas Martinkus ir Jonas Pyragius, kartu su kitais 107 ekipažais garsiajame ralyje debiutavę 1931 m.

Du lietuviai aviatoriai, dideli automobilių sporto entuziastai ralyje dalyvavo su Kaune įsigytu „Oakland Model 101 Roadster“. Dėl užpustytų šalies kelių jiems teko startuoti ne iš Kauno, bet iš Karaliaučiaus, o automobilį geležinkeliu gabenti iki Kybartų, iš kur ekipažas savais ratais pasiekė Karaliaučių ir iš ten startavo.

Pradėjus lenktynes iš Karaliaučiaus, ekipažui teko įveikti 2644 km. 1931-aisiais K. Martinkus su J. Pyragiumi užėmė aukščiausią iš visų lietuvių, bet kuriais metais dalyvavusių Monte Karlo ralyje – 30 bendrosios įskaitos vietą.

K. Martinkus kartu su Jonu Valaičiu sparnus į Monte Karlo ralį kėlė ir 1933 m. ir turėjo startuoti iš Talino, tačiau lenktynių protokoluose abu sportininkai pažymėti kaip nefinišavę.

Tarp 144 ekipažų, 1934 m. Monte Karlo ralio dalyvių, yra ir pirmojo Lietuvos karo lakūno Prano Hiksos bei kartu su juo važiavusių žmonos Irenos, inžinierius Jono Gromadskio ir Česlovo Burbos pavardės.

Jie važiavo su patobulintu „Hudson Essex Terraplane“ automobiliu ir savo klasėje užėmė 23 vietą, o bendroje įskaitoje – 37-tą.

P. Hiksa dalyvavo ir 1935 m. Monte Karlo ralyje, o kompaniją jam vėl palaikė žmona ir Vaclovas Jagminas su savo antrąja puse. Iš 149 ekipažų tais metais finišą pasiekė 103, o lietuviai buvo 67-ti.

Ketvirtasis ir paskutinis lietuvių bandymas šturmuoti Monte Karlą buvo 1937-aisiais, kai ralio bacila per P. Hiksą užsikrėtęs prie „Ford Eifel“ vairo sėdo Č. Burba drauge su Vaclovu Šulcu, startavę iš Stavangerio (Norvegija). Jie finišavo 72-ti iš tais metais lenktynių baigmę pasiekusio 81 ekipažo.

Monte Karlo ralių šešėlyje neliko ir jau 26 metus rengiamos „Rally Monte Carlo Historique“ lenktynės, kuriose dalyvauja nuo pirmojo tokio ralio, įvykusio 1911m., iki 1983 m. pagaminti automobiliai ir kuriuos vairuoja iškilūs istorinės technikos gerbėjai, restauratoriai ir praeityje buvusios automobilių sporto garsenybės.

Tarp jų ir trijų automobilių ekipažai, vežantys lietuviškąją trispalvę ir Vytį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs