Intriga iki paskutinio posūkio
Jei būtų renkami gražiausi ralio pirmenybių epizodai, „Žemaitija 2015“ finišas neabejotinai patektų į pačių įspūdingiausių reginių dešimtuką. Lietuvos čempionate besivaržantis tituluotas latvis Janis Vorobjovas dar kartą įrodė, kodėl yra laikomas „ralio lapinu“. Jau po pirmosios varžybų dienos pradėjęs garsiai dūsauti dėl neaiškius garsus skleidžiančios transmisijos ir „laikyti čiūrikus“, kad tik geležis iškentėtų visus 130 kilometrų greičio ruožų.
Tuo pat metu Janis tyliai tirpdė sekundes, skiriančias jį nuo lenktynių lyderio, o lemiamu momentu – paskutiniajame greičio ruože – detonavo sukauptą nuosavos patirties ir ambicijų bombą. Jis ne tik panaikino 10 sekundžių deficitą, skyrusį nuo lyderio, bet kirto finišo liniją 2 s anksčiau, už pergale spėjusį patikėti Ramūną Čapkauską.
„Mes iš tiesų po pirmosios dienos greičio ruožų bijojome, kad automobilis subyrės nepasiekęs finišo, bet prieš paskutinį GR nutarėme rizikuoti ir viską statyti ant kortos: arba pergalė, arba nebaigtos lenktynės. Šįkart avantiūrizmas pasiteisino“, – šypsena tvieskė J. Vorobjovas, Lietuvoje per keletą pastarųjų metų laimėjęs keturis prestižinius ralius.
Apskritai labai gerai, kad konkurencija taip stipriai išaugusi, kad nėra vieno dominuojančio ekipažo, kaip neseniai buvo Roko Lipeikio ar Vytauto Švedo „eros“ metais
R. Čapkauskas, „Žemaitijos 2015“ lyderiu tapęs po apmaudaus Martyno Samsono automobilio variklio gedimo, tikino finišo tiesiojoje nemažinęs tempo ir nebandęs skaičiuoti, kokio greičio pakaktų pergalei.
„Myniau, kiek galėdamas ir padariau vienintelę nedidelę klaidelę, kai noras vieną sankryžą įveikti greičiau virto poros-trejeto sekundžių nuostoliais. Bet kai sužinojau, kad Janis tiek daug atsilošė – buvau pritrenktas. Visa laimė, kad esu užsigrūdinęs – nepuoliau ašaroti. Juo labiau, kad ir pats lyderiu pabuvau gal pusvalandį, ir tik todėl, kad tolių toliausiai nuo visų atsiplėšęs Martynas pasitraukė sugedus mašinai. Apskritai labai gerai, kad konkurencija taip stipriai išaugusi, kad nėra vieno dominuojančio ekipažo, kaip neseniai buvo Roko Lipeikio ar Vytauto Švedo „eros“ metais. Dabar lenktynės turtingesnės emocijų ir gerokai įdomesnės“, – atviravo R. Čapkauskas.
Degalų ginče bus padėtas taškas
Ralis „Žemaitija 2015“ pateks į lietuvišką automobilių sporto istoriją dar dėl vieno svarbaus dalyko: LASF žmonės ryžosi išsklaidyti abejones pastaruoju metu įsiplieskusiose diskusijose apie „koviniuose“ boliduose naudojamus degalus. Tiksliau – šiek tiek mistifikuojamą E85 bioetanolio ir benzino mišinį. Vieni tikina, kad šis kuras nuo įprasto A98 markės benzino ar profesionalių sportinių degalų, paprastai vadinamų „karlesu“, skiriasi tik gerokai mažesne kaina. Keletas komandų, ant specialaus diagnostinio stendo lyginę variklio darbą naudojant E85 ir A98 benziną teigė, kad buvo užfiksuoti tik simboliniai skirtumai.
Kiti pastebi, kad visiškai liberalizavus „degalų klausimą“ atsirado galimybė naudoti pagal specialų receptą konkrečiam varikliui paruoštą „kokteilį“, turintį itin didelį oktaninį skaičių ir suteikiantį apčiuopiamą pranašumą trasoje. Kadangi kiti greitį lemiantys automobilio agregatai ir parametrai (variklio kubatūra, restriktoriaus diametras, svoris etc.) yra griežtai reglamentuoti, galimi žaidimai su degalais iškreipia sąžiningos sportinės kovos principus.
LASF Ralio komiteto narys Egidijus Janavičius antrosios varžybų dienos rytą iš lyderių, naudojančių E85, paėmė degalų mėginius, kurie bus siunčiami į šioje srityje besispecializuojančią laboratoriją (greičiausiai Vokietijoje). Gavus atsakymą ar tikrai šis kuras nesiskiria nuo pardavinėjamų daugelyje degalinių, būtų padėtas taškas svarbiame ginče.
Ralis ūgtelėjo
Varžybų komisaro pareigas ralyje „Žemaitija 2015“ ėjęs tarptautinio FIA tribunolo narys Arnas Paliukėnas, vertindamas renginį konstatavo, kad organizatoriai padarė didžiulį žingsnį į priekį.
„Išskirtinis „Žemaitijos ralio“ bruožas – itin sportiškos, geros trasos. Šio regiono reljefas bei gruntas leidžia surengti kokybiškas varžybas, o organizatoriai tais koziriais sėkmingai pasinaudoja. Jie labai daug dėmesio skiria saugai, labai daug pastangų ir dėmesio skiria tam, kad gerai jaustųsi sportininkai. Jei prie kažko ir galima prikibti, tai iš tiesų tėra smulkmenos“, – pripažino A. Paliukėnas.
Komplimentų raliui „Žemaitija 2015“ pažėrė vienas lenktynininkų. Savo požiūrį laiške LASF vadovams išdėstęs Egidijus Gelūnas atkreipė dėmesį, kad skirtingai nei Lietuvoje tapo įprasta, didžiąją dalį greičio ruožų – identiškas buvo tik vienas GR – sportininkai važiavo po vieną kartą (tai leidžia rikiuotės gale esantiems ekipažams pasidžiaugti nesuardyta kelio danga). Kiti lenktynių organizatoriai stengiasi tais pačiais kelias visus „prasukti“ po du kartus, taip gerokai pigiau išspręsdami teisėjų, apsaugos, medikų ir ugniagesių-gelbėtojų ekipažų deficito problemą.
E. Gelūno teigimu, labai svarbi netgi tokios „smulkmenos“, kaip starto vieta. Ralio „Žemaitija 2015“ organizatoriais į GR automobilius išleidinėjo nuo asfalto, ten kur tokios galimybės nebuvo – nuo tvirtos žvyro dangos. Todėl viena ašimi varomos mašinos starte nestrigo „kvadrinių“ bolidų išrausto grunto duobėse.
„Naktinis GR surengtas sulaukus visiškos tamsos, o tai padėjo sportininkams išvengti važiavimą apsunkinančios prieblandos zonų. Be to, visur buvo labai aiškiai išdėstyti ženklai ir nuorodos tiek sportininkams, tiek žiūrovams, – konstatavo E. Gelūnas. – Klubas „N40“ pasirūpino ir tuo, kad grįžtantys iš GR į serviso zoną automobiliai būtų nuplaunami specialiai įrengtoje mobilioje plovykloje. Pačioje serviso zonoje danga lygi ir švari, nežaloja tentų, kuriuos privalu tiesti ant žemės, palikta pakankamai vietos ir susipažinimo su trasa automobiliams“.