Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Unikaliausios „Press ralio“ trasos: pavydi net ralio meistrai

Automobilių ralio lenktynės pasižymi itin plačia varžybų geografija. Lietuvos čempionato etapai vyksta ne specialiose trasose, o uždaruose viešuosiuose keliuose. Dažniausiai vingiuotais atokiais vieškeliais gražiausiose šalies vietovėse. Tačiau joks renginys savo geografinėmis spalvomis Lietuvoje dar nepralenkė jau beveik ketvirtį amžiaus kasmet vykstančio tarptautinio „Press ralio“.
Press ralis Palangos oro uoste
Press ralis Palangos oro uoste / Press rally nuotr.

Kaip rašome pranešime spaudai, ralio dalyviams teko lenktyniauti ir veikiančiuose tarptautiniuose oro uostuose, kariniuose poligonuose, bobslėjaus trasose bei netgi važinėti dviračių takeliais.

Trasos tokios, kad net veidrodėliai užlinksta

Šiemet gegužės 31–birželio 1 dienomis vyksiantis tarptautinis „Viada Press ralis“ bus rengiamas jau 24 kartą. Ilgamečiai jo dalyviai, automobilių temomis rašantys ir laidas kuriantys žurnalistai palaiko gerus ryšius su profesionaliais lenktynininkais.

Kai prasideda istorijos apie lenktynes, ir įspūdingiausių vietų prisiminimai, profesionalams tenka nuleisti ausis prieš žurnalistus, mat organizatoriai visuomet pasirūpina, kad kiekvienam dalyviui po ralio reikėtų rimtos pertraukos visiems įspūdžiams nuslopinti.

„Aš dar dabar prisimenu maždaug prieš dešimtmetį vykusius „Press ralius“ Druskininkų apylinkėse, kur reikėjo važiuoti siauriais dviračių takeliais mišku. Finišą pasiekdavom su užlankstytais veidrodėliais ir net nesuprasdavom kur jie buvo užlenkti. Tiems greičio ruožams reikėjo pilietinės drąsos.

Nebuvo įmanoma jos išmokti, nebuvo ir kada susirašyti stenogramos, tai važiuodavom aklai ir taip greitai, kaip tik galėdavom“, – aštrius įspūdžius prisimena TV laidos „Autopilotas“ vedėjas Ramūnas Fetingis.

Finišą pasiekdavom su užlankstytais veidrodėliais ir net nesuprasdavom kur jie buvo užlenkti. Tiems greičio ruožams reikėjo pilietinės drąsos, - sako R.Fetingis

„Viada Press ralis“ atitinka Lietuvos ralio C lygos, mini ralio formatą ir taisykles: čia dalyvauja ne profesionalūs sportininkai, dažnu atveju su standartinėmis, sportui neruoštomis mašinomis, tad ir greičio ruožai yra saugesni ir lėtesni nei kad aukščiausios lygos čempionate. Vis tik daugelis žiūrovų, matę pasirodymus miesto aikštėse įsivaizduoja, kad toks ralis tėra pasisukinėjimas aplink kūgelius. Klysta. Kiekvienais metais slalomai atskiedžiami greitomis trasomis.

Maksimalaus greičio išbandymai

Štai praėjusiais metais po paralelinių 1–2 pavaros lenktynių Kretingos rotušės aikštėje, kurios vyks ir šiemet, dalyviai išvažiavo į specialiai „Press raliui“ dviem valandoms uždarytą tarptautinį Palangos oro uostą, kur lenktynės vyko pakilimo taku.

„Aš dar niekada lenktynėse nesu važiavęs 230 km/val. greičiu. Šiaip toks greitis lygioje ir tiesioje vietoje neatrodo kažkoks kosminis, ir važiuoti tokiu greičiu yra viskas tvarkoj iki kol neprireikia stabdyti. Kai esi milžiniškoje erdvėje, neturi jokio atskaitos taško prie kurio prisirišti, sunku pasirinkti stabdymo tašką. Jei stabdyti pradėsi per anksti – išbarstysi sekundes. Jeigu per vėlai – na, tai niekada geruoju nesibaigia“, – nuotykius pasakojo pernai „Audi RS3“ automobiliu dalyvavęs Renaldas Gabartas.

Kai kuriems mažiau patirties turintiems dalyviams smagiau lėkti figūriniuose ir vidutinio greičio slalomuose. Jie gerokai saugesni, klaidos dažniausiai kainuoja tik nuverstus kuoliukus ir už tai gautas baudos sekundes. Tuo tarpu ralio mohikanai visi lyg sutarę įspūdingiausiomis trasomis vardija tas, kur buvo daugiausia greičio ir pavojaus.

Apšilimui – ir kariniai poligonai

„Natūralu, kad augant praktikos bagažui, kai akys pradeda priprasti prie greičio, jau nori iššauti iš trumpų slalomo kelnių prie greitų trasų. „Press ralyje“ visada būna tokios pakopos. Mes kopėme nuo Kačerginės „Nemuno žiedo“ į viršų“, – pridėjo R.Gabartas.

Ne visi spėja priprasti prie greičio ir nuo lėtų slalomų išvažiuoti į greitas trasas. Prieš penkmetį organizatoriai dalyviams pakišo tokį pirmąjį greičio ruožą apšilimui, kad daugelis iki šiol prisimena. Tai 7 km ilgio trasa Panevėžio Pajuostės kariniame poligone.

„Tai buvo pirmasis mano „Press ralis“, pirmasis startas, ir kai tik starto metu nuspaudžiau akceleratorių iki dugno, pirmą kartą jį atleisti teko už gero kilometro. Tame greičio ruože buvo viskas ir iš karto: tiesiosios, kur automobilis išvystydavo maksimalų greitį, ilgi užtęsti posūkiai ant betono dangos, nuo vieno kurių nuslydau, painūs ir lėti slalomai lėktuvų parkavimo aikštelėse ir labai greitas siauras, vingiuotas kelias miškeliu finišo link. Viename greičio ruože!“ – starto iki dabar negali pamiršti TV laidos „Ne vienas kelyje“ vedėjas Egidijus Babelis.

Negana to, kad Pajuostės greičio ruože, pakilimo take tarp stabdymo zonų buvo milžiniški atstumai, tai savaitę prieš ralį gerai palijęs lietus paskatino žolę tarp betono blokų peraugti automobilius. Pirmiesiems džiunglėmis važiavusiems ekipažams trasos teko tikrąja to žodžio prasme ieškoti trasos.

Vienu metu trasoje buvo gal 15 automobilių. Ir kai į vieną posūkį skirtingomis trajektorijomis, skirtingais greičiais atlekia bent 4 ekipažai, tai buvo mažų mažiausiai įdomu, – prisiminė R.Gabartas.

Pašnekovams atmintyje įstrigo ir prieš trejus metus Baltijos šalyse, Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje vykęs „Press ralis“, kuris trasų įvairove nurungė bet kokį panašų renginį. Jiems teko lenktyniauti lygiagrečiais Siguldos bobslėjaus trasos einančiu vingiuotu, stačiai į kalną kylančiu keliu, o viską vainikavo „Iron balls“ (liet: metaliniai kamuoliai arba metaliniai kiaušai“) greičio ruožas slidininkų takais Estijoje. Siauri asfaltiniai keliukai tankiame miške, akli posūkiai per tramplinus.

O galvojantiems, kad ralis – tik lenktynės su laiku, organizatoriai Estijoje, šalia Pernu miesto esančioje „Auto24Ring“ trasoje pakišo dar vieną kiaulę ir sukti ratus kas minutę leido vis daugiau dalyvių.

„Vienu metu trasoje buvo gal 15 automobilių. Ir kai į vieną posūkį skirtingomis trajektorijomis, skirtingais greičiais atlekia bent 4 ekipažai, tai buvo mažų mažiausiai įdomu“, – prisiminė R.Gabartas.

Šiemet lenktyniaus uoste

„Kai yra didžiulės ir įdomios erdvės, sudėlioti įtraukiančias trasas nėra sudėtinga. Svarbu, kad būtų daug vietos ir lygi danga, nes kai yra duobių, reikia galvoti, kaip išsukti trasos konfigūraciją, kad dalyviai nelaužytų automobilių“, – kukliai komentavo ilgametis varžybų vadovas Donatas Liesis.

Jis giria pagrindinį organizatorių, Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentą Valdą Valiukevičių už tai, kad suranda ir suderina išskirtines vietas lenktynėms, kurios ir patį renginį daro išskirtiniu. Donatas prisimena, kad sudėtingiausia buvo paruošti trasą tarptautiniame Palangos oro uoste, mat turėjo labai ribotą laiko tarpą, kai jame nekilo ir nesileido lėktuvai.

Šių metų, jau 24 kartą vyksiantis „Viada Press ralis“ taip pat bus išskirtinis. Ralio bazė ten pat, kur buvo ir paskutinius dvejus metus – šalia Palangos esančiame „Atostogų parke“, kurį itin pamėgo dalyviai. Žurnalistai lenktyniaus tiek Lietuvos, tiek Latvijos teritorijoje.

Penktadienį, jie rungtyniaus Klaipėdos krašto apylinkėse, autodromuose, Kretingos centre. O šeštadienį laukia išskirtinis pasirodymas Liepojos uoste ir lenktynės miesto gatvėmis, Liepojos laisvojoje ekonominėje zonoje. Beje, žurnalistų ralio dalyviams jau teko lenktyniauti šalia laivų – Klaipėdos kruizinių laivų terminale, kur viena klaida galėjo išsivystyti į pasiplaukiojimą su žuvimis. Organizatoriai sako, kad šiemet dalyvių atminties archyvai vien iš žurnalistų ralio pasipildys ne vienu dideliu aplanku.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai