„Sportiniu laivu ištisą parą plaukti sportinę distanciją – tai tikrai panašu į tam tikros rūšies maratoną, į legendines Le Mano automobilių lenktynes ant vandens. Ši regata – didelis ištvermės išbandymas“, – 15min sako varžybų organizatorius, Vilniaus jachtklubo valdybos narys, buriuotojas Liutauras Kižys.
Tačiau, kaip pats juokiasi, kartą paragavęs... dažniausiai negali sustoti! 24 valandų regatą Trakuose Vilniaus jachtklubas organizuoja jau trečius metus iš eilės. Ir jei pirmąjį kartą čia dalyvauti nusprendė patys drąsiausi, praėjusiais metais raginti jų nebereikėjo – prisijungė ne tik savo kailiu paros plaukimą jau išbandę buriuotojai, susidomėjo ir nauji nariai.
„Tie, kuriems patiko pirmoje, antroje regatose, norėjo dalyvauti ir šiais metais. Čia niekas negalvoja – sunku ar lengva, jei užkabina – norisi išbandyti save, savo galimybes“, – sakė L.Kižys.
O tų, kurie nusprendė patys sau mesti iššūkį – 8 komandos, šiemet ištvermės regatoje varžosi jachtos „Kometa“ (kap. Aleksandr Tomaševskij), „OHANA-TBK“ (kap. Dominykas Jogėla), „EVI“ (kap. Eimutis Inkrata), „Draco“ (kap. Jevgenijus Skuryginas), „Esmeralda“ (kap. Laimis Smazinas), „Šiaurinė“ (kap. Darius Sarsevičius) ir pirmų dviejų regatų čempionai – 2017 metais geriausią rezultatą parodžiusi „Time Out“ (kap. Antanas Valavičius) bei praėjusių metų laimėtoja „Muzika“ (kap. Liutauras Kižys).
Čia įgulos tarpusavyje varžosi plaukdamos skirtingais laivais, tačiau praktika rodo – net ir teoriškai lėtesnis laivas gali laimėti pirmą vietą. Taip nutiko 2017 metais, kai nugalėjo „Time Out“, nors 2018 metais laimėjusi „Muzika“ teoriškai tarp dalyvių buvo greičiausia jachta.
„Svarbiausia, kad laivas būtų techniškai tvarkingas, tinkamai paruoštas regatai. Visuomet vieni laivai greitesni, kiti – lėtesni, tačiau tam buriavime yra specialios, skirtingo greičio laivams sulyginti skirtos formulės, pagal kurias apskaičiuojamas teorinis rezultatas“, – patikino L.Kižys.
Jo teigimu, laivas, nors ir labai svarbu, vis tik rezultatą labiausiai lemia buriuotojų kompetencija – patirtis, pasiruošimas, strategija. Galiausiai – ar įgulos nariai yra universalūs, gali vienodai profesionaliai atlikti skirtingas funkcijas laive, ar gali dirbti pamainomis, ar į tą patį veiksmą susikoncentruoti tenka 24 valandoms.
Tačiau nori nenori čia įprastai laimi labiausiai patyrę – naujokams šioje regatoje užimti pirmąją vietą pritrūksta treniruočių ant vandens.
L.Kižys neslepia – jei oro sąlygos buriavimui sudėtingos (o tokias bent kol kas žada orų prognozės regatos metu, – red.), pavargstama fiziškai, tačiau apie dėl miego stokos limpančias akis nėra kada galvoti, svarbu laiku atlikti užduotis laive.
Išvargstama ir psichologiškai – juk ir ratus tenka aplink tas pačias ežerų vietas vieną po kito sukti, o ir nuolatinę įtampą jausti, – kuris iš dalyvių nesvajoja apie pergalės skonį?
„Mažame sportiniame laive 24 valandas išbūti su įgulos nariais – taip pat nemenkas iššūkis. Kartais tokio laiko tarpo užtenka, kad komandinė dvasia žlugtų, tačiau lygiai taip pat ji gali tapti tik tvirtesnė. Todėl juokiamės, kad jei jau be pykčių išlipama į krantą – vadinasi, su tais žmonėmis gali plaukti ir toliau, ir kitose varžybose demonstruoti savo galimybes“, – sakė L.Kižys.
Tačiau žadama vėjuota penktadienio naktis ir vėjo negailintis šeštadienis regatos dalyvius ragina pirmiausia susikaupti sportine prasme. L.Kižio teigimu, Trakų akvatorija pakankamai sudėtinga buriuoti – vėjas ežeruose dažnai keičia kryptį, todėl plaukimas tampa intensyvus.
„Pirmoje regatoje, skaičiavau, kiek vendų riekia padaryti. Kitaip – kiek kartų permesti bures į kitą pusę. Suskaičiavau 44 manevrus. Kad būtų aiškiau, palyginimui – plaukiant jūra kartais galima ir parą ar dvi laukti kitos krypties, ten plaukimas šiuo požiūriu nėra toks intensyvus kaip ežere, o ypač – Trakuose“, – kalbėjo regatos organizatorius.
Tačiau jo teigimu, būtent jūrinio buriavimo patirtis kai kuriems buriuotojams gali būti itin naudinga ištvermės prasme – kai tenka ilgas valandas nemiegoti, plaukti kelias paras be patogaus poilsio.
„Čia svarbiausia – maksimali koncentracija, susikaupimas, visas 24 valandas svarbu išlaikyti dėmesį. Tačiau būtent tai ir žavi, ir vienija čia dalyvaujančius buriuotojus – visi nori save išbandyti, pasitikrinti – ar sugebėsim atlaikyti tokį krūvį parą laiko? Šis smalsumas ir atveda dalyvauti“, – 15min kalbėjo pašnekovas.
Prieš trejus metus nusprendę organizuoti tokio tipo regatą L.Kižys sako taip pat buvo vedamas smalsumo – juk pasaulyje tokios regatos vyksta jau daugelį metų. Jos ypač populiarios JAV, Anglijoje, o dabar siekiama regatos populiarumą didinti ir Lietuvoje.
24 valandų regata Trakuose prasidėjo penktadienį 20 valandą vakare ir truks iki šeštadienio 20 valandos vakaro. Burinės jachtos plauks pagal numatytą maršrutą tiek ratų, kiek pajėgs greičiausiai per parą.
Regatos nugalėtojai paaiškės po paros, suskaičiavus rezultatus pagal ilgiausią jachtos per parą nuplauktą atstumą ir kiekvieno laivo balo santykį. Tikslų jachtų nuplauktą atstumą visą parą skaičiuos specialiai šioms varžyboms laivuose įdiegta transporto priemonių stebėjimo įranga.
Ši technologija taip pat leis varžybas stebintiems teisėjams ir kranto komandoms realiu laiku stebėti kiekvienos jachtos vietą, padės nustatyti, ar teisingai įgulos apiplauks privalomus distancijos ženklus ir suskaičiuos nuplauktas jūrmyles.
Daugiau regatos įspūdžių – spalvingoje nuotraukų galerijoje: