Ryškiausia Brazilijos žvaigždė Pele pribėga prie mačo arbitro Rudi Glocknerio ir paprašo jo skirti šiek tiek laiko užsirišti batus. Savo batus ryškiausia čempionato žvaigždė rišasi ypač kruopščiai ir lėtai. Visos filmavimo kameros nukrypsta į „Puma“ sportinius batelius. Vėliau paaiškėja, kad už šį triuką Pele sąskaita pasipildė 120 tūkst. JAV dolerių.
Aštuntojo dešimtmečio pradžioje sporto prekių ženklai siekė kuo didesnio dėmesio bet kokia įmanoma kaina. Kuo ryškesnė prožektorių šviesa, tuo geriau.
Praėjus pusei amžiaus rinkodarinės taisyklės smarkiai pasikeitė. Šiame pasaulio čempionate Danija žaidžia apranga, į kurią žvelgiant neįmanoma identifikuoti nei gamintojo, nei rinktinės, kuri ją vilki. Visi simboliai ir prekės ženklai sąmoningai „paslėpti“.
Už matomumą šiais laikais kur kas svarbiau yra žinia, kurią danai siunčia pasauliui.
„Nebylia“ apranga danai ir šios šalies sporto inventoriaus gamintojas „Hummel“ kritikavo šeimininko Kataro požiūrį į žmogaus teises.
Juodas spalvos variantas turi dar jautresnę potekstę – šiomis aprangomis siekiama pagerbti migrantus darbininkus, žuvusius statant pasaulio čempionato arenas.
„Gedulo spalva, – pristatydamas aprangą instagrame rašė „Hummel“, – Visiškai palaikome Danijos rinktinę, bet norime atkreipti dėmesį, jog šis turnyras nusinešė tūkstančius žmonių gyvybių.“
Apie tai, jog pasiųs pasauliui labai aiškią kritišką žinią, Danijos futbolo asociacija buvo užsiminusi dar likus metams iki turnyro.
Nors FIFA pasaulio futbolo čempionato taisyklės draudžia politinius pareiškimus ant komandinės uniformos, atrodo, kad Danija trimis savo marškinėlių dizaino variantais – visiškai raudonu, visiškai baltu ir visiškai juodu – sugebėjo rasti būdą, kaip šiuos reikalavimus apeiti.
Aprangoje nėra jokių žodžių, jokių simbolių. Tiesiog nebylus pareiškimas, kuris visiems aiškus.
Nacionalinės komandos emblema, „Hummel“ logotipas ir dekoratyviniai balti ševronai – prekės ženklo simbolis, kuris danų rinktinės aprangas puošia nuo praėjusio amžiaus devinto dešimtmečio. Visi šie atributai dabar yra susilieję į raudoną, baltą ar juodą spalvas.
Su savo originaliomis istorijomis, užkoduotomis marškinėlių dizaine, į Katarą atvyko ir daugiau rinktinių.
Pavyzdžiui, Japonija į Katarą atsivežė mėlynus origamio įkvėptus marškinėlius, kokiais šios šalies rinktinė žaidė pačias pirmąsias rungtynes.
Naujosios aprangos rinkodaros kampanijai pasirinkti manga serialai „Blue Lock“ ir „Giant Killing“, o marškinėliai Japonijoje buvo pristatyti per komiksus.
Meksikos rinktinės marškinėliai pasaulio čempionatų metu įprastai būna vieni originaliausių.
Ne išimtis ir šis turnyras. Meksika į Katarą atvyko su išvykos apranga, kurios dizaine atsispindi šalies istorija, šaknys ir kultūra.
Balti marškinėliai papuošti raudonais raštais. „Tai ne tik apranga, – rašoma Meksikos futbolo federacijos pristatyme. – Tai yra magijos, jėgos ir poezijos kupinas šedevras.“
Pagrindinės žalios Meksikos rinktinės aprangos dizainą įkvėpė dievas Kecalkoatis. Ši „Plunksnuotoji gyvatė“ actekų mitologijoje buvo vienas iš aukščiausių teigiamų dievų.
Nakties dangaus ir vėjų valdovas, žynių luomo, kultūros globėjas, jis taip pat simbolizuoja žmogaus prigimties dvilypumą, ypač būdingą ikiispaniškoms vietos kultūroms.
Vokietijos tradiciškai balta pagrindinė apranga yra su vertikalia juoda juosta. Jos dizainą įkvėpė patys pirmieji rinktinės marškinėliai, kuriais vokiečiai žaidė dar 1908-aisiais.
„Marškinėliai įkūnija komandinę dvasią“, – rašoma Vokietijos futbolo sąjungos pristatyme.
Istorinių paralelių apstu ir Ispanijos rinktinės išvykos aprangoje, kurioje dera šviesiai mėlyna ir balta spalvos. Jos dizainas sukurtas pagal 1982-aisiais pasaulio čempionate „Raudonosios Furijos“ vilkėtą išvykos aprangą. Prieš keturis dešimtmečius pasaulio čempionatas vyko būtent Ispanijoje.
Argentina taip pat siunčia labai aiškią žinią, kuri ypač aktuali šių dienų Katarui. Pagrindinės aprangos marškinėliai ir toliau išlieka su baltomis ir žydromis vertikaliomis juostomis, o štai išvykos apranga yra violetinė.
Violetinė apranga simbolizuoja kovą už lyčių lygybę.
Šiame pasaulio čempionate dėl vietos po saule grumiasi ne tik 32 stipriausios žemyno rinktinės, bet ir devyni skirtingi prekių ženklai, kurie komandoms teikia visa ekipuotę.
Daugiausiai klientų turi amerikiečių „Nike“. Su šio prekės ženklo aprangomis žaidžia trylika šio čempionato komandų – Australija, Brazilija, Kanada, Kroatija, Anglija, Prancūzija, Nyderlandai, Lenkija, Portugalija, Kataras, Saudo Arabija, Pietų Korėja ir JAV.
Kiek mažesnę dalį yra atsiriekęs vokiečių „Adidas“ – septynios rinktinės (Vokietija, Argentina, Belgija, Ispanija, Japonija, Meksika ir Velsas).
„Puma“ turi šešis klientus – Urugvajus, Šveicarija, Serbija, Senegalas, Marokas ir Gana. Beje, šio prekės ženklo atstovai jau ne pirmą kartą kaltinami originalumo stoka ir sulaukia kritikos už tai, jog visoms komandos pasiūlo labai panašaus modelio aprangų komplektus.
Toliau – smulkių žuvų lenktynės.
Dar šeši prekių ženklai Katare turi po vieną savo atstovą.
Kamerūnas likus trims savaitėms iki čempionato pradžios pristatė „One All Sports“ sukurtas aprangas. Ši futbolo pasaulyje mažai žinoma bendrovė iki šiol daugiausia gamino automobilių sporto aprangą.
Įdomu tai, kad dėl šių aprangų kilo nemažas skandalas, nes liepos mėnesį Kamerūno futbolo federacija (FECAFOOT) vienašališkai nutraukė sutartį su anksčiau aprangas tiekusiu prancūzų prekių ženklu „Le Coq Sportif“.
Prancūzai padavė federaciją į teismą, nes jų sutartis galiojo iki 2023 m. gruodžio 31 d. Teismas pripažino, kad FECAFOOT pasielgė neteisėtai ir pasaulio čempionate Kamerūnas turėjo žaisti su „Le Coq Sportif“.
Visgi pastaroji bendrovė pareiškė, kad prieš čempionatą nekels sąmyšio ir leis futbolininkams kuo geriau pasiruošti pirmenybėms, o savo teisines pretenzijas atnaujins iš karto turnyrui pasibaigus.
Kamerūnas įveikė Braziliją, bet šį čempionatą jau baigė grupių etape.
Tuniso rinktinė vilkėjo Turine prieš 44 metus įkurtos „Kappa“ bendrovės marškinėlius. Į pasaulio čempionatą „Kappa“ grįžo po dvidešimties metų, kai Pietų Korėjoje ir Japonijoje vykusiame turnyre rengė Italijos rinktinę.
Kosta Rikos futbolininkai žaidė su „New Balance“ aprangomis. Bostone 1906 metais įkurta bendrovė kostarikiečius rengė ir prieš ketverius metus.
Danai tradiciškai lieka ištikimi savam „Hummel“, o Irano rinktinė šiemet taip pat vilkėjo savo šalies „Majid“ produkciją. Šis Irano prekės ženklas įkurtas 1987-aisiais ir anksčiau buvo žinomas kaip „Merooj“.
Šiuo pavyzdžiu seka ir Ekvadoras, tradiciškai į pirmenybes atvykęs su „Marathon Sports“ prekės ženklu. Ekvadoro sostinėje Kite 1981-aisiais metais įkurta bendrovė su Ekvadoro futbolo federacija pradėjo bendrauti nuo 1994-ųjų, kai pastaroji nutraukė savo sutartį su „Reebok“.
Su „Marathon“ logotipu ekvadoriečiai žaidė ir visuose ankstesniuose savo pasaulio čempionatuose – 2002, 2006 ir 2014 metais.
Prieš ketverius metus Rusijoje daugiausiai rinktinių – 12 – rengė „Adidas“ (12), „Nike“ turėjo 10 atstovų, „Puma“ – 4, „New Balance“ – 2, „Hummel“, „Errea“, „Umbro“ ir „Uhlsport“ – po 1.
Ilgus metus pasaulio pirmenybės buvo „Adidas“ teritorija. Ši bendrovė nuo 1970-ųjų pristato oficialius čempionatų kamuolius ir nuo to laiko užtikrintai lyderiavo ir pagal rengiamų komandų skaičių.
„Nike“ rimta futbolo žaidėja tapo tik nuo 1994 m., kai turnyras buvo surengtas Jungtinėse Valstijose.
2014-aisiais Brazilijoje amerikiečiai pirmą kartą aprengė daugiau planetos čempionato dalyvių už „Adidas“.
Praėjusio čempionato nugalėtoja Prancūzija taip pat vilkėjo „Nike“ ir tai buvo vos antrasis sykis, kai stipriausia planetos komanda tapo šiuo prekės ženklu aprangta rinktinė. 2002-aisiais metais „pionieriais“ tapo brazilai.
Metai | Čempionas | Aprangos gamintojas |
---|---|---|
2018 | Prancūzija | Nike |
2014 | Vokietija | Adidas |
2010 | Ispanija | Adidas |
2006 | Italija | Puma |
2002 | Brazilija | Nike |
1998 | Prancūzija | Adidas |
1994 | Brazilija | Umbro |
1990 | Vakarų Vokietija | Adidas |
1986 | Argentina | Le Coq Sportif |
1982 | Italija | Le Coq Sportif |
1978 | Argentina | Adidas |
1974 | Vakarų Vokietija | Adidas |
1970 | Brazilija | Athleta |
1966 | Anglija | Umbro |
1962 | Brazilija | Athleta |
1958 | Brazilija | Athleta |
1954 | Vakarų Vokietija | Leuze |
Tiesa, susigrąžinti ilgai turėtas pozicijas „Adidas“ šiemet gali būti labai sudėtinga. Iš Katare likusių aštuonių stipriausių pasaulio komandų liko vienintelė jų klientė – Argentina.
Ketvirtfinalyje „Nike“ turės net šešis savo atstovus (Brazilija, Prancūzija, Anglija, Kroatija, Nyderlandai ir Portugalija), o didžiausia sensacija tapę marokiečiai vilki „Puma“.