Visi dalyviai akrobatinių figūrų derinius atlieka su lėktuvais Jak-52. Lietuvai atstovauja šešių lakūnų komanda. Žiuri komisijoje dirba Antanas Marčiukaitis, teisėjų komandoje du lietuviai – Eugenijus Raubickas ir Algis Orlickas.
Užvirė sportinės aistros
Į starto liniją išsirikiavo 22 dalyviai iš Lietuvos, Estijos, Belgijos, Suomijos, Rusijos, Ukrainos ir Kazachstano. Po pirmosios privalomosios programos, kurią lakūnai treniravosi namuose, atlikimo, geriausias buvo rusas Aleksandras Miakyševas, antroje vietoje Onutė Motiejūnaitė, trečias ukrainietis Igoris Černovas. Du lakūnus lydėjo nesėkmė – estas Olegas Botvinas, teisėjų sprendimu, skrido žemiau reikiamo kvalifikacijos lygio ir buvo nušalintas, o rusas Andrejus Polikarpovas viršijo leistiną G7 perkrovą, todėl varžybos ir jam jau baigėsi.
Lietuviai – Aurimas Bezaras, Eltonas Meleckis, Kazimieras Antanavičius, Žilvinas Lidžius, Viktoras Kurbedis – įsitvirtino lentelės viduryje. Antrąją – laisvąją programą – lakūnai demonstravo antradienį, birželio 30 dieną. Kiekvieno programa – sportininko fantazijų ir galimybių pasirodymas, taip pat buvo repetuojama savose aerodromų erdvėse, gerai išmokta.
Lentelės viršutinėse eilutėse įsiviešpatavo rusai: Aleksandras Miakyševas, Sergejus Dadykinas, Olegas Suslovas. Nors taškų skirtumas nedidelis, vis tik lietuviams tenka taikstytis su žemesnėmis vietomis. Geriausiai iš lietuvių laisvąją programą atliko skrido Eltonas Meleckis (penktoji vieta), Onutė Motiejūnaitė (septintoji vieta), Viktoras Kurbedis (aštuntoji vieta). Dvi atliktos programos jau leistų čempionatą laikyti įvykusiu, tačiau, nusistovėjus šiltiems ir giedriems orams, lakūnai nori skristi ir išsikovoti aukštesnes vietas.
Teisėjų pozicijose aiškiausiai viską regintis Eugenijus Raubickas sakė, jog dauguma dalyvių skrenda labai gerai. „Tokie pasiekimai – ilgų metų skraidymų vaisius. Šiame sporte greitų rezultatų nebūna. Rusijos komanda, kaip visada, susitelkusi tik pergalei, itin gerai pasirengusi. Lietuviai yra talentingi lakūnai, tik labai trūksta skraidymų valandų, todėl jie dar labiau nusipelno pagarbos, kad nesitraukia iš šio sporto“.
Pagrindinė kova – dar priekyje
Kol kas lietuvių komanda patenka tarp trijų pajėgiausių, o viską lems sudėtingiausi skridimai – nežinomos, taip vadinamos tamsiosios programos atlikimas. Tikėtina, kad bus atliktos dvi nežinomos programos iki čempionato uždarymo dienos. Čia daugiausiai šansų lyderiauti turi tik patyrę lakūnai, nes programa yra sudaroma dieną prieš jos atlikimą iš visų komandų pateiktų akrobatinių figūrų.
Komandos pačios siūlo įmanomas programų versijas iš visų figūrų, tačiau šį kartą griežtai žiuri komisijai neįtiko nė viena. Galutinė versija buvo sudaryta žiuri pridėjus 4 savo figūras. Iš viso šiame derinyje – 12 figūrų. Kaip teigė žiuri komisijos narys Antanas Marčiukaitis, pilotai yra skirtingo patyrimo ir lygio, siūloma programa buvo sudaroma laikantis dviejų pagrindinių principų – kad kiekvienam lakūnui užtektų aukščio sukiojant figūrose lėktuvą ir kad būtų užtikrintas saugumas.
Lietuvos komandos kapitonas Eltonas Meleckis šią programą pavadino labiau painia nei sudėtinga. „Sunkiausia bus išlaikyti vietą nustatytame skrydžio kvadrate“. Jam paantrino ir Aurimas Bezaras. „Atrodytų, savo laukus pažįstame geriau, tačiau orientyrų yra per mažai, ir tie juk ne specialiai akrobatikai skirti, tai tik kreivi laukų plotai, užmetus akį, vargu ar gali pasikliauti tomis linijomis, todėl išlaikyti vietą danguje tikrai nelengva, bet sąlygos visiems vienodos, todėl kovosime. Tikroji kova dar priekyje“.
Vertinamas lietuvių pasirengimas
A.Bezarui, Rojūnų aerodromo savininkui ir lakūnui, tenka bene didžiausia įvairių rūpesčių našta, kaip čempionato šeimininkui, tačiau jau dabar jis džiaugiasi geru FAI (Tarptautinė aeronautikos federacija) atstovų čempionato eigos vertinimu. „Viskas vyksta operatyviai, rezultatai internete paskelbiami 15 min. po skrydžio.
Kol kas protestų ar nepasitenkinimo iš dalyvių nebuvo. Suskridus dvi programas čempionatas laikomas jau įvykusiu, orai gąsdino pirmąsias dienas, o dabar gali ir akmenimis lyti... Mes suinteresuoti, kad jis tęstųsi, norisi pakovoti dėl aukštesnių vietų. Mūsų komanda kaip niekada vieninga, susiklausiusi. Žinoma, rusai užtikrintai atvyksta medalių susirinkti, bet jų toks požiūris – jie supranta, kad komanda atstovauja šalį ir ne kitaip. Tam dirba rusų „didelė mašina“.
Čempionato uždarymas virs aviacijos švente
Liepos 4 dieną bus išdalinti Pasaulio čempionato medaliai, paskelbti talentingiausių lakūnų vardai, komandos. Tą dieną nuo 15 val. Rojūnų aerodromas turėtų tapti dideliu traukos centru. Vyks ir apdovanojimų ceremonija, ir aviacijos šventė „Žmogus paukštis“ su įspūdinga šou programa. Prisiminsime šio čempionato įkvėpėją Vytautą Lapėną, legendinį lakūną, kurio idėja – suburti po vienu sparnu visus žmones – yra įkvepianti ir gyvybinga.