2018 12 08

Tiksinti ekonominė JAV sporto bomba: lygos šnairuoja, bet pinigų neatsisakytų

Bestebint didžiausių JAV sporto lygų transliacijas ilgai nepaliko jausmas, jog jos iš esmės skiriasi nuo Europos transliacijų. Po ilgų svarstymų galiausiai aplankė nušvitimas: nei ant komandų aprangų, nei ant arenose esančių reklaminių stendų, nei transliacijas trumpam nutraukiančiose reklamose nesipuikuoja lažybų bendrovės. Šis skirtumas paskatino pasikapstyti informacijos kloduose ir pabandyti suprasti, kodėl sporto lažybos, europiečiams tarsi neatsiejama sporto dalis, JAV yra tabu.
„76ers“ krepšininkai
„76ers“ krepšininkai / „Scanpix“ nuotr.

Sporto lažybos (tiek legalios, tiek nelegalios) JAV egzistuoja ilgai. 1949 metais Nevados valstija legalizavo sporto lažybas, tačiau septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose JAV Kongresas priėmė eilę įsakų, draudžiančių statyti pinigus už sporto įvykių baigtis. Nepaisant to, amerikiečiai tebesilažino nelegaliose vietuose arba tarpusavyje su draugais ir verslo kolegomis.

Stipriausias įstatymas, susijęs su lažybomis, buvo priimtas 1992 metais bei pavadintas „Profesionalaus ir mėgėjiško sporto apsaugos aktu“ (PASPA). Šis aktas visiškai uždraudė sporto lažybas JAV, išskyrus Oregono, Delavero, Montanos ir Nevados valstijose.

Bėgant metams šis aktas sulaukė daug kritikos, tačiau jį persvarstyti rimčiau pradėta tik 2018 metų gegužę, kai Aukščiausiasis teismas nusprendė, jog PASPA prieštarauja konstitucijai, kadangi iš valstijų atima galimybę padidinti savo ekonomiką. Aukščiausiasis teismas nutarė, kad valstijos turi pačios spręsti, ar reikia įteisinti sporto lažybas.

Nors ir ne visos, valstijos suskubo pasinaudoti šia galimybe. 2018 metų birželį prie lažybas legalizavusių valstijų prisijungė Naujasis Džersis ir Delaveras. Jų pavyzdžiu pasekė Misisipė ir Vakarų Virdžinija. Kitos valstijos, pavyzdžiui, Pensilvanija, šiuo metu taip pat svarsto lažybų legalizavimą.

Tačiau ką sporto lažybų legalizavimas reiškia profesionalaus sporto lygoms ir komandoms?

Lygos tvirtino: Lažybos kelia pavojų

Didžiosios JAV sporto lygos anksčiau prieš lažybų legalizavimą protestavo griežtai. 1992 metais tuometinis Nacionalinės futbolo lygos (NFL) komisaras Paulas Tagliabue pasisakė už visus įmanomus lažybų apribojimus.

„Sporto lažybos kelia pavojų komandinio sporto tradicijoms. Mūsų žaidimas įkūnija geriausias visuomenės tradicijas ir vertybes. Jis pasisako už sąžiningą ir sveiką konkurenciją, už komandinį darbą. Jis demonstruoja, kad sėkmė yra sunkaus ir nuoširdaus darbo pasekmė – tada kalbėjo P.Tagliabue. – Legalizavus sporto lažybas mūsų sportas bus tapatinamas su greitu uždarbiu, siekiu gauti kažką už nieką. Sporto lažybų išplitimas amžiams pakeis tai, kuo tiki mūsų sportas, ir, žinoma, žmonių požiūrį į jį.“

Nors sporto lygos stengėsi laikytis kuo atokiau nuo lažybų, žiniasklaidos priemonės, demonstruojančios statistiką ir spėjimus dėl rungtynių taškų skirtumų, jas savotiškai skatino. Aštuntojo ir devintojo dešimtmečių CBS kanalo žvaigždė Jimmy Snyderis, vėliau atleistas dėl rasistinių komentarų, turbūt buvo viena labiausiai lažybas populiarinančių asmenybių.

Sporto lažyboms tašką padėjo PASPA. Tačiau, kaip jau minėta, nuo 2018 metų gegužės JAV šis aktas galiausiai pradėtas svarstyti, o kai kurios valstijos jau pradėjo lažybų legalizavimo darbus. Todėl, žinoma, savo pozicijas šiuo klausimu pradėjo apmąstyti ir sporto lygos. Kai kurios iš jų kelia pasiūlymus dėl honorarų, kuriuos lygoms turėtų išmokėti lažybų bendrovės. Lygos siūlo, jog honoraras turėtų siekti procentą lažybų rinkoje cirkuliuojančių sumų.

NBA nori honoraro

Šį siūlymą lygos argumentuoja tuo, jog legalizavus lažybas joms reikės skirti daugiau laiko ir pinigų statistikos sudarymams ir kitiems integravimo dalykams.

„Mes manome, jog mums priklauso honoraras, nes: 1) tai pareikalaus papildomų išlaidų; 2) lygos – intelektinė nuosavybė. Šiam NBA lygos sezonui išleisime maždaug 7,5 milijardo dolerių. Ir jeigu iš to ketina pasipelnyti įvairios lažybų bendrovės, kazino, mes turime pilną teisę reikalauti savo dalies“, – savo požiūrį į lažybų verslą pateikė NBA komisaras Adamas Silveris.

„Scanpix“ nuotr./Adamas Silveris
„Scanpix“ nuotr./Adamas Silveris

Tuo tarpu honorarams nepritariantys lažybininkai savo nuomonę argumentuoja tuo, jog, nepaisant draudimų, sporto lažybos egzistavo metų metus, o lygoms papildomų darbų daryti nereikėjo.

Manoma, kad gerai suprojektuota sporto lažybų industrija per metus JAV gali sugeneruoti apie 100 milijardų pajamų (vien 2017 metais Nevados valstijoje ši industrija sugeneravo 4,8 milijardus), tad gavusios vieno procento honorarą profesionalios lygos (ir, gali būti, koledžų sportas), pasidalytų vieną milijardą dolerių. Potencialiai lygoms galėtų atitekti labai daug pinigų.

Tuo tarpu Naujajame Džersyje nuo birželio 14 dienos (sporto lažybų legalizavimo dienos) iki dabar buvo priimta statymų už 597,4 mln. JAV dolerių.

Be to, neįskaitant honorarų, lygos galėtų pasipelnyti ir iš rėmimų sutarčių su lažybų bendrovėmis, kaip antai NBA ir WNBA trejų metų kontrakto su „MGM Resorts“, kurio vertė – 25 milijonai dolerių.

Anksčiau skelbtą griežtą politiką prieš lažybas atlaisvina ir NFL. Nuo šių metų rugsėjo Nacionalinė futbolo lyga priėmė sprendimą pasirašyti rėmimo sutartis su kazino, teikiančiais ir sporto lažybų paslaugas. Tiesa, sutartis yra su tam tikromis išlygomis, pavyzdžiui, kazino reklamose negali būti minimos jiems priklausančios lažybų bendrovės.

Didelis lažybų bendrovių apetitas lygoms pasitarnauti gali ir netiesiogiai. Rugsėjį „Nielsen Sports“ atliktas tyrimas parodė, jog dėl lažybų bendrovių noro įsitraukti į sportą NFL televizijos teisių vertė gali išaugti iki 18 procentų.

Italijos futbolo lyga susirūpinusi

Be to, jog turėtų gauti savo dalį iš lygoms priklausančių honorarų, JAV komandos galėtų pasirašyti individualias sutartis su lažybų bendrovėmis.

Skirtingai nei JAV, pasaulio sporte lažybų bendrovės yra labai svarbūs komandų ir lygų rėmėjai. Tai labai gerai paliudija Italijos vyriausybės šiemet priimtas „Decreto Dignita“ įstatymas, kuris šalyje uždraus bet kokią lažybų bendrovių reklamą. Po šio vyriausybės pareiškimo plaukai piestu pasistojo stipriausios Italijos futbolo lygos – „Serie A“ – komandoms, iš kurių dvylika turi sutartis su lažybų bendrovėmis.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./ Milano klubo rėmėju daug metų buvo lažybų bendrovė.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./ Milano klubo rėmėju daug metų buvo lažybų bendrovė.

„Italijos futbolo lyga nori išreikšti rimtą susirūpinimą dėl vyriausybės priimto įstatymo, kuris uždraus bet kokias lažybų bendrovių reklamas, – kalbėjo lygos atstovai, anot kurių, futbolo klubai dėl nuo kitų metų įsigaliosiančio įstatymo praras milijonus eurų. – Toks įstatymas sumažins galimybes Italijos futbolui sėkmingai konkuruoti su kitomis Europos ir pasaulio lygomis, kur tokie įstatymai negalioja.“

Lygių galimybių klausimas gali paspartinti lažybų bendrovių legalizavimą JAV, jei, pavyzdžiui, tam tikrų valstijų klubai pradės pasirašinėti sutartis su įmonėmis ir taip įgis pranašumą prieš kitų valstijų klubus, kur jos dar nėra legalizuotos.

Gerėjant technologijoms ir rungtynių žiūrėjimo namuose kokybe bei didėjant bilietų kainoms, sporto lygos ir komandos JAV turi ieškoti būdų, kaip pritraukti žmones į arenas. Lažybų bendrovių legalizavimas gali prisidėti ir prie šios problemos sprendimų, pavyzdžiui, siūlant įvairias strategijas, tarkim, į areną atėjusių žmonių lažybų sąskaitą aplikacijoje papildyti doleriu. Komandos gali siūlyti maisto ar gėrimų kreditus žmonėms, kurie lažinasi jų partnerių svetainėse ar aplikacijose. Taip lažybų bendrovės, pasitelkiant tokias ar panašias strategijas, gali išspręsti dar vieną problemą, į arenas pritraukti daugiau fanų.

PASPA įstatymo svarstymo procesas vyko lėtai ir ilgai, JAV kongresas neskubėjo legalizuoti sporto lažybų. Valstijos puoselėja skirtingus požiūrius į lažybas, lygos ir komandos – taip pat, tačiau jų legalizavimas JAV sporto rinkai siūlo didelę pyrago dalį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų