Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2014 03 14

Nepilnametis vairuotojas, važinėjantis Kauno gatvėmis: aistra vairuoti – stipresnė už kelių policijos baimę

Nors Lietuvoje nuolatos vykdomi policijos reidai, kurių metu tikrinamas vairuotojų blaivumas, dokumentai, panašu, jog teisių dar neturinčių paauglių nuo pavojingo pomėgio tai neatbaido. 16–metis Audrius (vardas ir pavardė redakcijai žinomi) žurnalistams atvirai prisipažino ne kartą sprukęs nuo pareigūnų, apdaužęs automobilį, tačiau savo pomėgio jaunas vaikinas išsižadėti neketina.
Nepilnametis vairuotojas
Nepilnametis vairuotojas / 123RF.com iliustr.

16-metis kaunietis Audrius (vardas pakeistas) iš bendraamžių išsiskiria aistra automobiliams. Nors neturi vairuotojo pažymėjimo, gavęs tėčio palaiminimą Audrius sėda į automobilį ir išrieda į gatves. Tais laikais, kai paaugliai, šalia sėdint tėčiui ar kitam turinčiam pakankamą stažą suaugusiam, automobilį pažymėję M raide, galėdavo gatvėmis važiuoti iki 40 km/val, jis buvo dar negimęs. Dabar KET reikalavimai – kitokie.

Nors Lietuvoje nuolatos vykdomi policijos reidai, kurių metu tikrinamas vairuotojų blaivumas ir dokumentai, panašu, jog teisių dar neturinčių paauglių nuo pavojingo pomėgio tai neatbaido. 16–metis Audrius atvirai prisipažino ne kartą sprukęs nuo pareigūnų ir net per skubėjimą apdaužęs automobilį. Tačiau savo pomėgio vaikinas išsižadėti neketina.

Prie vairo – nuo šešerių

Iš pažiūros šis moksleivis niekuo nesiskiria nuo savo bendraamžių: mokosi, sportuoja ir turi įprastą vaikinams hobį – domisi automobiliais.

„Vaikystėje galėjau pasakyti automobilio markę vos pamatęs ženklelį. Pirmą kartą prie vairo atsisėdau būdamas šešerių. Sėdėdamas tėčiui ant kelių sukinėjau automobilio vairą. Tai tapo mano pomėgio pradžia. Laikui bėgant vairavimas mane įtraukė ir nepaleidžia“, –  prisipažino vaikinas.

Prieš ketverius metus Audrių išmokė vairuoti tėtis.

Prieš ketverius metus Audrių išmokė vairuoti tėtis. Vaikinas neslepia, kad iš pradžių buvo sunku manevruoti stovėjimo aikštelėje, perprasti vairavimo specifiką, valdyti automobilį. Tačiau po kurio laiko kaunietis jau mokėjo ne tik manevruoti stovėjimo aikštelėje, bet ir vairuoti gatvėje.

Aikštelėse vairuoja drąsiai

Žiemą ar esant šlapiai kelio dangai Audrius traukia į nuošalias aikšteles, kur gali vairuoti greitai ir nesilaikyti jokių taisyklių. Vaikinas tai vadina poilsiu. Tačiau vairavimas gatvėje – visai kas kita. Baimę kelia vien mintis, kad bet kada gali sustabdyti policijos pareigūnai ir nubausti.

Baimę kelia vien mintis, kad bet kada gali sustabdyti policijos pareigūnai ir nubausti.

„Prieš keletą mėnesių draugams reikėjo nuvažiuoti į netoliese esančią parduotuvę. Beveik pasiekęs kelionės tikslą, pamačiau budintį kelių policijos ekipažą. Išsigandau“, – prisiminė kaunietis.

Pareigūnai pradėjo vytis nepilnametį. „Pasukau gerai pažįstamos vietovės link. Palikau automobilį nuošalioje vietoje, susirinkau svarbiausius daiktus ir kartu su draugais nubėgau ten, kur tikėjomės, kad policija neieškos. Sugrįžęs prie automobilio pamačiau, jog sprukdamas nuo pareigūnų jį apdaužiau. Važiuojant dideliu greičiu duobėtomis Kauno gatvėmis prakiurdžiau dvi padangas, apdaužiau buferį“, – atsidūsta moksleivis.

Pasukau gerai pažįstamos vietovės link. Palikau automobilį nuošalioje vietoje, susirinkau svarbiausius daiktus ir kartu su draugais nubėgau ten, kur tikėjomės, kad policija neieškos.

Audriaus nuostabai, sugrįžusio namo jo nebarė. 16-metis prisipažino, jog tai tik paskatino vairuoti toliau.

„Tačiau dabar taip drąsiai jau nevairuoju. Jei tenka važiuoti ne nuošaliu keliuku, važiuoju dar atsargiau“, – atsakingai pareiškė pašnekovas.

Nori tapti lenktynininku

Paklaustas, kas jį verčia vairuoti neturint vairuotojo pažymėjimo vaikinas nedvejoja ir su šypsena atsako: „stipri pagunda automobiliams nugali bet kokią baimę“. Audrius mums išdavė, jog ateityje norėtų vairuoti savo svajonių automobilį BMW 325. Tačiau tai ne vienintelė jauno kauniečio svajonė:

„Ateityje norėčiau tapti lenktynininku. Lenktynininkas Stasys Brundza man yra pavyzdys. Jis vairuoja jau 50 metų, tačiau vis tiek nemano, jog yra puikus vairuotojas. Viename interviu jis prisipažino, jog net ir turėdamas tokią ilgą vairavimo patirtį nesugeba važiuoti mieste nepažeidęs kelių eismo taisyklių“.

Ateityje norėtų vairuoti savo svajonių automobilį BMW 325.

Nors draugai bei šeimos nariai Audriaus vairavimą giria, vaikinas nemano, jog yra pakankamai įgudęs, kad galėtų visiškai atsipalaidavęs vairuoti automobilį Kauno gatvėse.

„Nuošaliu, gerai pažįstamu keliuku aš važiuoju laisvai. Man ramu, nes žinau, kur ir kada gali išbėgti vaikas ar eiti suaugęs žmogus. Tačiau gatvėje vairuoju įsitempęs,  nes neturiu vairuotojo pažymėjimo“, – aiškina vaikinas.

Po metų mūsų kalbintas nepilnametis vairuotojas nori užsirašyti į vairavimo kursus, nes, kaip pripažįsta pats, neretai jis nežino, kaip elgtis konkrečioje situacijoje, kokį KET punktą galima pritaikyti judrioje sankryžoje. „Noriu kuo greičiau gauti vairuotojo pažymėjimą ir teisėtai vairuoti automobilį. Nusibodo bijoti pamačius policijos automobilį“, – atviravo moksleivis.

Noriu kuo greičiau gauti vairuotojo pažymėjimą ir teisėtai vairuoti automobilį. Nusibodo bijoti pamačius policijos automobilį.

Anot Audriaus, jis greitai gali pasakyti, kuris vairuotojas neseniai gavo pažymėjimą. Nepatyrusį vairuotoją vaikinui išduoda lėtas ar itin atsargus vairavimas. Tai neretai trukdo kitiems vairuotojams. Apie vairuojančias dailiosios lyties atstoves kaunietis taip pat turi tvirtą nuomonę. „Jos nelaiku stabdo, nerodo posūkių ar suka į šoną per staigiai“, – sakė jis.

Paklaustas apie tragediją Kaune, kai 20–metis vairuotojas Šilainiuose užmušė mamą su mažamete dukrele, vaikinas nesutriko. „Gavęs vairuotojo pažymėjimą žmogus netampa puikiu vairuotoju. Ši tragedija yra tikrai labai skaudi ir nepateisinama. Pažįstu daug nepilnamečių, kurie vairuoja automobilius vis dar neturėdami vairuotojo pažymėjimo, tačiau tas vairuotojas juk buvo pilnametis“, – kalbėjo jaunasis vairuotojas.

Tėvas neprieštarauja         

Daugelis tėvų tikriausiai galvoja: kaip galima leisti savo atžalai taip neatsargiai elgtis. Tačiau vadybininku dirbantis Audriaus tėvas neprieštarauja tokiam sūnaus pomėgiui ir net skatina paauglį sūnų. 25 – erių metų vairuotojo stažą turintis vyriškis atskleidė, kad ir pats mielai sėdi keleivio vietoje leisdamas Audriui vairuoti.

Man, kaip ir kiekvienam tėvui yra neramu dėl savo sūnaus.

„Tikrai drąsiai patikiu automobilio raktelius sūnui. Aš ir pats būdamas jaunas slapčia važinėdavausi savo tėčio automobiliu. Nebijau sūnaus paprašyti nuvažiuoti  į parduotuvę ar tiesiog leisti jam važinėti savo malonumui. Mano sūnus automobilį valdo geriau nei daugelis senų vairuotojų. Vienintelė bėda – jo jaunas amžius“,  – tiki Rimvydas.

Kauniečio paklausus apie galimas baudas sūnui jo balsas pasikeičia. „Man, kaip ir kiekvienam tėvui yra neramu dėl savo sūnaus. Žinau, kad jis vairuoja gerai, tačiau taip pat žinau, jog kelyje yra ir ne tokių gerų vairuotojų. Tačiau pasitikiu savo vaiku. Tiksliai žinau, kur ir kada jis važiuoja automobiliu. Jis nėra kelių erelis“, – sakė Audriaus tėvas.

Policijos pareigūnas: nepilnamečiai kelyje – dažnas reiškinys

Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas

Kadras iš filmuotos medžiagos/Patrulis
Patrulis

Danas Čekanauskas pripažino, jog nepilnamečiai už vairo Kaune sustabdomi neretai.

„Dažniausiai tokius vairuotojus pareigūnai nustato iš veido. Bauda už vairavimą neturint teisės vairuoti yra nuo 1000 iki 1500 litų arba areštas. Nepilnamečiui nuo 16 iki 18 metų negali būti skiriamas areštas ir turi būti skiriama ne daugiau kaip pusė baudos.  

Norėčiau priminti, kad automobilis yra padidinto pavojaus šaltinis, todėl prieš sėdant jį vairuoti, reikia atsakingai elgtis ne tik vairuotojui, bet ir jo tėvams. Manau, kad didžiausia klaida yra tai, kad eismo įvykio metu negalioja draudimas ir turtinę bei neturtinę žalą turi atlyginti tėvai arba tas, kam priklauso transporto priemonė“, – kalbėjo D. Čekanauskas.

Didžiausia klaida yra tai, kad eismo įvykio metu negalioja draudimas ir turtinę bei neturtinę žalą turi atlyginti tėvai arba tas, kam priklauso transporto priemonė.

Kelių policijos valdybos pirmininkas išdavė, jog apie nepilnamečius ar neblaivius vairuotojus policiją neretai informuoja ir visuomenė. Tačiau nepilnamečiai vairuotojai policijai įkliūna ne tik tamsiu paros metu, kaip įprasta manyti, o ir dieną.

Mūsų pašnekovui D. Čekanauskas patarė kreiptis į „Regitrą“ dėl informacijos, kaip įgyti B1 vairuotojo pažymėjimą. Tuomet jis teisėtai galėtų vairuoti automobilius, kurių darbinis tūris ne didesnis kaip 750 cm3, tokius kaip „Smart“.

„Regitros“ specialistas: išduoda pasitikėjimas prie vairo

Vyresniajam VĮ „Regitra“ Kauno filialo specialistui Ričardui Jakubčioniui ne kartą teko susidurti su pernelyg savo vairavimo įgūdžiais pasitikinčiais jaunuoliais.

„Jaunų žmonių, kurie pasitiki savo vairavimo įgūdžiais yra nemažai. Tas pasitikėjimas

„Regitros“ nuotr./Vairuotojų portalo iliustracija
„Regitros“ nuotr./Vairuotojų portalo iliustracija

savimi prie vairo ir išduoda, jog toks jaunuolis, dažniausiai vaikinas, jau ne kartą vairavo pats. Tačiau tai nereiškia, kad jis išmano kelių eismo taisykles ar geba saugiai elgtis kelyje. Saugus vairavimas – tai esminis faktorius. Neišlaikę vairavimo egzamino tokie jaunuoliai labai nustemba, tačiau jaunas, kelių eismo taisyklių nežinantis bei saugiai nemokantis vairuoti žmogus yra pavojingas“, – įsitikinęs R. Jakubčionis.

VĮ „Regitra“  atstovės Laimutės Užupės žiniomis, B1 kategorijos egzaminus šalyje laiko tik 16-18 m. jaunuoliai. Vyresniems nei 18 m. žmonėms jau galima įgyti teisę vairuoti galingesnes nei B1 kategorijos transporto priemones, todėl į B1 kategorijos egzaminus registruojasi tik nepalinamečiai.

„Praeitais metais teisę vairuoti B1 kategorijos transporto priemones įgijo tik 23 Lietuvos gyventojai. Palyginus su kitomis kategorijomis, tai yra labai nedidelis skaičius, kuris rodo, kad ši kategorija yra nepopuliari“, – sakė L. Užupė.

L. Užupė straipsnio herojui prieš vykstant į VĮ „Regitra“  pataria kreiptis į vairavimo mokyklą ir baigti vairuotojų pirminio mokymo kursą, privalomojo pirmosios pagalbos mokymo programą bei nuvykus į medicinos įstaigą pasitikrinti sveikatą ir gauti vairuotojo sveikatos patikrinimo medicininę pažymą.

Kalbino Aistė Bliūdžiūtė

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų