Europos Sąjungos priimtoje strategijoje „Europa 2020" itin didelis dėmesys skiriamas švietimo sistemai. Strategijos programose numatomos priemonės visų pakopų išsilavinimo prieinamumui gerinti, jaunimo užimtumui didinti, taip pat užtikrinti švietimo kokybinius reikalavimus, tarp jų skatinti informacinių technologijų bei inovacijų diegimą.
Lėšos turi būti naudojamos subalansuotai
Lietuvos švietimo įstaigų elgesys rodo, jog iki šiol informacinių technologijų srityje jos daugiausiai buvo linkusios investuoti į naujos techninės įrangos įsigijimą ar senosios atnaujinimą. Tačiau ar tai yra efektyviausias turimų lėšų panaudojimo būdas?
Pastaruoju metu vis labiau įsivyrauja požiūris, jog reikia taikyti kompleksinius sprendimus, kurie apima tiek naujos programinės įrangos diegimą, tiek kompiuterinės technikos atnaujinimą. Pasak tarptautinės informacinių technologijų kompanijos „DPA Lietuva" vadovo Lauryno Truncės, norint modernizuoti aukštąjį mokslą, reikia efektyviau naudotis naujos programinės įrangos teikiamais privalumais, o ne vien atnaujinti IT infrastruktūrą. „Daugelis švietimo įstaigų iš esmės neišnaudoja visų programinės įrangos galimybių. Didžioji lėšų dalis investuojama techninei įrangai įsigyti, tačiau ji greitai nusidėvi. Žinoma, yra malonių išimčių ir kai kurios mokyklos bei universitetai jau žengia tvirtus žingsnius, taikydami modernias IT sistemas, kurios ne tik palengvina švietimo įstaigų darbą, bet ir padeda taupyti pinigus", - teigia L. Truncė.
Dėmesys studentų poreikiams
ISM Vadybos ir ekonomikos universitetas yra viena iš švietimo įstaigų, kuri žengia koja kojon su moderniomis technologijomis. Universitetas jau pustrečių metų naudojasi specialia daugiafunkcine IT sistema „Microsoft Live@Edu". Šis IT sprendimas buvo sukurtas siekiant suteikti studentams daugiau bendravimo ir bendradarbiavimo galimybių, o taip pat švietimo įstaigoms sutaupyti laiko, pinigų bei kitų resursų.
ISM IT skyriaus vadovas Eimantas Šerpenskas atkreipia dėmesį, jog „Live@Edu" dėka, universitetui sumažėjo įrangos įsigijimo, aptarnavimo bei administravimo kaštai. „Kadangi šis IT sprendimas nieko nekainuoja, jo nauda akivaizdi. Sistemos funkcionalumą bei teikiamą naudą pirmiausia pajunta patys studentai. Šis IT sprendimas suteikia net 10 gigabaitų atminties elektroninio pašto dėžutę, o taip pat 25 gigabaitų atminties dokumentų saugyklą, leidžiančią iš bet kurio kompiuterio pasiekti reikiamą informaciją", - sistemos teikiamus privalumus įvardijo ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto IT skyriaus vadovas.
Tuo tarpu kompanijos „DPA Lietuva" vadovas L. Truncė pastebi, jog šios sistemos dėka, pagerėja vidinė komunikacija švietimo įstaigose. „Live@edu" suteikia galimybę bendradarbiauti, kurti ir dalintis dokumentais bei kita informacija, realiu laiku bendrauti su bendrakursiais ir dėstytojais, rengti video konferencijas, kurti tinklaraščius bei diskusijų grupes.
„Moderni programinė įranga jau seniai peržengė asmeninio kompiuterio ribas, o informacija gali būti paprastai bei saugiai pasiekiama tiesiai iš studento mobiliojo telefono. „Live@edu" leidžia studentams šiuolaikiškai ir patogiai naudotis reikiama informacija, jiems patogiomis priemonėmis bei prietaisais, - teigia L. Truncė.
Išlaidos sumažėjo pusiau
Rokiškio rajone esanti Obelių gimnazija pasinaudojo modernių IT sistemų teikiamais privalumais, o kartu sutaupė nemažai lėšų. Gimnazija, bendradarbiaudama su IT kompanija „DPA Lietuva", įdiegė „Microsoft MultiPoint server 2011" sistemą, kuria naudojantis vieno kompiuterio dėka galima sukurti net keliolika darbo vietų.
Pasak Obelių gimnazijos direktoriaus Jono Bulovo, įsigiję „Microsoft MultiPoint server 2011" sistemą, mokykla jau dabar sutaupė apie 60 procentų lėšų, kurias būtų išleidę, jei mokyklai tektų pirkti atskirus kompiuterius kiekvienai moksleivio darbo vietai. „Mokyklai būtinai reikėjo atsinaujinti turimą IT įrangą, tačiau pirkti naujus kompiuterius buvo brangus bei neefektyvus sprendimas. Šiuo metu Obelių gimnazijoje veikia net šešiolika darbo vietų, kurioms tereikia vieno kompiuterio", - džiaugiasi J. Bulovas.
Mokyklos direktorius pastebi, jog ne tik pavyko sutaupyti gimnazijai taip reikalingų pinigų, bet naujo IT sprendimo naudą pajuto moksleiviai bei mokytojai. „Prieš įdiegiant „MultiPoint" sprendimą, gimnazija turėjo senus kompiuterius, kuriais naudodavosi visi gimnazijos moksleiviai. Kompiuteriai tarpusavyje nebuvo sujungti į bendrą tinklą, todėl informacinių technologijų mokytojui buvo labai nepatogu administruoti kiekvieną kompiuterį. Norėdamas įdiegti programinės įrangos atnaujinimus, mokytojas privalėdavo tai atlikti kiekviename kompiuteryje atskirai bei sugaišti marias laiko.", - teigia J. Bulovas.
Ilgus metus su švietimo įstaigomis bendradarbiaujančios kompanijos „DPA Lietuva" vadovas teigia, „MultiPoint" sprendimas padeda mokytojui stebėti bei užtikrinti sklandų moksleivių darbą. „Informacinių technologijų mokytojas turi galimybę savo kompiuterio ekrane stebėti, ką veikia moksleiviai, ar šie teisingai atlieka užduotis, jis gali blokuoti programas, kurių moksleiviams nereikia, norint atlikti užduotį, taip pat gali esamuoju laiku taisyti gimnazistų darbus", - pastebi L. Truncė.
Pasak IT specialisto, kiekvienam moksleiviui yra sukuriama jo asmeninė paskyra, suteikiamas prisijungimo vardas bei slaptažodis, todėl vienu kompiuteriu saugiai ir patogiai gali naudotis keli moksleiviai. Prisijungę prie savo asmeninės paskyros, gimnazistai visus savo dokumentus ir pradėtus darbus ras tokioje būklėje, kurioje juos paliko, išsiregistruodami iš savo paskyros.