Lietuvių stendas parodoje primena pernykštį – šakočiai, skruzdėlynas, duona, sūris, net ir veidai daugiausia tie patys, todėl išsyk siūlau paskaityti išsamų kolegės reportažą iš praėjusių metų: Parodoje „Žalioji savaitė“ Berlyne lietuviai – tarp vaišingiausių, o rusai kviečia visus su jais išgerti.
Alkoholis ant kiekvieno kampo
Krenta į akis, kad dideliame lietuvių stende labai nedaug alkoholio – tik midaus stalas ir kelios alaus rūšys. Ne, „valstiečiai“ su tuo nesusiję – negausiai čia jo buvo ir praėjusiais metais. Gerai Lietuvoje žinomų ir populiarių prekės ženklų, kurių nuo šių metų mes jau negalime minėti, Lietuvos stende Berlyne nėra.
Gal nekristų taip labai į akį, jeigu ne kaimynai latviai – prie pat esančiame jų stende įvairios brendžio rūšys pilamos nemokamai, išrikiuotas ir alus. Kaip tik norite – buteliais ar iš statinių.
Danai vilioja likeriu – saldymedžių, pasiflorų, juodųjų serbentų ir kitokio skonio natūralūs 16 laipsnių likeriai išrikiuoti paragavimui nemokamai.
Ragauti alkoholio duoda ir kitų valstybių stenduose, tačiau retai dykai – dažniausiai už vyno taurę, degtinės gurkšnį ar alaus bokalą tenka susimokėti. Bet ne tiek ir daug – dažniausiai iki kelių eurų, bet neretu atveju užtenka ir euro.
Kai kuriuose stenduose alkoholis yra vienas pagrindinių akcentų – prancūzai, italai, gruzinai ir kitos vyndarių šalys iš butelių, atrodo, yra susitvėrusios tikrus fortus. Ne vyno dienos vis tik, todėl visiems praeiviams nepilsto, tačiau už pinigus gali gauti ko nori. Italai dosnūs – ne vyną, bet limončelą – skaisčiai geltoną itališką citrinų likerį pila. Tik pila, pasakot nieko nepasakoja – panašu, kad už tai atsakinga mergina tiesiog nemoka anglų kalbos.
Apskritai beveik visuose stenduose lankytojus pasitinka vokiškai, kai kur net į angliškai užduotus klausimus beria vokiškus atsakymus.
Kroatų stalai net lūžta nuo ragavimui skirto alkoholio. Tiesa, vienas gurkšnis – pusantro euro.
Stereotipų pasiutpolkė
Matyt, tik ilgametis šios parodos lankytojas gali pastebėti, kas čia naujo, kas keičiasi. Pirmą kartą čia atklydus labiausiai į akis krenta stereotipai, kuriuos „Žalioji savaitė“ puikiai išpildo. Kas yra Lietuva – „Džiugo“ sūris, šakotis ir juoda duona. Ne tik tas pats maistas, bet ir jo tiekėjai tie patys.
Iš tolo pamatysi ir Rusiją – prie degtinės butelių stovi rusas su kailine kepure ir Rusijos vėliava. Beje, Rusija šiemet sugrįžo į parodą – dėl ekonominių sankcijų anksčiau nedalyvaudavo, tik nedidelėje prekyvietėje pilstė lankytojams degtinę.
Nereikia nė pakelti akių į viršų, kur skelbiamas šalies pavadinimas, kad suprastum užklydęs į Prancūzijos stendą – vyrai ir moterys su juodomis beretėmis triūsia prie salamio ir vyno eilių. Bagetės tetrūksta. O gal ir ne, gal tik nepastebėjau.
Kieno pats didžiausias ir spalvingiausias gėlynas? Nyderlandų, žinoma. Nors dar tik sausis, didžiuliai jų tulpynai čia priverčia patikėti, kad ir už parodos centro rūmų Berlyne jau tikras pavasaris. O iš tiesų temperatūra laikosi tik kiek aukščiau nulio.
Kur yra Švedija, taip pat nereikia spėlioti. Juk Švedija – tai viena didelė „Ikea“, ar ne taip? Žinoma, švedai turi ir daugiau ką pasiūlyti, tačiau „Ikea“ daiktų čia nemažai – visa virtuvė pastatyta.
Italai be vyno ir sūrio dar turi „gelato“ ledų ir daug daug šokolado gaminių.
Airius išgirsite iš toli – didelis jų populiariausio alaus (pavadinimas redakcijai žinomas) pavadinimo baras, skamba airiška muzika ir greitai tuštėjantys alaus bokalai.
Bet kokiu atveju, šalys išties atsivežusios pačius kokybiškiausius savo gaminius – viskas, ką paragauji, tiesiog tirpsta burnoje.
Labiau stebina tos valstybės, apie kurias žinome mažiau ir kurios nėra taip lengvai susiejamos, pavyzdžiui, su beretėmis arba bagetėmis.
Pavyzdžiui, labai įdomus Bulgarijos stendas, kuri šiemet yra parodos partnerė, todėl užima labai didelį plotą. Čia stebina velti paveikslai, kuriuos pamačiusi vidury nakties nusigąsčiau.
„Žalioji savaitė“ man labai priminė „Expo“ parodas, kai visos šalys bando parodyti, ką turi išskirtinio. Žinoma, „Expo“ yra kur kas įdomesnė – daugiau vaidinimų, šviesų, garsų, lazerių, daugiau kūrybos ir mažiau stereotipų. Tiesa, smarkiai mažiau nemokamo maisto.
15min kelionę į Berlyną apmokėjo Žemės ūkio ministerija. Publikacijos turiniui tai jokios įtakos neturi.