„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Europinės paramos gavėjams – mažiau sankcijų

Nacionalinė mokėjimo agentūra (NMA) toliau ne tik paprastina paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones gavimą, bet ir mažina galimas sankcijas investicinių projektų vykdytojams, kad naudojimasis parama taptų dar patrauklesnis. Žemės ūkio ministerijai (ŽŪM) buvo teikiami siūlymai, kuriems pritarta.
NMA teksto iliustracija
NMA teksto iliustracija

Tikslas pasiektas

NMA skelbia, kad įgyvendinti projektą be sankcijų, naudojant Europos Sąjungos (ES) fondų lėšas, įmanoma. Dar praėjusių metų pabaigoje skelbta, kad „sankcijų mažinimas“ yra vienas iš NMA 2017–2020 m. strategijos tikslų. NMA teikiamais duomenimis, tikslas pasiektas. Sankcijų skaičius ženkliai mažėja. Pavyzdžiui, 2015 m. pritaikyta sankcijų už 4 mln. eurų (1 444 pareiškėjai), o 2019 m. – už 1,5 mln. (647 pareiškėjai). Galutinius skaičius apie pritaikytas sankcijas 2020 m. NMA turės kiek vėliau, bet jie greičiausiai bus dar mažesni.

Daugiausia pastebėjimų iš paramos gavėjų NMA sulaukdavo dėl formalių arba neproporcingų sankcijų.

Atsisako perteklinių reikalavimų

L. e. p. NMA Kaimo plėtros, žuvininkystės programų ir nacionalinės paramos departamento direktorė Genovaitė Beniulienė teigia, kad siūlymai paremti jau taikytų sankcijų analize. „Pirmiausia įvertinome statistinę informaciją – kokios sankcijų sumos, kuriuose paramos administravimo etapuose, už kokius pažeidimus jos taikomos. Tada vertinome, kurios iš šių sankcijų yra už formalaus pobūdžio pažeidimus, ar patys pažeidimai savo turiniu nedaro realios žalos.

Papildomai nagrinėjome teisės aktų reikalavimus dviem kryptimis: viena – administracinės naštos mažinimas, formalių reikalavimų atsisakymas, kita – sankcijų už pažeidimus proporcingumas bei sankcijų tikslas. Taip iš įvairiapusių veiksmų buvo sudarytas konkrečių siūlymų bei veiksmų sąrašas, skirtas sankcijoms mažinti. Buvo atsižvelgiama ir į paramos gavėjų bei socialinių partnerių siūlymus“, – „Valstiečių laikraščiui“ sakė ji.

Pasak G.Beniulienės, daugiausia pastebėjimų iš paramos gavėjų NMA sulaukdavo dėl formalių arba neproporcingų sankcijų. „Pavyzdžiui, reikalavimas apdrausti už paramos lėšas įgytą turtą. Reikalavimas yra skirtas tam, kad po draudiminio įvykio paramos gavėjas turėtų galimybę atkurti prarastą ar sugadintą investiciją. Tačiau išanalizavus situaciją nustatyta, kad draudiminių įvykių beveik neįvyksta (buvo itin mažas skaičius), o sankcijų už neapdraustą turtą būdavo gana nemažai. Pažeidimas nedaro jokios žalos ES paramos fondams ir yra formalaus pobūdžio. Po diskusijų su ŽŪM, šio reikalavimo taikymas susiaurintas ir taikomas tik privalomai registruojamam turtui“, – nurodė pašnekovė.

Kontrolė tampa išmanesnė

Jau kurį laiką skelbiami siūlymai visą arba beveik visą kontrolę atlikti nuotoliniu būdu. Kiek tai realu, teiravomės G.Beniulienės. Kai kuriuos veiksmus šioje srityje, pasak jos, padiktavo pats gyvenimas. „Atsižvelgdami į situaciją dėl COVID-19 pandemijos bei paskelbto karantino, raginame paramos gavėjus išnaudoti „NMA agro“ programėlės privalumus. Nemažą dalį patikrų šiuo laikotarpiu atliekame būtent su šia programėle. Kalbant apie investicinių projektų patikras, dalis jų kol kas bus atliekamos įprastiniu būdu. Tačiau yra nemažai situacijų, kai nuotolinės patikros, o tiksliau jų atlikimas „NMA agro“ programėlės pagalba, visiškai gali pakeisti realų vykimą į ūkį. NMA siekia nuolat tobulinti savo veiklą ir taikyti pačius pažangiausius veiklos metodus“, – „Valstiečių laikraščiui“ nurodė ji.

Kaip pabrėžė G.Beniulienė, NMA tikslas nėra sugauti ir nubausti pažeidėją. Tiesiog siekiama, kad projektas būtų tvarkingai įgyvendintas, išvengiant nemalonumų bei praradimų dėl užmaršumo, neatidumo, nesupratimo.

„NMA iniciatyva į Sankcijų taikymo metodiką yra įtrauktos išimtinės aplinkybės, kurioms esant sankcijos yra netaikomos. Taip pat visais atvejais prašoma paramos gavėjo pateikti paaiškinimus, kodėl yra padarytas pažeidimas ir tada vertinama, ar pažeidimas negali būti laikomas mažareikšmiu, galbūt jis gali būti ištaisytas, ir tokiu atveju suteikiama galimybė pažeidimą ištaisyti bei sankcija netaikoma. Ilgainiui siekiame, kad visos taikomos sankcijos būtų tik už piktybiškus bei reikšmingus pažeidimus. Visada raginame konsultuotis dėl visų kylančių neaiškumų ar abejonių. Taip pat svarbu suprasti, kad pasirašius paramos sutartį, prisiėmus įsipareigojimus, jų būtina laikytis, o kilus būtinybei keisti numatytą projektą, būtina pirmiausia keitimus suderinti su NMA“, – aiškino G.Beniulienė.

NMA nebetaiko sankcijų už formalius ar mažareikšmius pažeidimus.

Kaip jau minėta, NMA nebetaiko sankcijų už formalius ar mažareikšmius pažeidimus. Visada, kaip pabrėžia jos atstovai, nagrinėja konkrečias situacijas. Daugelyje svarbių paramos administravimo etapų yra taikoma priminimų sistema (priminimai apie pateiktinus mokėjimo prašymus, ataskaitas siunčiami SMS žinutėmis), taip pat NMA primena apie svarbiausius darbus bei įsipareigojimų laikymąsi. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad visgi teisės aktų reikalavimų laikytis būtina.

Kaip rašoma pačios NMA skelbiamoje informacijoje, sankcijos buvo taikomos ir už tai, kad paramos gavėjai nepateikdavo projektų įgyvendinimo ataskaitų. „Išanalizavus tokias situacijas, ŽŪM buvo pateiktas siūlymas mažinti NMA teikiamų ataskaitų skaičių ir taip sumažinti administracinę naštą, palengvinti projektų įgyvendinimą. Siūlymui pritarta – teikiamų ataskaitų skaičius sumažintas 40 proc. arba 4 tūkst. vnt. kasmet, taigi, bendromis pastangomis sumažinti ir sankcijų taikymo atvejai“, – skelbiama NMA pranešime.

Kaip paramos gavėjai gali sau padėti

Visgi NMA akcentuoja, kad tai, ar paramos gavėjas susilauks sankcijų, priklauso ir nuo jo paties. NMA atkreipia dėmesį į pagrindines paramos gavėjų daromas klaidas ir pataria, kaip jų išvengti. Svarbiausia – terminų laikymasis. Visais atvejais, kai paaiškėja, kad iki nustatyto termino paramos gavėjas nespės atlikti būtinų veiksmų, iki termino pabaigos reikia kreiptis į NMA.

Taigi, visais atvejais, kai atsiranda objektyvių aplinkybių, dėl kurių galima kažko nespėti primygtinai patartina ieškoti pagalbos pačioje NMA.

Čia darbuotojai patars, kaip elgtis konkrečioje situacijoje. Dar labai svarbu – įsipareigojimų laikymasis. Jei įgyvendinant projektą įsipareigojimų laikymasis negalimas, būtina kreiptis į NMA. Projektą prižiūrintis specialistas išsiaiškins situaciją ir patars, ar reikia rašyti prašymą, ar pokytis galimas be atskiro NMA leidimo ir ar apskritai leidžiamas.

Taigi, visais atvejais, kai atsiranda objektyvių aplinkybių, dėl kurių galima kažko nespėti (keičiasi projekto įgyvendinimo sąlygos, aplinkybės, tirpsta terminai ir pan.), primygtinai patartina ne improvizuoti ar kišti galvą į smėlį, o ieškoti pagalbos pačioje NMA. Apie iškylančias problemas pranešti ne post factum, o iškart, kai jos ima aiškėti. Tariantis su NMA projektus administruojančiais specialistais galima padėti sau išvengti sankcijų. Tai tikrai įmanoma.

Daugiau informacijos svetainėje nma.lt.

Paraiškų pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones 2021 metų priėmimo grafikas

  • „Parama profesiniam mokymui ir įgūdžių įgijimui“ – gegužės 3 d. – birželio 30 d.
  • „Tradicinių amatų centrų plėtra“ – balandžio 1 d. – birželio 30 d.
  • „Miško veisimas“ – kovo 1 d. – gegužės 28 d. ir rugsėjo 10 d. – lapkričio 12 d.
  • „Pirmą kartą dalyvaujantiems kokybės sistemose“ – nuo balandžio 1 d. iki gruodžio 31 d.
  • „Meldinės nendrinukės buveinių išsaugojimas“ – vasario 15 d. – kovo 31 d.
  • „Gaivalinių nelaimių ir katastrofinių įvykių paveikto žemės ūkio gamybos potencialo atkūrimas ir atitinkamos prevencinės veiklos vykdymas“ – kovo 1 d. – balandžio 30 d.
  • „Miškams padarytos žalos prevencija ir atlyginimas“ – gegužės 3 d. – birželio 30 d.
  • „Investicijos, kuriomis didinamas miškų ekosistemų atsparumas ir aplinkosauginė vertė“ – liepos 1 d. – rugpjūčio 31 d. ir lapkričio 15 d. – gruodžio 28 d.
  • „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ bus renkamos kartu
  • „Parama EIP veiklos grupėms kurti ir jų veiklai vystyti“. Paraiškos dėl projektinių pasiūlymų bus priimamos kovo 1 d. – gruodžio 31 d., o dėl galimybių studijų – birželio 1 d. ؘ– liepos 30 d.
  • „Pasėlių ir augalų draudimo įmokų kompensavimas“ – kovo 1 d. – birželio 30 d. ir rugsėjo 1 d. – gruodžio 31 d.
  • „Gyvūnų draudimo įmokų kompensavimas“ – vasario 15 d. – gruodžio 31 d.
  • „VVG bendradarbiavimo projektų rengimas ir įgyvendinimas“ – vasario 15 d. – kovo 15 d.; birželio 15 d. – liepos 15 d.; spalio 15 d. – lapkričio 15 d.
  • Lietuvos kaimo tinklo narių projektams, skirtiems elektroninėms komunikacijos priemonėms įgyvendinti – kovo 1 d. – kovo 31 d.; liepos 1 d. – liepos 30 d.; lapkričio 3 d. – lapkričio 30 d.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“