15min eksperimentas: ar Vilniaus oro uosto taksistai išties apgaudinėja keleivius?

Apie Vilniaus oro uostą aptarnaujančius taksistus, turinčius išskirtinę teisę paimti keleivius tiesiai nuo oro uosto išėjimo, sklando nemalonios legendos. Sakoma, esą jie net neįsijungia taksometrų, nepažįstančius miesto turistus veža aplinkkeliais, iš jų „nuplėšia“ nežmoniškas sumas, o čekio gauti iš jų neįmanoma. Nutarėme patikrinti, ar stereotipai atitinka tikrovę.
Taksi
Taksi / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Portalo 15min žurnalistas Ugnius Antanavičius, apsimetęs turistu, patikrino dviejų Vilniaus oro uosto taksistų teikiamų paslaugų kokybę. Jis keliavo nuo Vilniaus oro uosto iki Arkikatedros. Žemiau pateikiami jo įspūdžiai.

Taksometrams – taip, anglų kalbai ir čekiams – ne

Keliauti su taksistais abu kartus pasirinkau savaitgalį. Su Viačeslavu važiavau kovo 5 d., o Marijanas mane vežė kovo 12 d. Abu kartus apsimečiau užsieniečiu ir su jais bendravau tik angliškai.

Galiu pasakyti, kad abu jie sąžiningai mane atvežė trumpiausiu keliu bei taksometrą įsijungė, kaip ir privaloma. Antra vertus, susikalbėti su abiem taksistais sekėsi labai sunkiai.

Štai Viačeslavas, prieš kelionę paklaustas „Do you speak English?“ (liet. „Ar kalbate angliškai?“), atsakė tik „Nelabai“. Bet po to, matyt, suvokęs, kad nebus suprastas, pasitaisė į „A bit“ (liet. „truputį“).

Susikalbėti su abiem taksistais sekėsi labai sunkiai.

Paklaustas, kiek kainuos kelionė iki katedros, taksistas atsakė: „15 eurų“. Vos įsėdus į taksi Viačeslavas įjungė taksometrą, kelionei pritaikydamas savaitgalinį 1,16 euro už kilometrą tarifą – maksimalų leistiną tarifą oro uostą aptarnaujantiems automobiliams. Paklausiau jo, kiek truks kelionė, Viačeslavas atsakė, kad apie 10 minučių. Nusistebėjau – negi tikrai taip greitai?

Paklausiau Viačeslavo, ar jam dažnai tenka vežti užsienio turistus. Jis, akivaizdžiai neteisingai supratęs klausimą, atsakė „ne ne, tik eurais“. Taip supratau, kad tęsti pokalbį anglų kalba su juo nepavyks.

Viačeslavas važiavo trumpiausiu keliu ir anaiptol nepasižymėjo pavyzdingu Kelių eismo taisyklių laikymusi: nuolat viršijo leidžiamą greitį ir manevravo landžiodamas tarp automobilių. Atrodė, kad jis nori mane į tikslą pristatyti kuo greičiau ir vykti ieškoti naujų keleivių.

Galutinė kelionės iki Katedros kaina, kurią rodė taksometras, buvo 13 eurų 81 centas. Kadangi tą dieną vyko Kaziuko mugė, Viačeslavas mane atvežė iki prezidentūros ir parodė, kuria kryptimi eiti. Ar man reikės kvito, jis nepasiteiravo, nors pagal taisykles privalėjo jį išduoti.

Maršrutas, kuriuo mane vežė Viačeslavas.
Maršrutas, kuriuo mane vežė Viačeslavas.

Marijano anglų kalbos įgūdžiai, nors tai atrodė sunkiai įmanoma, buvo dar prastesni. Kai pasakiau jam „I want to go to the Cathedral“ (liet. „Aš noriu nuvykti iki Katedros“), jis tik lietuviškai perklausė – Katedra? Kai pakartojau „Cathedral“, jis dar kartą paklausė: „Katedra“? Man beliko suprasti, kad greičiau jau užsienietis pradės kalbėti lietuviškai negu jis angliškai, ir palinksėti galva.

Marijanas kaltai šypsodamasis parodė sau į burną – suprask, nesuprantu angliškai.

Paklaustas, kiek laiko truks kelionė, Marijanas kaltai šypsodamasis parodė sau į burną – suprask, nesuprantu angliškai. Todėl paklausinėti apie lankytinus miesto objektus, kaip jam sekasi dirbti ar panašiai, ir čia neturėjau galimybės.

Kaip ir Viačeslavas, Marijanas vežė mane trumpiausiu keliu, ir taip pat ne visada varginosi laikytis eismo taisyklių. Kai priartėjus prie kelionės tikslo paklausiau, ar jis galės man duoti kvitą, Marijanas tik pasižiūrėjo į mane ir nieko netaręs vėl pasisuko į kelią. Tai teko priimti kaip neigiamą atsakymą.

Iš viso kelionė pagal taksometro rodmenis kainavo 15 eurų 69 centus, tačiau man pradėjus krapštyti centus Marijanas tik numojo ranka. Beliko padėkoti ir išlipti.

Maršrutas, kuriuo mane vežė Marijanas
Maršrutas, kuriuo mane vežė Marijanas

Apibendrinandamas savo įspūdžius galiu pasakyti, kad nors abu taksistai mane vežė trumpiausiu keliu ir taksometru naudojosi pagal visus reikalavimus, Vilniaus miesto oro uosto reikalaujamo A2 lygio jų žinios toli gražu nepriminė, o čekius duoti noro jie taip pat nedemonstravo. Tikėtina, kad dažnam užsieniečiui, pasirenkančiam keliauti su Vilniaus oro uosto taksistais, kiltų dar didesnių problemų.

Taksistai tikrinami dažnai, bet pažeidimų nenustatoma

„Deja, kol kas tokių atvejų pasitaiko. Išsiaiškinus tokį pažeidimą, taikoma taisyklėse numatyta drausminė nuobauda, o papildoma kontrolė nėra vykdoma“, – išgirdusi apie tai, kad taksistas nedavė čekio, sakė Lietuvos oro uostų Komunikacijos ir rinkodaros skyriaus vadovė Indrė Baltrušaitienė.

Paklausta, ar sudarant sutartis su vežėjais tikrinamos anglų kalbos žinios, I.Baltrušaitienė nurodė, kad vienas iš taksi taisyklių reikalavimų – anglų kalbos žinias A2 lygiu patvirtinantis anglų k. mokyklos sertifikatas, tačiau apie jokius atskirus patikrinimus neužsiminė.

Apskritai taksistų darbo patikrinimai, teigė I.Baltrušaitienė, yra organizuojami kas savaitę, o didesnio masto patikros organizuojamos apytiksliai kas ketvirtį. Jų metu tikrinama paslaugos teikimo kokybė ir automobilių bei vairuotojų atitikimas numatytiems reikalavimams.

Nusižengimų, pasak I.Baltrušaitienės, fiksuojama nedaug: nubaudžiamas maždaug vienas taksistas per mėnesį. Tačiau abu taksistai, su kuriais keliavo portalo 15min žurnalistas, tikrai neatitiko visų kriterijų – jie nei išdavė pinigų priėmimo kvito, nei gebėjo bent jau minimaliai palaikyti pokalbį anglų kalba. Tai leidžia daryti išvadą, kad fiksuojama tik maža dalis nusižengimų.

Verta pastebėti, kad nustatyti maksimalūs tarifai Vilniaus oro uosto taksi linijos automobiliams yra 1,01 arba 1,16 euro už kilometrą, priklausomai nuo paros meto ir savaitės dienos. Daugelio Vilniaus taksi firmų tarifai yra gerokai mažesni: pvz, „Jazz Express“ – 0,72 euro už kilometrą, „Sostinė veža“ – 0,87 euro, kitos firmos – dar mažiau. Tačiau, pasak I.Baltrušaitienės, tarifų mažinti neketinama.

Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Taksi automobiliai prie oro uosto
Luko Balandžio/Žmonės.lt nuotr./Taksi automobiliai prie oro uosto

„Dabartiniai tarifai nustatyti siekiant padengti oro uosto taksi linijos infrastruktūros įrengimo, kokybės kontrolės ir administravimo kaštus. Vis dėlto oro uoste dirbantys automobiliai turi atitikti daugiau kokybinių reikalavimų – automobilio amžiaus, švaros, vairuotojo išvaizdos, kalbos mokėjimo ir panašiai“, – sakė ji.

Ateityje, tvirtino I.Baltrušaitienė, planuojama naudoti technologijas, kurios galėtų sekti kiekvieną kelionę ir automatiškai rinkti visus aktualius duomenis.

„Tai padėtų užtikrinti tarifų laikymąsi, o nusižengimus būtų galima registruoti ir nelaukiant keleivių skundų“, – sakė I.Baltrušaitienė.

Tačiau kada konkrečiai tokios technologijos galėtų būti įdiegtos, ji nenurodė.

Dainiaus Radzevičiaus nuotr./Taksi
Dainiaus Radzevičiaus nuotr./Taksi

Vilniaus oro uosto taksi linija: tik faktai

  • Paslaugas teikia 50 skirtingų automobilių
  • Leidimai teikti paslaugas išduodami tiek taksi firmoms, tiek privatiems asmenims
  • Leidimai išduodami kalendoriniams metams
  • Tarp reikalavimų taksistams – galimybė atsiskaityti banko kortele, anglų kalbos mokėjimas A2 lygiu, ne senesnis nei 8 metų tvarkingas ir švarus taksi automobilis
  • Kelionės pabaigoje taksistas privalo išduoti kvitą
  • Jeigu vežėjas per metus nepadaro jokių nusižengimų, negauna nuobaudų ir yra linkęs toliau bendradarbiauti, sutartis pratęsiama automatiškai
  • Už taisyklių pažeidimus numatytos drausminės nuobaudos
  • Taksistų darbo patikrinimai organizuojami kas savaitę
  • Nusižengimų fiksuojama nedaug: vidutiniškai 1 per mėnesį

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų