Ne paslaptis, kad dažniausiai voltmetrą išsitraukiame tik tada, kai automobilio akumuliatorius yra vos gyvas. Tačiau specialistai rekomenduoja žiemos sezono metu įtampą pamatuoti profilaktiškai, kad būtų išvengta nemalonių netikėtumų. Kokia turi būti akumuliatoriaus įtampa ir kaip teisingai ją pamatuoti?
Akumuliatoriaus įtampą matuokite bent 3–4 valandos po kelionės. Matuojant įtampą voltmetro gnybtai turi liesti akumuliatoriaus gnybtus – pliusas liečiasi su pliusu, minusas – su minusu. Tada stebėkite parodymus voltmero ekrane.
Jei voltmetras rodo, kad akumuliatoriaus įtampa yra 12,5–12,6 V arba daugiau – tai normalu. Jei įtampa yra žemesnė – akumuliatorių pats laikas pakrauti, antraip laukia problemos, sako akumuliatorių ekspertas Mantas Martinkus.
Neigiamoje temperatūroje palikus gerą, bet išsikrovusį (įtampa 12,1 V arba mažiau) akumuliatorių ilgesnį laiką neįkrautą, nukentės jo ilgaamžiškumas. Be to, žiemą kyla pavojus, kad elektrolitas užšals. Tokiu atveju akumuliatorius bus sugadintas nepataisomai.
Kaip pakrauti akumuliatorių
Atjunkite akumuliatorių ir išimkite jį iš automobilio. Nuneškite į patalpą, kur jis bus kraunamas, ir akumuliatoriaus teigiamą polių prijunkite prie įkroviklio teigiamo gnybto, o neigiamą polių – prie įkroviklio neigiamo gnybto.
Visiškai iškrautą akumuliatorių derėtų krauti ne mažiau negu 20 valandų. Nekraukite akumuliatoriaus gyvenamosiose patalpose. Norėdami sužinoti, ar akumuliatorius pasikrovė, stebėkite elektrolito tankį ir įkrovimo įtampą. Abu šie parametrai turi bent dvi valandas nekilti.
Svarbu žinoti: akumuliatorių įkrovus, jo įtampa gali koreguotis. Pavyzdžiui, įtampa tik ką baigto krauti akumuliatoriaus gnybtuose gali siekti apie 13,5 V. Tačiau atjungus akumuliatorių nuo kroviklio 10–15 valandų, jo įtampa gali siekti 12,6–12,8 V. Toks įtampos sumažėjimas – normalu.
Voltmetras taip pat padės išmatuoti akumuliatoriaus įtampą, kai variklis įjungtas: tada iškart taps aišku, ar generatorius veikia, ar ne.
Įjungus variklį, voltmetras turėtų rodyti 13,9–14,5 V įtampą tarp akumuliatoriaus gnybtų. Tačiau, jeigu užvedus automobilį, voltmetro rodoma įtampa yra netgi mažesnė negu prieš variklio užvedimą – tai reiškia, kad generatorius akumuliatoriaus pakankamai neįkrauna.
Kada reikia naujo akumuliatoriaus
Jei akumuliatorius jau yra užšalęs – deja, voltmetras nebepadės. Tokiu atveju teks įsigyti naują akumuliatorių. O to galima išvengti tiesiog arba periodiškai pakraunant akumuliatorių, arba periodiškai įjungiant variklį ir palaikant jį veikiantį ant didesnių apsukų bent 20–30 minučių, kad akumuliatorius įsikrautų.
Nedarydami nė vieno iš šių dalykų, su problemomis susidursite greitai. Prisiminkite: jei žiemą važinėjate trumpus atstumus, generatorius akumuliatoriaus pilnai įkrauti nespės. Akumuliatoriaus baterija į pradinę būseną atsistato po 20 minučių generatoriaus darbo.
Pasak Manto Martinkaus, UAB „Švinas“ direktoriaus, akumuliatorius užšąla vienu atveju – jei yra išsikrovęs. Tuomet mažėja elektrolito tankis ir atsiskiria distiliuotas vanduo nuo rūgšties (ji leidžiasi į apačią). Tad užšalti toks akumuliatorius gali esant net ir minimaliai neigiamai temperatūrai.
Šiaip jau akumuliatorių baterijos, teigia specialistai, esant šaltam klimatui gali tarnauti ilgiau negu karštyje. Tačiau akumuliatorių būtina prižiūrėti.