„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

15min primena: kokio atstumo nuo priekyje važiuojančios mašinos laikytis magistralėje?

Saugaus atstumo nesilaikymas yra viena iš dažniausių avarijų priežasčių. Tačiau koks atstumas iki kito automobilio, keliaujant automagistrale, yra saugus? To nežino dažnas vairuotojas.
Greitkelis
Greitkelis / Sxc.hu nuotr.

Svarbus kriterijus kalbant apie saugaus atstumo laikymąsi yra sustojimo kelias. Sustojimo kelias – tai atstumas, kurį transporto priemonė nuvažiuoja nuo akimirkos, kai vairuotojas pastebi pavojų, iki sustojimo.

Sustojimo kelią sudaro reakcijos kelias ir stabdymo kelias. Reakcijos kelias yra atstumas, kurį transporto priemonė nuvažiuoja per vairuotojo reakcijos laiką – laiko tarpą nuo tada, kai vairuotojas pastebi kliūtį, iki tada, kai jis paspaudžia stabdžių pedalą. Reakcijos laikui įtaką daro įvairūs veiksniai, tačiau vidutinio vairuotojo reakcijos laikas siekia maždaug 1,5 s.

Stabdymo kelias – tai atstumas, kurį automobilis nuvažiuoja nuo stabdžių pedalo paspaudimo iki visiško sustojimo.

Sauliaus Chadasevičiaus / 15min nuotr./Stabdymo kelias, padangų žymės ant asfalto
Sauliaus Chadasevičiaus / 15min nuotr./Stabdymo kelias, padangų žymės ant asfalto

Paprastai greičiui padidėjus du kartus, stabdymo kelias pailgėja keturis kartus. Todėl rekomenduojama, kad minimalus atstumas tarp automobilių būtų ne mažesnis kaip pusė važiavimo greičio reikšmės metrais. Kitaip tariant, jei vairuotojas važiuoja 50 km/h greičiu, iki kito automobilio turėtų likti apie 25 m, jei 100 km/h greičiu – apie 50 m ir taip toliau.

Priartėjus per daug arti, nesimatys, kas dedasi kito automobilio priekyje. Laikantis per didelės distancijos, kyla pavojus, kad į tuščią tarpą bandys lįsti kiti vairuotojai.

Svarbu suvokti, kad net nežymus važiavimo greičio padidėjimas gali turėti žalingų pasekmių. Pavyzdžiui, visoms kitoms sąlygoms nekintant automobilis, prieš pradedant stabdyti važiavęs 60 km/h greičiu, sustos nuvažiavęs apie 50 m nuo sustojimo kelio pradžios. Tuo tarpu automobilis, važiavęs 67 km/h greičiu, nuvažiavęs tuos pačius 50 m vis dar važiuos maždaug 30 km/h greičiu. Tai gali tapti skirtumu tarp sugebėjimo sustoti laiku ir partrenkto žmogaus.

Žemiau esančiuose infografikuose galima matyti, kokį atstumą nuvažiuos skirtingu greičiu važiuojantis automobilis ant sausos ir ant šlapios kelio dangos.

Šiuose grafikuose laikomasi tokių prielaidų:

Susiklosčius greitos reakcijos reikalaujančiai situacijai vidutinis vairuotojas sureaguoja maždaug per 1,5 sekundės;

Šiuolaikiškas automobilis su gerais stabdžiais ir padangomis gali stabdyti maždaug 7 m/s2 pagreičiu, vos paspaudus stabdžius;

lygaus sauso kelio trinties koeficientas yra maždaug 1;

lygaus drėgno kelio trinties koeficientas yra maždaug 0,7.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Greičio matuoklis Vilniuje
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Greičio matuoklis Vilniuje

Kiti kriterijai, galintys lemti vairuotojo reakcijos laiką:

Vairuotojo koncentracija;

Nuovargis;

Apsvaigimas nuo alkoholio ar narkotikų;

Regėjimas;

Amžius ir patirtis;

Gebėjimas įvertinti pavojų.

Veiksniai, darantys įtaką stabdymo keliui:

Automobilio amžius;

Stabdžių būklė;

Padangų būklė;

Automobilyje esančios saugumo priemonės;

Automobilio svoris;

Automobilio vežamo krovinio svoris;

Kelio danga;

Kelio būklė;

Oro sąlygos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“