Paraiškos kompensacijoms priimamos iki 2021 m. vasario 1 d.
Nors daugelis automobilių pardavėjų, vos perskaitę šią žinią, ją vertino teigiamai, akivaizdu, kad ne visi susipažino su kompensacijų niuansais.
Beata Višnevska-Kunevičienė, UAB „Sostena“ rinkodaros ir viešųjų ryšių vadovė, sako, kad taikomos kompensacijos ir paskata iš valstybės pusės džiugina. Nes kitose valstybėse tokia praktika taikoma jau seniai.
„Fakto auto“ rinkodaros vadovas Vaidotas Kviklys skaičiuoja, kad 4000 Eur kompensacija kartu su gamintojo taikomomis nuolaidomis pirkėjui jau yra nemaža paskata. Nes bendra nauda pirkėjui šiuo metu siekia net 9000 Eur.
Pvz., perkant „Nissan Leaf“ (kainuoja nuo 36 000 Eur), su gamintojo taikoma nuolaida jį galima įsigyti už 31 000 Eur. O, gavus nuo kovo 20 d. galiojančią kompensaciją, reali elektromobilio kaina sumažėja iki 27 000 Eur.
Beje, Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka sunaikinus (utilizavus) seną taršų automobilį, naujas automobilis atpigtų dar 1000 Eur. Tokiu būdu pigiausio „Leaf“ galutinė kaina būtų 26 000 Eur, o „Renault Zoe“ – 22 900 Eur.
Žinoma, reikia turėti omeny, kad čia galioja principas „Pinigai ryte, o kėdės – vakare“. Kompensacijos atkeliauja vėliau.
Tačiau teigiamas efektas pastebimas. Pasak V.Kviklio, žiniasklaidoje paskelbus apie valstybės paramą perkantiems elektromobilius, klientų užklausų padaugėjo, žmonės pradėjo labiau domėtis elektromobiliais.
Tačiau, ir B.Višnevska-Kunevičienė („Renault“), ir V.Kviklys („Nissan“, „Hyundai“) pripažįsta, kad Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) vykdomame paramos projekte yra spragų: jei klientas pirktų naują, tačiau jau Lietuvoje įregistruotą automobilį, 4000 Eur kompensacijos negautų.
Kitaip tariant, įgaliotųjų atstovų parduodami demonstraciniai arba trumpalaikės nuomos automobiliai, nuvažiavę kelis tūkstančius kilometrų, į remiamų sąrašus nepatektų.
Dėl to dalis pirkėjų, neįsigilinusių į taisykles, gali smarkiai apsigauti – lygiai 4 tūkst. eurų. Pirmasis dėmesį į šią problemą atkreipė elektromobilių žinovas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ įkūrėjas Dainius Jakas.
Kas yra naujas automobilis
Bet pirmiausia išsiaiškinkime, kokiems elektromobiliams gali būti taikomos tokios 4000 Eur kompensacijos ir koks automobilis laikomas nauju.
Tik tuomet, pamatę tokį skelbimą (jis parinktas atsitiktinai), galėsite įvertinti: gausite kompensaciją, ar ne.
Automobilis „naujo“ statusą atitinka ne tik tuo atveju, jei iki šiol nebuvo registruotas. D.Jakas pastebi, kad „nauja transporto priemone yra laikoma tokia transporto priemonė, kuri įsigyta ne vėliau kaip 6 mėnesiai nuo jos eksploatacijos pradžios ir kuri yra nuvažiavusi ne daugiau kaip 6000 km“.
Tai reiškia, kad aukščiau minėti demonstraciniai automobiliai (kuriuos įgaliotieji atstovai parduoda su gera nuolaida), nors ir registruoti Lietuvoje, iki 6000 km ridos ir 6 mėnesių amžiaus nuo registracijos yra nauji automobiliai! Bet kompensacija už juos nepriklauso. Tokie yra dauguma demonstracinių automobilių, kurių skelbimus vėliau galite rasti portale „Autoplius.lt“ ir kt.
Todėl, įsigydami tokį naują automobilį, kompensaciją matysite kaip savo ausis be veidrodžio. Nes, priminsiu, APVA kompensuoja tik tų naujų elektromobilių, kurie registruojami Lietuvoje pirmą kartą (ir tik fizinio asmens vardu), kainą.
Be to, jei tokį elektromobilį perkate dabar, tikėtina, kad pirmoji jo registracija yra senesnė, nei 2020 m. kovo 13 diena (tokia riba nustatyta ministerijos). Ir net, jei ji yra vėlesnė, tokios demonstracinės transporto priemonės pirma registracija, be jokios abejonės, yra įgaliotojo atstovo (juridinio asmens) vardu. Todėl kompensacija pirkėjui (net ir fiziniam asmeniui) nepriklauso, nes tai jau antra registracija Lietuvoje.
Paprastai tariant, jei skelbime matote naują elektromobilį, kuris turi lietuviškus numerius, atgauti 4000 Eur nesitikėkite.
Dainiaus Jako siūlymai, ką pataisyti
Žemiau cituosiu D.Jaką, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorių:
„Šiai problemai matau gana paprastą sprendimą (gal klystu) – papildyti sąlygas, nurodant, kad jei pirma registracija atlikta juridinio, automobilių prekyba užsiimančio asmens vardu (aiškiai identifikuojama pagrindinė veikla, prekybiniai numeriai, automobilių prekybininkų asociacijos nariai ar pan.), tada kompensacija taikoma antrai registracijai Lietuvoje fizinio asmens vardu.
Galbūt aš žiūriu į šį klausimą per paprastai, bet tai – tikrai svarbus klausimas tiek visiems pardavėjams, tiek ir elektromobilių pirkėjams, kai, perkant elektromobilį, pvz., iš Volkswagen salono, kur paprastai jie būna jau registruoti, kompensacijos negausite, o pirkdami Gariūnuose su tranzitiniais numeriais ar be jų – gausite. Manau, situacija tikrai absurdiška ir taisytina.“