Tačiau saugumas ne tik gelbsti gyvybes, bet ir atneša gamintojams naudos, žvelgiant iš rinkodaros perspektyvos. Autoplius.lt plėtros vadovo Mato Buzelio teigimu, kai kurie koncernai saugumą laiko stipriu „marketinginiu arkliuku“. Elementarus pavyzdys – saugumo pioniere vadinama „Volvo“ markė.
„Jau prieš keletą metų švedai paskelbė apie savo strategiją 2020-iesiems metams. „Volvo“ tikslas yra gaminti automobilius, kuriuose nuo 2020-ųjų nežūtų arba stipriai nesusižalotų nei vienas žmogus. Ambicijos, atrodo, nemažos, tačiau stipri disciplina ir aiški darbo kryptis bent jau gimtosios Švedijos teritorijoje leidžia viena koja žengti per finišo liniją – jie yra labai arti užsibrėžto tikslo. Taigi, skaičiavimai ir prognozės laužtos ne iš piršto“, – tvirtina M.Buzelis.
Lietuvos naudotų automobilių rinkoje yra labai pigių, tačiau pakankamai saugių automobilių. „Anksčiau nemažai vairuotojų tikėdavo, kad automobilio saugumą geriausiai apibrėžia skardų storumas, tvirtumas, tačiau tai – paprasčiausias mitas. Saugūs automobiliai turi suprojektuotas glemžimo zonas. Anglų kalboje jos vadinamos „crumple zones“. Tokio inžinerinio sprendimo tikslas – švelniai sugerti energiją ir kuo mažiau jos perduoti keleiviams“, – tvirtina lankomiausio transporto skelbimų portalo atstovas.
Saugių automobilių gamintojo vardą „Volvo“ užsitarnavo jau anksčiau – net ir senieji 700 (740 arba 760) bei 900 (940 arba 960) serijos sedanai ir universalai ne veltui buvo ir yra vadinami tankais. Tačiau 1997 metais pradėtą „Euro NCAP“ automobilių saugumo programą pažymėjo pirmasis 4 žvaigždučių įvertinimas. Tokį rezultatą pelnė „Volvo S40“ sedanas.
Tokių automobilių kainos Lietuvoje prasideda nuo juokingų 600-700 eurų ir už nuo 2000-ųjų atnaujintus modelius gali siekti apie 1,5 tūkst. eurų ar didesnę sumą.
4 žvaigždučių saugumo įvertinimą po metų (1998-aisiais) pelnė keletas kitų automobilių, tarp kurių yra Lietuvoje populiarūs „Volkswagen Golf“, „Audi A3“, 5 serijos BMW, E klasės „Mercedes-Benz“.
Nuo 1997 iki 2001 metų joks automobilis už saugumą nebuvo įvertintas 5 žvaigždutėmis. Tačiau 2001-aisiais buvo sukurtas saugiausias to meto automobilis. Įdomu, kad aukščiausią įvertinimą pelnė ne „Volvo“ modelis, nors prieš daugiau nei 15 metų šiai markei jau buvo klijuojama saugių transporto priemonių pionierių etiketė.
Pirmieji tokį rezultatą pasiekė prancūzai su 2001-ųjų „Renault Laguna“. Antros kartos „Laguna“ už keleivių saugumą buvo įvertintas 5 žvaigždutėmis. Po metų identišku saugumo įvertinimu galėjo didžiuotis C klasės „Mercedes-Benz“, „Renault Megane“, „SAAB 9-3“ bei keletas kitų modelių.
Tokie automobiliai Lietuvoje kainuoja vos nuo 700 eurų. Geriau išlaikyti, mažesnę ridą turintys antros kartos „Laguna“ šiek tiek brangesni, tačiau jų vertė siekia mažiau nei pusė vidutinio naudoto automobilio kainos Lietuvoje – apie 1500 eurų. Visus antros kartos „Renault Laguna“ pasiūlymus portale Autoplius.lt galite peržiūrėti paspaudę šią nuorodą.
Tačiau Autoplius.lt plėtros vadovo Mato Buzelio teigimu, 5 žvaigždučių saugumas prieš 15 metų ir šiandien – du skirtingi dalykai.
„Euro NCAP“ programoje nuo 1997 metų ne kartą keitėsi standartai, o daugiau nei dešimtmetį skaičiuojantys, lietuviškos žiemos arba prastų remonto darbų paveikti automobiliai gali būti gerokai „suminkštėję“. Tai tikrai nebus patys saugiausi automobiliai rinkoje, tačiau už 1000 eurų ar panašią sumą sunku rasti kažką saugesnio“, – teigia M.Buzelis.
Anot automobilių rinkos eksperto, kai kurie net ir kelių metų senumo automobiliai Lietuvos keliais sėkmingai važinėja be saugos oro pagalvių, todėl nereikėtų aklai tikėti „Euro NCAP“ saugumo įvertinimu. Automobilį patariama pirkti tik kruopščiai patikrinus jo būklę.