Situaciją greitai pakeis „Kia“ parengta 800 voltų įkrovimo technologija.
Pirmieji šio gamintojo naujos kartos elektromobiliai rinkoje pasirodys dar 2021 metais. Didžiausiu sukurtos pažangios platformos pranašumu taps itin spartus įkrovimas ir dar mažesni energijos nuostoliai, tačiau ji taip pat turės mažiau vietos užimantį efektyvesnį motorą ir bus lengvai pritaikoma skirtingiems modeliams.
800 voltų įkrovimas ir kartu efektyvesnis baterijos aušinimas leis „Kia“ elektromobiliams naudotis 350 kW galios tiesioginės srovės įkrovimo stotelėmis. Pradiniais skaičiavimais, energijos papildymas nuo 5 iki 80 proc. truks vos 18 minučių, o tai – itin solidus rodiklis.
Spartesnis krovimas ir mažiau nuostolių
Vilniaus Gedimino technikos universiteto Elektronikos fakulteto mokslininkas dr. Aurelijus Pitrėnas atkreipė dėmesį, kad tikrasis perėjimas prie 800 voltų technologijos dar neįvyko. Anot jo, kol kas tokią krovimo įrangą turi tik „Porsche Taycan“ (ir neseniai pasirodžiusi jo giminaitė Audi e-tron GT), o elektromobilių pramonės lyderiu laikomas gamintojas „Tesla“ nuo pradžių iki dabar savo sparčiojo krovimo stotelėms naudoja 480 voltų sistemą.
Visgi elektronikos specialistas pripažino, kad tokios įrangos nauda – akivaizdi.
„Du kartus padidinta įtampa leidžia tiek pat sumažinti srovę, kartu išlaikyti tą pačią krovimo galią ir mažinti reikalingą laidininkų skerspjūvio plotą. Jeigu laidininko varža išlieka ta pati, šiluminiai nuostoliai tokiu atveju sumažėja keturi kartus. Tai yra turbūt pagrindinis faktorius, kodėl kai kurie gamintojai pasirenka aukštesnę įtampą savo kuriamiems produktams“, – paaiškino pašnekovas.
A.Pitrėnas pažymėjo, kad įkrovimo sparta priklauso nuo labai daug įvairių faktorių ir baterijų duomenų. Realus įkrovimo laikas, pastebėjo mokslininkas, gali skirtis dėl akumuliatorių baterijos talpos, vidinės ir aplinkos temperatūrų, aušinimo sistemos našumo ir kitų parametrų.
„Pramonėje jau gaminami ličio jonų elementai, iš kurių galima surinkti ir elektromobilių akumuliatorių bateriją, o jų gamintojas deklaruoja 100 proc. spartųjį įkrovimą per 12 min., todėl „Kia“ žadamas 20 min. laikas neatrodo nerealus“, – komentavo jis.
Naudingiausia važinėjantiems daug ir toli
A.Pitrėno vertinimu, tokios didelės galios greito įkrovimo sistemos yra svarbios tiems elektromobiliams, kurie skirti įveikti ilgus tarpmiestinius maršrutus. Atitinkamai brangesnę pažangią įrangą gaus didesni „Kia“ elektromobiliai, o kompaktiški miesto modeliai, kaip ir iki šiol, bus siūlomi su 400 voltų sistemomis.
„Miesto, kartu ir žemesnės kainos segmento, elektromobiliams tokia didelė įkrovimo sparta nėra labai aktuali, nes dauguma tokių elektromobilių savininkų juos krauna savo garaže ar kieme, naudodami bendrą žemos įtampos tinklą ir tam skirdami bent jau 8 val. laiko“, – dėstė mokslininkas.
Jis taip pat priminė, kad „Kia“ ir „Hyundai“ investuoja į „Ionity“ krovimo stotelių infrastruktūrą, todėl tikėtina, kad ateityje, atpigus technologijoms, spartusis krovimas bus diegiamas ir į žemesnės kainos segmento elektromobilius.
„Kia“ žada ir dar vieną naujovę – aukščiausios klasės šios kompanijos elektromobilius bus galima naudoti kaip energijos šaltinius, t. y. jie galės ne tik priimti, bet ir atiduoti energiją. A.Pitrėnas pastebėjo, kad „Tesla“ tokią funkciją siūlo jau kurį laiką ir ji greitai pritaikyta.
„Ši funkcija patraukli individualius namų ūkius turintiems mažiesiems elektros energijos gamintojams, kurie naudodami saulės elementus gali aprūpinti savo namų ūkį elektra net ir naktį ar apsiniaukusią dieną, kai saulės elementai negali pagaminti pakankamai energijos“, – komentavo mokslininkas.
„Kia“ elektromobiliai suteiks iki 3,5 kW galios kintamą srovę, kuri leistų pajungti vidutinio dydžio oro kondicionierių arba iki 24 val. žiūrėti 55 colių įstrižainės televizorių. Esant poreikiui bus įmanoma įkrauti netgi kito elektromobilio bateriją.
Ilgos kelionės tampa kasdienybe
Net ir ilgų nuotolių kelionės elektromobiliais tampa kasdienybe. Europoje „Ionity“ tinklą jau sudaro daugiau nei 290 krovimo aikštelių, iš kurių kiekvienoje vidutiniškai įrengiamos šešios įkrovimo vietos. Tinklas toliau ganėtinai sparčiai plečiamas, nors ne visos krovimo aikštelės kol kas palaiko 350 kW galios spartųjį krovimą.
Lietuvoje „Ionity“ jau turi dvi aikšteles, kuriose įrengtos krovimo vietos su 350 kW spartųjį krovimą palaikančiomis stotelėmis. A. Pitrėnas prognozuoja, kad rinkoje greitai debiutuosiantys naujos kartos „Kia“ elektromobiliai didins tokios infrastruktūros poreikį, todėl itin sparčių įkrovimo stotelių tinklas bus plečiamas.