Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

A.Verygos įsakymai be paaiškinimų varė į neviltį tolimųjų reisų vairuotojus: nežinia, kaip dabar reikės dirbti?

Po kovo 23 d. sveikatos apsaugos ministro A.Verygos išleisto įsakymo, pagal kurį visi parvykę iš užsienio asmenys turi būti izoliuojami savivaldybių administracijos numatytose patalpose 14-ai parų, Lietuvos vežėjų rinka krūptelėjo. Asociacija LINAVA antradienio rytą dar negalėjo paaiškinti, kaip Lietuvos vežėjai dirbs toliau. Nes tos rekomendacijos, kurios tiko vakar, šiandien gali nebegalioti. Tačiau popiet atsiuntė situacijos komentarą, kurį rasite teksto pabaigoje.
Policijos akcija „Kyšis išpurvina“
Vilkikai / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Temą siūlykite gazas@15min.lt

Grįžę iš reiso vežėjai dažniausiai Lietuvoje praleidžia mažiau ne savaitę ir vėl juda. Todėl 14 d. užsidarymas savivaldybės numatytoje patalpoje jiems reikštų prastovas.

15min kalbinti tolimųjų reisų vairuotojai apie naujausią ministro A.Verygos įsakymą dar nežinojo. Vienas iš jų šiuo metu grįžta iš Vokietijos į Lietuvą – Aivaras gyvena mažame miestelyje Lietuvos pietuose. Jo žmona kol kas neįsivaizduoja šeimos ateities. Iš pradžių galvojo, kad vyras izoliuosis kartu su šeima, todėl labai nesijaudino. Tačiau dabar nežino, kaip reikės elgtis.

Ar vilkikas – mašina, o jo vairuotojas – žmogus?

„Jų juk net ant sienos niekas netikrina, tai kas čia tikrins mūsų mažame miestelyje. Juk fūra – ne mašina, o fūristas – ne žmogus“, – bandė juokauti vairuotojo žmona. Ji sulauks grįžusio vyro, o tada jau kreipsis į savivaldybę paaiškinimo, kaip elgtis.

Kitas kalbintas vilkiko vairuotojas – Darius (vardas pakeistas -red. past.) iš Palemono – ką tik išvyko į užsienį. Šiuo metu jis iškrauna prekes Didžiojoje Britanijoje. Dariaus istorija įdomi tuo, kad, praėjusią savaitę grįžęs iš reiso į Palemoną, penkias dienas gyveno užsidaręs pirtelėje, kuri įrengta šeimos nuosavo namo kieme.

Su artimaisiais (jie buvo vos už 50–100 metrų) bendravo internetu. Pats gamino valgyti. O prieš kelias dienas ankstų rytą tylomis sėdo į vilkiką, ir išvažiavo.

Penkias dienas gyveno užsidaręs pirtelėje, kuri įrengta šeimos nuosavo namo kieme.

„Nors Europos valstybės užsidaro, tikrai turime užsakymų, yra ką vežti. Sunkvežimiuose turime visas apsaugos priemones: dezinfekcinio skysčio, kaukes, pirštines. Sėdžiu automobilio kabinoje, vengiu kontaktų. Taip ir gyvenu. Matysime, kaip bus toliau, kai vėl grįšiu iš reiso“, – samprotavo Darius.

Jis sakė kol kas negavęs jokių nurodymų, kaip elgtis grįžus į Lietuvą.

„Nesuprantu. Ar nauja tvarka reiškia, kad mus izoliuos jau nuo sienos, susodins į autobusiuką ir nuveš į paskirties vietą? O kas pasirūpins kroviniu, automobiliu“, – kėlė retorinius klausimus.

COVID–19 užsikrėtė ir vilkiko vairuotojas

15min primena, kad kovo 21 d. Marijampolėje patvirtinta, kad koronavirusu užsikrėtė vilkiko vairuotojas, grįžęs iš Olandijos. Kovo 20 d. apie 19 val. jis parvyko krovininiu vilkiku iš Olandijos per Vokietiją. Vairuotojas teigia, kad 20–21 d. niekur iš krovinių stovėjimo aikštelės nebuvo pasišalinęs, kontakto su niekuo neturėjo.

Koronaviruso simptomus pradėjo jausti likus savaitei iki grįžimo: kosėjo, temperatūra pakilo iki 37,7 laipsnio. Kovo 21 d. rytą paskambino tel. 1808. Įtarus COVID-19, Marijampolės greitosios pagalbos tarnyba pervežė į Kauno klinikinę ligoninę.

Vairuotojo žmonos laiškas: negauname atsakymų į pagrindinius klausimus

Ministrui A.Verygai įsakius izoliuoti visus parvykusius iš užsienio specialiuose būstuose, redakcija gavo vilkiko vairuotojo žmonos laišką, kuriame daugybė iki šiol neatsakytų klausimų. Žemiau pateikiame jo fragmentus.

„Rašau su viltimi, kad gal būt žiniasklaidos pagalba bus galima gauti atsakymą į pagrindinį klausimą: kaip turi elgtis tarptautinių pervežimų vairuotojų šeimos šiuo sunkiu laikotarpiu? Elektroniniu laišku kreipiausi į socialinės apsaugos ir darbo ministeriją (SADM), jie nukreipė į Nacionalinį visuomenės sveikatos centrą (NVSC), tačiau laiškai grįžta.

Pasiskambinus pasiteirauti, kodėl laiškai grįžta, atsakymas – greičiausiai perpildyta el. laiškų dėžutė, patarė kreiptis į vietos regiono NVSC departamentą, tačiau ir iš ten laiškai taip pat sugrįžta.

Situacija tampa beviltiška, nes, kaip supranti telefonu, NVSC specialistas atsakymo neturi. Taigi plačiau apie situaciją...

Tarptautinių pervežimų vairuotojų tiek darbo, tiek izoliacijos tema kalbama gana atsargiai. Paliekama labai daug vietos interpretacijai, pavyzdžiui: elgtis reikia taip kaip ir visiems, bet jums išimtis. Arba, jeigu darbdavys reikalauja... ar jūs pats pageidaujate... jūs galite elgtis vienaip ar kitaip.

Jiems izoliuotis nereikia, tačiau kaip elgtis šeimai?

Jie net izoliacijos klausimu yra išskiriami iš kitų (kol neatsiras simptomų), jiems izoliuotis nereikia, tačiau kaip elgtis šeimai?

Kiek tenka girdėti bei skaityti, tarptautinių pervežimų vairuotojai laikomi viena saugiausių profesijų šiuo laikotarpiu, nes jų užsikrėtimo rizika yra maža, kadangi didžiąją laiko dalį jie praleidžia kabinoje – vieni. Kontakto su kitais asmenimis turi mažiausiai, daugumos vairuotojų higienos sąlygos bei samprata apie švarą, jų „bute ant ratų“ pavydėtina ir kai kuriems, turintiems visas sąlygas namuose, galėtų būti pavyzdys. Bet to neužtenka, norint, kad visuomenė tavęs akmenimis neužmėtytų.

Klausimas: kur yra aiškiai apibrėžta, kaip turi elgtis vairuotojai? Ką turi daryti jų šeimos, artimieji?

Apie šios profesijos atstovus kalbama kaip apie vieną. Galbūt turėtų būti išskiriamos tam tikros rizikos grupės, pavyzdžiui, kiek laiko vairuotojas praleido Europoje (yra išvykstama 2 mėn. ar daugiau).

Dabar kalbama apie tuos, kurie pasirinkę 5 darbo dienų savaitės darbą. Jų net didžioji laiko dalis būna Lietuvoje, bet jeigu tu jau įvažiavai į Lenkiją, kad ir Latviją, viskas, tu jau esi grįžęs iš užsienio. Su šeima susitikti negali, nes jei susitinki, šeima turi taikyti sau 14 dienų saviizoliaciją.

Su šeima susitikti negali, nes jei susitinki, šeima turi taikyti sau 14 dienų saviizoliaciją.

Ar šis izoliacijos reikalavimas neturėtų būti taikomas ilgų kadencijų vairuotojams?

Darbdavys vykdydamas Vyriausybės nutarimą dėl 14 kalendorinių dienų izoliacijos grįžus iš užsienio ar bendravus su iš užsienio grįžusiu asmeniu, pritaiko antrai pusei, esi išprašomas iš darbo, nes bendravai su iš užsienio grįžusiu asmeniu. Turi sau taikyti 14 dienų saviizoliaciją.

Tada kyla klausimas, kaip su saviizoliacija kiekvieną savaitgalį grįžus vyrui, jei turi bendrą gyvenamą būstą ir neturi atskirų gyvenamųjų patalpų saviizoliacijai?

Atsakė, kad vairuotojui reikia kreiptis į gyvenamosios vietos savivaldybę.

Susisiekus su Visuomenės sveikatos biuru (praėjusią savaitę), iškėlus klausimą dėl saviizoliacijos patalpų, buvo pasakyta, kad vairuotojui reikia kreiptis į gyvenamosios vietos savivaldybę. Šiandien jau girdžiu, vėl apie tuos pačius vairuotojus, kad jiems savivaldybė patalpų neparūpins, pasirūpins herojais grįžusiais ir besispjaudančiais ant Lietuvos. Bet ne patalpų klausimas neramina šiuo atveju (jei tave ir patalpintų tarp tų herojų tai per tas kelias dienas grįžtum su dovanomis į darbą).

Kyla klausimas, ar nėra tai diskriminacija profesijos atžvilgiu?

Vadinasi tam tikrų profesijų darbuotojai, kurie kiekvieną dieną turi kontaktą su galimu užkrato nešiotoju (medikai – red. past.), yra saugesnės profesijos atstovai, jie gali grįžti po darbo į šeimas, jų šeimos nariams saviizoliacija netaikoma.

Kokie skaičiai skelbia, kiek vairuotojų įvežė koronavirusą ar užkrėtė kitus elgdamiesi neatsakingai?

Kodėl vairuotojai prilyginami turistams, nuotykių ieškotojams, tiems patiems besispjaudantiems herojams?

Ar vairuotojai grėsmingesni visuomenei nei tos super mamytės socialiniuose tinkluose ant savo nuotraukų užsidėdamos, STOP COVID-19 #stayhome ir su vaikais besiblaškančios po parkus ar parduotuves, užmiršusios kokį menkniekį nusipirkti?

Esame sąmoningi, atsakingi, turim tėvus, artimus draugus ir stebime bei realiai vertinam grėsmes, rizikas bei pasekmes, ir kiek galima taikome sau saviizoliaciją nepaisant kokius darbus dirbame.

Ir pabaigai. Kalbant telefonu su NVSC atstove, išgirdau pasiūlymą galbūt grįžus vairuotojui imti dviejų savaičių nedarbingumo pažymėjimą. Bet kokiu pagrindu? Kai jautiesi gerai, darbo yra, galų gale dirbti reikia, sustojus pervežimams pasekmės bus ir ekonomikai.

Taip, yra dar viena išeitis, rašyti prašymą atleisti iš darbo, registruotis Užimtumo tarnyboje ir sėdėti valstybei ant pečių, ir laukti saugiai namuose kol pandemija praeis.

Ar toks mūsų valstybės siūlymas vairuotojams ir jų artimiesiems šiuo pandemijos laikotarpiu?“.

„Linava“: vairuotojams galioja ankstesnė tvarka dėl izoliacijos

Asociacija „Linava“ antradienį popiet išplatino detalesnį situacijos paaiškinimą, kurio esmė – vežėjams ir komercinio transporto darbuotojams niekas nesikeis.

„Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) karštojoje linijoje kovo 24 d. patvirtino, kad vairuotojams ir toliau galioja 2020 m. kovo 19 d. Valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo Sprendimas Nr. V-452, kuriuo vairuotojams, grįžusiems iš užsienio yra rekomenduojama 14 d. ar esant būtinybei vykti į reisą trumpesnė saviizoliacija.

Darbdaviai privalo užtikrinti izoliavimosi patalpas įgyvendinimui, jei vairuotojai, ekipažų ir įgulų nariai neturi galimybių patys jomis pasirūpinti“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?