„Pavyzdžiui, daugelis įsitikinę, kad vos atšilus orams peršalimai ir ligos pasipila tik dėl didelio temperatūrų skirtumo lauke ir automobilyje, tačiau pamiršta pagalvoti, ar tikrai padarė viską, ką galėjo, kai pildė kondicionavimo sistemą ir ar tikrino šios veikimą autoservise, kad oras automobilyje būtų tikrai sveikas“, – šypteli autoserviso „Melga“ vadovas Andžej Ostrovski.
Vien papildyti – negana
Dažna klaida, sako ekspertas, kad pajutę, jog automobilio kondicionavimo sistema nebešaldo taip, kaip turėtų, ir šios į servisą papildyti užsukę vairuotojai nepagalvoja, kad vien kondicionieriaus pildymo freonu – neužtenka. Dažnai prabėgus kuriam laikui vairuotojai vėl pastebi, kad kondicionierius tinkamai nebeatvėsina automobilio salono, ir važiuoja į servisą dar kartą.
„Pildant sistemą visuomet reikia patikrinti, ar ši sandari, išsiaiškinti, ar nėra dujų nuotėkio. Taip gali nutikti, mat aliumininiai kondicionavimo sistemos vamzdeliai, radiatorius dėl aplinkos poveikio gali būti paveikti korozijos. Jei yra nuotėkis, reikalingas kondicionavimo sistemos remontas, kitaip ši veiks neefektyviai“, – sako A.Ostrovski.
Jis priduria ir tai, kad nuo 2017 metų į Europos Sąjungos šalis nebeimportuojami nauji automobiliai, kuriuose naudojamas senas, R134 kodu žymimas, freonas. Naujų automobilių sistemos užpildytos nauju, aplinkai draugiškesniu, kodu R1234yf pažymėtu, freonu. Tokių automobilių sistemoms reikalinga ne tik naujo tipo šaldanti medžiaga, bet ir speciali įranga, alyva ir priedai, tad, pataria A.Ostrovski, prieš patikint naują automobilį meistrams, verta pasidomėti, ar šie galės juo pasirūpinti tinkamai.
„Informaciją, kokio tipo freonas reikalingas, jūsų automobiliui, galite rasti ant lipduko po kapotu“, – priduria autoserviso „Melga“ vadovas.
Prastas kvapas išduoda bakterijas
Jei vos įsijungus automobilio kondicionavimo sistemą salone pasklinda prastas kvapas, greičiausiai, sako A.Ostrovski, reikia atlikti kondicionieriaus dezinfekciją ir valymą. Kaip aiškina ekspertas, esant dideliems temperatūrų šuoliams ir tvyrant drėgmei, kondicionavimo sistemoje ima veistis įvairūs sveikatai kenksmingi mikroorganizmai ir bakterijos, sukeliantys kvėpavimo takų, odos ligas ir įvairias alergijas.
„Dažnas galvoja, kad apsirgo dėl temperatūrų skirtumo, tačiau neturi nė minties, kad galbūt ligą sukėlė kenksmingos bakterijos iš kondicionavimo sistemos. Rekomenduojama kondicionavimo sistemą dezinfekuoti bent kartą per metus. Jei važinėjatės su vaikais, kurie jautresni įvairioms bakterijoms – net ir dukart“, – pabrėžia specialistas.
Kondicionavimo sistemos dezinfekcijai naudojama speciali įranga bei bakterijas naikinančios priemonės. Dezinfekuojanti įranga leidžia garus, kurie cirkuliuoja visoje kondicionavimo sistemoje – taip užtikrinama, kad bakterijų neliktų net ir tolimiausiuose kampeliuose.
Svarbu, pastebi A.Ostrovski, nepamiršti, kad po dezinfekcijos būtina kondicionavimo sistemą išvalyti – tam naudojamos specialios putos, išvalančios ortakius, garintuvą.
Paprastas, o gal – antialerginis?
Autoserviso „Melga“ vadovas pabrėžia, kad atlikus visus darbus svarbu pakeisti ir salono oro filtrą. Pastarasis įprastai turėtų būti keičiamas kas 15 tūkst. kilometrų ir, kadangi filtras apsaugo kondicionavimo sistemą nuo įvairių nešvarumų, jis turi būti keičiamas ir po dezinfekcijos bei valymo.
„Jei nekeičiate salono oro filtro laiku, tai, viena vertus, ilgainiui šis ima nepraleisti oro ir ventiliacijos sistema ima veikti neefektyviai, antra vertus, salono filtrui prikaupus drėgmės, ima rasoti langai – perspėja specialistas.
Išsirinkti salono oro filtrą nėra itin paprasta, mat šie dažniausiai būna trijų tipų: paprasti, su aktyviąja anglimi ir biofunkciniai.
„Paprasčiausiais filtras – popierinis, sustabdantis smulkių dalelių prasiskverbimą į automobilio saloną. Filtras su aktyviąja anglimi padeda apsisaugoti ir nuo kvapų bei kenksmingų dujų. Antialerginiu vadinamas filtras turi biofunkcinį sluoksnį, padedantį iki minimumo sumažinti pelėsių ir ligų sukėlėjų kiekį bei apsisaugoti nuo alergenų patekimo į automobilio saloną“, – vardija A.Ostrovski.
Kaip naudoti teisingai?
Galiausiai, atlikus visus kondicionavimo sistemos remonto ir priežiūros darbus, reikėtų nepamiršti, kaip ja tinkamai naudotis.
„Ne kartą esu matęs atvejų, kai įlipama į automobilį ir, nesvarbu, ar automobilis turi tik kondicionierių, ar klimato kontrolės sistemą, skubama nustatyti pačią žemiausią temperatūrą ir galingiausią oro srautą“, – šypsosi A.Ostrovski.
Pasak jo, šitoks elgesys – tiesiausias kelias vaistinių ir vaistų nuo peršalimo link.
Pirmiausia, sako specialistas, atėjus karštą dieną iki automobilio vertėtų atidaryti dureles arba langus bei išvėdinti saloną. Tam prireiks vos poros minučių.
Svarbu kondicionavimo sistemoje nustatyti tokią temperatūrą, kuri būtų maždaug 5 laipsniais mažesnė nei temperatūra lauke. Toks skirtumas nesukels organizmui šoko ir neleis per daug atvėsti.
„Be to, visiškai nereikia skubėti nustatyti didžiausio oro srauto. Kai taip elgiatės, šaltas oras pučia tiesiai į jus ir šitaip galite peršalti. Palikite automatinį nustatymą ir automobilio sistema po truputį atvėsins visą saloną nepadarydama jokios žalos nei jums, nei keleiviams“, – pataria autoserviso „Melga“ vadovas.
Registracija į autoservisą čia.