Temą siūlykite gazas@15min.lt.
Būtent taip ir atrodo automobiliai, paskui kuriuos driekiasi dūmų šleifas. Kartais juodų, kartais mėlynų ar pilkų. Dūmų spalva, be abejo, priklauso nuo to, kuris agregatas ar jo dalis sugedusi: variklio tarpinė, stūmokliai, turbina ir pan.
Tačiau daugelis pripažįsta faktą, kad tokius leisgyvius automobilius pastebėti ir netgi užuosti nesunku: smirda ir matosi iš tolo. Tad kyla logiškas klausimas: jei Vyriausybė kovoja su nematoma tarša, jei nori riboti dyzelinių automobilių naudojimą (netgi tvarkingų, su DPF filtrais ir EGR vožtuvais), kodėl negaudo ir nebaudžia teršėjų, dėl kurių kenkėjiškos veiklos nekyla nė menkiausias klausimas?
Kada teršėjus stebės elektroninės akys ir bus sukurta programėlė telefonui
Skaitytoja Jadvyga primena dar vieną iniciatyvą, apie kurią yra kalbėjusios ankstesnės vyriausybės. Tai – elektroniniai, išmanieji projektai. Žmogus per telefono programėlę, nufotografavęs teršėją, galėtų nusiųsti Aplinkos ministerijai ar techninių apžiūrų įmonių asociacijai „Transeksta“, kad tokį automobilį nedelsiant patikrintų ir, jei jis tikrai leisgyvis, anuliuotų TA.
Tiesa, kai kurie skaitytojai prisimena vienkartinį projektą, kai „Žalioji akis“ stebėjo taršą, bet pažeidėjų niekas nebaudė.
Ką daryti, pastebėjus tokį automobilį, pakomentavo Aistė Žilinskienė, Aplinkos ministro patarėja:
„Skaitytojas tokį atvejį turi fiksuoti ir pranešti e-policijai.
Lietuvos policijai pavesta kontroliuoti transporto priemonių techninę būklę, kai Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA) organizuoja ir atlieka sunkiųjų transporto priemonių pradinius techninius patikrinimus kelyje. Šios institucijos, esant pagrįstam poreikiui, turi teisę nurodyti atlikti išsamesnį techninį patikrinimą techninės apžiūros įmonėje, o per nustatytą terminą nepristačius išsamaus patikrinimo teigiamos išvados – naikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą ir stabdyti dalyvavimą viešajame eisme.
Aplinkos apsaugos departamentas atlieka transporto priemonių išmetamų teršalų kiekio patikrinimus keliuose. Nustačius transporto priemonės išmetamų teršalų normų viršijimą, transporto priemonės savininkui taikoma administracinė nuobauda pagal Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 307 straipsnį (fiziniam asmeniui užtraukia baudą nuo 100 iki 300 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 300 iki 500 eurų). Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai neturi teisės transporto priemonės savininkui nurodyti atlikti išsamesnį techninį patikrinimą techninės apžiūros įmonėje.
Pastebėjus, kad kelyje eksploatuojama transporto priemonė akivaizdžiai teršia aplinką, geriausia apie įvykį pranešti policijai, geriausia per elektroninę platformą, kuri bendradarbiaudama su LTSA turi galimybes atlikti tyrimą dėl nagrinėjamos transporto priemonės techninės būklės atitikties keliamoms išmetamų teršalų normoms ir, nustačius išmetamos taršos reikalavimų neatitikimą, nurodyti atlikti išsamesnį techninį patikrinimą techninės apžiūros įmonėje ir taikyti administracinę nuobaudą pagal ANK 307 straipsnį.“
Plačiau apie „Žalios akies“ projektą šią savaitę 15min pakalbins ir Aplinkos viceministrę Ramintą Radavičienę. Jos teigimu, Lietuva su nuotolinio taršos stebėjimo projektais neatsisveikino, jie nesibaigė ir bus tęsiami. Ši priemonė numatyta ir naujajame oro taršos mažinimo plane.
Transporto tarša nuotoliniu būdu matuota Švedijoje, Ispanijoje, Danijoje, Jungtinėje Karalystėje, Bulgarijoje, Austrijoje, Lenkijoje, Šveicarijoje, JAV, Vokietijoje ir kitose šalyse. Pavyzdžiui, kai kuriose JAV valstijose identifikuojamos labiausiai ir mažiausiai teršiančios transporto priemonės, apie tai pranešama jų savininkams ir prašoma nuvykti pasitikrinti išmetamų teršalų kiekį. Mažiausiai teršiančių automobilių savininkai informuojami, kad kitos periodinės techninės apžiūros metu jų transporto priemonės išmetamas oro teršalų kiekis nebus tikrinamas.