Akumuliatorių evoliucija
Vienas seniausių ir didžiausių Lietuvos atsarginių detalių rinkos žaidėjų, Šiauliuose reziduojanti „Jupojos technika“, neseniai pasirašė oficialią atstovavimo sutartį su akumuliatorių verslo gigantu iš Japonijos, kompanija „Yuasa“. Turint galvoje, kad ji yra pats didžiausias motociklams skirtų akumuliatorių gamintojas pasaulyje ir užima 2-ąją vietą tarp originalios įrangos statusą turinčių akumuliatorių tiekėjų automobiliams, šiandien „Yuasa“ nėra itin žinomas ženklas.
Situacija neabejotinai labai greitai pasikeis, bet iš pradžių apie tai, kaip ir kodėl pastaraisiais metais kito akumuliatoriai. Milžinišką spaudimą mažinti pro duslintuvus į aplinką patenkančių teršalų kiekius patiriantys automobilių gamintojai juda, ko gero, vieninteliu įmanomu keliu. Jie tobulina techniką, kad ši judėtų degindama kiek įmanoma kuklesnes benzino ar dyzelino porcijas.
Šių tikslų siekiama inventorizuojant sprendimus visose automobilio sistemose, pradedant mažą pasipriešinimą riedėjimui turinčiomis bei slėgio jutiklius turinčiomis padangomis, pavarų perjungimo indikatoriais ir baigiant aerodinaminių elementų šlifavimu. Tačiau pats svarbiausias degalų taupymo įrankis – elektros energijos panaudojimas bei įvairaus lygio hibridinių jėgainių įdiegimas.
Vien „start/stop“ sistemos įdiegimas padeda sutaupyti iki 8 proc. degalų.
Technikos ekspertų teigimu, vien „start/stop“ sistemos įdiegimas, kai automobiliui trumpam stabtelėjus automatiškai išjungiamas vidaus degimo variklis, o atleidžiant stabdį ir nuspaudžiant akceleratorių arba sankabą (priklausomai nuo transmisijos rūšies), vėl automatiškai užvedamas, padeda sutaupyti iki 8 proc. degalų.
Itin svarbu tai, kad toks įspūdingas rezultatas pasiekiamas nieko arba beveik nieko įprastoje automobilio konstrukcijoje nekeičiant. Bene vienintelis dalykas, kuriam atsiranda papildomų reikalavimų – akumuliatorius. Jis privalo atlaikyti kur kas didesnį užvedimų skaičių, jis taip pat turi palaikyti visas automobilio elektros apkrovas varikliui nedirbant ir neveikiant įkrovimo sistemai, „iškęsti“ gilesnius iškrovimus. Sprendžiant šiuos uždavinius kaip tik ir gimė tokios technologijos, kaip EFB („Enhanced Flooded Battery“ – pagerintas švino akumuliatorius) ir AGM („Absorbed Glass Mat“ – elektrolitu prisotinto stiklo pluošto akumuliatorius).
Kitas transporto priemonių evoliucijos žingsnis, kuris iškėlė papildomų reikalavimų akumuliatoriams – stabdymo metu atirandančios kinetinės energijos konvertavimas į elektrą. Inžinierių pakrikštyta „Micro hybrid 2“ vardu, ši sistema jungia kintamos srovės generatorių su įkrovos valdymo sistema ir taip pat leidžia apčiuopiamai pagerinti automobilio degalų sąnaudų rodiklius. Žinoma, su sąlyga, kad akumuliatorius atlaikys išaugusias apkrovas – įprastinės technologijos veikia itin neefektyviai ir dėl santykinai didelės vidinės varžos, gali pakartotinai panaudoti tik apie 5-15 proc. atgautos energijos. Naujų akumuliatorių technologijų, tokių kaip EFB ir AGM su sumažinta vidine varža, sukūrimas leidžia efektyviau panaudoti atgautą energiją.
Beje, prievolė gaminti efektyvesnius, švaresnius ir technologiškai pažangesnius automobilius buvo numatyta beveik prieš dešimtmetį, todėl minėtas sistemas bei jų gyvybingumą užtikrinti galinčius akumuliatorius Europos automobilių gamintojai lig šiol įdiegė į daugiau kaip 30 mln. arba maždaug 70-80 proc. visų nuo konvejerio nuriedėjusių ratuočių.
„Yuasa“ vizitinė kortelė
Kaip „Yuasa“ pasiekė tokių įspūdingų rezultatų, apie kuriuos trumpai užsiminėme įžangoje? „Jupojos technika“ vadovas Raimundas Vaišvilas, nagrinėdamas japonų sėkmės istoriją atkreipia dėmesį į „Yuasa“ akumuliatorių eksploatacines savybes.
„Galima sugalvoti puikią rinkodaros strategiją ir padedant reklamos specialistams apsukti galvas automobilininkams. Tačiau jei produktas nepateisins lūkesčių, „burbulas“ labai greitai sprogs, o pats prekinis ženklas bus sukompromituotas.
„Yuasa“ istorija byloja, kad ši kompanija niekada nesileido į kompromisus kokybės sąskaita, todėl yra pelniusi pavydėtinai gerą reputaciją. Ji visame pasaulyje turi per 40 gamyklų, dirbančių pagal itin griežtus japonų kokybės standartus. „Yuasa“ drauge su tokiais pramonės gigantais kaip „Bosch“, „Honda“ ir „Mitsubishi“ valdo bendras įmones ir glaudžiai bendradarbiauja įgyvendindami sudėtingiausius ličio jonų akumuliatorių tobulinimo bei gamybos projektus.
Galima sugalvoti puikią rinkodaros strategiją ir apsukti galvas automobilininkams. Tačiau jei produktas nepateisins lūkesčių, „burbulas“ labai greitai sprogs, o pats prekinis ženklas bus sukompromituotas.
Ši kompanija sukūrusi itin efektyvius sprendimus net tik komercinio transporto, statybų, žemės ūkio, pramonės mašinoms, bet ir perpratusi specifinius poreikius, kurie keliami akumuliatoriams, naudojamiems vandenyno gelmės bei kosmoso tyrimo aparatuose“, – pristatydamas naujus partnerius pasakojo R. Vaišvilas.
Beje, „GS Yuasa Corp.“ priklauso vienam Japonijos pramonės simbolių laikomam „Toyota Motor Corporation“ koncernui.
Optimalių sprendimų meniu
Kaip jau buvo minėta, naujos kartos automobiliai negali nuriedėti nuo konvejerių neturėdami modernių energijos ir degalų taupymo sistemų, tačiau gerokai didesnę rinkos dalį (ypač mūsų šalyje) vis dar su daro mašinos, pagamintos tais laikais, kai žodis „hibridas“ buvo žinomas tik technikos universitetų studentams. Tokiems automobiliams vis dar reikia tradicinių akumuliatorių, nes susidėvėjusius keisti į EFB ar AGM būtų tiesiog neracionalu. „Yuasa“ įprastiniams automobiliams, priklausomai nuo jų techninių charakteristikų ir eksploatavimo sąlygų siūlo trijų lygių akumuliatorius.
Paprasčiausia ir pigiausia serija „YBX1000“ užtikrina galimybę mažiausiai 20 000 kartų užvesti variklį, turi patikimą apsaugą nuo ugnies. Integruotos rankenėlės leidžia patogiai paimti akumuliatorių kai reikia jį pernešti ar įmontuoti. Šios klasės „Yuasa“ akumuliatoriai sulaukė 11 itin palankių rekomendacijų iš automobilių gamintojų.
Aukštesnio lygio produktas – „YBX3000“ yra maždaug 20 proc. galingesnis, todėl minimalus užvedimų skaičius siekia 30 000 kartų. Vokietijos automobilių pramonės asociacija (VDA) yra oficialiai patvirtinusi šio akumuliatoriaus saugumą avarijų metu. Jis turi dangtelį su dviguba apsauga, kuri lemia 30 proc. mažesnius vandens nuostolius bei apsaugą nuo ugnies. Dėl nepriekaištingos kokybės ir našumo „YBX3000“ yra gavęs net 34 rekomendacijas iš automobilių gamintojų.
Geriausia paprastiems automobiliams skirtų klasikinių akumuliatorių serija žymima simboliais „YBX5000“. Pastarasis gaminys beveik visais parametrais pranoksta konkurentus, o nuo „YBX3000“ skiriasi 35 proc. didesne galia bei užtikrina 50 000 variklio užvedimų.
Didesnės EFB galimybės
Nagrinėjant konkrečių „Yuasa“ gaminių charakteristikas „Jupojos technika“ specialistai pabrėžia, kad net ir sąlyginai paprasti akumuliatoriai pasižymi geresnėmis eksploatacinėmis savybėmis nei kitų prekinių ženklų analogai. Tarkime, EFB yra paremtas įprastinio elektrolitinio rūgštinio švino akumuliatoriaus konstrukcija, tačiau turi pagerintas specifikacijas ir veikimą, todėl puikiai tinka į pusiau hibridinius („Micro hybrid 1“ ir „Micro hybrid 2“ lygio), automobilius.
Ji pasižymi geresniu ciklo ilgaamžiškumu ir pagerintu gebėjimo priimti įkrovimo srovę dėl įvairių akumuliatoriaus konstrukcijos ir medžiagų pagerinimų. Automobiliuose su „Start/stop“ sistema jie be problemų atlaiko 270 tūkst. užvedimų.
Lyginant su įprastiniais elektrolitiniais akumuliatoriais šios „Yuasa“ baterijos išsiskiria 15–20 proc. didesne šalto užvedimo galia, dėl to variklis yra greičiau „pažadinamas“, o anglies dioksido emisija variklio užvedimo ciklo metu sumažėja.
Ciklinio patvarumo trukmė, esant giliems iškrovimo lygiams, kurie siekia apie 50 proc. iškrovimo lygio, įprastai yra 2–4 kartus didesnė už standartinio mažmeninės prekybos įprastinio elektrolitinio rūgštinio švino akumuliatoriaus. Dalinės įkrovimo būsenos, kuri siekia apie 50 proc. ciklinis veikimas yra apie 2–3 kartus geresnis už įprastinio elektrolitinio rūgštinio švino akumuliatoriaus. Be to, jie sugeba priimti krūvį iškart po variklio užvedimo ir iš energijos, kurią pagamina regeneracinė stabdymo sistema.
Šie dalykai lemia, kad EFB technologija yra viena patraukliausių žemų specifikacijų biudžetinėms transporto priemonėms.
Proveržis vardu AGM
Dar įspūdingenės AGM, dar kitaip automobilininkų neretai vadinamais „geliniais“, charakteristikos. „Jupojos technika“ specialistų teigimu, jie yra išskirtinai ištvermingi, atsparūs gilioms iškrovoms, o starto metu atiduodama galia kur kas didesnė dėl mažos vidinės varžos. Tuo pat metu AGM akumuliatoriai 4-5 kartus greičiau įsikrauna ir iš esmės neturi savaiminio išsikrovimo – jiems nereikia jokios papildomo priežiūros. Užvedimų skaičius viršija 300 tūkst.
Nors išoriškai AGM akumuliatoriai atrodo beveik visiškai taip pat kaip ir įprastinės rūgštinės švino baterijos, tačiau kai kurios savybės unikalios. Tarkime, separatoriai tarp teigiamos ir neigiamos plokštelių išlaiko elektrolito tirpalą idealioje padėtyje, taip užtikrinant optimalias sąlygas iškrovimo ir įkrovimo cheminėms reakcijoms. Lyginant su tradiciniais akumuliatoriais šie pasižymi itin nedidele išsikrovimo sparta, aukštu atsparumu vibracijai ir patvarumu.
Įprastai 30–40 proc. padidėjusi šalto užvedimo galia lyginant su įprastiniais elektrolitiniais akumuliatoriais, dėl to padidėja variklio užvedimo greitis
Šiuos dalykus lemia didesnis plokštelių skaičius vienoje celėje, pačių plokštelių gabaritai, aukštesnis slėgis ir didesnis švaresnio švino kiekis kiekvienoje plokštelėje. Visas AGM akumuliatoriaus elektrolito kiekis yra laikomas ir tolygiai paskirstomas visame paviršiaus plote tarp plokštelių, todėl jo įkrovimo metu rūgštinė korozija stipriai neveikia.
AGM akumuliatoriai privalo būti komplektuojami „Micro Hybrid 3“, „Mild Hybrid“ ir „Full Hybrid“ sistemas turinčiuose automobiliuose.
Dažniausiai AGM ir EFB akumuliatoriai montuojami ne variklio skyriuje, o kitose automobilio vietose, kurios gali būti pasiekiamos tik su meistrų pagalba. Taip pat reikalinga „pririšimo“ operacija, kuri automobilio elektroninę sistemą informuoja apie naujo akumuliatoriaus įdėjimą.
AGM akumuliatorių pranašumai lyginant su įprastiniais elektrolitiniais akumuliatoriais:
- Įprastai 30–40 proc. padidėjusi šalto užvedimo galia lyginant su įprastiniais elektrolitiniais akumuliatoriais, dėl to padidėja variklio užvedimo greitis, sutrumpėja variklio užvedimo laikas ir sumažėja CO2 emisijos variklio užvedimo ciklo metu;
- Ciklinio patvarumo trukmė, esant giliems iškrovimo lygiams, kurie siekia apie 50 proc. iškrovimo lygio, įprastai yra apie 5 kartus didesnė už standartinio mažmeninės prekybos įprastinio elektrolitinio rūgštinio švino akumuliatoriaus;
- Nuo 2013 m. automobilių modelių šis santykis išaugo iki maždaug 8 – 12 kartų lyginant su įprastiniais elektrolitiniais rūgštiniais švino akumuliatoriais
„Jupojos technika“ vadovas Raimundas Vaišvilas, pasakodamas apie bendradarbiavimą su „Yuasa“ akcentavo, kad visuose svarbiausiuose vadovaujančiuose šios kompanijos padalinių postuose dirba japonai, todėl darbo kultūra, atmosfera, gana stipriai skiriasi nuo įprastų Senajame žemyne.
„Yuasa“ akumuliatoriai automobiliams gaminami 25 gamyklose, o dar 20-yje gaminami pramoniniai akumuliatoriai. Lietuvos rinkai skirta produkcija (visiškai paruošta naudojimui) atkeliaus iš Pietų Korėjos per distribucinius sandėlius Didžiojoje Britanijoje. Be to, „Yuasa“ turi distribucinius centrus Vokietijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Ispanijoje.
Svarbu ir tai, kad veiklą Lietuvoje „Yuasa“ pradėjo nuo mokymų būsimiems verslo partneriams iš automobilių detalėmis prekiaujančių įmonių bei serviso tinklų. Visiems jiems buvo padovanoti specialūs testeriai, leidžiantys tiksliai diagnozuoti akumuliatorių „ligas“ – atskirti pasekmes nuo priežasčių.
Kad vartotojui būtų lengviau ir greičiau pasirūpinti savo automobiliu, „Yuasa“ prekybos vietų tinkle dalyvauja „Jupojos technikos“ ir partnerių parduotuvės, taip pat kompanijos „Tanagra“, „Lytagra“, „Batrema“, internetinė parduotuvė „pigu.lt“. „Yuasa“ akumuliatorių lengviesiems automobiliams garantijos – 24 mėnesiai, o sunkvežimiams – 18 mėnesių.