15min kalbintas Valentas Jozėnas naujo automobilio pradėjo dairytis gruodį, iš Norvegijos trumpam sugrįžęs į gimtuosius Biržus. Miškuose dirbantis vyras vietoje turimo, bet jau suvargusio „Subaru Forester“ nusprendė įsigyti tokį pat, tik, žinoma, geresnį. Svarbiausias kriterijus, anot jo, aukštai iškeltas visureigio kėbulas. Besižvalgant skelbimų portaluose pašnekovo dėmesį patraukė UAB „Premus“ siūlomas, norus atitinkantis pirmos kartos „Subaru Forester“.
Profesionalumas abejonių nekėlė
„Kaip tik svečiavausi Kaune ir nusprendžiau nuvažiuoti į „Premus“, kur siūloma daug iškeltų mašinų, kas mane pradžiugino. Svarsčiau pirkti kitą automobilį ir kreiptis į „Premus“ dėl iškėlimo, nes tinklapyje rašoma, kad jie tuo užsiima“, – pasakojo jis.
Anot pašnekovo, įmonės vadovas Jonas Gutauskas pasiūlė už 3,5 tūkst. eurų įsigyti jau iškeltą „Subaru Forester“, esą taip bus pigiau, negu pirkti kitą ir jį pritaikyti pirkėjo poreikiams. Valento teigimu, pardavėjas nurodė, kad anksčiau automobilis priklausė draugui, į jį investavusiam daugiau kaip 6 tūkst. eurų.
Patikėjau, nes maniau, kad kalbu su profesionalu, ir net negalvojau, kad įmonė gali apgauti.
Pasiūlymu susigundęs emigrantas 15min atviravo, kad su įmonės vadovu automobilį išbandė ir Kauno gatvėse, ir bekelėje. „Viskas atrodė gerai, – kalbėjo jis, – tik buvo garsas, kad ratas liečia posparnį. Pardavėjas nuramino, kad čia nieko baisaus. Patikėjau, nes maniau, kad kalbu su profesionalu, ir net negalvojau, kad įmonė gali apgauti.“
Sutartyje – mažesnė kaina
15min pašnekovas pasakojo, kad antrą kartą visureigį išbandė su draugu, tačiau ir šįsyk didesnių trūkumų nepastebėjo. Anot jo, abejonėms kelią užkirto ir vos prieš 2 mėnesius atlikta techninė automobilio apžiūra.
„Patikėjau, nes atrodė, kad įmonė profesionali, nieko per daug nežiūrėjęs ir paėmiau. Tiesa, po viena arka buvo papuvę, bet normalu, kad tokių metų automobilis turi trūkumų. Pagalvojau, kad nieko baisaus. Pardavėjo klausiau, ar galima atsiskaityti pavedimu, bet pasakė, kad tada prie kainos prisidėtų PVM mokestis – 21 proc. Tik vėliau sužinojau, kad naudotoms mašinoms šis mokestis netaikomas“, – pasakojo jis.
Kaip paaiškino pašnekovas, galiausiai pirkimo–pardavimo sutartyje įrašyta 800 eurų suma ir defektas – parūdijęs kėbulas. Dėl dokumente pateiktos neteisingos informacijos 15min kalbintas Valentas nesijaudino. Anot jo, akivaizdu, kad taip norėta nuslėpti mokesčius, tačiau tai nėra naujiena – daug kas Lietuvoje taip daro.
Netrukus pasipylė trūkumai
„Prieš perduodant automobilį įmonės meistriukai dar apžiūrėjo, turėjo pakeisti magnetolos jungtis ir užsiminė, kad neveikia panelės (prietaisų skydelio, – aut. past.) lemputės. Pasiūlė sutvarkyti, bet pagalvojau, kad ir pats galiu pasikeisti, nenorėjau gaišti laiko.
Grįžau į Biržus ir pradėjo lįsti gedimai. Paaiškėjo, kad panelėje esančios lemputės išimtos su visais lizdais specialiai, kad nešviestų „Check engine“ ir ABS įspėjimai. Atlikus diagnostiką paaiškėjo, kad klaidą rodo dėl paankstinto degimo“, – sakė jis.
Netrukus išaiškėjo ir daugiau automobilio trūkumų, pašnekovo žodžiais tariant, „chaltūros“, pavyzdžiui, dešinėje įdėta kairės pusės stabdžių apkaba, o patikrinus važiuoklę nustatyta, kad kairėje įtaisytas dešinės pusės amortizatorius. Be to, pasak Valento, teko keisti ir nebetinkamą variklio diržą, visiškai susidėvėjusias stabdžių kaladėles. Pašnekovas atskleidė, kad visus šiuos darbus atliko pats. Neskaitant sugaišto laiko visureigio remontas kainavo apie 400 eurų. Valentas įsitikinęs, kad servise visai tai atsieitų perpus daugiau – apie 1000 eurų.
Iš dalies ir pats esu kaltas, nes pasirašiau dokumentą, kuriame nurodoma, kad automobilis su defektu.
15min paklaustas, kodėl dėl „Subaru Forester“ trūkumų nesusisiekė nei su pardavėju, nei su vartotojų teisių gynėjais, Valentas svarstė: „Susitaikiau su mintimi, kad iš dalies ir pats esu kaltas, nes pasirašiau dokumentą, kuriame nurodoma, kad automobilis su defektu. Vertinu tai kaip pamoką ir noriu perspėti kitus pirkėjus, kad net ir po profesionalų etiketėmis slepiasi eiliniai perekūpai (automobilių perpardavinėtojai, – aut. past.)“
Apie nepatenkintą klientą sužinojo iš „Facebook“
Kaip jau minėta, į automobilį pardavusią įmonę Valentas nesikreipė, bet savo istorija pasidalijo vienoje iš „Facebook“ grupių, vienijančių „Subaru“ markės gerbėjus. 15min kalbintas UAB „Premus“ vadovas J.Gutauskas paaiškino, kad apie kliento kaltinimus ir pats sužinojo tik iš socialinio tinklo. Pašnekovas tikino, kad ne kartą telefonu ir asmenine žinute bandė susisiekti su Valentu, tačiau atsakymo taip ir nesulaukė.
15min įmonės vadovas pateikė kiek kitokią situacijos versiją. Anot jo, pirkėjas automobilį išbandė dukart, o ir apie visus trūkumus buvo iš anksto informuotas. Kiek iš tiesų, 3,5 tūkst. ar 800 eurų, kainavo daugiau kaip 20 metų senumo visureigis? J.Gutauskas paaiškino, kad „Subaru Forester“ jis siūlė pirkti už 2,5 tūkst. eurų, tačiau pirkėjas iš esmės pakeitė komplektaciją – atsisakė papildomo ratų komplekto, multimedijos prietaiso, nenorėjo ir stogo bagažinės. Vien dėl to, kaip paaiškino jis, kaina sumenko iki pirkimo–pardavimo sutartyje įvardytų 800 eurų.
Pašnekovas atviravo, kad nestandartinio automobilių remonto versle iššūkių pasitaiko nuolatos, būna ir nusivylusių klientų, tačiau su visais jais pavyksta atrasti kompromisą. 15min kalbintas J.Gutauskas sakė, kad automobiliams taikoma garantija, todėl stebėjosi, kodėl nusivylęs pirkėjas nė nesikreipė.
Automobilių pardavėjai – VMI prioritetas
Pakomentuoti Valento istoriją 15min paprašė Kauno apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) Kontrolės departamento direktorę Ligitą Brazlauskienę, kuri atskleidė, kad naudotų automobilių prekybos, remonto ir prekybos automobilių dalimis sektorius pastaraisiais metais yra vienas iš įstaigos veiklos prioritetų. Anot jos, sumažintos kainos nurodymas pirkimo–pardavimo sutartyje ar fiktyvių užsienietiškų sandorių sudarymas yra pagrindinės vyraujančios tendencijos slepiant pajamas naudotų transporto priemonių pardavimo srityje.
„Pirkėjas, sudarantis sandorį su pardavėju ir sutinkantis pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti mažesnę automobilio kainą, nei yra sumokama realiai, prisideda prie pajamų slėpimo. Taip pat šiam pirkėjui parduodant tą patį automobilį kitam asmeniui už didesnę kainą, nei ji buvo įrašyta sutartyje pirminio įsigijimo metu, vėliau gali tekti sumokėti 15 proc. GPM nuo gauto pelno“, – paaiškino ji.
L.Brazlauskienės teigimu, nesąžiningi pardavėjai gyventojus apgaudinėja ne tik prašydami nurodyti sumažintą pardavimo kainą, bet ir pateikdami užpildyti fiktyvias užsienietiškas transporto priemonių pirkimo–pardavimo sutartis. Gyventojai, patys to nežinodami, gali prisidėti prie dokumentų klastojimo ir tapti mokesčių slėpimo schemos dalimi.
Kontrolės veiksmų metu papildomai apskaičiuota 3,7 mln. eurų.
Anot 15min kalbintos Kontrolės departamento direktorės, pernai stebint automobilių prekybos veiklą vykdančius asmenis kontrolės veiksmų metu papildomai apskaičiuota 3,7 mln. eurų. Pasak jos, norint užtikrinti sąžiningą mokesčių sumokėjimą autoprekybos srityje, VMI pirmiausia siekia bendradarbiauti su mokesčių mokėtojais: vykdo jų veiklos stebėseną, autoverslininkai kviečiami prevenciniams pokalbiams.
„VMI specialistai taiko ir kitas kompleksines priemones, pavyzdžiui, informacija apie automobilių pardavimą taip pat renkama ir internetiniuose skelbimų portaluose. Specializuotose svetainėse VMI darbuotojai identifikuoja vykdomos veiklos neįregistravusius asmenis arba pardavėjus, nuslepiančius dalį gautų pajamų“, – pridūrė ji.
Įspėja būti ypač budrius
Skundų dėl netinkamos naudotų automobilių kokybės dažnai sulaukianti Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) 15min paaiškino, kad remiantis Civilinio kodekso nuostatomis prieš sudarydamas vartojimo sutartį verslininkas privalo aiškiai ir suprantamai suteikti vartotojui būtiną, teisingą, išsamią, neklaidinančią informaciją.
Taip pat svarbu prieš perkant naudotą automobilį jį patikrinti servise tam, kad būtų nustatyta automobilio būklė, esamos problemos, trūkumai ir tada apsispręsti dėl tinkamumo – ar remontas nekainuos daugiau nei įsigyjamas automobilis, ar buvo aptarti visi esminiai trūkumai ir kt. Be automobilio diagnostikos, autoservise VVTAT taip pat rekomenduoja atlikti bandomąjį važiavimą, įvertinti automobilio istoriją, patikrinti dokumentus, pasidomėti pardavėjo patikimumu ir atsiliepimais.
Vartotojų teises ginanti organizacija 15min pabrėžė, kad naudotą prekę įsigijęs vartotojas turi teisę reikšti pretenzijas dėl kokybės dvejus metus, tačiau tik dėl tokių trūkumų, kurie nebuvo aptarti sutarties sudarymo metu arba kuriuos pardavėjas nuslėpė.
„Taip pat svarbu pažymėti, jog pirkėjai, siekdami išvengti nemalonių situacijų ateityje, prieš sudarydami sutartis turėtų elgtis apdairiai, rūpestingai ir atidžiai. Atsižvelgiant į įsigyjamo daikto specifiką, pavyzdžiui, anksčiau jau ne vienus metus eksploatuotą automobilį, jo pirkėjas neturėtų tikėtis tokių pat garantijų ar daikto nepriekaištingo veikimo, kaip ir naujo automobilio savininkas, kadangi eksploatavimo eigoje mechanizmai natūraliai dėvisi“, – paaiškino VVTAT.
„Aptariant automobilio kainą ir kilus ginčui dėl už nekokybišką automobilį sumokėtos kainos grąžinimo, kai faktiškai sumokėta pinigų suma yra didesnė nei automobilio pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyta kaina, įspėjame pirkėjus būti ypač budrius ir rekomenduojame pirkimo–pardavimo sutartyje nurodyti tikslią kainą, o mokant grynaisiais – patvirtinti pinigų perleidimo faktą rašytiniais įrodymais (pavyzdžiui, pinigų perdavimo kvitu ir pan.), siekiant išvengti ginčų su pardavėju ateityje“, – nurodė Tarnyba.
Tuo atveju, jei vartotojo teisės ir teisėti interesai buvo pažeisti, vartotojas pirmiausia turėtų raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jeigu per 14 kalendorinių dienų nuo raštiško kreipimosi nebus pateiktas atsakymas arba gautas pardavėjo atsakymas netenkins, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT.