Vilniaus miesto taryba rugsėjo pabaigoje priėmė sprendimą, kad nuo Naujųjų metų sostinėje keičiamos automobilių stovėjimo zonos, o brangiausios gerokai praplečiamos – Vilniaus Senamiestyje ir centrinėje dalyje plečiama brangiausia – mėlynoji zona, keičiasi ir raudonosios bei geltonosios zonų ribos. Atsirado nemažai ir naujai apmokestintų Vilniaus gatvių.
Priimant šį sprendimą sostinės meras Remigijus Šimašius žurnalistams tvirtino, kad savivaldybė „nesiekia pasipinigauti“, o taip bandoma valdyti automobilių transporto srautus, ypač centrinėje miesto dalyje, kur nėra galimybės plėsti stovėjimo aikštelių: „Aišku, lėšų bus daugiau surinkta, jos bus nukreiptos į parkavimo ir į kitas darnaus judumo priemones – pėsčiųjų infrastruktūrą, viešojo transporto gerinimą.“
Tapo geltonąja zona
Tačiau Peteliškių gatvės gyventojai įsitikinę, kad juos palietusios permainos šioje gatvėje, kuri iki šiol buvo neapmokestinta, vyksta būtent dėl to, jog siekiama pasipinigauti.
Reikalaudami pakeisti vietinės rinkliavos už naudojimąsi Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nustatytomis mokamomis vietomis automobiliams statyti nuostatas, gyventojai surinko daugybę Peteliškių gatvės gyventojų parašų. Visi jie nepatenkinti sprendimu, kad jų gatvėje už automobilių stovėjimą teks mokėti.
Šie parašai nusiųsti ne tik Vilniaus merui, administracijai, visoms frakcijoms, bet ir šioje miesto dalyje išrinktai Seimo narei Monikai Navickienei, Aplinkos ministerijai, Seimo kontrolierių įstaigai ir Vyriausybės atstovui Vilniaus apskrityje.
Vertiname šį sprendimą kaip absoliutų nesiskaitymą su mūsų, Vilniaus gyventojų, nuomone, nesirūpinimą gyventojų gerove ir gyvenimo sąlygų bloginimą.
Peteliškių gatvė pagal tarybos sprendimą, priimtą rugsėjo 25 d., įtrauka į geltonąją zoną, tad čia už valandą automobilio stovėjimo jau sausį reikės mokėti 0,6 euro.
„Vertiname šį sprendimą kaip absoliutų nesiskaitymą su mūsų, Vilniaus miesto gyventojų, nuomone, nesirūpinimą gyventojų gerove ir gyvenimo sąlygų bloginimą“, – rašte rašo Peteliškių gatvės gyventojai.
Apmokestino, nes Užupy pabrango
Jų teigimu, sprendimas priimtas neišanalizavus esamos situacijos šioje gatvėje, neatlikus šios gatvės gyventojų apklausos ir yra esą pagrįstas tik prielaida, kad Užupio rajono gatves priskyrus raudonajai zonai, Peteliškių gatvėje padaugės laikinai statančiųjų mašinas.
„Toks sprendimas pažeidžia Peteliškių gatvės gyventojų interesus, nes iš esmės yra skirtas tik surinkti papildomus mokesčius“, – tikina gyventojai savo rašte.
Jie pateikia priežastis, kodėl jiems taip atrodo, o pastarųjų – ne viena.
Pirmiausia, anot gyventojų, Peteliškių g. yra miesto pakraštyje, daugiabučių ir vienbučių gyvenamųjų namų rajone, kuriame nėra jokio tranzitinio eismo ir nėra traukos taškų, kur atvažiuotų žmonės iš kitur, nes vienintelė komercinės paskirties čia tėra parduotuvė „Aibė“.
„Gatvėje automobilius parkuoja tik Peteliškių g. gyventojai, kadangi daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose, pagal sovietmečiu galiojusias normas, suprojektuotos automobilių stovėjimo aikštelės yra per ankštos ir seniai nebeatitinka šiuolaikinių reikalavimų. Dienos metu gatvėje automobilių nėra, gatvė užsipildo tik grįžus gyventojams iš darbo“, – rašoma rašte, taip siekiant įrodyti, kad stovėjimo vietų čia tereikia vietiniams.
Gatvėje automobilius parkuoja tik Peteliškių g. gyventojai, kadangi daugiabučių gyvenamųjų namų kiemuose stovėjimo aikštelės yra per ankštos.
Mokestis smogs tik gyventojams
Piktinamasi ir tuo, kad Vilniaus savivaldybė tankina daugiabučių teritoriją, tačiau nesirūpina infrastruktūra, dėl to gatvėje automobilių daugėja – naujų namų požeminės aikštelės visų jų nesutalpina.
„Motyvas, kad Užupio rajoną priskyrus raudonajai zonai parkuojantieji persikels į kitą Olandų gatvės pusę, yra sunkiai tikėtinas dėl gamtinės situacijos. Peteliškių gatvės teritorija yra ant kalno, su komplikuotu privažiavimu. Versija, kad Užupio gatvėse dirbantys ir gyvenantys žmonės bei į šį rajoną atvykę turistai savo automobilius parkuos Peteliškių gatvėje ir įveiks ilgą atstumą į kalną, sunkiai įtikinama, – tikina gyventojai, reikalaudami pakeisti tarybos sprendimą. – Sprendimas apmokestinti automobilių statymą Peteliškių gatvėje yra nepagrįstas, didinantis miesto gyventojų mokestinę naštą.“
Įvesdami vietinę rinkliavą už automobilių stovėjimą vienoje ar kitoje gatvėje Vilniaus savivaldybės ar „Susisiekimo paslaugų“ atstovai visada pabrėžia – naujos gatvės apmokestinamos dažniausiai būtent dėl gyventojų prašymo tokią rinkliavą įvesti.
„Miestas yra ne guminis, visi žmonės turi išsitekti. Dažnai susikerta tų žmonių, kurie gyvena ir kurie atvažiuoja bei nori palikti automobilius, interesai. Ten, kur gyventojai prašo, dažniausiai žalios zonos yra įvedamos“, – yra sakęs R.Šimašius.
„Susisiekimo paslaugų“ vadovė Modesta Gusarovienė balsuojant dėl šio sprendimo tvirtino, kad zonų pokyčiai yra viena iš priemonių, kaip įpratinti vilniečius į miesto centrą, Senamiestį vykti ne nuosavu transportu, o eiti pėsčiomis, važiuoti viešuoju transportu, dviračiu, paspirtuku.
Įtraukė, bet neapmokestins
Miglė Bielinytė, „Susisiekimo paslaugų“ komunikacijos vadovė, 15min teigė, kad šį rugsėjį Vilniaus miesto taryba patvirtino automobilių stovėjimo vietų tvarkos pakeitimus sostinėje, tad daugelyje gatvių pasiekus didesnį nei 85 proc. piko metu užimtumo rodiklį nuo sausio 1 d. bus keičiamos rinkliavos zonų ribos.
„Tokiu sprendimu siekiame reguliuoti eismo srautus, netvarkingą parkavimą centro prieigose ir kitose miesto vietose, taip pat – daugiau erdvės suteikti pėstiesiems, dviratininkams, mažinti triukšmo lygį mieste, oro taršą, asmeninio transporto naudojimą, skatinti alternatyvius keliavimo būdus“, – kalbėjo ji.
Tokiu sprendimu siekiame reguliuoti eismo srautus, netvarkingą parkavimą centro prieigose ir kitose miesto vietose.
Visos naujos zonų ribos pateikiamos čia.
O Peteliškių gatvės gyventojams kol kas nevertėtų nerimauti, kad jau sausio 1 dieną jiems teks mokėti už gatvėje paliktą savo automobilį.
„Užupyje pasikeitus rinkliavos zonos tarifams „Susisiekimo paslaugos“ nuolat stebės automobilių statymo užimtumą ne tik šiuo metu apmokestintoje dalyje, bet ir gretimose teritorijose – tose, kurios nuo sausio 1 d. pateks į praplėstas rinkliavos zonų ribas.
Tai, jog gatvė patenka į rinkliavos zoną, nereiškia, kad ji iš karto automatiškai yra ir apmokestinama. Patvirtinus zonų teritorijas, apmokestinamos tos gatvės, kuriose kyla parkavimo tvarkos ar užimtumo problemos. Todėl vairuotojams reikia būti atidžiais ir stebėti kelio ženklus, informuojančius apie gatvės apmokestinimo faktą.
Ši gatvė pateks į geltonąją rinkliavos zoną, tačiau joje poreikio įvesti mokamą parkavimą kol kas nėra, – aiškino M.Bielinytė.
Peteliškių gatvė yra būtent toks pavyzdys, kai dauguma stovinčių automobilių yra gyventojų, o ne pašalinių vairuotojų, kuriems iš esmės labiausiai ir taikoma rinkliava parkavimo tvarkai užtikrinti. Taip pat joje nėra stambių verslo centrų ar kitų traukos objektų, dėl kurių šiuo metu natūraliai augtų automobilių stovėjimo užimtumas. Ši gatvė pateks į geltonąją rinkliavos zoną, tačiau, atsižvelgiant į dabartinę situaciją stovėjimo vietose, joje poreikio įvesti mokamą parkavimą kol kas nėra“, – aiškino M.Bielinytė.
Tad situacija bus stebima ir esant tam tikriems užimtumo, stovėjimo tvarkos taisyklių pažeidimams, taip pat ir ryškiai pritrūkus gyventojams laisvų parkavimo vietų, bus svarstoma automobilių stovėjimą šioje gatvėje apmokestinti.
Automobilių valdytojai (vairuotojai), deklaravę gyvenamąją vietą name, kuris yra apmokestintoje rinkliavų zonoje, sumokėję nustatytą rinkliavą turi teisę įsigyti „Susisiekimo paslaugų“ išduodamus pirmąjį ir antrąjį leidimus statyti automobilį.