Kai kuriuose ruožuose (tarkime, Vilnius – Palanga) netrukus greito krovimo stotelių parkai tarpusavyje pradės konkuruoti dėl vairuotojų.
Darius Grinbergas, jau dešimtį metų organizuojantis elektromobilių varžybas „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ sutinka, kad Lietuvos progresas – labai didelis. O elektromobilių varžybos – puiki proga patikrinti, kiek patogi ir moderni įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje.
50 kW įkrovimo galia nieko nestebina
„Pirmosiose varžybose svarbiausias buvo baterijos dydis ir nuvažiuojamas atstumas. Tokio rodiklio kaip įkrovimo greitis niekas net galvoje neturėjo. Ir tik prieš trejetą metų jis tapo vis svarbesnis, o šiemet dalyviai net nesvarstė įkrovimo senose 50 kW galios įkrovimo stotelėse“, – džiaugiasi D.Grinbergas.
Atėjusį didelį pokytį Darius – efektyvaus vairavimo pedagogas ir keliautojas – pajuto ir savo kailiu. Štai 2021 metų rudenį „Peugeot e-2008“ keliavo iš Vilniaus į Palangą. Buvo šalta, todėl du kartus teko stoti įkrovimui, kartą reikėjo dar ir eilėje palaukti. Bendras įkrovimo ir laukimo laikas buvo beveik pusantros valandos. Sėdėti nieko neveikiant iš vidaus aprasojusiame automobilyje tikrai ne pati smagiausia patirtis.
„2023 metų rudenį tą pačią kelionę pakartojau su „Citroen e-C4“. Šio automobilio baterija nedidelė, viena įkrova jis nuvažiuoja 350 km, o esant šaltam orui ir dar mažiau. Tačiau man užteko vieno sustojimo įkrovimui, kurio metu degalinėje suvalgiau salotų, išgėriau kavos ir jau galėjau važiuoti iki Palangos. Ir visa tai su automobiliu, kuris realiai įkraunamas 80-90 kW galia“, – įvardijo didžiulį skirtumą D.Grinbergas.
O šiemet, vos prieš mėnesį iš Vilniaus į Klaipėdą maksimaliu leidžiamu greičiu važiavo naujuoju „Porsche Taycan“. Starte baterija buvo nepilnai įkrauta, tačiau visiškai nesuko dėl to galvos.
„Magistralėje stabtelėjome kavos ir per 7 minutes įsikrovėme net gerokai per daug, nes „Porsche“ iš tinklo „siurbia“ iki 350 kW!“, – neslėpė nuostabos Darius.
D.Grinbergo nuomone, greitasis įkrovimas visiškai priartino elektromobilių naudojimo efektyvumą prie vidaus degimo variklį turinčių transporto priemonių. Ilgo ir nuobodaus laukimo prie stotelių laikai baigėsi. Jei greitųjų stotelių tinklas plėsis taip sparčiai, kaip tai vyksta dabar, jau kitais metais Europoje išnyks skirtumas tarp elektromobilių įkrovimo ir degalų užpylimo laiko.
Per 10 metų – milžiniškas šuolis
Karolis Judzentavičius – elektromobilių žinovas ir „Motus Auto“ pardavimų vadybininkas – taip pat yra dalyvavęs ne vienose „Ignitis ON: pažink Lietuvą!“ varžybose ir netgi iškovojęs jose apdovanojimų. Jis pirmą kartą prie elektromobilio vairo sėdo prieš dešimtį metų ir suprato, kad „kelio atgal nebėra“.
Karolio teigimu, prieš dešimtmetį ir įkrovimo stotelių tinklas buvo gerokai retesnis, ir maksimali įkrovimo galia tesiekė 50 kW:
„Dabar iš esmės įmanoma bet kuriuo apynauju elektromobiliu nuvažiuoti iš Vilniaus į Palangą be sustojimo įkrovimo stotelėje. O jei ir reikia sustoti, tam visiškai pakanka 7-10 minučių – taip smarkiai padidėjo įkrovimo greitis“.
Pasak Karolio, dabar greituoju įkrovimu galima vadinti 150-180 kW įkrovimo galią stotelėse. Jų labai padaugėjo ir miestuose, ir pagrindinėse automagistralėse. Tad sustoti dešimčiai minučių užkandžiui ar kavos puodeliui – vienas malonumas. Per tiek laiko net ir mažesnę bateriją turintys elektromobiliai įsikraus tiek, kad pajūrį pasieksite be vargo, važiuodami net ir maksimaliu leistinu 130 km/val. greičiu. Ekspertas pastebi, kad greito įkrovimo tinklas per pastaruosius dvejus metus išaugo labai smarkiai. Tad netrukus net ir vasaros piko metu apie eiles pamiršime – pasirinkimas didėja aritmetine progresija.
Sparčiai tobulėja ne tik įkrovimo stotelių tinklai, bet ir elektromobilių gamintojai. Keletas iš jų – KIA/"Hyundai“, „Audi"/"Porsche“ – elektromobiliuose instaliuoja ne 400 V, o 800 V architektūrą, kuri leidžia labai padidinti įkrovimo greitį. Todėl teiginys, kad EV įkrovimo stotelėje galima užtrukti tiek pat, kiek degalinėje įsipilant degalų, jau šiandien tapo realybe.
Kuo maksimali įkrovimo galia skiriasi nuo vidutinės? Kodėl svarbu prieš įkrovą pašildyti (arba atšaldyti) bateriją? Kaip paaiškinti, kodėl geriausia bateriją įkrauti nuo 10-20 proc. iki 80 proc.? Į šiuos ir kitus klausimus Karolis Judzentavičius atsako filmuotame interviu.
„eJudėjimo“ festivalis – rugpjūčio 22 d.
Ne taip seniai elektromobiliai buvo fantastinių filmų rekvizitai, o dabar jų vis daugiau rieda mūsų šalies keliuose. Tiesa, apie tokias transporto priemones dar sklando nemažai mitų ir ne vienas vairuotojas susimąsto, ar jomis važiuoti apskritai apsimoka. Sužinoti, kaip yra iš tiesų, vilniečius ir miesto svečius jau netrukus pakvies išskirtinis renginys – „eJudėjimo“ festivalis.
Naujienų portalo 15min ir „Ignitis“ organizuojamas „eJudėjimo“ festivalis vyks rugpjūčio 22 d.
Festivalio metu elektromobilių naudotojai dalinsis savo patirtimi, ekonomistai skaičiuos, ar elektromobilis apsimoka, o ekspertai, automobilių bandytojai ir žinomi žmonės diskutuos apie šios transporto rūšies praktiškumą ir ekologiškumą.