Gamintojai uoliai sprendžia šią problemą ir per pastaruosius kelerius metus pasiekta pažanga tiek viena įkrova įveikiamo atstumo, tiek akumuliatorių įkrovimo srityse leidžia priartėti prie susiformavusių įpročių. Tačiau tai sukelia dar vieną dvejonę – ar spartusis įkrovimas nežudo akumuliatoriaus?
Su moderniu akumuliatoriumi – iki milijono kilometrų
Elektromobilius kuriantys gamintojai nuosekliai gerina elektra varomų transporto priemonių technines charakteristikas. Tobulėja akumuliatorių konstrukcija ir naudojamos medžiagos, tuo pat metu gerinamos ir įkrovimo savybės. Tačiau reikia surasti pusiausvyrą tarp akumuliatoriaus dydžio, viena įkrova įveikiamo atstumo ir įkrovimo greičio.
Pavyzdžiui, elektromobilis su santykinai nedideliu 30 kWh talpos akumuliatoriumi viena įkrova įveiks apie 200 km atstumą, bet jį įkrauti nuo 10 iki 80 proc., naudojant 50 kW galingumo stotelę, gali užtrukti mažiau nei pusvalandį. Tuo metu didesnis, tarkime, 70 kWh talpos akumuliatorius leidžia nuvažiuoti bent dvigubai daugiau, bet ir analogiškas įkrovimas nuo 10 iki 80 proc. truks dukart ilgiau.
Siekdami išspręsti šią problemą, gamintojai diegia aukštesnės įtampos 800 voltų sistemas. Pavyzdžiui, tokią turintis „Hyundai Ioniq 5“ elektromobilis su 77,4 kWh talpos akumuliatoriumi 350 kW galingumo stotelėje nuo 10 iki 80 proc. įsikrauti gali vos per 18 minučių.
Panašiomis savybėmis pasižymi ir kur kas brangesni „Audi E-Tron GT“ bei „Porsche Taycan“ elektromobiliai. Tačiau tokios modernias 800 voltų sistemas turinčių modelių įkrovimo savybės vairuotojams kelia pagrįstą klausimą – ar taip nėra kenkiama akumuliatoriaus ilgaamžiškumui?
„Šios sistemos padeda išspręsti nemažai techninių dalykų, pavyzdžiui, sumažinti laidų storį, palengvinti visą galios agregatą. Tačiau vartotojai 800 voltų sistemų naudą pastebi įkrovimo metu. Ji leidžia sumažinti srovę, todėl per tą pačią jungtį, turint dvigubai daugiau įtampos, galima perduoti dusyk daugiau galios.
Manau, kad sparčiojo įkrovimo standartas turėtų būti nuo 350 iki 1 000 voltų, ypač kalbant apie didesnius lengvuosius ar komercinius elektromobilius, kuriuose įrengti didesni akumuliatoriai. Patys įkrovimo stotelių gamintojai taip pat į tai persiorientuoja“, – komentuoja bendrovės „Elinta Motors“ vadovas Laurynas Jokužis.
Nagrinėjant svarbiausią klausimą, ar tokios sistemos daro įtaką ne tik greitesniam akumuliatorių įkrovimui, bet ir spartesniam jų nusidėvėjimui, elektrinių pavarų žinovas pateikia konkretų atsakymą.
„Voltažas nėra susijęs su ilgaamžiškumu ir neturi su tuo jokio ryšio. Didžiausią įtaką akumuliatoriaus ilgaamžiškumui daro jame įdiegta technologija. Šiandien daugelis šių prietaisų turi termoreguliavimo sistemas ir tik labai maža jų dalis naudoja NCA (nikelio, kobalto, aliuminio) technologiją. Vis dažniau taikoma NMC (nikelio, mangano, kobalto) technologija be problemų atlaiko 2 000 įkrovimo ciklų, o jei nuolat nekraunama iki 100 proc., gali pasiekti ir 3 000 ciklų.
Nesunku suskaičiuoti, kad jei viena įkrova vidutiniškai įveikiamas 300 km atstumas, toks akumuliatorius tarnaus beveik milijoną kilometrų. Pavyzdžiui, „Tesla“ automobiliuose naudojama NCA technologija, tad akumuliatoriai net ir intensyviai aušinant atlaiko iki 1 000 ciklų“, – paaiškina L.Jokužis.
Tai reiškia, jog tokie elektromobiliai, kaip „Porsche Taycan“, „Audi E-Tron GT“ ar įkrovimo galimybėmis kur kas brangesniems modeliams nenusileidžiantis „Ioniq 5“, kurie naudoja tiek 800 voltų sistemas, tiek ir NMC tipo akumuliatorius, ilgai tarnaus, bet tuo pat metu išsiskirs santykinai greitu įkrovimu.
Spartesnis įkrovimas ypač pravartus keliaujant
Nors ilgą laiką buvo manoma, jog elektromobiliai geriau pritaikyti važinėti mieste, didesnės talpos akumuliatoriai bei greitesnis įkrovimas suteikia galimybę leistis ir į ilgesnes užsienio keliones.
Elektromobilių entuziastas ir tinklaraščio „100procentuelektrinis.lt“ kūrėjas Dainius Jakas yra išbandęs ne vieną elektromobilį, tarp jų – ir senesnės kartos modeliai, ir modernūs, su 800 voltų sistemomis. Šiuo metu jis vairuoja būtent tokią sistemą turintį „Ioniq 5“ ir pastebi, kad, nepaisant to, jog šis elektromobilis ne ypač taupiai naudoja elektrą, jo pranašumas – galimybė greitai įkrauti akumuliatorių.
„Jeigu turite labai ekonomišką elektromobilį, gerai yra tai, kad juo galima ganėtinai toli nukakti, bet jei palygintume, kas geriau, spartus įkrovimas tai atperka. Pavyzdžiui, „Ioniq 5“ nėra labai efektyvus sąnaudų atžvilgiu, bet jis įsikrauna greičiau nei „Volkswagen ID. 4“ ar „Škoda Enyaq“. Taip, našumo atžvilgiu pralaimi apie 15 proc., bet įsikrovimas 50 proc. spartesnis, todėl iš principo vis tiek važiuoji greičiau“, – pastebi elektromobilių apžvalgininkas.
Kartais į užsienį elektromobiliu keliaujantis D. Jakas pateikia ir dar vieną pavyzdį iš savo patirties, kai dėl spartesnio įkrovimo per ilgesnes keliones tą patį atstumą galima įveikti greičiau, nei vairuojant mažiau energijos suryjantį modelį.
„Senesnis „Hyundai Ioniq Electric“ yra labai ekonomiškas – turi nedidelį akumuliatorių, bet sąnaudos yra labai mažos. Naujesnis „Ioniq 5“, priešingai – turi didelį akumuliatorių, bet nėra ekonomiškas. Pavyzdžiui, važiuojant iš Miuncheno senesniu modeliu, man reikėdavo 25 valandų, su greitai įsikraunančiu „Ioniq 5“ tą patį atstumą įveikiu per dvidešimt“, – atskleidžia pašnekovas.
Elektromobilių technologijos tobulėja žaibiškai, tad gamintojai vienu metu gali spręsti net kelias problemas: didinti akumuliatorių talpą ir leisti viena įkrova įveikti didesnius atstumus, o spartaus įkrovimo galimybės padeda sutaupyti laiko įkrovimo stotelėse. Ne mažiau svarbu ir tai, kad dėl to nenukenčia ilgaamžiškumas, todėl modernių elektromobilių privalumus galima išnaudoti dar efektyviau.