Ar užmojis panaikinti mirksintį žalią šviesoforo signalą padidins eismo saugumą?

Susisiekimo ministerijos parengtame įstatymo projekte numatyta Lietuvoje atsisakyti žalio mirksinčio šviesoforo signalo. Toks siūlymas, jei jis būtų patvirtintas Seime ir pasirašytas prezidento, taisykle taptų jau nuo birželio 1-os dienos. Tačiau ši naujovė buvo sutikta dviprasmiškai ir saugaus eismo ekspertų nuomonės čia išsiskyrė.
Minties-Žirmūnų-Šilo tilto gatvių sankryža
Žalias šviesoforo signalas / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Susisiekimo ministerija skelbia, kad žalias mirksintis signalas pablogina jutiklinį šviesoforų valdymą, nes nesant transporto priemonių eismo ir siekiant pakeisti eismo fazę, žalias signalas dar privalo mirksėti 2–4 sekundes, dėl to dirbtinai didinamas nereikalingas eismo dalyvių laukimo laikas.

Kitas ministerijos motyvas – žalias mirksintis signalas sukelia skirtingą vairuotojų reakciją, nes vieni eismo dalyviai pradeda stabdyti, o kiti dar padidina greitį, dėl to viešajame eisme pasitaiko konfliktinių ir avarinių situacijų, o tai, anot ministerijos, pablogina eismo saugumą.

Reikės laiko adaptacijai

Daugybės rekordų automobiliais autorius bei žurnalistas Vitoldas Milius tvirtina, kad šių pakeitimų jis nelaiko revoliuciniais ir kardinaliai pakeisiančiais eismą Lietuvoje. Anot pašnekovo, su šia naujove vairuotojai tiesiog turės susigyventi.

Pasak pašnekovo, yra tikrai daug šalių, kuriuose žalias šviesoforas nemirksi, todėl vieno bendro standarto ir formato siekis nėra blogas sprendimas. Tačiau kitą ministerijos motyvą dėl eismo dalyvių laiko taupymo Vitoldas Milius vertina skeptiškai.

„Visiems būtų suprantamiau ir paprasčiau. Kad pas mus bus vienodai kaip kitur Europoje, turbūt yra labiau gerai nei blogai. Aišku, daugeliui žmonių dabar tai atrodys nesąmonė, kad žalias šviesoforas nebemirksės. Bet manau, kad taip atrodys tik todėl, kad mes esame kitaip įpratę. Per daugybę savo įveiktų kilometrų esu turėjęs situacijų, kai vairuotojai, pamatę mirksintį žalią šviesoforą, smarkiai spaudžia, bet paskutinę akimirką vis tiek kerta per stabdį. Manau, kad iš to ir susideda pagrindinės bėdos.

Jei panaikinus žalio šviesoforo signalo mirksėjimą žmonės eisme ims elgtis vienodžiau ir labiau prognozuojamai, tai jau yra gerai. Manau, kad šis pakeitimas duos rezultatą, tik gal ne iš karto. Reikės laiko vairuotojų adaptacijai ir tikiu, kad pradžioje bus streso. Juk mes jau dvejus ar trejus metus niekaip neišmokstame važiuoti tose sankryžose, kuriose buvo nuimtos žalios rodyklės ir atsirado šviesoforų sekcijos. Net tie ryškūs plakatai prie sankryžų su instrukcijomis, kaip ten važiuoti, nepadeda ir atsiranda nesusipratimų.

Viskam reikia laiko, bet manau, kad sprendimas panaikinti žalio signalo mirksėjimą yra geras. Kitose šalyse vairuotojai puikiai važiuoja per sankryžas nesant žalio šviesoforo mirksėjimo, puikiai važiuosime ir mes. Tereikės prie to priprasti. Čia ne raketų mokslas, kad mes nesugebėtume išmokti važiuoti be mirksinčio žalio.

Ministerija aiškina, kad dėl žalio šviesoforo mirksėjimo nebuvimo bus taupomas laikas. Tai aš visada esu už laiko taupymą, bet manau, kad rasčiau dar tris tūkstančius kitų variantų, kaip tą laiką sutaupyti. Mes kažkaip užmiršome gerinti kelius, gerinti infrastruktūrą vairuotojams. Dabar viską geriname dviratininkams, paspirtukininkams ar dar kažkam. Tiek, kiek keliuose automobilių vairuotojai dėl to praleidžia bereikalingo laiko, jokiais žaliais mirksėjimais ar nemirksėjimais tikrai nekompensuosime“, – sakė Vitoldas Milius.

Vairuotojų kiekvieną kartą lauks staigmena

Panevėžio Darbo rinkos mokymo centro vairuotojų mokytojas Vytautas Šakėnas išsakė priešingą nuomonę nei Vitoldas Milius ir tokį sprendimą vertina skeptiškai. Anot jo, žalio šviesoforo mirksėjimas atlieka vairuotojo informavimo funkciją.

Specialisto teigimu, tokios funkcijos panaikinimas vargu ar turėtų teigiamos įtakos saugumui. Vytautas Šakėnas mano, kad tai tik sukels daugiau chaoso, nes kiekvieną sykį šviesoforo fazės pasikeitimas vairuotojams taps staigmena.

Pasak pašnekovo, Kelių eismo taisyklių 73.3 punktas dabar numato, kad „Žalias mirksintis signalas leidžia eismą ir įspėja, kad jo laikas baigiasi ir netrukus bus įjungtas draudžiamasis signalas“. Kadangi geltonas šviesoforo signalas eismą su keliomis išimtimis, bet jau draudžia, įsigaliojus pakeitimams nebeliks vairuotojo informavimo fazės apie šviesoforo signalo pasikeitimą iš leidžiančio važiuoti į tą daryti draudžiantį.

„Manau, kad žalio šviesoforo mirksėjimo panaikinimas nėra geras sprendimas. Vairuotojams būtų kur kas paprasčiau, jei jis liktų. Nes dabar, kai žalias nebemirksės, užsidegus geltonam šviesoforo signalui vienas vairuotojas jau kirs per stabdžius, kitas dar spaus akceleratorių. O kai atvažiuodamas matai, kad žalias jau mirksi, supranti, kad šviesoforo signalas netrukus keisis. Vairuotojas turi laiko priimti sprendimą pagal tai, koks likęs atstumas iki sankryžos.

Tai yra vairuotojo informavimas. Ar tai yra blogai? Dabar kiekvieną kartą signalo pasikeitimas vairuotojams bus staigmena. Manau, kad tokio sprendimo priimti nereikėjo. Gal tiesiog reikėjo apibrėžti žalio šviesoforo mirksėjimo ciklą, tarkime nustatyti, kad mirksėjimas vyktų tris sekundes, ir to pakaktų“, – sako Vytautas Šakėnas.

Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Vytautas Šakėnas
Tomo Markelevičiaus / 15min nuotr./Vytautas Šakėnas

Jei šiems įstatymo pakeitimams pritartų Seimas bei pasirašytų prezidentas, žalias šviesoforo signalas Lietuvoje nustotų mirksėti jau nuo šių metų birželio 1-os dienos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų