Autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis teigia, kad taškas šioje kelis metus trukusioje istorijoje sujudins ir vietos verslininkus, ir privačius pirkėjus. „Ne paslaptis, kad Didžiojoje Britanijoje automobiliai gerokai pigesni – kai kuriais atvejais net dvigubai. Idėja, kad už tą pačią sumą galima įsigyti bent keliais metais jaunesnį automobilį patiks daugeliui vairuotojų. Tikėtina, kad kitais metais sulauksime didelės tokių transporto priemonių bangos“, – teigia M.Buzelis.
Kokio dydžio dešiniavairių automobilių banga užpils Lietuvą ir kaip ilgai tai tęsis priklausys nuo vieno elementaraus faktoriaus – naudojimo patogumo. Tačiau M.Buzelis pažymi, kad leidimas eksploatuoti dešiniavaires transporto priemones dar negarantuoja, kad tokie automobiliai rinkoje prigis ir kiekvienais metais jų proporcija bus stabili.
Rinką sujudins dviem etapais
Anot specialisto, leidimas eksploatuoti dešiniavairius automobilius turėtų padidinti ir jų kainą Lietuvoje. Iki šiol tokios transporto priemonės šalyje buvo parduodamos pusvelčiui. „Jau dabar pastebime, kad parduodami iš Didžiosios Britanijos įvežtus automobilius pardavėjai komentarų skiltyje skatina greičiau pirkti automobilius, nes nuo sausio 1 dienos jie bus parduodami brangiau“, – komentuoja Matas Buzelis.
Kaip stipriai turėtų padidėti automobilių su vairu dešinėje pusėje kaina, kol kas sunku pasakyti – tai parodys praktika. M.Buzelio teigimu, papildomas pusšimtis tūkstančio įvežtų automobilių stipriai sujudintų ir taip nesnaudžiančią Lietuvos autorinką.
„Tikėtina, kad iš Didžiosios Britanijos įvežtų automobilių banga Lietuvos automobilių rinką išjudins dviem etapais: pirmiausia – pajusime staigų tokių transporto priemonių registracijų šuolį, o kiek vėliau nemaža jų dalis dėl nepatogaus naudojimo keliaus tiesiai į skelbimų portalus“, – tikina Matas Buzelis.
Lietuvos automobilių rinka dešiniavairiais automobiliais turėtų užsipildyti greitai – maždaug per metus. Vėliau prognozuojamas tokio tipo įvežamų automobilių registracijų sumažėjimas.
Laukia Bulgarijos scenarijus?
„Didelės įvežamų dešiniavairių automobilių koncentracijos nenorėtų ne tik avaringumo statistiką sekanti Lietuvos automobilių kelių direkcija, bet ir LR Seimo nariai. To taip pat nepageidauja naujų bei kelių metų senumo naudotų transporto priemonių pardavėjai. Tačiau galime prisiminti Bulgarijos pavyzdį, kada 2014-aisiais šioje šalyje buvo leista eksploatuoti dešiniavairius automobilius ir neskaitant natūralaus augimo, tokio tipo transporto priemonės šalies autoparką išpūtė 3,5 proc. arba 100 tūkst. vienetų“, – komentuoja Matas Buzelis.
Kitais metais šalies automobilių parką galėtų papildyti iki 50 tūkst. dešiniavairių transporto priemonių.
Visgi šioje Rytų Europos valstybėje automobiliai su vairu dešinėje pusėje neprigijo. „Vairuotojai greitai suprato, kad kasdien naudoti tokius automobilius dešinės pusės eisme paprasčiausiai nepatogu bei nepraktiška ir netrukus didelė dalis šviežiai įregistruotų įvežtų automobilių grįžo į vietinius skelbimų portalus, kur buvo parduodami pusvelčiui. Net ir pigius pasiūlymus bulgarai apeidavo ir sėdo į transporto priemones su vairu kairėje pusėje“, – tvirtina Autoplius.lt plėtros vadovas M.Buzelis.
Automobilių rinkos ekspertas skaičiuoja, kad Lietuvoje pasikartojus Bulgarijos scenarijui kitais metais šalies automobilių parką galėtų papildyti iki 50 tūkst. dešiniavairių transporto priemonių – kas mėnesį maždaug po 4 tūkst. vnt. Per visus 2016 metus į Lietuvą pastoviai registracijai buvo įvežta apie 123 tūkst. naudotų automobilių (tame tarpe iš Didžiosios Britanijos – tik 70 vnt.), o šiemet tokių sandorių skaičius turėtų pasiekti apie 150 tūkst.