Dėl netinkamo arba nevienodo slėgio padangos praranda savo geriausias savybes. Be to, nevienodai sudyla. Tačiau yra gerų žinių: ateityje šią spragą užpldys ir žmogiškąsias klaidas ištaisys „ateities“ padangų technologijos.
Nuo ko priklauso padangų kokybė
Pasak Pauliaus Macevičiaus, „Continental“ atstovo Baltijos šalims, padangų kokybė visų pirma priklauso nuo naudojamų medžiagų ir idiegtų technologijų:
„Continental skiria dideles sumas gaminių tobulinimui, naujų inžinerinių sprendimų diegimui. Tarkime, gumos mišiniai jungia iki 20-ties elementų, kurie gaminami kiekvienam padangos modeliui pagal individulią formulę. Retas padangų naudotojas žino, kad guma ir jos junginiai vidutiniškai sudaro tik 40 proc. pačios padangos. Kokybiški elementai labai svarbūs sklandžiam padangos darbui ir jai tenkancioms perkrovoms. Pavyzdžiui, R16 diametro padanga, automobiliui judant 80 km/val., vidutiniškai nurieda net 23 metrus ir apie savo ašį apsisuka 12 kartų per sekundę.
Taip pat turėtume nepamiršti, kad nudilusios padangos, kurios protektoriaus gylis 3 mm, stabdymo kelias ant šlapios kelio dangos važiuojant 80 km/val. yra net 10 metru ilgesnis nei naujos vasarinės padangos".
Tinkamai eksploatuojamos padangos tarnauja ilgiau
"Tačiau net ir pačios geriausios padangos tarnaus ilgiau ir efektyviau, jei bus tinkamai eksploatuojamos. Juk 0,4 baro mažesnis padangos slėgis nei rekomenduojamas automobiliui kuro sąnaudas didina 2 proc., o padangų ridą mažina net iki 30 proc. Dar didesnis - 0,6 baro skirtumas - atitinkamai 4 proc. ir 45 proc.“, – aiškino „Continental“ atstovas Paulius Macevičius.
Kalbančios „Continental“ padangos
„Ateities“ padangos, bendraujančios su vairuotoju ar net sugebančios pačios savimi pasirūpinti, jau sukurtos. Puikus pavyzdys – „Continental“ padangose diegiamos ir viena kitą papildančios iškart dvi technologijos, kartais vadinamos bendru vardu „Conti C.A.R.E.“: „ContiSense“ ir „ContiAdapt“.
„ContiSense“ nuolat stebi padangų būklę ir informuoja apie problemas ar nukrypimus nuo normos.
„ContiAdapt“ padeda padangai prisitaikyti prie besikeičiančių paviršių. Tokiu būdu padanga tampa saugesnė. Be to, padidėja jos maksimalus nuvažiuojamas atstumas. O tai itin svarbu didelius automobilių parkus turinčioms įmonėms, nes padeda sutaupyti.
Kaip šios dvi technologijos viena kitą papildo?
Kaip galima nuspręsti pagal pavadinimą, „ContiSense“ – tai daviklių sistema, montuojama pačioje padangoje. Šie elektrai laidūs guminiai padangos elementai nuolat perduoda padangos jutiklių siunčiamus signalus kompiuteriui. Tarkime, matuoja protektoriaus gylį, padangos temperatūrą.
Pažeidus padangą, ši išmanioji grandinė nutrūksta. Tokiu būdu vairuotojas žaibiškai informuojamas apie konstrukcinius pokyčius. Paprastai tariant, jeigu padangą pradūrė vinis, vairuotojas šią informaciją gauna, kol dar neišėjo oras – iškart.
Kita išmanioji technologija – „ContiAdapt“ – matuoja ne nusidėvėjimą ar defektus, o tyrinėja kelio dangą. Tarkime, važiuojate sausa danga, sukibimas puikus. Ir staiga prapliumpa lietus. Tokiu atveju, siekiant sumažinti akvaplanavimą, praverstų gilesnis protektorius ir siauresnės padangos. „ContiAdapt“ tuo ir pasirūpina: padangos pačios pakeicia geometrija, o su slidžiu keliu liečiasi siauresnis plotas, turintis geriausią sukibimą.
O jei pasuktumėte iš kelio į smėlėtą miško vieškelį? Tuomet davikliai perduotų informaciją apie pakitusią dangą. „ContiAdapt“ sistema sumažintų padangų slėgį, tokiu būdu sumažindama galimybę įklimpti – visai kaip Dakaro ralio bagiuose, kainuojančiuose po milijoną eurų.
Žinoma, jei vėl grįžtumėte ant asfalto, sistema vėl ratuose palaikytų įprastą oro slėgį.
Modernus algoritmas
Įdomu, kad šios, padangose naudojamos technologijos puikiai dera su kitu „Continental“ sukurtu algoritmu, padedančiu kitoms automobilio sistemoms (kameroms, radarams, ratų prasisukimo jutikliams) nustatyti, kokia danga važiuoja automobilis: asfaltu, smėliu ar sniegu.
Tokia technologijų visuma pasitarnaus užtikrinant autonominių automobilių tikslumą ir saugumą. Tačiau „ContiSence“ (perspėjanti apie vinį) ir „ContiAdapt“ (prisitaikanti prie kelio dangos) jau dabar diegiamos koncepcinėse padangose.
Jų konstrukcija turi tris skirtingus protektoriaus paviršius, pritaikytus važiuoti esant šlapiai, slidžiai arba sausai kelio dangai. Tai reiškia, kad ateityje šios technologijos padės sutaupyti, nes nereikės rinktis skirtingų padangų šiltajam ir šaltajam sezonams.