ACEA skaičiuoja, kad Europos vartotojai dabar kur kas dažniau renkasi hibridinius automobilius, kadangi per šių metų pusmetį jų pardavimai išaugo maždaug 22 proc. Visa ši statistika – tai ne kas kita, kaip ženklai, kad elektromobilių rinka Europoje šiek tiek išsikvėpė. Anksčiau planuoto spartesnio perėjimo prie elektromobilių dar turėsime palaukti.
„ACEA skaičiavimais, liepos mėnesį elektromobiliai sudarė 13,6 proc. visų naujų automobilių pardavimų Europos regione, kai pernai šis skaičius siekė 14,5 proc. Kita vertus, mažėjo ir dujomis varomų automobilių pardavimai (8,4 proc.) bei dyzelinių automobilių (11 proc.). Įdomu tai, kad remiantis „Regitros“ duomenimis, iki 2024 m. rugsėjo Lietuvoje iš viso įregistruota maždaug 1 proc. daugiau lengvųjų automobilių nei tuo pačiu laikotarpiu pernai, tačiau jeigu pažvelgtume į elektromobilius, mūsų šalis visiškai atitinka šiuo metu Europoje įsivyravusias tendencijas“, – teigia „Finpro“ valdybos narys Kęstutis Grinaveckas.
Jis priduria, kad iki šių metų rugsėjo Lietuvoje įregistruota maždaug 300 mažiau elektromobilių nei tuo pačiu laikotarpiu pernai, o elektromobilių rinkos dalis mūsų šalyje, lyginant su pernai sumažėjo kiek daugiau nei procentu ir dabar siekia 5,4 proc.
Be to, tai, kad vartotojai šiuo metu kur kas labiau linkę rinktis hibridinius automobilius vietoje elektrinių, rodo ir „Finpro“ įmonės statistika. Pavyzdžiui, Lietuvoje verslai pastaruoju metu gerokai dažniau ieško finansavimo pirkti hibridiniui automobiliui, o ne elektriniam. Verslai labiau linkę įsigyti benzinu varomus automobilius, kurių kaina svyruoja nuo 10 000 Eur iki 40 000 Eur. Šiuo metu verslas itin mėgsta „Toyota“ ir „Volkswagen“ gamintojo automobilius.
Konkurencija, ekonominė padėtis ir valstybių požiūris
Kaip akcentuoja Europos automobilių gamintojų asociacija, Europos automobilių pardavimai ypač stagnuoja, nes Vokietijoje, kuri Europoje yra didžiausia automobilių rinkos žaidėja, mažėja elektromobilių paklausa.
„Skatinant elektromobilių įsigijimą jau tapo įprasta, kad daugumoje Europos šalių taikomos skatinamosios priemonės. Pavyzdžiui, Lietuvoje privatiems asmenims už naują grynąjį elektromobilį šiuo metu kompensuojami 5000 eurų, o už naudotą – 2500 eurų. Tačiau jeigu pas mus situacija skatinant įsigyti elektromobilį vis dar dėkinga, ji tokia jau bene pusę metų nėra Vokietijoje.
Praėjusių metų gruodį, Vokietijos valdžia savo šalyje, visais metais anksčiau nei planuota, nutraukė subsidijų teikimą elektromobiliams. Tai automatiškai lėmė ir vartotojų polinkį pirkti pigiau kainuojančius hibridinius automobilius arba vien tik vidaus degimo varikliais varomus“, – tvirtina K.Grinaveckas.
Iškart pradėta prognozuoti, kad 2024 m. vien tik baterijomis varomų automobilių dalis Vokietijoje sumažės iki maždaug 15 proc., kai anksčiau ji siekė beveik 20 proc.
Pasak eksperto, dabar didžiausias Vokietijos automobilių gamintojas „Volkswagen“ planuoja uždaryti bent kelias gamyklas bei vis atviriau pripažįsta, kad viena esminių priežasčių, kuri apsunkina Europos elektromobilių rinkos perspektyvas yra konkurencinė įtampa su Kinija, kuri labai stipriai subsidijuoja savo elektromobilių pramonę.
Tuo tarpu automobilių „Mercedes-Benz“ gamintojas, kuris anksčiau buvo kiek pozityvesnis, irgi sušvelnino šių metų teigiamas prognozes ties elektromobiliais ir taip pat atvirai pripažįsta, kad perėjimas nuo vidaus degimo varikliais varomų automobilių prie elektrinių užtruks ilgiau nei tikėtasi.
Tie, kurie domisi automobilių rinka, tikrai puikiai žino, kad Europos Sąjunga (ES) yra nustačiusi galutinį terminą (2035 m.) iki kurio automobilių gamintojams teks palaipsniui nutraukti naujų vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių pardavimus.
„Finpro“ atstovas atkreipia dėmesį, kad dar šių metų pradžioje galėjome džiaugtis tuo, kad įgyvendinant tokį tikslą, viskas juda gerąją linkme, mat naujų lengvųjų automobilių pardavimai Europoje 2023-aisiais išaugo 13,9 proc., o elektromobiliai pagal paklausą pirmąkart pranoko dyzelinu varomus automobilius. Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, elektromobilių pernai buvo nupirkta 37 proc. daugiau nei užpernai.
Kita vertus, naujausia statistika pasiuntė aiškią žinią, kad į sėkmingą ir savalaikį perėjimą prie elektromobilių reikia žvelgti ir apie jį kalbėti kiek atsargiau. Elektromobilių rinkoje Europoje vyrauja nemažai audringų vėjų, kurie nebūtinai visada pučia tik į teigiamą pusę.