Vienas paskutinių atvejų – Prancūzijos „Peugeot“, nusprendęs 6 laipsnių automatinę pavarų dėžę palikti praeityje ir šią pakeisti nauja, 8 laipsnių. Šioji montuojama į skirtingus „Peugeot“ automobilius – ir sportiškesnius, ir skirtus kasdienai. Kuo skiriasi 8 laipsnių pavarų dėžė skirtinguose automobiliuose, „Peugeot“ pademonstravo vingiuotuose Lietuvos keliuose.
Didžiausias rūpestis – tarša
Vitalijus Eidimtas, „Peugeot“ importuotojo atstovas Lietuvoje, akcentavo, kad paskutiniai šešių laipsnių automatines pavarų dėžes turintys automobiliai išparduodami – nauji gaminami nebus. Pirkėjai, panorę automatinės pavarų dėžės, gaus aštuonių laipsnių. Tiesa, jis pripažino, kad didžioji dalis naujų automobilių pirkėjų, rinkdamiesi transporto priemonę sau, prašo „automato“, tačiau kiek pavarų šis turi – neretai nė nepaklausia.
Gamintojų pastangos kuriant vis daugiau laipsnių turinčias pavarų dėžes paaiškinamos paprastai: griežtėja reikalavimai, susiję su aplinkos tarša. 2020 m. vidutinė kiekvieno naujo modelio tarša turės siekti ne daugiau nei 95 g anglies dvideginio per kilometrą, tad automobilių gamintojai įvairių bandymų, galinčių sumažinti aplinkos taršą, imasi jau dabar.
Tiesa, kadangi tą pačią pavarų dėžę gamintojas pritaikė skirtingos paskirties ir skirtingą charakterį turintiems modeliams, teko sukurti ir du skirtingus pavarų dėžės tipus. Vienas jų skirtas 2 l darbinio tūrio turbodyzeliniam varikliui, turinčiam didesnį sukimo momentą, kitas – mažesnį sukimo momentą turintiems modeliams.
AMN8 pavadinta pavarų dėžė susidoroja su 400 Nm sukimo momentu ir 200 kW galia bei varikliais, kurių maksimalūs sūkiai siekia 5000 sūkių per minutę. ATN8 kodu pažymėta pavarų dėžė tinkama varikliams, kurių sukimo momentas siekia iki 330 Nm, galia – iki 200 kW, o variklio sūkiai – iki 7000 apsukų per minutę.
Nauji technologiniai sprendimai
Naujos pavarų dėžės bandymams „Peugeot“ į Lietuvą atsivežė keturis skirtingus modelius: karštąjį „Peugeot 308 GT“ su nauju turbobenzininiu 1,6 l darbinio tūrio 225 AG varikliu, 5008 ir 308 SW GT modeliai su dvilitriais 180 AG galios turbodyzeliniais varikliais ir 3008 modelis su nauju, 1,5 l darbio tūrio, motoru.
„Peugeot“ skaičiavimu, tokia pavarų dėžė automobilio degalų sąnaudas turėtų sumažinti iki 5 proc. Mažiau naudoti degalų padeda galimybė, pavyzdžiui, „Start & Stop“ sistemai variklį išjungti automobiliui riedant. Gamintojas tikina, kad, priklausomai nuo pavarų dėžės tipo, išjungti variklį ši gali net tada, kai riedama 20 km/val. greičiu.
Taip pat tai, kad, priklausomai nuo judėjimo greičio, šią pavarų dėžę turintys „Peugeot“ automobiliai, kai variklis vėl įsijungia, gali startuoti ne pirmąja, bet antra ar trečia pavara. Pavyzdžiui, tada, kai leidžiamasi nuo kalno, mat tokiais atvejais, sako prancūzai, visiškai nėra būtina startuoti pradedant pirmąja pavara, galima ir aukštesne, leidžiančia judėti sklandžiau ir išnaudoti inerciją.
Tarp naujovių ir sistema, pavadinta „Free Wheeling“. Pastaroji leidžia efektyviau išnaudoti automobilio riedėjimą tuomet, kai vairuotojas nukelia koją nuo akceleratoriaus ir neliečia stabdžių. Variklis tokiu atveju ima veikti laisvais sūkiais ir nestabdo automobilio riedėjimo. Vos tik vairuotojas nuspaudžia stabdžius arba paspaudžia akceleratorių, funkcija išjungiama.
Dar ne per daug
Gamintojas pabrėžia, kad nauja pavarų dėžė pavaras keičia sklandžiau nei senoji ir, iš esmės, nejuntamai. Tai akivaizdu riedant ramesniu tempu ir pernelyg nemaigant akceleratoriaus. Tačiau galingesnius variklius turinčiuose modeliuose justi, kad, iki dugno numygus akceleratorių, pavarų dėžei dar prireikia akimirkos, kol ši sureaguoja. Tas gali kiek užkliūti tiems, kurie pratę prie sportiškesnių, ypač greitų vokiškų pavarų dėžių.
Antra vertus, 8 laipsniai, panašu, dar ganėtinai patogūs vartotojams tuomet, kai pavaras norima keisti rankomis – svirtelėmis prie vairo. Pastarąsias „Peugeot“ taip pat ėmė montuoti įvairiuose modeliuose, turinčiuose naują automatinę pavarų dėžę, siekdami leisti vairuotojams pasijusti sportiškiau.
Kodėl patogūs? Mat 8 laipsniai – dar ne per daug tada, kai automobilį norisi valdyti pačiam. Pavyzdžiui, važiuojant su naujuoju „Mustang“, turinčiu automatinę 10 laipsnių pavarų dėžę, norint šiek tiek didesnių variklio sūkių, tenka perjungti dvi, nebe vieną pavarą. Prireikus kaip reikiant šauti į priekį, svirtelę teks spustelėti ir trissyk. 8 laipsnių pavarų dėžės atveju užtenka svirtelę nuspausti kartą, dviejų dar nereikia.