Europos Parlamentui pritarus, nuo 2035 metų 27-iose Senojo žemyno šalyse įsigalios draudimas prekiauti naujais automobiliais su vidaus degimo varikliais. Tai reiškia, kad visi po šios datos iš salonų į gatves išriedėsiantys naujutėliai modeliai greičiausiai bus elektromobiliai, o pastarieji turi tik automatinę transmisiją.
Tad mechaninių pavarų dėžių gerbėjams liko keliolika metų pasimėgauti šiais mechanizmais naujuose modeliuose, tik ar jie dar turi iš ko rinktis? Specialistas ramina, kad tie, kam rankinis pavarų keitimas yra neatsiejamas nuo vairavimo, dar turi kuo pasidžiaugti: tokių automobilių kaip „Mazda MX-5“, „Hyundai i30N“ ar „Ford Fiesta ST“ pirkėjams ši galimybė bus panaikinta paskutiniams.
Atsisveikinti ankstoka
„Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Egidijus Babelis sako, kad mechaninių transmisijų pasiūla akivaizdžiai traukiasi, tačiau joms tarti tvirtą „sudie“ dar būtų ankstoka. Dalis gamintojų neskuba nutraukti jų gamybos ir tam turi svarių priežasčių.
„Mechaninės pavarų dėžės gyvuos, kol nebus galutinai uždrausti vidaus degimo varikliais varomi automobiliai. O iki tos akimirkos jos bus reikalingos ekonominės klasės transporto priemones kuriantiems gamintojams bei tiems prekių ženklams, kurie konstruoja tikrus entuziastų automobilius: sportiškus „karštuosius“ hečbekus, rodsterius, mažas kupė ir panašius“, – sako žurnalo „Keturi ratai“ bendraautorius.
Žurnalisto teigimu, galingiausiuose sportiniuose automobiliuose taip pat įsigali automatinės transmisijos, tačiau rasti išimčių vis dar galima net ir šiame segmente. Tokie automobiliai kaip „Porsche 911“, BMW M3 ir net amerikietiškieji „Chevrolet Camaro“, „Ford Mustang“ ar „Dodge Challenger“ vis dar siūlomi ir su mechaninėmis pavarų dėžėmis.
„Jų apimtys nedidelės, bet parduodama tai, ko pageidauja entuziastai. O gaminant daiktus mažomis serijomis ir už juos prašant daug pinigų, galima bet ką padaryti“, – paaiškina E. Babelis.
Žurnalistas atkreipia dėmesį, jog bene ilgiausiai mechaninės pavarų dėžės gali išsilaikyti būtent entuziastams skirtuose modeliuose ir tose transporto priemonėse, kurių pardavimai itin jautriai susiję su kainodara. Vis dėlto, jo manymu, net ir šiose kategorijose pasiūlai nūdienos kontekste tenka didelis spaudimas.
„Kai tiekimo linijos stringa, o gamintojai gali pagaminti mažiau mašinų, nei yra norinčių jas pirkti, pirmiausia aukojami patys paprasčiausi, bazinių komplektacijų automobiliai, kurie duoda mažiausią pelną. Tad duodu galvą nukirsti, kad paskutiniai mohikanai su mechaninėmis pavarų dėžėmis bus tokių gamintojų kaip „Dacia“ kūriniai ir entuziastams skirti automobiliai“, – įsitikinęs pašnekovas.
Tikrieji vairuotojų automobiliai
Įdėmiau apžvelgus rinką, šiuo metu dar galima aptikti ne vieną populiarų modelį, kuriame pavaras vairuotojas turi keisti pats. Neseniai pasirodę naujos kartos „Peugeot 308“ ir „Honda Civic“ ar visa plejada „Mazda“ automobilių – „Mazda2“, „Mazda3“, mažasis SUV CX-30 ar sportiškasis MX-5 tebesiūlomi ne tik su automatine, bet ir su mechanine pavarų dėže.
Pastarasis modelis, remiantis vikriųjų rodsterių kanonais, yra tiesiog neatsiejamas nuo galinės varomosios ašies ir rankinio pavarų perjungimo koncepcijos. Būtent šiam segmentui kritikų priskiriama „tikrųjų vairuotojų automobilių“ etiketė, o toks statusas reikalauja iš gamintojo dėmesio mechaninėms transmisijoms.
Tai savo pavyzdžiu akivaizdžiai įrodo ir pačios įmonės „Mazda“ veikla. Japonijos gamintoja pažymi, kad jų filosofija atspindi siekį suteikti vairuotojui kuo ryškesnių automobilio valdymo pojūčių, o kai kuriems jie neatsiejami nuo galimybės tik savarankiškai keisti pavaras.
Nuolatinis siekis, kad vairavimas teiktų kuo didesnį malonumą, ypač matomas sekant „Mazda MX-5“ istoriją. Iki šiol ne vienos kartos šio modelio automobiliai zuja įvairiausių slalomo varžybų trasose būtent dėl to, kad gamintoja užtikrino ypatingą šių rodsterių vikrumą ir „draugiškumą“ vairuotojo įgeidžiams.
Tokiems vairuotojams itin svarbus mechaninės pavarų dėžės sankabos darbas, nuo kurio bene labiausiai ir priklauso, ar bus įmanoma patirti tikrą važiavimo malonumą ir dinamiškumą. Sankabos valdymo pojūtis, nuo dalinio iki visiško jos pedalo nuspaudimo ir automobilio reakcijos į tai, vadinamas „sankabos pojūčiu“, o jo derinimo tikslas – reguliuoti ir tobulinti šį santykį tarp vairuotojo ir transporto priemonės.
Šiuolaikinės kartos MX-5 modeliai su mechanine pavarų dėže privalo išsiskirti ypač rafinuotu sankabos pedalo veikimu, mat jis lemia ir automobilio manevringumą, be to, nemenką krūvį gaunančios šio mechanizmo sudedamosios dalys turi būti ilgaamžės ir patikimos. Gamintoja neslepia, kad kuriant ketvirtosios kartos MX-5 inžinieriai ilgai gainiojo ankstesnių modelių automobilius, kad galėtų atlikti lyginamąją kiekvieno jų sankabos veikimo analizę.
Atskleidžia potencialą
Suprantama, mechaninės pavarų dėžės daliai vairuotojų yra labiau sklandaus važiavimo kliuvinys nei malonumo šaltinis. Reikia atlikti daugybę papildomų veiksmų, nuolat rūpintis, kaip parinkti tinkamą pavarą, todėl kai kuriems vairuotojams kelyje sunku susikaupti ir įprasti valdyti pavarų dėžę reflektyviai.
Dėl šių priežasčių gamintojai ir sukūrė automatines transmisijas, kurios atlieka didelę dalį darbo už vairuotoją, ilgose kelionėse leidžia mažiau pavargti ir kartu didina eismo saugumą. Tuo metu pagrindiniai mechaninių pavarų dėžių privalumai – paprastesnė konstrukcija ir priežiūra, pigesnis aptarnavimas, žemesnė automobilio įsigijimo kaina bei galimybė visiškai kontroliuoti transporto priemonę.
Pastaroji savybė entuziastams yra kertinė – vien galimybė prieš posūkį ar po jo mikliai darbuojantis rankomis ir kojomis aukštyn žemyn perjungti pavaras patyrusiems vairuotojams leidžia atsiskleisti jų įgūdžiams ir išnaudoti vikrių automobilių potencialą.