Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Automobilinių lempučių klaidos kaina – sudegęs automobilis

Lietuviai – žmonės, kurie mėgsta šviesą. Todėl už horizonto pasislėpus saulei, jie šį trūkumą kompensuoja... kuo galingesnėmis automobilių žibintų lemputėmis! Tokį įspūdį galima susidaryti paklausius automobilių servisų vadovų pasakojimų apie klientų norus ir dėl netinkamų lempučių kylančius rimtus gedimus. Tad kaip išsirinkti jūsų automobiliui tinkamiausią lemputę bei kuo verta pasirūpinti prieš tamsųjį sezoną?
Įvykio vietoje
Įvykio vietoje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

Netinkamai parinktos lemputės gali pridaryti žalos

„Žiema, toks periodas, kai prieš darbą dar tamsu, po darbo – jau tamsu, visi

važinėjame įsijungę lempas. Jeigu prastai matai kelyje, tai atsiliepia viskam – reakcijos laikui, stabdymo keliui – realiai tai kenkia jūsų saugumui“, – apie kokybiško kelio apšvietimo reikšmę kalbėjo autoserviso „007“ Kaune direktorius Tomas Menteliūnas.

Jo teigimu, negali sakyti, kad vairuotojai į tokias problemas numoja ranka – mūsų šalyje geru apšvietimu vairuojant tikrai rūpinamasi. Dažniausiai pasitaikančios problemos – kai žibintų gaubtai apsineša nešvarumais arba susibraižo, ir lemputės šviesa negali prasiskverbti.

„Tokiu atveju lemputes galime keisti, kiek norime, ir vis tiek to tinkamo šviesos srauto nematysime. Tokiu atveju nukreipiame savo klientus ten, kur žibintų stiklai poliruojami arba juos pakeičiame“, – sakė T. Menteliūnas. Jo teigimu, taip pat pasitaiko atvejų, kai būna išsireguliavęs žibinto reflektorius.

Vilniuje įsikūrusio autoserviso „R2L“ direktorius Algirdas Bartkevičius sako, jog renkantis lemputes automobilio žibintams pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį į gamintojo reikalavimus.

„Į šiuos reikalavimus svarbu atkreipti dėmesį dėl kelių priežasčių: visų

Galiausiai lemputės yra automobilio elektronikos dalis ir neteisingai jas parinkus gali būti padaryta žala ne tik žibintams, bet ir visai automobilio elektros instaliacijai

pirma, jūsų automobilio gamintojas geriausiai žino, kokio tipo lemputės veiks geriausiai. Antra, kai kurioms lemputėms, kaip, pavyzdžiui, vadinamosioms šaltos šviesos ksenoninėms lemputėms yra papildomų eksploatacijos reikalavimų – pavyzdžiui, ant žibintų būtini valytuvai ar kiti prietaisai, nes jos nenukaitina ledo ir sniego nuo žibintų. Galiausiai lemputės yra automobilio elektronikos dalis ir neteisingai jas parinkus gali būti padaryta žala ne tik žibintams, bet ir visai automobilio elektros instaliacijai“, – sako A. Bartkevičius.

Automobilių gamintojai savo rekomendacijose dažniausiai nurodo lemputės galią ir tipą, o konkretų gamintoją, A.Bartkevičiaus teigimu, tikrai galite rinktis patys, ieškodami geriausio kainos ir kokybės santykio.„Ilgaamžiškiausiomis yra laikomos LED ir ksenoninės lemputės“, – pridūrė autoserviso direktorius.

Kalėdų metas toli, o automobiliai šviečia it lempučių girliandos

Egidijaus Babelio nuotr./Rūko žibintai
Egidijaus Babelio nuotr./Rūko žibintai

Tuo metu Kaune įsikūrusio autoserviso „007“ direktorius T.Menteliūnas priduria, jog jo klientai mėgsta, kai viskas šviečia. Todėl neretai renkasi ne gamintojo rekomenduotas, o LED lemputes, nes jos skleidžia ryškesnę baltą šviesą.

Tuo metu vairuotojų forumuose dalinamasi patarimais, jog paprastos lemputės Lietuvos klimatui „netinka“, reikia geresnių, pastiprintų. Serviso „R2L“ vadovas A.Bartkevičius perspėja, jog žaisdami su pernelyg galingomis automobilio lemputėmis galite netgi sukelti gaisrą.

„Paprastai automobilio žibinto lempučių galia yra nuo 55 iki 60 vatų. Jeigu paskubėsite ir į žibintą įsuksite 100 vatų lemputę, ji gali išlydyti žibinto jungtis ir reflektorius, automobilį gali tekti remontuoti. Jeigu vis tiek norite lempučių, kurios ryškiau šviestų nei suplanavo gamintojas, būtina patikrinti automobilį išsamiau, t. y. įvertinti visą laidų pynės dalį, elektroninę lempų valdymo dalį: rėles, jungiklius, laidus. Tik tai įvertinus gali būti padaryti pakeitimai, kad galėtumėte naudoti ryškesnes lemputes“, – kalbėjo A.Bartkevičius.

T.Menteliūnas pridūrė, jog klientai apskritai yra linkę rinktis tai, kas šviečia kuo toliau, šviesiau ir balčiau. Tai itin populiaru tarp jaunų žmonių, vairuojančių savo pirmuosius automobilius. „Su tomis lemputėmis viskas yra geriau, tačiau tam, kad ji ryškiau šviestų iki minimumo ploninami viduje esantys siūleliai. Egzistuoja lempučių, kurios tikrai labai gerai šviečia, tačiau tai daro geriausiu atveju mėnesį – pusantro, o kainuoja apie 20-30 eurų“, – sakė T.Menteliūnas.

Antras aspektas – įdėjus LED lemputę į tam nepritaikytą žibintą, automobilio elektronika iškart rodo, jog jis yra perdegęs. Tam, kad automobilis būtų „apgautas“ tenka montuoti įvairius blokelius ir daviklius. T.Menteliūnas sunkiai suvokia šio vargo prasmę.

„Kiekvienam – savo. Bet aš visuomet už tai, ką automobilių gamintojo

Kalėdų metas dar lyg ir toli, o lempučių automobiliuose – kur reikia, ir kur nereikia. Kas antras kasdien važinėja su įjungtais priešrūkiniais žibintais – jau ką mėgstame, tai mėgstame.

inžinieriai sugalvojo, sukonstravo, pamatavo ir padarė. Kalėdų metas dar lyg ir toli, o lempučių automobiliuose – kur reikia, ir kur nereikia. Kas antras kasdien važinėja su įjungtais priešrūkiniais žibintais – jau ką mėgstame, tai mėgstame“, – juokėsi serviso „007“ vadovas.

Jis taip pat pridūrė, jog iš Kinijos atkeliavę automobilių lemputės, įsuktos į žibintus, neretai akina visus iš priekio atvažiuojančius vairuotojus. Tokiu būdu noras „apsišviesti“ tik didina pavojų kelyje.

Automobiliai, kuriems lempučių patiems verčiau nekeisti

Tomo Markelevičiaus nuotr./Renginio akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Renginio akimirka

Dar vienas niuansas – lemputės pakeitimas atrodo toks menkas darbas, jog vairuotojai yra tikri, kad sugebės jį atlikti savo rankomis. Vis tik pirmas įspūdis gali būti apgaulingas.

„Kalbant apie lemputes dažniausiai skundžiamasi dviem dalykais: pirmasis – kad jos labai trumpai šviečia. Trumpai jos šviečia todėl, kad keisdami žmonės pirštų galais prisiliečia prie šviečiančios dalies – to daryti negalima, nes bet koks nešvarumas ar riebalas iš karto lemia perdegimą lemputei stipriau įkaitus“, – pabrėžė T.Menteliūnas.

Pašnekovo teigimu, dažnas vairuotojas, kuris pats keitėsi automobilio lemputes, turi nuleidęs galvą išvykti iš techninės apžiūros punkto. Kodėl? Nes menkiausias nukrypimas lemia įrašą: „netinkamai sureguliuotas šviesos šaltinis“.

Negana to, kai kuriuose naujesniuose automobilių modeliuose nusprendę pakeisti lemputę sugaišite gerą pusdienį ir kieme aidės ne vienas keiksmažodis.

Kai žmonės tai bando daryti patys, viskas baigiasi: „Plastmasę nuėmiau, nebeuždėjau, oi, kažkas čia sulūžo“. Taip padaroma daugiau žalos, nei naudos.

„Šiuo metu servise turime „Volkswagen Beetle“ automobiliuką, kuriam (kaip ir beje, krūvai kitų automobilių), tam, kad pakeistum lemputę, reikia išimti visą lempą, nuiminėti posparnius, bamperius. Lemputę pakeisti kartais sudėtingiau, nei pakeisti stabdžių kaladėles. Kai žmonės tai bando daryti patys, viskas baigiasi: „Plastmasę nuėmiau, nebeuždėjau, oi, kažkas čia sulūžo“. Taip padaroma daugiau žalos, nei naudos“, – sako T.Menteliūnas.

Serviso „R2L“ vadovas priduria, jog sudėtingiausia lemputes pakeisti naujesniuose „Mercedes“, „BMW“, „Audi“, „Opel“, „Renault“ ir „VW“ automobilių modeliuose. Greičiausiai prie žibintų „prieiti“ darosi vis sunkiau, nes lemputės tampa ilgaamžėmis – jos veikia dvejus, o kartais ir penkerius metus. Tačiau įtakos tam gali turėti ir automobilio žibintų dizainas, jo gamybos technologijos.

A.Bartkevičius pataria nusprendus lemputę keisti patiems, ją nusifotografuoti, pasižymėti ar kitaip įsiminti, kaip lemputė buvo įdėta dar prieš ją išimant.

Reguliuoti žibintus reikėtų specialiu įtaisu, bet jo kaina jums nepatiks

Grįždamas prie žibintų reguliavimo temos „R2L“ serviso vadovas pabrėžia, jog jie reguliuojami ne atsuktuvais, o specialia įranga. Reguliuojant atsuktuvu kyla rizika, jog apskritai sugadinsite reguliavimo mechanizmą ir teks keisti visą žibintą.

„Specialų žibintų reguliavimo prietaisą rasite daugumoje autoserviso įrangos parduotuvių – tačiau jo kaina gali būti nepatraukli. Laimei, yra alternatyvų. Pirmiausia, jeigu Jūsų žibintai neatitinka techninės patikros reikalavimų, juos jums sureguliuoti gali padėti patys techninės patikros darbuotojai – tiesiog gražiai paprašykite. Galiausiai, dauguma autoservisų suteiks šią paslaugą nebrangiai ir su garantija, tad prieš važiuodami į techninę patikrą galėsite būti tikras, kad žibintų reguliavimas nesukels bėdų“, – teigė A.Bartkevičius.

Jo teigimu, žibintai dažniausiai išsireguliuoja po autoįvykio, tačiau taip pat jie gali neatitikti reikalavimų pakeitus automobilio padangų dydį, pakeitus automobilio spyruokles ar darant kitus automobilio gamintojų parametrų neatitinkančius pakeitimus.

Pagrindinė taisyklė: nei per stiprios, nei per silpnos

Andriaus Lauciaus nuotr./„Xenon“ automobilių žibintai
Andriaus Lauciaus nuotr./„Xenon“ automobilių žibintai

Taigi dvi pagrindinės su lemputėmis susijusios klaidos – jos būna arba per silnos, arba per ryškios. Abiem atvejais kelyje nukenčia vairuotojo saugumas. „Vairuotojai, įdėję silpnesnes nei gamintojų rekomenduojamas lemputes, sumažina kelio matomumą tamsiu paros metu ar prasto oro sąlygomis ir kelia grėsmę eismo saugumui. Vairuotojai, įdėję stipresnes nei gamintojų rekomenduojamas lemputes, rizikuoja ne tik sudeginti lempų laidus ir saugiklius, bet ir sugadinti visą automobilio elektronikos sistemą (pasitaiko, kad automobilis netgi užsidega)“, – išvadas pateikė A.Bartkevičius.

Paklaustas apie tai, kaip galima „taupyti“ lempučių galiojimo laiką, „B2L“ serviso direktorius juokauja, jog ilgiausiai tarnauja nenaudojamos lemputės. Vis tik jis ragina pasirūpinti savo ir kitų saugumu kelyje, rinktis kokybiškas lemputes ir užtikrinti, jog viskas gerai yra ir su automobilio elektros instaliacijos sistema.

T.Menteliūnas teigia, jog pirmiausia reikėtų rinktis kokybišką prekę ir labai atidžiai apžiūrėti įvairias „pastiprintas“ lemputes.

„Kiekvienas mūsų pasirinkimas ir veiksmas turi įtakos kažkam kitam: pavyzdžiui, jei įdėsite pernelyg galingas lemputes, per daug apkrausite generatorių, atsiras kokie nors įtampos šuoliai. Pagrindinis patarimas: naudoti tokias lemputes, kokios buvo numatytos gamintojo, rinktis jas kokybiškas ir tikrai neturėsite problemų“, – pokalbį užbaigė pašnekovas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?