Kai kur senamiestyje ir atokesniuose miesto rajonuose statymo kaina sutampa, kitur – skirtiasi. Ir taip toliau. Būtent į tai šiame straipsnyje ir gilinasi Autoplius.lt. Skirtinguose Lietuvos miestuose galioja skirtinga transporto priemonių statymo tvarka. O iš anksto tą tvarką žinodami, vairuotojai, o ypač tie, kurie didmiesčiuose lankosi retai, galėtų atsakingai susidėlioti maršrutą ir automobilį palikti mažesnėmis kainomis apmokestintoje zonoje.
Vilnius
Sostinėje yra keturios skirtingos transporto priemonių stovėjimo zonos: mėlynoji, raudonoji, geltonoji ir žalioji. Kiekviena jų – apmokestinta skirtingai. Pati brangiausia – mėlynoji zona. Pastaroji apima didžiąją dalį senamiesčio. Šioje zonoje 12 minučių stovėjimo kainuos 0,5 eur., o valanda – 2,5 eur. Raudonoji šiek tiek pigesnė, čia už 12 minučių teks pakloti 0,3 eur., o už valandą – 1,5 eur. Dar pigesnė ir labiau nuo senamiesčio nutolusi zona – geltonoji. Čia 12 minučių stovėjimo kainuoja 0,1 eur., o valanda – 0,6 eur. Pigiausioje, žaliojoje zonoje, 12 minučių taip pat kainuoja 0,1 eur., tačiau valanda jau tik 0,3 eur.
Apmokestinimo sistema yra nusistovėjusi ir, kaip nurodo miesto savivaldybė, kol kas jos neplanuojama keisti. Ši tvarka nustatoma atkreipiant dėmesį į transporto priemonių srautus bei gyventojų prašymus. Kai žmonės pradeda susidurti su parkavimo vietų trūkumu – svarstoma ar verta apmokestinti konkrečią zoną. Taip pat – kreipiamas dėmesys ir į eismo saugumą. Stengiamasi nesudaryti sąlygų KET pažeidimams, konfliktinėms bei avarinėms situacijoms.
Sostinės gyventojai, turintys būstą rinkliavos zonose ir ten deklaravę savo gyvenamąją vietą, transporto priemonių statymo mokesčio mokėti neturi. Pastarieji sumokėję vienkartinę rinkliavą gali įsigyti metinį leidimą statyti automobilį.
Kaunas
Kaune taip pat yra keturios parkavimo zonos. Tačiau skiriasi tiek valandinė kaina, tiek išdėstymo tvarka. Brangiausia čia – geltonoji zona. Valandos stovėjimas šioje zonoje kainuos 2 eurus. Šiek tiek pigiau automobilį galima palikti raudonoje zonoje, čia valandinis įkainis siekia 1,2 eur. Dar pigiau – mėlynojoje zonoje. Kaina – 0,6 eur. už valandą. Na, o pigiausia, tačiau mažiausia zona -– žalioji. Valandos stovėjimas čia tekainuos 0,3 eur.
Kaip Vilniuje, taip ir Kaune, gyventojai, kurie valdo gyvenamąsias patalpas pagal įregistruotą nuomos sutartį, arba yra deklaravę gyvenamąją vietą gyvenamosios paskirties objektuose prie apmokestintų gatvių, gali išsiimti lengvatinius transporto priemonių statymo leidimus. Tiesa, leidimas bus išduodamas tik vienam iš visų, gyvenamąją vietą deklaravusių asmenų, o automobilis privalo užimti ne daugiau, kaip vieną stovėjimo vietą.
2022 metais Kauno mieste, apmokestintų stovėjimo vietų dėka į savivaldybės biudžetą buvo surinkta beveik 7,5 mln. eur.
Šiauliai
Saulės mieste šiuo metu yra trys, tomis pačiomis spalvomis pavadintos zonos. Žalioji – 0,3 eur. už valandą, geltonoji – 0,6 eur. už valandą ir raudonoji – 0,9 eur. už valandą.
Anksčiau buvusioje, vienoje, žaliojoje zonoje vairuotojai mokėdavo po 0,6 eur. už valandą. Pastaroji dabar pasikeitė į raudonąją ir geltonąją zonas, o žalioji buvo šiek tiek išplėsta ir jau apima didesnę miesto teritorijos dalį nei iki šiol.
Ateityje Šiaulių savivaldybė planuoja stebėti, kaip pasiteisins stovėjimo zonų plėtra, koks bus statymo vietų užimtumas bei kokie bus gyventojų bendruomenių ir daugiabučių namų bendrijų prašymai. Pagal tai bus įvedamos transporto priemonių statymo Šiauliuose taisyklių korekcijos.
Šiauliuose, kaip ir aukščiau minėtuose didmiesčiuose, galima išsiimti lengvatinius automobilių statymo leidimus. Jiems galioja lygiai tokios pačios taisyklės. Norintys juos išsiimti turėtų kreiptis į UAB „Šiaulių gatvių apšvietimas“.
Pajūris
Klaipėdoje žalios zonos nėra. Pigiausia čia – mėlynoji. Pastarojoje valanda stovėjimo kainuos 0,3 eur. Šiek tiek brangesnė – geltonoji zona. Valanda čia – 0,6 eur. Na, o brangiausiai, 1,5 eur. už valandą teks sumokėti, jei Klaipėdoje automobilį paliksite raudonojoje zonoje.
Trečiajame pagal dydį Lietuvos mieste, apmokestintose zonose gyvenantys vairuotojai taip pat gali išsiimti metinius transporto priemonių stovėjimo leidimus. Pirmajam automobiliui jis kainuoja 10 eur., antrajam – 80 eur. metams. Gavus šį leidimą, vairuotojas automobilio statymui konkrečios vietos negauna, tačiau gali jį statyti bet kur, priklausomai nuo zonos, 200 – 500 metrų spinduliu aplink registruotą gyvenamąją vietą.
2022 metais Klaipėdoje už transporto priemonių stovėjimą buvo surinkta beveik 4 mln. eur.
Nida
Turbūt natūralu, kad brangiausiai už automobilio stovėjimą pajūrio regione teks mokėti būtent Nidoje. Pigiausios čia – žalioji ir geltonoji zonos. Valanda jose transporto priemonės savininkui kainuos po 1,5 eur. Kiek brangesnė – raudonoji zona: 2 eur. už valandą. Na, o pati brangiausia – mėlynoji zona. Pastaroji yra tik vienoje Nidos vietoje, tačiau jei čia paliksite automobilį, valanda jums kainuos 3 eurus. Už parą šioje zonoje sumokėtumėte net 72 eurus. Ta – pati brangiausia zona visoje Lietuvoje.
Panevėžys
Na, o Panevėžyje, ko gero, viskas paprasčiausiai. Nors čia yra dvi transporto priemonių statymo zonos, raudonoji ir geltonoji, kaina tiek vienoje, tiek kitoje yra vienoda – 0,3 eur. už valandą.
Panevėžio miesto savivaldybės atstovė pakomentavo, kad dar iki pandemijai pasiekiant Lietuvą, buvo planuojama padidinti apmokestinamų transporto priemonių statymo zonų kiekį, tačiau atėjus karantinui tai neteko prasmės. Ateityje, dėl didėjančių automobilių srautų, savivaldybė planuoja ne tik išskirti papildomas statymo zonas, tačiau ir padidinti įkainius.
Šioje savivaldybėje lengvatiniai transporto priemonių statymo leidimai nėra išduodami, tačiau daugiabučių kiemai kol kas nėra apmokestinti, todėl tokiems leidimams vis dar nėra poreikio.
Autoplius.lt primena, kad pasitikrinti kiekviename Lietuvos mieste esančias transporto priemonių statymo zonas ir valandinius įkainius galite programėlėmis „uniPark“, arba „m.Parking“. Jų pagalba taip pat galite ir sumokėti už zonoje praleistą laiką. Neapmokėjus, bauda dažniausiai siekia tiek pat, kiek ir paros statymo įkainis.