Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Automobilio transmisija: prižiūrėti ją reikia, bet kartais pamirštame

Turbūt visi vairuotojai žino, kad kartais reikia keisti variklio alyvą. Vieni tą daro kas 10 tūkstančių kilometrų, kiti – kas 15 ar 30 tūkstančių, treti – kartą į metus. Alyva naudojama ne tik variklyje, bet ir kituose komponentuose – pavarų dėžėje, diferenciale. Kaip reikia prižiūrėti šiuos agregatus?
„Volkswagen“ DSG pavarų dėžės pjūvis
„Volkswagen“ DSG pavarų dėžės pjūvis / „Volkswagen“ nuotr.

Reikia žiūrėti instrukciją

Naujo automobilio savininkui nereikia jaudintis dėl tokių smulkmenų – techninių aptarnavimų metu, nustatytu laiku, autorizuoto serviso mechanikai pakeičia visas detales ir skysčius. O ką daryti žmogui, kuris įsigijo naudotą?

Kaip teigia autorizuoto „Škoda“ serviso mechanikas Sigitas Arlauskas, keitimo intervalus gamintojas kiekvienam agregatui nustato individualius ir universalaus keitimo termino nėra.

Gamintojo nuotr./Volkswagen DSG pavarų dėžė
Gamintojo nuotr./Volkswagen DSG pavarų dėžė

Pavyzdžiui, „Škoda“ koncerno automobilių transmisijos alyvą reikia keisti dviem atvejais. Jeigu automobilis varomas keturiais ratais ir turi diferencialą, jo alyva turi būti keičiama kas 60 tūkst. kilometrų. Jeigu automobilis turi 6 pavarų automatinę dėžę, jos alyvą taip pat reikia keisti kas 60 tūkst. kilometrų. Visais kitais atvejais – kai pavarų dėžė mechaninė, 7 laipsnių automatinė ar kita – keisti reikia tik remonto metu.

„Kai įsigyjate naudotą automobilį su nežinoma istorija, rekomenduočiau transmisijos alyvą pakeisti kartu su variklio alyva, diržais ir kitais būtinais dalykais. Visais kitais atvejais keisti nereikia: gamintojas tą rekomenduoja daryti tik remonto metu – jeigu ardyti pavarų dėžę reikia, tai tos pačios alyvos atgal jau geriau nepilti. Gamintojo naudojama originali alyva yra labai kokybiška ir išlaiko savo savybes labai ilgai“, – pataria S. Arlauskas.

Visi atvejai yra aprašyti automobilio instrukcijoje, kurią mintinai žino ir autorizuotų servisų mechanikai, tad jeigu kyla abejonių – geriausia konsultuotis su specialistais. Be to, mechanikai turi priėjimą prie techninių duomenų bazių, įvairios mokymų medžiagos bei reguliariai tobulina savo įgūdžius.

Genda siurbliai

Kaip jau minėta anksčiau, kai kuriose pavarų dėžėse bei diferenciale alyvą keisti būtina reguliariu intervalu. Kas nutinka to nedarant?

„Diferenciale yra siurblys, kuris nekeičiant alyvos sugenda anksčiausiai. Laikui bėgant alyva tirštėja, atsiranda varškės konsistencijos tipo apnašos, kurios matomos ir ant siurblio sietelio. Kad jos neužkimštų siurblio, būtina keisti laiku“, – teigia „Škoda“ autorizuoto serviso darbuotojas.

Transmisijos alyvos keitimas taip pat nėra paprastas procesas. Du dešimtmečius mechaniku dirbantis vyras šypsojosi prisiminęs vieną pažįstamą žmogų, kuris automobilį remontuoti stengiasi pats: keičia įvairias detales, alyvą ir kt.

„Nors jis viską atlieka reguliariai, tačiau sekasi tai nelabai – tai vienas, tai kitas dalykas sugenda“, – kalbėjo S. Arlauskas.

Transmisijoje būtina naudoti tik specialią jai skirtą alyvą – supylus variklinę ar kitą, mechanizmo ilgaamžiškumas sumažės, jis pradės veikti prasčiau. Pavyzdžiui, gali akivaizdžiai lėčiau persijunginėti automatinės dėžės pavaros.

„Būna visko, kai kartais supilama ne ta alyva. Mes rekomenduojame keisti tik į tai, kas priklauso. Kad ir pigesnę alyvą renkantis, bet būtinai tą, kuri atitiktų gamintojo reikalavimus. Dėl to daugelyje pavarų dėžių ir nerekomenduojama keisti be reikalo – tik remonto metu“, – pabrėžė specialistas.

Didelę įtaką turi kasdienė priežiūra

Kai kurias detales ar skysčius automobiliui keisti būtina reguliariai, tačiau kai kurių dalių ilgaamžiškumas didele dalimi priklauso nuo eksploatacijos ypatumų. Viena iš tokių dalių – pavarų dėžė.

15min nuotr./Sigitas Arlauskas
15min nuotr./Sigitas Arlauskas

S. Arlauskas, kalbėdamas apie jas, išskyrė ir vieną didelę įtaką turintį vairuotojų įprotį. Tai – automobilio palikimas „ant bėgio“ – įjungta pavara nuokalnėje, nenaudojant stovėjimo stabdžio.

„Tada būna, kad kuriant automobilį „prašoka“ jo grandinė. Todėl sustojus nuokalnėje, būtina dar neatleidus stabdžio pedalo įjungti stovėjimo stabdį. Jeigu to nepadarote, problemų gali nutikti ne tik kuriant automobilį. Jeigu kas nors kad ir nestipriai stumtels jūsų automobilį, variklis prasisuks, o tada jau teks laukti nemažos serviso sąskaitos“, – sako „Škoda“ serviso atstovas.

Jis prisiminė atvejį, kai mokymų metu sutiktas kolega iš Gruzijos skundėsi dėl „prašokančių“ grandinių – gedimas šalyje dažnas, tačiau priežasties niekas neranda. S. Arlauskui viskas buvo labai aišku: Gruzijoje daug kalnų ir nėra techninės apžiūros. Todėl stovėjimo stabdis dažname automobilyje net neveikia, o šie neretai paliekami nuokalnėse. Jeigu stovėjimo stabdis neveikia, tuomet vienintelė išeitis – palikti įjungtą pavarą.

Ne be reikalo naujuose automobiliuose, vos įjungus automatinės pavarų dėžės „P“ poziciją, akimirksniu įsijungia ir stovėjimo stabdis. Tai – papildoma apsauga nuo apkrovos pavarų dėžei. Mechaninę dėžę turinčiuose modeliuose stovėjimo stabdis neretai įsijungia sustojus ir įjungus neutralią pavarą – taip ne tik tausojama dėžė, bet ir apsaugoma nuo nuriedėjimo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?