2021-ųjų gegužę žurnalistai buvo pakviesti Nemuno žiede išbandyti atnaujintą „Jaguar F-Type“. Kartu tai buvo proga apžiūrėti unikalų „Jaguar Project 8“.
Labai dėl to džiaugiausi ir kiek nustebau pastebėjęs, kad ne visi žurnalistai žino, kas tai. Taip tikriausiai yra dėl to, kad jiems tenka skaityti apie daugybę naujų automobilių, o šio „Project 8“ net nebuvo galima pavairuoti – jis yra visiškai naujas. Aš „Project 8“ nepamirštu nuo pat jo pasirodymo 2017 metais ir esu įsitikinęs, kad tai – vienas iš įdomiausių mūsų laikų projektų, todėl turiu apie jį papasakoti.
„Jaguar Project 8“ – tai ypatinga XE sedano versija. Nuo 2015 metų gaminamas „Jaguar XE“ yra Iano Callumo kūrinys ir jei nežinote šios pavardės, paminėsiu, kad Callumo gyvenimo aprašyme – „Ford RS200“, „Aston Martin DB7“, DB9 ir „Vanquish“, visų modernių „Jaguar“ modelių (įskaitant ir F-Type gražuolį) dizainas.
„Jaguar XE“ pasižymi sportišku charakteriu, bet iš esmės tai – šiek tiek įdomesnis šeimyninis automobilis, populiarumu stipriai nusileidžiantis BMW, „Mercedes-Benz“ ir „Audi“ pasiūlymams. Ir taip buvo nuo pat XE istorijos pradžios – tiesą sakant, jei ne „Project 8“, šis automobilis būtų lengvai pamirštamas. O „Jaguar Project 8“ yra ypatingas.
Entuziastų kūrinys, kurio neturėjo būti
„Jaguar Project 8“ – tai JLR Special Vehicle Operations (SVO) divizijos kūrinys. Įdomu tai, kad jis prasidėjo nuo variklio. Grupelė entuziastų norėjo pažiūrėti, kokią galią galima patikimai išspausti iš JLR 5,0 litrų V8 variklio. Paaiškėjo, kad ta jėgainė be patikimumo problemų automobiliui gali padovanoti apie 600 AG (apie tai – šiek tiek vėliau). Geram varikliui reikia automobilio. SVO inžinieriai apsižvalgė ir ėmė galvoti, kur būtų galima sumontuoti šį labai galingą variklį. F-Type jie anksčiau jau buvo pavertę „Project 7“, todėl dabar atėjo eilė kompaktiškam sedanui XE.
XE niekada nebuvo kuriamas tokio dydžio varikliams. Taigi inžinieriai stipriai pakeitė XE variklio skyriaus konfigūraciją, kad sunkų V8 būtų galima pastumti kiek įmanoma arčiau automobilio vidurio. Teko stiprinti platformą, suteikti automobiliui keturių varomų ratų sistemą, platinti važiuoklę. Išaugęs ašių ilgis pareikalavo naujų sparnų, nauji sparnai – naujų aerodinamikos sprendimų. Taip žingsnis po žingsnio entuziastų rankose XE sedanas virto „Project 8“ – galingiausiu serijinės gamybos „Jaguar“ automobiliu ir vienu greičiausiu keturdurių sedanų pasaulyje.
Jaguar Project 8 – kur XE?
Pilnas Project 8 vardas iš tikrųjų yra Jaguar XE SV Project 8. Tačiau šis automobilis yra taip toli nutolės nuo savo šaknų, kad dažniausiai jis vadinamas tiesiog „Jaguar Project 8“.
Didelė „Project 8“ kėbulo dalis buvo pagaminta iš anglies pluošto.
Visas „Project 8“ priekis yra visiškai naujas – net ir žibintai yra pastumti toliau į priekį, taip sukuriant daugiau vietos varikliui ir kitiems mazgams bei didesnei priekinei ašiai su sportine važiuokle.
Išaugo ir galinė ašis, todėl pasikeitė visa galinės automobilio dalies geometrija. Iš anglies pluošto pagaminti nauji sparnai, kapotas, bamperis, slenksčiai. „Jaguar“ netgi štampavo naujas galines dureles, uždengė dugną didžiuliu plokščiu aptaku, apsiuvo saloną Alcantara (medžiaga, kuri dažnai neteisingai vadinama versta oda). „Project 8“ išsaugojo XE priekines dureles, stogą ir didžiąją vidinės kėbulo konstrukcijos dalį, bet iš esmės tai – kitas automobilio modelis.
Ne 600 AG, bet „Jaguar“ nemeluoja
Su kompresorius pagalba 5,0 litrų V8 variklis po „Project 8“ kapotu išspaudžia 592 AG. Na, bent jau taip sako „Jaguar“, bet tai ne visada ir ne visur yra tiesa. Tai yra minimali variklio galia, pasiekiama neidealiomis sąlygomis (pavyzdžiui, didesniame aukštyje virš jūros lygio, kur oras yra retesnis).
Smalsūs „Project 8“ savininkai pastebėjo, kad vėsesnę dieną arčiau jūros lygio šis variklis per 8 laipsnių mechaninę transmisiją visiems keturiems ratams dovanoja net 610-620 AG (ir apie 700 Nm). Tokia galia pasiekiama didelio mechaninio kompresoriaus pagalba, kuris, beje, nėra uždengtas plastikiniu gaubtu – šis sprendimas sutaupo kelis šimtus gramų svorio ir kelis laipsnius karščio. „Project 8“ turi naują įsiurbimo sistemą ir specialiai jam sukurtą titaninę išmetimo sistemą – visa tai leidžia varikliui laisviau kvėpuoti.
Tikslas – greitis
Dar pačioje „Project 8“ projekto pradžioje „Jaguar“ inžinieriai apskaičiavo, kad šis automobilis galės pasiekti 200 mylių per valandą (322 km/val.) greitį. Tai – superautomobilių teritorija, į kurią sedanai įprastai nesiveržia. BMW, „Mercedes-Benz AMG“ ir kiti sportinių sedanų gamintojai savo automobiliuose montuoja elektroninius ribotuvus, nes siekiant didesnio maksimalaus greičio reikia atlikti daugiau išsamių saugumo ir stabilumo bandymų, tenka rūpintis kitokiomis padangomis, stabdžiais bei aerodinamika. Nors SVO divizija galėjo apriboti „Project 8“ greitį ties, tarkime, 250 km/val., buvo pasirinktas kitas kelias – leisti automobiliui bėgti.
„Jaguar Project 8“ yra pirmasis serijinės gamybos automobilis su keraminiais ratų guoliais. Jis taip pat turi didžiulius anglies-keraminius stabdžių diskus (400 mm priekyje), didelį dviejų padėčių spoilerį, reguliuojamą spliterį. Greičio siekiantiems inžinieriams teko apgalvoti kiekvieną detalę.
Pavyzdžiui, galiniai „Project 8“ sparnai turi išpjovas, kurios padeda aušinti stabdžius ir ventiliuoja ratų arkas, taip užtikrindamos, kad aplink ratą kylantis slėgis nepakels automobilio aukščiau. Simuliacijos parodė, kad pasiekus 320 km/val. greitį „Project 8“ kapotas gali užsinorėti nuskristi šalin, todėl čia suformuota didelė įdubusi ventiliacijos anga.
„Project 8“ yra vienas iš retų gatvėmis važiuojančių automobilių, kuris turi tikrą difuzorių – jo įrengimas sumažino bagažinės tūrį ir čia nebetelpa atsarginis ratas. Ir netikėtus inžinierių sprendimus galima vardinti be galo – „Project 8“ yra toks ypatingas automobilis.
Iki 100 km/val. „Project 8“ bėgėjasi tik 3,5 sekundes. Maksimalus automobilio greitis, pasiekiamas nustačius spoilerį į mažesnio oro pasipriešinimo padėtį, siekia 322 km/val. Žurnalistų bandymai parodė, kad 200 km/val. greitį „Project 8“ gali pasiekti per 11,8 s.
Retesnis nei manote, retesnis nei būtų buvę praktiška
Tik 300 „Jaguar Project 8“ automobilių išvydo pasaulį. Tai reiškia, kad tą dieną prie Nemuno Žiedo matėme automobilį, kuris yra gerokai retesnis už „Ferrari Enzo“, „LaFerrari“, „Porsche 918 Spyder“, „Bugatti Veyron“, „Alfa Romeo 8C Competizione“ ir daug kitų legendinių riboto leidimo modelių.
Nepaisant to, kad „Project 8“ yra tokios ribotos serijos automobilis, „Jaguar“ dosniai investavo į jo gamybą. Project 8 turi unikalų kėbulą, kurio didelė dalis yra pagaminta iš anglies pluošto. „Jaguar“ specialiai šioms detalėms turėjo gaminti formas. Negana to, dėl estetinių priežasčių „Project 8“ turi visiškai unikalios formos galines dureles – vėlgi, tam reikėjo unikalių štampavimo formų, kurių gamyba yra labai brangi.
„Jaguar“ galėjo pasukti kitu keliu ir mažinti gamybos kaštus dizaino vientisumo sąskaita arba tiesiog pagaminti didesnį „Project 8“ kiekį, bet tikslas buvo vienas – išskirtinai unikalus automobilis.
Britas su vairu tik kairėje, bet tai – privalumas
Project 8 yra britiškas automobilis, bet jis niekada nebuvo siūlomas su vairu dešinėje. Kaip žinote, įprastas „Jaguar XE“ turi ir dešiniavairę versiją – šie automobiliai Jungtinėje Karalystėje yra santykinai populiarūs. Tai kas nutiko su „Project 8“?
Dešiniavairių „Project 8“ nebuvo, nes tai būtų buvę per brangu ir tiesiog nebūtina.
Didžiulis 5 litrų V8 variklis sunkiai tilpo po XE kapotu, palikdamas nedaug vietos vairo kolonėlei ir keturių varomų ratų sistemai. Dėl to norint perkelti vairą į kitą pusę būtų tekę stipriai pakeisti visą variklio skyriaus konfigūraciją – dešiniavairis „Project 8“ būtų stipriai skyręsis nuo kairiavairio. Dėl to būtų reikalingi papildomi bandymai. Kai visas modelio tiražas yra tik 300 vienetų, papildomos pastangos ir išlaidos tiesiog nėra vertos rezultato. Ypač kai britams patinka kairiavairiai automobiliai.
Būdamas tik kairiavairis „Jaguar Project 8“ yra ypatingų automobilių klubo narys – dešiniavairės versijos neturėjo ir „Porsche Carrera GT“, „Ferrari F40“, „Bugatti Veyron“ ar „Chirron“. Tai „Project 8“ paverčia dar išskirtinesniu gimtojoje šalyje.
Prie Nemuno žiedo apžiūrėtas automobilis gale turėjo saugos lankus, nors įprasta sėdynė yra praktiškesnis pasirinkimas.
„Project 8“ pirkėjai galėjo vietoje galinės sėdynės rinktis saugos lankus, kurie kartu tarnavo ir kaip lenktynių trasoms skirtų saugos diržų tvirtinimo vieta. Tačiau pasirinkę įprastą galinę sėdynę čia galėjo montuoti ir vaikiškas kėdutes – „Project 8“ turi visus patogumus, kokių tik gali prireikti.
Visiškai unikalus – net neminėkite M3, RS4 ar AMG C 63
Žinoma, tarp šio straipsnio skaitytojų yra ir tokių, kurie mintyse vardina kitus greitus sedanus. Tačiau „Jaguar Project 8“ yra visiškai unikalus tiek savo istorija, tiek retumu, tiek techniniais sprendimais.
„Jaguar Project 8“ yra unikalus automobilis tiek dizainu, tiek technologijomis, tiek istorija.
Kai BMW kuria naują 3 serijos sedaną, iš karto galvojama ir apie M versijas. „Jaguar XE“ buvo pagamintas be tokių ambicijų. JLR Special Vehicles divizijos inžinieriai tiesiog paėmė kasdienišką sedaną iš „Jaguar“ gamos ir jį visiškai transformavo. Kai M, RS ar AMG automobiliai yra kuriami kaip komerciniai modeliai, „Project 8“ buvo tik labai retas ir labai brangus entuziastų projektas.
Šiuo požiūriu „Project 8“ labiau primena lenktyninį automobilį, bet jis turi oro kondicionierių, neblogą garso izoliaciją, visas reikalingas komforto sistemas. Nemažai „Project 8“ savininkų šiuos automobilius naudoja ir žiemą. Arba vairuoja juos kasdien – tai yra 322 km/val. greitį pasiekiantis automobilis su vaikiškos kėdutės tvirtinimo taškais.