Pagrindinis elektromobilių minusas yra nedidelis viena įkrova nuvažiuojamų kilometrų kiekis, o benzininių – didelės degalų sąnaudos. Privalumai – priešingi, itin maži eksploatacijos kaštai (elektromobilio) ir beveik neribotas nuvažiuojamas atstumas (benzininio automobilio). „Plug-in“ modelis sukurtas tam, kad būtų tarpiniu variantu tarp abiejų ekstremumų.
Jis nedidelius atstumus gali įveikti važiuodamas vien elektra, kurią gauna iš paprasto 220V elektros lizdo. Jeigu reikia įveikti didelį atstumą, problemų neiškyla, nes į pagalbą atskuba benzininis variklis. Taip gaunamos ir itin mažos degalų sąnaudos, ir didžiulė bendra sistemos galia. Ne veltui moderniausi superautomobiliai kaip „Porsche 918“ ar „McLaren P1“ yra būtent „Plug-in“ tipo hibridai.
Tačiau „Prius“ yra kasdienai skirtas automobilis. Kokie jo šansai Lietuvoje?
Poreikis kažkur anapus
Per metus Lietuvoje parduodamus naujus „Prius“ automobilius nesunkiai suskaičiuotų ir darželinukas – vienaženklius skaičius daugelis jų pažįsta. Dėl aukštos kainos „Prius“ nėra populiarus, priešingai nei kiti „Toyota“ hibridiniai modeliai, o už bazinę „Plug-in“ kainą išeina ne tik padorus kito gamintojo elektromobilis, bet ir gerai sukomplektuotas „Toyota“ visureigis RAV4.
Finansinė paskata įsigyti „Plug-in“ hibridinį automobilį yra nelabai reali, nes jis tiesiog per brangus, kad atsipirktų (palyginti su paprastuoju „Prius“). Lietuvoje nėra jokių vyriausybės paskatų pirkti ekologiškesnius automobilius, o tai paaiškina, kodėl šie automobiliai nėra populiarūs.
„Toyota“ sunkiai dirba siekdama įtikinti žmones, kad jiems reikalingas paprastas hibridinis „Prius“, tačiau „Plug-in“ versija kainuoja dar daugiau – bazinė kaina skiriasi bene 8 tūkst. eurų. Net ir lyginant automobilio eksploataciją per 5 metus (arba 100 000 km) bei įvertinus likutinę vertę, „Plug-in“ brangesnis beveik 3 tūkstančiais eurų.
Išimtys įmanomos tik itin dažnai naudojant elektrinį režimą: pavyzdžiui, jeigu kasdienės kelionės nesiekia 50 km ir turite galimybę automobilį įkrauti namie iš elektros lizdo.
Tačiau ne viskas gali būti išmatuojama pinigais. Ir jeigu žmogus yra pasiryžęs išleisti 23 tūkstančius eurų naujam „Toyota Prius“ (tiek kainuoja šis hibridinis automobilis, įvertinant eksploataciją ir nuvertėjimą per 5 metus), tai pridėti dar beveik 3 tūkst. už „Plug-in“ versiją būtų logiškas žingsnis.
Technologijos su išlygomis
„Toyota Prius Plug-in“ turi net 3 galios šaltinius: benzininį variklį, elektrinį variklį ir saulės bateriją. Pastaroji prieinama tik kai kuriose komplektacijose, tačiau pats faktas, kad automobilis gali įsikrauti tiesiog paliktas stovėjimo aikštelėje, yra stulbinantis. Tiesa, ta saulės baterija nėra didelė – sumontuota ant stogo, ji per dieną gali sugeneruoti nemokamus 5 kilometrus. Tačiau tendencija puiki.
Iki šiol buvo pasirodę automobilių, kuriuose sumontuotos saulės baterijos suteikdavo energijos radijui ar oro kondicionavimui, tačiau „Prius Plug-in“ – pirmasis populiarus serijinis automobilis, kuriame saulės energija transformuojama tiesiogiai į ratus.
Tačiau žmogus, norintis automobilio su saulės elementu, turės kai ką paaukoti – dėl didelio tokio elemento svorio „Toyota“ atstovai priėmė sudėtingą sprendimą jam sukurti atskirą komplektacijos lygį. Bazinis „Prius Plug-in“ vadinamas „Active“, o turintis saulės elementą – „Active Solar“.
„Active Solar“ įranga turi keliomis technologijomis mažiau nei „Active“ – čia nėra „aklųjų“ zonų monitoriaus, perspėjimo apie iš galo artėjančius automobilius sistemos ir spalvoto projekcinio ekrano. Visa tai – dėl kelių kilogramų svorio.
Taip „Active Solar“ yra beveik 2 tūkst. eurų brangesnis automobilis, tačiau įvairios komforto ir saugumo įrangos turi mažiau. Tokį sprendimą pavadinti keistu būtų labai švelnu.
Kita vertus, žmonių noras vairuoti technologiškai pažangų automobilį yra didelis. Juk žmonės naujus „iPhone“ perka ne dėl to, kad senesni po metų naudojimo pasidaro prasti – tiesiog yra madinga turėti naujausią ir technologiškai pažangiausią.
Todėl manau, kad naują „Toyota Prius“ perkantys žmonės tiesiog privalo svarstyti apie „Plug-in“ modelio alternatyvą. Jų kainų skirtumas per 5 metus yra tik 11 proc., o už tą skirtumą gaunama transporto priemonė, kuri gali būti naudojama išskirtinai kaip elektromobilis. Arba netgi būti varomas saulės energija.
Anti-ratlankiai
„Prius Plug-in“ turi keletą minusų, kuriuos paminėti būtina. Vienas jų labiau egzistencinis, aktualus ne konkrečiai „Prius Plug-in“, bet visų iš lizdo įkraunamų automobilių pirkėjams. Jeigu neturite galimybės automobilio įkrauti namuose – nepirkite jo. Jeigu naujausius elektromobilius kaip „Hyundai Ioniq“ ar „Nissan LEAF“ galite eksploatuoti gyvendami daugiabutyje, nes miestuose yra greitojo įkrovimo stotelių, per pusvalandį papildančių baterijas, tai „Toyota Prius Plug-in“ tokia galimybė tiesiog kainuotų per daug. „Toyota“ modelis neturi greitojo įkrovimo galimybės, tad jo baterija greitojo įkrovimo stotelėje gali būti papildoma tik per 2 valandas. Tiek laiko gaišti dėl 50 kilometrų, vargu, ar verta, kai elektromobilių vairuotojai sugaišta pusvalandį dėl 150 kilometrų.
Kita istorija, jeigu turite įkrovimo namie galimybę: tuomet net „Toyota“ deklaruojamos 1 l/100 km benzino sąnaudos, priklausomai nuo kasdienio maršruto ilgio, gali virsti mažesnėmis.
Yra ir minusas, susijęs su išvaizda. Didžiausi ant „Prius Plug-in“ montuojami ratlankiai – 15 colių skersmens. Penkiolikos, XXI amžiuje! Tebūnie jie lengvi, aerodinamiški ir t.t., tačiau kaip juokingai jie atrodo bandydami užpildyti ratų arkas, kurios prašyte prašosi bent jau R17.
Automobilių rinkoje egzistuoja ne vienas sprendimas, kaip automobilį paversti ir gražiu, ir ekonomišku: pavyzdžiui, standartiniai naujojo „Renault Scenic“ ratlankiai yra 20 colių skersmens, o „Continental“ ir „Michelin“ specialiai tokiems ratlankiams gamina ekonomiškas padangas, kurios yra didelio skersmens, tačiau vos 185 ar 195 mm pločio.
Kodėl „Toyota“ nėjo tokiu keliu? Automobilio pristatymo spaudos konferencijoje į šį klausimą buvo atsakyta glaustai: „Dėl svorio.“ Patikėti nesunku: jeigu „Toyota“ drįso mėtyti lauk po kelis kilogramus sveriančias saugumo technologijas, o bagažinės dangtį pagamino iš anglies pluošto, jie skaičiuoja kiekvieną kilogramą. 1 l/100 km degalų sąnaudos tai įrodo geriausiai.
„Toyota Prius Plug-in“ techniniai duomenys | |
---|---|
Variklis | 1.8 VVT-i Hybrid Synergy Drive |
Darbinis tūris, cm³ | 1798 |
Maksimali benzininio variklio galia, AG/aps./min | 98/5200 |
Maksimalus benzininio variklio sukimo momentas Nm/aps./min | 142/3600 |
Elektros variklio maksimali galia kW | 53 |
Elektros variklio maksimalus sukimo momentas Nm | 163 |
Elektros variklio įtampa, V | 600 |
Maksimali sistemos galia, AG | 122 |
Priekinės pakabos tipas | „MacPherson“ |
Galinės pakabos tipas | Dvisvirtė |
Ilgis, mm | 4645 |
Plotis, mm | 1760 |
Aukštis, mm | 1490 |
Atstumas tarp ašių, mm | 2700 |
Važiuoklės prošvaisa, mm | 136 |
Vidutinės degalų sąnaudos, l/100 km | 1,0 |
CO2 emisija, mišrus ciklas, g/km | 23 |
Tuščio automobilio masė, kg | 1530–1550 |
Bendroji automobilio masė, kg | 1855 |
Keliamoji galia, kg | 305–325 |
Bagažinės tūris, l | 360 |
Degalų bako talpa | 43 |
Maksimalus greitis, km/val. | 162 |
Įsibėgėjimas 0–100 km/h | 11,1 |
Aerodinaminis koeficientas | 0,25 |
Pavarų dėžė | Elektroniniu būdu valdoma, nuolat kintanti (E-CVT) |
Padangų dydis | 195/65R15 |