Visgi, anksčiau viskas buvo kitaip – visureigiai tarnavo nuošaliose vietose gyvenantiems žmonėms.
Tai kaip nutiko, kad dabar visureigis yra tik dar vienas prabangus automobilis? Ir kodėl gamintojai vis dar nesutaria dėl to, kuris automobilis gali būti laikomas pirmuoju prabangiu visureigiu?
Juk tai turi būti „Range Rover“, ar ne?
„Range Rover“ jau ne vieną dešimtmetį giriasi, kad būtent šios kompanijos logotipu buvo papuoštas pirmasis prabangus visureigis. Juk iki tol visos didelio pravažumo mašinos atliko tik praktines funkcijas ir tikrai netarnavo kaip stiliaus aksesuarai. „Range Rover“ pakeitė visureigio sąvoką ir britus išvežė iš miesto. Tai tapo puikia transporto priemone ir nuošalių miestelių gyventojams, ir neabejotinai prisidėjo prie šiandienio visureigių populiarumo.
Visgi, pirmieji visureigiai pasirodė dar prieš Antrąjį pasaulinį karą. „Chevrolet Carryall Suburban“ pasirodė 1935 m. ir, nors buvo varomas tik galiniais ratais, nesunkiai įveikdavo raižytos vietovės kliūtis. 1938 metais pasirodė GAZ-61 – pirmasis civiliams skirtas automobilis su visais keturiais varomais ratais. Po karo į civilių rankas pateko ir tikri kariniai visureigiai, ypač garsusis „Jeep“, kuris pasižymėjo nepralenkiamu pravažumu. Netrukus buvo pradėti kurti ir specialiai civiliams skirti „Jeep“ modeliai, kurie buvo populiarūs tarp stovyklautojų, ūkininkų ir banglentininkų.
Tačiau „Jeep“ tuomet buvo toli nuo prabangaus visureigio, kokį įsivaizduojame dabar. Tai buvo tvirtas, bet gana nepatogus automobilis – maždaug toks, kokie buvo ir kiti panašiu metu gaminti visureigiai. 1948 m. pasirodė pirmosios serijos „Land Rover“, kuris britus pribloškė savo pravažumu. Tačiau šis automobilis iš esmės buvo tik didelė skardinė dėžė be kilimų ar jokios kitos komforto įrangos. Kita vertus, tiek „Jeep CJ“ modeliai, tiek „Land Rover“ savo funkciją atliko kone idealiai – didelėse fermose gyvenantiems žmonėms geresnių automobilių paprasčiausiai nebuvo.
O turtingesniems, miesteliuose gyvenantiems žmonėms šie automobiliai nelabai patiko. Neelegantiškos kėbulo linijos jų niekaip neviliojo, o ir patogumo juose buvo mažai. „Rover“ šią problemą žinojo ir jau seniai svarstė kiek prabangesnio visureigio sukūrimo idėją. 1967 m. pasirodė pirmasis „Range Rover“ prototipas.
Šis automobilis šiek tiek skyrėsi nuo vėliau pasirodžiusio masinės gamybos modelio – prototipo grotelės ir žibintų konfigūracija skyrėsi nuo 1970 m. pradėto gaminti „Range Rover“. Tiesa, gamybos pradžioje visureigis nebuvo toks jau prabangus. Jis vis dar buvo gaminamas su mintimi, kad jį vairuos nuošaliose vietose gyvenantys žmonės. Nors „Range Rover“ buvo kur kas modernesnis nei „Land Rover“, jo salonas vis dar buvo gaminamas iš pigaus plastiko – „Range Rover“ saloną nuo purvo buvo galima išplauti paprasta vandens žarna.
Per 24 metus, kol buvo gaminama pirmoji „Range Rover“ karta, šis automobilis keitėsi, įgavo papildomos įrangos. Antroji karta dar labiau panašėjo į prabangų automobilį, o štai jau 2002 metais pasirodžiusi trečioji karta buvo visiems gerai pažįstamas prabangus visureigis. „Range Rover“ reklamas iki šiol puošia pasididžiavimo kupinas pareiškimas, kad būtent „Range Rover“ sukūrė pirmąjį prabangų visureigį. Bet ar tai tiesa? Kur ir kada pirmojoje kartoje atsirado ta prabanga, kuria dabar alsuoja „Range Rover“ visureigiai?
Tikrasis pirmasis prabangus visureigis
Šio titulo nori ir legendinė „Jeep“ kompanija. Ji nesutinka, kad žmonės prabangaus visureigio turėjo laukti iki pat 1970 m. – juk „Jeep“ jį pagamino kur kas anksčiau. Žinoma, tai nebuvo „Jeep CJ“ modeliai – kompanija turėjo kai ką kur kas prabangesnio.
Koks turėtų būti pirmasis prabangus visureigis? Žinoma, jis, visų pirma, turi būti tikras visureigis – varomas visais ratais ir nebijoti susitepti sunkiai pravažiuojamame miško keliuke. „Range Rover“ buvo būtent toks. Tačiau prabangos elemento jam pačioje pradžioje trūko. Kompanija teigia, kad prabangiu jį darė ne naudojamos medžiagos, o išvaizda ir patogumas. Tačiau „Jeep“ gamoje buvo ir kiek kitokios, mums geriau pažįstamos prabangos.
„Jeep Super Wagoneer“ turėjo kur kas daugiau įrangos nei pirmieji „Range Rover“. Vairuotojai galėjo džiaugtis kituose dideliuose visureigiuose nesutinkamais vairo ir stabdžių stiprintuvais, elektriniu bagažinės dangčiu, oro kondicionavimo sistema, modernia garso sistema, automatine pavarų dėže ir dar daugybe privalumų. Šis automobilis buvo prabangi įprasto „Wagoneer“ versija su kiek gražesniu salonu su papildomu lubų apšvietimu ir galingesniu varikliu. Tiesa, „Super Wagoneer“ daugeliui pasirodė per brangus – tuo metu visureigiai neatstojo limuzinų, todėl į juos labai turtingi pirkėjai net nesižvalgė. „Super Wagoneer“ buvo gaminamas tik trejus metus ir jų buvo pagaminta tik 1200.
Tačiau svarbiausia tai, kad „Jeep Super Wagoneer“ buvo ne tik kur kas prabangesnis už pirmuosius „Range Rover“, bet ir tai, kad jis pasirodė anksčiau. Kai 1967 metais pasirodė pirmasis „Range Rover“ prototipas, „Jeep Super Wagoneer“ jau važinėjo JAV miestelių gatvėmis ir kaimelių keliais. O kai 1970 m. prasidėjo masinė „Range Rover“ gamyba, „Super Wagoneer“ jau nebebuvo gaminamas.
Tai kaip nutiko, kad pirmojo prabangaus visureigio titulą pasigriebė „Range Rover“ , o ne „Super Wagoneer“? Ogi labai paprastai – Europoje „Jeep“ automobiliai nebuvo labai populiarūs. Turint omenyje mažą „Super Wagoneer“ pardavimų skaičių ir tai, kad „Super Wagoneer“ buvo tik viena iš įprasto visureigio komplektacijų, „Land Rover“ savo gaminį laiko pirmu tikru prabangiu visureigiu. Kita vertus, šiuo klausimu išsiskiria ir automobilių žurnalistų nuomonės. Nors dauguma pripažįsta, kad „Super Wagoneer“ rinkoje atsirado anksčiau ir buvo kur kas prabangesnis, britų automobilių žurnalistai vis tiek pirmuoju prabangiu visureigiu dažniau įvardija pirmos serijos „Range Rover“.
Šis automobilių tipas šiais laikais yra labai populiarus ir nuėjo labai toli. Dabar patys prabangiausi visureigiai yra tarsi aukštai nuo asfalto pakilę limuzinai. Jie kainuoja tiek daug, kad niekas net nepagalvotų jais vykti į medžioklę ar papramogauti bekelės trasoje. Bet ar jie gali patikti automobilių entuziastams?
Šiuolaikiniai prabangūs visureigiai į gamtą nebenori
Visureigiai dabar yra tokie madingi, kad juos savo gamoje siūlo bemaž visi didesni automobilių gamintojai. Galima sakyti, visi jie yra labai prabangūs, jei lygintume juos su „Super Wagoneer“ ar pirmos kartos „Range Rover“ – juose gausu komforto įrangos ir kokybiškų medžiagų. Tačiau šiame straipsnyje galime paminėti tik pačius įdomiausius šiuo metu rinkoje besisukančius pasiūlymus.
„Range Rover“ gyvuoja iki šiol. Naujausia visureigio versija yra giriama dėl automobilio patogumo ir saugumo, tačiau susilaukia nemažai pašaipų dėl nuolatinių gedimų. Tiesa, šios pašaipos gyvuoja tiek pat laiko, kiek ir tęsiasi „Land Rover“ kompanijos istorija. Pati prabangiausia „Range Rover“ versija yra „Autobiography“ su 5,0 litrų V8 varikliu su mechaniniu kompresoriumi. Šis automobilis iki 100 km/h įsibėgėja vos per 5,4 s. Egzistuoja ir sportiškesnės „Range Rover“ versijos, bet jos jau nebėra tokios prabangios. Žinoma, čia yra ir visa komforto įranga, o salonas yra apsiūtas aukščiausios kokybės oda. Tie, kurie savo „Range Rover“ vairuoti neketina, gali pasirinkti automobilį su ilgesne ratų baze – taip gale yra daugiau vietos.
Kita vertus, jei ieškote aukščiausios klasės prabangos, „Range Rover“ galima ir pamiršti. Kreiptis reikėtų į kitą britų automobilių gamintoją „Bentley“, kuris dar visai neseniai pristatė „Bentayga“ visureigį. Jis yra kur kas kokybiškesnis, tylesnis ir patogesnis nei „Range Rover“. Kadangi „Bentley“ yra „Volkswagen“ korporacijos dalis, „Bentayga“ naudojasi ir vokiška elektronika, kuri šį automobilį turėtų daryti net labai patikimu. Na, bent jau palyginti su „Range Rover“. „Bentayga“ turi W12 variklį, kuris nelengvą automobilį į 100 km/h greitį pastūmėja vos per 4,1 sekundės. „Bentley Bentayga“ šiuo metu yra geriausias prabangus visureigis pasaulyje, tačiau ne visiems patinka šio automobilio išvaizda, o kaina taip pat tikrai nedžiugina.
Galima numanyti, kad ir „Lamborghini“ visureigis kainuos nemažus pinigus. Ne vienas žmogus piktinosi, kad „Lamborghini“ šią idėją vysto apskritai, tačiau iš tikrųjų tai nėra taip jau keista. Dauguma naujų „Lamborghini“ superautomobilių yra varomi keturiais ratais, o ir praeityje „Lamborghini“ ženkliukas puošė LM002 visureigį. Naujasis „Urus“ turės beveik 600 AG išvystantį variklį ir, greičiausiai, hibridinę technologiją, kuri turėtų sumažinti degalų sąnaudas. Žinoma, priešingai nei LM002, „Urus“ pasižymės aštriu dizainu, dabar matomu „Lamborghini“ superautomobiliuose. Kol kas nėra visiškai aišku, kada „Urus“ bus gaminamas, bet „Lamborghini“ planuoja per metus parduoti bent 3000 šių visureigių.
Prie prabangių visureigių reikėtų paminėti ir „Cadillac Escalade“, jau vien dėl to, kad šį visureigį jau seniai pamėgo pasaulinio garso žvaigždės. „Platinum Escalade“ – prabangiausia šio automobilio komplektacija, turinti šaldytuvą, puikiai apvilktas sėdynes, visą įmanomą saugumo ir komforto įrangą. 6,2 l V8 variklis išvysto 420 AG, tačiau pats automobilis yra labai didelis, todėl sportišku jį laikyti sunku.
Galiausiai, būtina paminėti ir „Mercedes-Benz G65 AMG“. Tai – bene keisčiausias prabangus visureigis, šiuo metu siūlomas rinkoje. Jo kėbulas pažįstamas dar nuo 1979 metų, kai „G-Wagon“ buvo tik labai patikimas ir kietas visureigis, be jokių pretenzijų į prabangą. Dabar tai – itin prabangus ir brangus daiktas. G65 AMG yra bene geidžiamiausias šio visureigio modelis, turintis 6,0 l V12 variklį su dviem turbokompresoriais, išvystantį 630 AG. Greitą įsibėgėjimą lydi ir įspūdingas garso takelis.
„Rolls-Royce“ irgi nori dalyvauti šiame žaidime ir po poros metų į rinką paleis „Cullinan“ visureigį. Jis bus labai patogus, labai prabangus ir labai brangus. O „Ferrari“ savęs šiame rinkos segmente nemato. Ir be jų jame jau darosi ankšta. Juk nepaminėti liko ir kur kas pigesni, bet vis tiek labai prabangūs „Audi Q7“, „Porsche Cayenne“, „Lexus LX“ ir dar daug kitų. Pabaigos šiai madai nematyti, kaip ir ginčams, kuris prabangus visureigis buvo pirmasis.
Ginčai dėl kokios nors mados pradėjimo mums atrodo kvaili, tačiau automobilių gamintojams tai proga pasireklamuoti. Automobilių istorija nėra tokia sena, kad joje nebūtų įmanoma atsekti pagrindinių markių pasiekimų, todėl dažnai ginčijamasi dėl sąvokų. Pirmasis limuzinas buvo karieta, pirmasis superautomobilis – „Lamborghini Miura“ arba „Mercedes-Benz 300SL“, arba dar bala žino, kas. Štai pirmojo karšto hečbeko klausimas taip pat yra sudėtingas – „Mini Cooper“ ši karūna nepriklauso dėl bagažinės dangčio, o „Volkswagen Golf GTI“, išpopuliarinusiam šį žanrą, dėl to, kad jį aplenkė „Autobianchi A112 Abarth“. Pirmojo prabangaus visureigio laurus tenka atiduoti „Jeep Super Wagoneer“. Tačiau viskas su laiku keičiasi. Šios sąvokos savo apibrėžimus gavo gerokai vėliau, nei buvo sukurti paminėti automobiliai. Kas žino, galbūt jūs greitai vairuosite automobilį, kuris vėliau bus laikomas kokios nors mados pradininku.