„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Automobilių registracijos mokestis skinasi kelią: įsigaliotų nuo balandžio, mokėtų nauji savininkai

Vienas iš daugiausiai dviprasmiškų diskusijų visuomenėje sukėlusių naujų mokesčių siūlymų – taršių transporto priemonių apmokestinimas. Siūlomas įstatymo projektas ne kartą keitė pavidalą, vadintas ir taršos, ir registracijos mokesčiu. Penktadienį neeiliniame Seimo posėdyje pritarta Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymo projektui. Už balsavo 51 Seimo narys, prieš – 36, susilaikė 9. Kad įstatymas būtų priimtas, Seimui reikės balsuoti dar kartą – tai planuojama daryti antradienį, gruodžio 17.
Automobilių tarša
Automobilių tarša / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Valstietė“ Agnė Širinskienė siūlė atidėti mokesčio įsigaliojimą iki balandžio 1-osios dienos. Taip pat apmokestinti ne pirmos registracijos metu, o kas kartą registruojant automobilį, t.y. jam pakeitus savininką. Šiam pasiūlymui Seime buvo pritarta.

Taip pat pritarta ir Seimo nario Antano Bauros siūlymui numatyti galimybę susigrąžinti sumokėtą registracijos mokestį, jei transporto priemonė buvo išregistruota ir išgabenta iš Lietuvos per 90 dienų nuo pirmosios registracijos dienos.

Mokestis nebūtų taikomas ir istorinėms transporto priemonėms.

Taršių automobilių apmokestinimui yra nepritarę Ekonomikos ir Kaimo reikalų komitetai, o Aplinkos apsaugos komitetas pritarė tik iš esmės, o detalių nesvarstė. Biudžeto ir finansų komitetas pritarė siūlomam mokesčiui.

Atrodo kaip pokštas

Seimo narė konservatorė Gintarė Skaistė penktadienio posėdyje teigė, kad šis mokestis yra vienas keisčiausių. „Atrodo, kad svarbiau procesas, o ne rezultatas ar pokytis, kurio norima pasiekti“, – sakė G.Skaistė.

Pasak jos, kuo daugiau nuvažiuoji – tuo daugiau moki, tai būtų tinkamiausias apmokestinimo variantas, o ne planuojamas dabar. Taip pat mokestis neskatins naudotis viešuoju transportu ar atsisakyti taršesnių transporto priemonių.

Anot jos, siūlomas mokestis atrodo kaip pokštas balandžio 1-ą dieną.

Mokestis palies ne visus

Konservatorius Mykolas Majauskas teigia, kad mokestis yra ne taršos, o registracijos: „Pavyko išsiaiškinti, kad šis mokestis palies visus, išskyrus ūkininkus. Jis būtų taikomas tik tam tikroms motorinėms transporto priemonėms“, – sakė M.Majauskas.

Tarp apmokestinamų transporto priemonių patenka ir N1 klasės transportas, kuriam priskiriamos transporto priemonės kroviniams vežti, kurių techniškai leistina pakrautos transporto priemonės (bendroji) masė ne didesnė kaip 3,5 t (lengvasis krovininis automobilis) ir atitinka tam tikras sąlygas. M.Majausko teigimu, didžioji dalis ūkininkams priklausančių transporto priemonių sveria daugiau nei 3,5 tonos, tad į apmokestinamą kategoriją nepatenka.

Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Mykolas Majauskas
Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr./Mykolas Majauskas

Jis tikina, kad tai yra ne taršos, o elementarus registracijos mokestis. Taip pat Seimo narys pabrėžė, kad nuo įstatymo priėmimo iki jo įsigaliojimo turėtų praeiti bent pusė metų.

DAUGIAU SKAITYKITE: Seimo komitetas: taršių automobilių mokestis – nuo balandžio

Neprimena taršos mokesčio

Socialdemokratas Algirdas Sysas mano, kad toks mokestis turėtų būti, tačiau abejoja, ar jis tikrai yra taršos mokestis. „Šis įstatymas yra biudžeto skylių lopymas, o ne siekimas prisidėti prie geresnio klimato, problemų sprendimo ir primena registracijos mokestį“, – sako A.Sysas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Algirdas Sysas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Algirdas Sysas

Mokestis ateityje keisis

Kaip anksčiau rašė BNS, taršių automobilių mokestis ateityje turėtų keistis, mano aplinkos ministras Kęstutis Mažeika. Jis tikina, kad mokestis turėtų būti mokamas ne tik registruojant mašiną, bet priklausytų ir nuo nuvažiuotų kilometrų.

„Tam kompleksiškam modeliui, tai sistemai sukurti reikia apie 1 mln. eurų, jos kūrimas užtruktų dar bent dvejus metus. Dabar reikia žengti bent pirmą žingsnį, o vėliau jau dirbti ties tobulesniu modeliu, kuris būtų labiau orientuotas, kad žmonės ne tik mokėtų už taršaus automobilio pasirinkimą, bet už nuvažiuotus kilometrus“, – ketvirtadienį Seimo liberalų frakcijoje pareiškė ministras.

VIDEO: Ką pakeis svarstomas automobilių taršos mokestis?

Grėstų baudos

Aplinkos ministerijos kanclerio Armino Mockevičiaus teigimu, per 7-erius metus rinkoje pasikeičia apie 80 proc. automobilių. Teigiama, kad mokestis visgi siejamas su klimato kaitos planu – siekiama mažinti CO2 emisijas. Lietuva įsipareigoja sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą 9 proc. Dabar automobiliai šalyje išmeta apie 40 proc. šių medžiagų.

Jei Lietuvai nepavyks pasiekti tokio rezultato, kokio iš jos tikimasi, gali tekti mokėti baudą Europos Sąjungai – ji sieks ir 300 mln. eurų.

Mokestis – nuo 13,5 euro

Pagal naujausią siūlomą taršos mokesčio projektą mokesčio dydis svyruos nuo 13,5 iki 540 eurų, jis priklausys nuo anglies dioksido (CO2) emisijos kilometrui dydžio. Visi automobiliai būtų apmokestinami nuo 130 gramų CO2 kilometrui.

Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio dydžiai
Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio dydžiai

Žemutinė mokesčio taikymo riba – 131–140 gramų CO2 kilometrui dyzeliniams, benzininiams ir dujiniams automobiliams. Dyzeliams automobiliams mokestis būtų nuo 30 iki 540 eurų, benzininiams – nuo 15 iki 270 eurų, dujiniams – nuo 13,5 iki 243 eurų.

Už taršiausius dyzelinius automobilius, kurių CO2 emisija viršija 301 gramą kilometrui, reikėtų mokėti 540 eurų, už benzinu ir dujomis varomus automobilius – atitinkamai 270 ir 243 eurus. Už mažiausiai taršius dyzelinius automobilius tektų mokėti 30 eurų, benzininius – 15 eurų, dujinius – 13,5 euro.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų