Metinė prenumerata tik 7,99 Eur. Dabar tikrai ne metas nustoti skaityti!
Išbandyti
Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Autonominiai automobiliai – nauja „nafta“ ar „Didysis Brolis“?

Autonominiai automobiliai, kaip ir kredito kortelės, išmanieji telefonai ar interneto paieškos sistemos, turės gausybę informacijos apie savo savininkus, taigi kils naujų rūpesčių dėl privatumo.
„Google“ autonominis automobilis
„Google“ autonominis automobilis / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Automobilių gamintojai atkakliai varžosi tarpusavyje, kas sukurs pirmąjį automobilį be vairuotojo, o tokios transporto priemonės, kaip prognozuoja ekspertai, keliuose turėtų pasirodyti iki 2020 metų.

Be teisinių kliūčių, kurios kyla vystantis autonominio vairavimo technologijai, – pavyzdžiui, kam teks atsakomybė eismo įvykio atveju, verda skaitmeninė kova dėl milžiniško kiekio techninių duomenų, kurie bus saugomi tokiose transporto priemonėse.

„Duomenys yra nauja nafta“, – Los Andžele vykstančioje automobilių parodoje „AutoMobility LA“ pareiškė „Intel“ vadovas Brianas Krzanichius.

„Jeigu turite daug duomenų, jūsų automobilis sugebės susidoroti su sudėtingomis situacijomis kelyje, – pažymėjo jis. – O jeigu ne, automobilis sustos.“

Autonominių transporto priemonių jutikliai, radarai ir vaizdo kameros galės keistis duomenimis su kitais automobiliais, taip pat – galbūt – ir su „išmaniąja“ važiuojamąja kelio dalimi, kuri galės padėti nustatyti greičio apribojimus atsižvelgiant į oro ir eismo sąlygas.

Tuo tarpu už vairo sėdintis keleivis galės siųsti elektroninius laiškus ir trumpąsias žinutes, klausytis muzikos įrašų, internetu žiūrėti filmus, kalbėti telefonu ar užsisakyti staliuką restorane.

Su transporto priemonėmis bus sujungti net namai.

Pietų Korėjos automobilių gamintoja „Hyundai“ automobilių parodoje pristatė partnerystę su mažmeninės prekybos milžinės „Amazon“ sukurta balso paslauga „Alexa“, kuri leis klientams užvesti savo automobilį, įkrauti jo akumuliatorių ar įjungti oro kondicionierių tiesiog ištarus atitinkamą balso komandą.

Ekspertai sako, kad šiose transporto priemonėse saugomi duomenys įmonėms yra tikra aukso kasykla.

„Kur jūs esate, kur sustojate ir kaip dažnai, ką iš to, kas ten yra, galima panaudoti, kad jūs liktumėte patenkintas, – pareiškė B. Krzanichius. – Kokia muzika jums patinka, jūsų profesiniai pasirinkimai... tai taip pat yra galimybė.“

Anot jo, „Intel“ per kitus dvejus metus į autonominio vairavimo technologiją investuos 250 mln. JAV dolerių.

Jeigu jie žinos, kad mėgstate užsukti į „Starbucks“, jie sakys: „O, jis visada užsuka į „Starbucks“.

Automobilių rinkos tyrimų įmonės „Kelley Blue Book“ ekspertas Karlas Braueris neabejoja, kad automobilių gamintojai ir kitos įmonės visus surinktus duomenis naudos tam, kad gautų kuo didesnį pelną.

„Jeigu jie žinos, kad mėgstate užsukti į „Starbucks“, jie sakys: „O, jis visada užsuka į „Starbucks“,“ – pareiškė jis.

B. Krzanichius pripažino, kad autonominio vairavimo technologija kelia didžiulių iššūkių, susijusių su privatumo apsauga ir saugiu dalijimusi duomenimis.

C.J. Frostas, vienas iš vadovaujančių „Alexa“ darbuotojų, parodoje pažymėjo, kad vartotojams palaipsniui atsiveria pasaulis, kuriame įvairios programėlės, pavyzdžiui, leis nustatyti, kur yra draugai, kurie rengiasi užsukti vakarienės, kad būtų galima jų paprašyti pakeliui nupirkti butelį vyno.

Susirūpinimas dėl saugumo

Daugeliui žmonių kyla vienas klausimas – ar pasaulyje, kuris galbūt artėja prie Didžiojo Brolio kontrolės, kurią anglų rašytojas George Orwell (Džordžas Orvelas) pavaizdavo savo distopiniame romane „1984-ieji“, bus įmanoma pasiekus tam tikrą tašką atsijungti nuo interneto.

„Vartotojų privatumo klausimas dar neturi atsakymo“, – pareiškė tyrimų įmonės „IHS Automotive“ vyresnysis analitikas Jeremy Carlstonas.

„Išmaniajame telefone saugoma daug informacijos apie savininką, tačiau kai mes teikiame tą informaciją paslaugų teikėjui, mainais gauname vertę“, – pridūrė jis.

„Tas pats principas galios ir su autonominiu automobiliu.“

Be privatumo apsaugos, rūpestį kelia ir kibernetinio saugumo klausimas.

„Su internetu sujungti automobiliai aprūpinti papildoma apsauga nuo kibernetinio įsilaužimo“, – agentūrai AFP pareiškė „IHS Automotive“ tyrimų direktorius Egilis Juliussenas. – Priešingu atveju nusikaltėliai galėtų įsilaužti į automobilio sistemas, kad jis nebeveiktų, ir reikalauti išpirkos iš savininko.“

2015 metų viduryje du interneto saugumo mokslininkai iš JAV pademonstravo, kaip lengvai jie gali įsilaužti į „Jeep Cherokee“ sistemas ir nuotoliniu būdu perimti automobilio funkcijų, įskaitant jo stabdymo sistemą, kontrolę.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai
Reklama
Namuose drėgna, kaupiasi kondensatas ant langų. Kaip apsaugoti savo namus nuo pelėsio?
Reklama
Advento kalendoriai – nuo paprastos tradicijos iki prabangos segmento