Geras turinys neatostogauja. Prenumerata vos nuo 0,50 Eur/mėn!
Išbandyti

Baltarusiai lieka be apynaujų automobilių: nebegali jų įvežti iš Lietuvos ir kitų šalių

Birželio 4 d. Lietuvos muitinė įvedė naujas ne senesnių kaip 5 metų automobilių išvežimo iš šalies teritorijos į Baltarusiją taisykles. Kai kurios iš jų apstulbino automobilių prekeivius, rašo Baltarusijos opozicinis portalas „Nasha niva“.
Automobilių eilė į Baltarusiją ties Medininkais
Automobilių eilė į Baltarusiją ties Medininkais / Lukas Balandis / BNS nuotr.

Lietuvos muitinė sugriežtino priemones

Lietuvos muitinė pranešė, kad nuo 2024 m. birželio 4 d. daugiau dėmesio bus skiriama eksportuojamiems iki penkerių metų senumo ir, kurių variklių cilindrų darbinis tūris yra didesnis negu 1900 cm3, hibridiniams, elektriniams ir kitiems lengviesiems automobiliams. Taip pat didesnis dėmesys bus skiriamas, eksportuojamoms iki penkerių metų senumo autotransporto priemonėms, skirtoms mažiau kaip dešimčiai žmonių vežti, pritaikytoms važiuoti sniegu, golfo automobiliukams ir panašioms autotransporto priemonėms.

Lietuvos muitinė sugriežtintas priemones taiko įgyvendindama 2024 m. gegužės 9 d. Vilniuje pasirašytą penkių Europos Sąjungos valstybių muitinių susitarimą dėl vienodų kontrolės priemonių, susijusių su sankcijų įgyvendinimu taikymo.

„Nasha niva“ rašo, kad sugriežtinti reikalavimai taikomi visiems automobiliams, nepriklausomai nuo jų kainos ir variklio darbinio tūrio.
Kovo 23 d. dalis šių reikalavimų buvo taikoma automobiliams, kurių variklio darbinis tūris didesnis nei 1,9 litro arba kurie yra brangesni nei 50 tūkst. eurų.

Muitinės kriminalinės tarnybos nuotr./Sulaikyti automobiliai
Muitinės kriminalinės tarnybos nuotr./Sulaikyti automobiliai

Juos buvo galima įvykdyti, nes svarbiausia buvo už automobilį sumokėti iš Baltarusijos banko. Pirkimo-pardavimo sutartis, apmokėjimas, sąskaita faktūra ir eksporto deklaracija turėjo būti išduoti pirkėjui iš Baltarusijos, kuris garantiniame rašte patvirtino, kad automobilį perka asmeniniam naudojimui Baltarusijoje ir kad jis nebus perparduotas į Rusiją.

Pardavėjo taip pat buvo paprašyta patvirtinti pinigų gavimo faktą ir nurodyti, kad žino, kas yra pirkėjas, garantuojantis, kad automobilis neatsidurs Rusijoje.

Nuo birželio 4 d. šie reikalavimai taikomi bet kokiam automobiliui iš Europos, JAV ar kitų šalių (nepriklausomai nuo jo vertės ir variklio darbinio tūrio), nuo kurio pagaminimo datos praėjo ne daugiau kaip 5 metai.

O svarbiausia, buvo pridėta naujų. Dabar, norint sėkmingai eksportuoti automobilius iš ES, muitinės pareigūnai reikalauja pateikti ir gamintojo deklaraciją.

Ką sako automobilių prekeiviai?

Vienas automobilių prekeivių, varantis mašinas į Baltarusiją, mano, kad įvykdyti šį punktą bus beveik neįmanoma.

„Nuo nakties naujesni nei 5 metų automobiliai neišleidžiami, net jei jiems jau buvo išduoti eksporto dokumentai. Be to, Lietuvos muitinė nuo šiandien neatidaro EX (eksporto deklaracijos) naujesniems nei 5 metų automobiliams. Tai faktiškai yra visiškas draudimas importuoti tokius automobilius į Baltarusiją“, – tikina vyras.

Pasak pašnekovo, tas pats vyksta ir Lenkijoje. Lenkijos muitinė eksporto deklaracijas išduoda tik senesniems nei 5 metų automobiliams.

Lukas Balandis / BNS nuotr./Automobilių eilė į Baltarusiją ties Medininkais
Lukas Balandis / BNS nuotr./Automobilių eilė į Baltarusiją ties Medininkais

Automobilių prekeivis mano, kad deklaraciją iš gamintojo galės gauti tik oficialūs pardavėjai, kurie legaliai tiekia naujus automobilius į Baltarusiją.

Tarp kitų reikalavimų, kuriuos, pasak pašnekovo, sunku įvykdyti: pateikti transporto įmonės sąskaitos išrašą su patvirtinimu, kad gautas apmokėjimas už automobilio pristatymą.

„Paprastai už pristatymą sumokama atvykus automobiliui į Baltarusiją. Dažniausiai grynaisiais pinigais. Kartais pavedimu, tačiau iš anksto už pervežimą niekas nemoka“, – pažymi prekeivis.

Anot pašnekovo, pavyzdžiui, Lietuvos vežėjai negalės įvykdyti ir šio punkto, nes Lietuvos bankai jau seniai nepriima mokėjimų iš Baltarusijos. Tačiau šį punktą galima įvykdyti, jei užsakysite pristatymą Lenkijos ar, pavyzdžiui, Kazachstano įmonėje.

Vežėjas pagrindine kliūtimi, trukdančia vežti naudotus naujesnius nei 5 metų automobilius, vadina būtent reikalavimą turėti gamintojo deklaraciją.

„Sankcijos nedraudžia Rusijos Federacijoje pardavinėti automobilių, kurių variklio darbinis tūris neviršija 1,9 litro ir kurių kaina neviršija 50 tūkst. eurų. Tačiau šis įstatymas yra griežtesnis, nes neskirsto automobilių pagal kainą ir variklio tūrį. Tai reiškia, kad jis yra griežtesnis už pačias sankcijas, nes išplėstinio dokumentų paketo dabar reikalaujama ir tiems automobiliams, kuriems netaikomos bendrosios ES sankcijos“, – piktinasi prekeivis.

Kodėl naujesni nei 5 metų automobiliai?

Naujesniems nei 5 metų automobiliams taikomi mažiausi muitų tarifai. Dėl to dažniausiai visi stengiasi tokius automobilius įvežti.

Tačiau importuojami ir senesni automobiliai. Neseniai į tai atkreipė dėmesį „Nasha niva“. Galima rasti 15 metų senumo užsienietiškų automobilių, kurie buvo atgabenti iš Europos.

Po pakeitimų vis dar galima įvežti senesnius nei 5 metų automobilius be išplėstinio dokumentų paketo.

Lietuvos muitinės tinklalapyje pateiktoje informacijoje rašoma, kad šį dokumentą priėmė penkios ES šalys. Jos nėra išvardytos, tačiau greičiausiai prie susitarimo prisijungė Lenkija, Lietuva, Latvija, Estija ir Suomija. Juk kiekviena iš šių šalių turi bendrą sieną su Baltarusija ir (arba) Rusija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pastatus įdomiais daro ne tik fasadai: kodėl svarbu, kad jie galėtų pasakoti istorijas?
Reklama
Gal pats metas dalyvauti „Saulėlydžio“ sagos maratone? Visos dalys jau „Telia Play“ platformoje
Reklama
Parama gamtai gali būti ir tvaresnė, ir stilinga: „Lidl“ ir Lietuvos jūrų muziejus pristato unikalią suvenyrų kolekciją
Reklama
Išmanūs transporto infrastruktūros sprendimai – naujasis pažangos etapas pasitelkiant 5G
Užsisakykite
15min naujienlaiškius