Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Benediktas Vanagas papasakojo, kaip kelyje išvengti susidūrimo su žvėrimi: apsauginė tvora saugumo negarantuoja

Aplinkos apsaugos departamentas skaičiuoja, jog gauna kone dvigubai daugiau pranešimų apie laukinius gyvūnus: dar 2015 metais fiksuoti virš 5,5 tūkst., o 2019-siais – beveik 10 tūkst. pranešimų. Kiekvieną parą departamentas sulaukia apie pusšimtį skambučių, kurių didžioji dalis susiję su automobilių užmuštais ar sužalotais laukiniais gyvūnais, rašoma pranešime.
Briedis ant kelio
Briedis ant kelio / nbcnews.com nuotr.

Manoma, jog tai lėmė pasikeitę laukinių gyvūnų įpročiai, padidėjusi jų populiacija ir suintensyvėjęs eismas, tačiau ekspertai teigia, jog didelę įtaką šiai statistikai daro patys vairuotojai.

Benediktas Vanagas: apsauginė tvora nėra garantas

„Inbank team Pitlane“ komandos lenktynininkas ir „Nacionalinio automobilių klubo“ vadovas Benediktas Vanagas kelyje praleidžia daug laiko. Kelionių metu jis patyrė, kad tvora, apribojanti galimybę žvėrims išbėgti į eismą, nėra absoliutaus saugumo garantas. Lenktynininkas sutinka su gamtininkais, kad ne gyvūnai kerta žmonių kelią, o žmonės gyvūnų migracijos takus, todėl vairuotojai turi išlaikyti atidumą net aptvertoje vietovėje.

Lenktynininkas pabrėžia, jog važiuojant miškingais ruožais, kurių nesaugo tvora, vairuotojo budrumas privalo būti net keturis kartus didesnis nei įprastai, nes galimybė sutikti žvėrį ypač didelė. Ši taisyklė galioja ir tuo atveju, kai nėra ženklo, įspėjančio apie laukinius gyvūnus.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Benediktas Vanagas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Benediktas Vanagas

Profesionalus vairuotojas primena, kad jeigu vis dėl to neišvengėte akistatos su žvėrimi, visada turėkite omenyje, jog laukiniai gyvūnai neretai vaikšto grupelėmis, tad išbėgus vienam, už kelių akimirkų gali sekti ir antras ar trečias. Tai ypač taikytina šernams, stirnoms.

Susidūrimas su didesniu gyvūnu gali baigtis mirtimi

B.Vanagas akcentuoja didelių gyvūnų grėsmę. Lenktynininkas teigia, jog susidūrimo metu smulkesni žvėreliai dažniausiai tik apgadina automobilį. Tačiau stirnos, sveriančios iki 55 kg, ar briedžiai, kurių masę sudaro apie pusės tonos, o ūgis iki 2 m, smūgio metu gali užskrieti ant variklio gaubto, per priekinį stiklą patekti į saloną ir mirtinai sužaloti vairuotoją bei keleivius.

B.Vanagas įspėja, jog viršijant leistiną greitį, mirtinas pavojus auga geometrine progresija.

Selemonas Paltanavičius: gyvūnai sueuropėjo

„Žmonės retai kaltina save dėl partrenkto laukinio gyvūno, dažniau kartūs žodžiai skrieja gyvūno pusėn, o ir žvėries ne visada pagaili“, – mano aplinkosaugininkas ir gamtininkas Selemonas Paltanavičius.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Selemonas Paltanavičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Selemonas Paltanavičius

Jis vairuotojams siūlo pirmiausiai branginti savo šeimą. Nors iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti nesusiję, gamtininkas teigia, jog saugant artimuosius, saugosite ir save, o saugant save – būsite atidesni kelyje.

S.Paltanavičius pabrėžia, jog kelio ženklai statomi ne šiaip sau. Pamačius ženklą, perspėjantį apie galimą susitikimą su žvėrimi, būtina mažinti greitį. Gamtininkas aiškina, jog per paskutinius dešimtmečius pasikeitė ne tik žmonės, bet ir gyvūnai.

Pasak S.Paltanavičiaus žvėrys „sueuropėjo“ – tapo mažiau baikštūs, rečiau bėga pamatę automobilį, ganosi pakelėse, nebijo žmonių. Todėl labai svarbu, kad vairuotojai būtų atsakingi, atidūs ir rinktųsi saugų greitį, kuris dažnai gali būti mažesnis nei leidžiamas.

Olga Vėbrienė: būkite pasiruošę

Aplinkos apsaugos departamento direktorė Olga Vėbrienė ragina vairuotojus būti dėmesingus bet kokioje miškingoje vietoje ar kur prasčiau matomos šalikelės, net jeigu nėra įspėjimo apie laukinius gyvūnus. O.Vėbrienė pabrėžia, kad greičio mažinimas yra veiksmingiausia priemonė siekiant išvengti žvėrių, o kartais – ir žmonių žūčių.

Tiesa, vairuotojai neretai pasitiki papildomomis priemonėmis, pavyzdžiui, ultragarsiniais švilpukais, atbaidančiais gyvūnus. Tačiau nėra jokių įrodymų, kad Lietuvoje šie švilpukai būtų veiksmingi, tad reikia pasitikėti ne automobilio saugumo sistemomis ar švilpukais, o sutelkti atidumą.

Aplinkos apsaugos departamento nuotr./Olga Vėbrienė
Aplinkos apsaugos departamento nuotr./Olga Vėbrienė

Kaip elgtis pamačius žvėrį? Kiekviena situacija individuali ir nėra vieno teisingo atsakymo. Vis dėlto Aplinkos apsaugos departamento specialistai pataria savo transporto priemonę valdyti kuo švelniau ir tolygiau. Bet koks staigus judesys pedalu ar vairu automobilį gali padaryti nestabilų. Tuomet galite prarasti jo kontrolę ir kelionę baigti griovyje, nors gyvūnas ir nekels grėsmės.

Susidūrus su laukiniu gyvūnu, jeigu jis buvo sužeistas arba nugaišo ar buvo sužeisti arba žuvo žmonės, apgadintos transporto priemonės, statiniai, kelio ženklai, atitvarai, kiti kelio elementai ar kitas turtas, vairuotojas privalo bendruoju pagalbos telefonu 112 pranešti apie eismo įvykį ir vykdyti pareigūnų nurodymus.

Atkreipkite dėmesį, kad gyvūnų migracija suaktyvėja balandžio pabaigoje ir tęsiasi visą birželį, paskui ir spalį. Birželį laukinių gyvūnų migracija suintensyvėja prieš sutemas ir sutemus (22–24 val.) bei auštant (4–6 val.). Kitu metų laiku gyvūnų pasirodymo laikas keliuose kinta, priklausomai nuo to, kaip ilgai tęsiasi tamsusis paros periodas. Taigi aplinkosaugininkai ragina vairuotojus būti budrius ne tik tada, kai gyvūnai migruoja, o visais metų laikais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos