Kasdien vis naujas karščio rekordas – taip galima apibūdinti pastarąsias kelias dienas Vilniuje ir visoje Lietuvoje. Termometrų stulpeliai kyla gerokai virš 30 laipsnių, todėl atgaivos tikėtis lauke neįmanoma. Neretai karšta ir patalpose: daugiabučiuose, mokyklose, darželiuose, kai kuriose biuruose ir t.t.
„Pirštai dega“
Karšta ir viešajame transporte. Ypač tame senesniame, kur kondicionierių nėra arba jie prastai veikia. Kaip pasakojo į 15min paskambinęs vilnietis, trečiadienio vakarą važiuodamas 46 maršruto autobusu jis pasijuto kaip pirty.
„Vaikai rėkavo, kad jiems pirštai dega. O vairuotojas keleiviams tepasakė, kad jis niekuo padėti negali, todėl kreiptis reikia ne į jį, o kur nors „aukščiau“, tada gal ir jam bus geriau, ir keleiviams“, – pasakojo vyras.
Šis autobusas buvo vienas iš senesnių, tebevažinėjančių Vilniaus gatvėmis. Tačiau ir naujuose tiek autobusuose, tiek troleibusuose pasitaiko, kad yra gerokai per karšta. Keleiviai vienas per kitą pasakoja, jog ir nauji greitieji autobusai, ir naujieji troleibusai įkaista, o kondicionieriai juose neatlaiko ir neveikia arba veikia labai silpnai.
Apie tokią situaciją trečiadienį pasakojo vienas vaikinas, kuris apie 16.30 val. įsėdęs Piliakalnio stotelėje į 4G autobusą greitai pastebėjo, kad jame labai karšta. Tiesa, kaltinti vien autobuso ar juolab vairuotojo jis neskuba, nes autobuse buvo atidaryti langai, kas neleistina veikiant kondicionieriui. Tačiau antradienį, apie 18.50 val., važiuodamas naujuoju troleibusu (Nr. 2) jis teigė irgi greitai pajutęs – kondicionierius oro tikrai nevėdina.
Panašių pavyzdžių per karščius – ne vienas. „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) atstovai tikina darantys viską, kad autobusuose ir troleibusuose keleiviai jaustųsi kuo komfortiškiau. Tačiau ne visur ir ne visada pavyksta.
Nauji vėsinami, seni – nelabai
Kaip teigiama bendrovės 15min atsiųstame komentare, visuose naujuose sostinės autobusuose ir troleibusuose, kurių Vilniuje važiuoja beveik 300, kondicionieriai įrengti tiek keleivių salone, tiek vairuotojo darbo vietoje. Šios transporto priemonės pagal techninius reikalavimus yra pritaikytos darbui mūsų šalies oro sąlygomis tiek šiltuoju, tiek šaltuoju laikotarpiu. Tačiau senesniuose autobusuose bei troleibusuose (jų važinėja Vilniuje dar arti 100) kondicionieriai yra įrengti ne visur.
„Užtikrinti vėsią temperatūrą viešajame transporte itin karštomis dienomis yra sudėtinga dėl kelių priežasčių. Pirmiausia, viešojo transporto stotelėse nuolat atidaromos durys, o įlipant bei išlipant keleiviams karštas oras patenka į viešojo transporto vidų, taip natūraliai pakeldamas bendrą vidaus temperatūrą. Net ir įjungus kondicionierius, lauke esant aukštai oro temperatūrai, vėsus oras ne visada išlaikomas – tokia yra bendra viso viešojo transporto specifika, o senesnėse transporto priemonėse dėl silpnesnių kondicionierių jį išlaikyti dar sudėtingiau.
Be to, dalyje senesnių viešojo transporto priemonių oro kondicionierių iš viso nėra – jos vėdinamos per stogo liukus ar orlaides, tačiau, kaip ir minėta, esant aukštai lauko oro temperatūrai ne visada pavyksta išlaikyti vėsią temperatūrą autobuso ar troleibuso viduje. Senesnių viešojo transporto priemonių įranga iš esmės yra pasenusi, todėl pasitaiko ir kondicionierių gedimų, kuriuos mes visuomet stengiamės kuo operatyviau pašalinti“, – teigė VVT viešųjų ryšių specialistė Lina Nuobarienė.
Pastarųjų metų viešojo transporto sostinėje atnaujinimas vadinamas rekordiniu, kas lemia ir kondicionierius turinčių transporto priemonių gausą: anot „Susisiekimo paslaugų“, 9 iš 10 autobusų šiuo metu yra kondicionuojami, o iš viso 72 proc. viso viešojo transporto turi veikiančias kondicionavimo sistemas.
„Nuo birželio 22 d. atėjus atostogų metui pradės galioti vasaros viešojo transporto tvarkaraščiai – nuo šios dienos net 81 proc. visų mieste važiuojančių autobusų ir troleibusų bus kondicionuojami. Tai, palyginti su praėjusiais metais, yra didelis šuolis, kai kondicionuojami buvo kiek daugiau nei 40 proc. viešojo transporto“, – teigė „Susisiekimo paslaugų“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė.
Pataria ieškoti snaigės
Susisiekimą Vilniuje organizuojančių bendrovių atstovai primena, kad šį tą dėl savo komforto gali padaryti ir patys keleiviai.
„Šiuo metu viešojo transporto stotelių švieslentėse ir m.Ticket programėlėje, o jau nuo penktadienio ir stops.lt puslapyje, keleiviai gali pastebėti ženkliuką – snaigę. Ši snaigė rodo, kad būtent šis autobusas ar troleibusas turi kondicionavimo sistemą, todėl keleiviai gali susiplanuoti kelionę būtent tokiu viešuoju transportu. Tai ypač aktualu tiems, kurių sveikatos būklė prastesnė, o karštis juos veikia neigiamai. Be to, jau artimiausiomis dienomis šalia snaigės keleiviai pamatys ir kitas ikonėles, parodančias, ar autobuse yra belaidis ryšys (Wi-Fi), USB jungtys išmaniesiems įrenginiams pakrauti“, – sakė M.Bielinytė.
Dar vienas būdas, kaip mėginama padėti keleiviams atsigaivinti, – šiomis karštomis dienomis viešojo transporto kontrolierių įvairiose Vilniaus vietose keleiviams dalijamas vėsus šaltinio vanduo. Šią akciją tęsime ir toliau – iš viso planuojama išdalinti 12 tūkst. buteliukų vandens, o jei karščiai nesitrauks, ir daugiau.
Patys keleiviai turėtų prisiminti, kad viešajame transporte veikiant kondicionieriams nereikėtų atverti langų ir stoglangių, o pamačius atidarytus reikėtų uždaryti. Važiuojant autobusu ar troleibusu, kuriame kondicionieriaus nėra, stoglangį ar langus atidaryti galima.