Dažniausia sunkvežimių problema – blogai šviečiantys žibintai

Techninės apžiūros stotyse sukaupta milžiniška informacija apie Lietuvoje eksploatuojamų sunkvežimių techninę būklę. Taigi kas yra kas?
Vilkikai kelyje „Via Baltica“
Vilkikai kelyje „Via Baltica“ / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

N3 kategorijos (bendroji masė didesnė nei 12 tonų) automobiliai savo sveikatą privalo pasitikrinti kartą per metus. Kadangi TA centrai neturi teisės nei pardavinėti, nei remontuoti jokios technikos, čia kasdien pildoma duomenų bazė, be abejonės, yra pati objektyviausia ir išsamiausia.

Iš karto galima pastebėti, kad sunkiojo transporto techninės apžiūros statistika yra kur kas geresnė nei lengvųjų automobilių: iš pirmo karto patikros filtrą vidutiniškai įveikia apie 65 proc. sunkvežimių. Dar daugiau – net turintys galiojantį techninės apžiūros taloną, tiek vežėjų įmonių savininkai, tiek patys tolimų reisų vairuotojai, kur kas kruopščiau prižiūri savo mašinas, nes rimtesnių gedimų šalinimas užsienyje kainuoja 4–5 kartus brangiau nei Lietuvoje. Be to, stovintis vilkikas su puspriekabe per dieną generuoja mažiausiai 100 eurų siekiantį minusą. Dėl šių priežasčių sunkvežimiai vizitams į techninės apžiūros centrus ruošiami kur kas atsakingiau.

Nepaisant to, gauti kontrolierių palaiminimą skirtingų gamintojų vilkikams pavyksta nevienodai.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ specialistų apibendrinti duomenys apie pastaraisiais metais atliktas 4 skirtingų amžiaus grupių (I grupė – 9 metų amžiaus ir senesni; II grupė – 6–8 m.; III grupė – 4–5 m.; IV grupė – 2–3 m.) sunkvežimių būklę, leidžia brėžti gana aiškią takoskyrą tarp lyderių ir autsaiderių.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vilkikai kelyje „Via Baltica“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vilkikai kelyje „Via Baltica“

Tarp pačių naujausių vilkikų, eksploatuoti pradėtų 2012–2013 m. (techninės apžiūros duomenys – iki 2014 m.), lyderiai „Mercedes-Benz“ ir „Volvo“ pasirodė beveik identiškai: iš pirmo karto TA barjerą įveikė atitinkamai 87,2 ir 87,1 proc. automobilių. Taip pat vieni kitiems ant kulnų lipo DAF, „Scania“, „Iveco“ ir MAN vilkikai, kurių rezultatai tilpo į 1,3 proc. rėmus ir svyravo 86 proc. ribose. Kiek kukliau pasirodė „Renault“ – nepaisant jauno amžiaus, kontrolieriai priekaištų neturėjo 74,6 proc. apžiūrėtų šios markės sunkvežimių.

Beje, šios amžiaus grupės vilkikai eksploatuojami aktyviausiai: 2013 m. gamybos vilkikas per metus vidutiniškai nuvažiavo 118 444 km, o 2012-ųjų technika – net 158 689 km. Daugiausiai drožiami DAF – beveik 150 tūkstančių kilometrų per metus.

2010–2011 metais gamintų vilkikų grupėje patikimiausių sąrašo viršūnėje „Volvo“ sunkvežimiai, kuriems antro vizito į techninių apžiūrų stotį beveik neprireikia: palyginti su pačiais naujausiais modeliais iš pirmo karto neatitikusių techninių apžiūrų reikalavimų mašinų sumažėja tik iki 84,2 proc. Buvęs lyderis „Mercedes-Benz“ (81,8 proc.) smunka į ketvirtą vietą, o trečiąja (82,6 proc.) dalijasi DAF ir „Scania“.

Bene skaudžiausias – MAN vilkikų kokybės kritimas. Pasibaigus gamintojo garantijai iš pirmo mėginimo techninės apžiūros reikalavimus atitinka net 20 proc. mažiau vilkikų nei jauniausioje amžiaus grupėje. Nejaugi patikimumo kritimą lėmė tai, kad šią markę įsigijo „Volkswagen“ koncernas? Užtat „Renault“ kyla iš šio sąrašo dugno: galima daryti prielaidą, kad prancūzų gamintojo technikos vaikiškos ligos ramybės neduoda pirmaisiais metais, o vėliau jos būna išgydytos. „Renault“ kokybės šuolį galima sieti su tuo, kad šią prancūzų markę įsigijo „Volvo“. Galbūt...

Šio amžiaus vilkikų vidutinis kilometražas – 120–130 tūkstančių km per metus, daugiausia rieda „Volvo“ ir DAF.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vilkikai kelyje „Via Baltica“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vilkikai kelyje „Via Baltica“

Dar vyresnės technikos kategorijoje (pagamintų 2007–2009 m.) į viršų kopia mūsų rinkoje rečiau sutinkami suomiški „Sisu“. Gali būti, kad nedidelis į TA stotis atvairuotų „Sisu“ skaičius ir lemia puikų rodiklį – 74 proc. techninės apžiūros taloną gavo pirmuoju bandymu. DAF čia šokteli į antrą, o „Scania“, atvirkščiai – smunka iš antros į trečią, iš prizininkų trejeto išstumdama kaimynę „Volvo“. Tačiau „Scania“, „Volvo“, MAN, „Mercedes-Benz“ ir „Renault“ technikos patikimumas vertinamas itin panašiai – 65–69 proc. Dar 5 proc. prastesnį rezultatą čia rodo „Iveco“. Beje, statistika liudija, kad šioje amžiaus grupėje italai ir eksploatuojami nebe taip intensyviai – šio gamintojo statistinis vidutinis vilkikas nuvažiuoja vos ne dvigubai mažiau nei DAF.

Pačių vyriausių mašinų kategorijoje lyderiauja olandiški DAF vilkikai, kurie TA patikrą pirmuoju bandymu įveikia 62 proc., jie pastebimai atitrūksta nuo konkurentų. Dėl antros–penktos vietų vyksta labai atkakli kova, skirtumai tarp „Mercedes-Benz“, „Volvo“, „Renault“ ir „Scania“ daugiau simboliniai: 55,2–54,2 proc. Daugiausiai rūpesčių savo šeimininkams kelia pasenę „Iveco“ (43,7 proc.), juos aplenkė net baltarusiškas MAZ (45,6 proc.).

Darbščiausiųjų vardą ir šioje kategorijoje pelno DAF vilkikai, kuriems per metus tenka nuvažiuoti beveik 90 tūkst. kilometrų. Į tolimas keliones leidžiasi ir „Renault“, „Volvo“, „Scania“. O štai garbaus amžiaus sulaukę vokiečiai per metus nukeliauja gerokai mažiau.

Apibendrinus visų amžiaus grupių vilkikų pasirodymo TA stotyse rezultatus, lyderiu galima skelbti „Scania“: 3 iš 4 į techninės apžiūros centrus atvykusių šios markės sunkvežimių neturi didelių trūkumų. Du trečdaliai „Mercedes-Benz“ ir „Volvo“ savininkų taip pat negaišina savo šeimininkų, reikalaudami didesnio remonto. 60 proc. pirmuoju bandymu atliktų TA ribą peržengė ir DAF. Kitų gamintojų techniką kontrolieriams reikėjo rodyti pakartotinės apžiūros metu.

Dažniausiai fiksuojami trūkumai: sunkvežimių žibintų reguliavimų, skleidžiamo šviesos srauto neatitikimas nustatytiems reikalavimams. Antra populiariausia problema – netinkamas gesintuvas ir netvarkingi dokumentai (paprastai liudijantys įvairių mokestinių prievolių įvykdymą).

Trečia dažniausia bėda yra susijusi su stabdžių sistemos darbu, kai vieno iš ratų stabdymo jėga nesiekia 70 proc. kito ant tos pačios ašies sumontuoto rato didžiausios stabdymo jėgos. Krovininių mašinų nuodėmių penketuką vainikuoja pastabos dėl pernelyg didelio lanksto ar lankstinės jungties elementų sudilimo. Kiek rečiau automobiliai išbrokuojami dėl išmetimo sistemos sandarumo ar tvirtinimo bėdų, neleistinų stiklo pažeidimų ar tamsinimo.

Iš pirmo karto praeina techninę apžiūrą (N3 klasės, 2014 m. duomenys)
Markė %
MERCEDES BENZ 68,5
VOLVO 67,8
MAN 57,4
SCANIA 73,3
DAF 62,6
RENAULT 58,8
IVECO 55,3
MAZ 45,7
KAMAZ 43,4
Dažniausiai N3 automobiliams nustatomi techniniai trūkumai (2014 m. duomenys)
Tr.kodas Techniniai trūkumai %
4.1.2 Nesureguliuoti priekiniai žibintai 18,0
1.2.1 Darbinis stabdis. Netolygiai stabdo ratai 13,0
8,3 Skysčių nuotėkis/tarša 11,5
7,2 Netinkamas/nepeteiktas gesintuvas 8,5
8.2.2.2 Per didelis dūmingumas 8,1
6.1.2 Išmetimo sistema yra nesaugi, nepatikimai pritvirtinta arba nesandari 7,8
5.3.4 Per didelis pakabos lankstų, lankstinių jungčių elementų sudilimas (klibėjimas) 7,7
2.1.3 Per didelis vairo traukių lankstų ar jungčių susidėvėjimas 5,9
7,6 Ratų atsparos (nėra, trūksta arba blogos būklės) 4,3
0,3 Nepateiktas draudimo liudijimas 3,8

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų