Dešimt „Jeep“ istorijos faktų

Karinių misijų, ūkininkų, ekstremalių keliautojų į pasaulio kraštą ar vieni perkamiausių visureigių – tai tik dalis to, ką nuo Antrojo pasaulinio karo išgyveno „Jeep“ gamintojas, rašoma pranešime spaudai.
„Jeep Wrangler“
„Jeep Wrangler“ / Gamintojų nuotr.

„80-metį skaičiuojantis „Jeep“ prekinis ženklas paženklintas unikaliomis patirtimis ir nepaprastomis akimirkomis. Tai autentiškas, laisvės, nuotykių ir aistros derinys, gyvuojantis iki šių dienų, įkvėptas tų, kurie siekė pergalių, tiek karo lauke, tiek kasdienybėje“, – sako oficialios „Jeep“ atstovybės Lietuvoje vadovas Arnoldas Ardzevičius.

Pirmojo automobilio brėžiniai buvo sukurti vos per dvi dienas

1940 m. prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, Amerikos vyriausybė priėmė sprendimą užsakyti suprojektuoti ir pagaminti mažą, lengvą, keturiais ratais varomą transporto priemonę kovos laukui, į kurią galėtų tilpti mažiausiai trys asmenys. Pasiūlymams pateikti buvo skirta 11 dienų, 49 dienos – važiuojančiam prototipui pristatyti ir dar 75 dienos – pristatyti dar 69 automobilius bandymams.

Tik vienintelė „American Bantam“, iš 135 kvietimą priėmusių įmonių, suspėjo pateikti pasiūlymą laiku. Jie sukūrė važiuojantį prototipą iš įvairių tuo metu gamintų automobilių dalių, o inžinierius Karlas Probstas pagal prototipą sukūrė brėžinius vos per dvi dienas. Prototipas komisijai buvo pristatytas likus vos 30 minučių prieš termino pabaigą.

Pirmas standartizuotas JAV automobilis

Kadangi konkurso laimėtojas „American Bantam“ dėl savo finansinių galimybių ir ribotų gamybinių pajėgumų negalėjo pagaminti reikalingo kariuomenei automobilių skaičiaus, JAV gynybos vadovybė kontraktus „Bantam“ sukurtam automobiliui pasirašė su „Willys-Overland“ ir „Ford“ kompanijomis. Šios kiekvieną „Bantam“ prototipą modernizavo, tačiau gynybos vadovybės reikalavimu buvo gaminamas vienas unifikuotas variantas, tik su skirtingais pavadinimais – „Willys MB“ ir „Ford GPW“. Tai leido sumažinti atsarginių dalių asortimentą. II pasaulinio karo metu „Willys“ pagamino 363 tūkstančius, o „Ford“ – 280 tūkstančius vienetų karinių automobilių. Buvo sakoma, kad išardžius vieną „Willys“ ir vieną „Ford“ automobilį, o jų dalis sumaišius, būtų galima vėl lengvai surinkti du važiuojančius automobilius.

Kita legenda pasakoja, jog „Ford“ variantus nuo „Willys“ buvo galima atskirti dėl ant varžtų galvučių ir kitų smulkių detalių išštampuotų F raidžių. Legenda byloja, jog taip žymėti F raide „Ford“ gaminamų automobilių dalis ir varžtus liepė pats Henris Fordas, jos būtų galima atskirti „Ford“ pagamintus automobilius nuo „Willys“ ir nekompensuoti armijos teikiamų garantinių pretenzijų, jei automobilis buvo „Willys“ gamybos.

Kurtas karui, pritaikytas kasdien

„Jeep“ istorija sužibo kaip karinės transporto priemonė – Antrame pasauliniame kare, pakeitusi šimtmečius žvalgybai ar krovinių gabenimui kariuomenėje naudotus arklius. Bet jau karui baigiantis, 1945 metais „Willys“ išleido 20 puslapių katalogą su nuotraukomis, kur „Willys MB būtų“ galima pritaikyti civilinėms reikmėms.

Garsiosios „Jeep“ radiatoriaus grotelės

Radiatoriaus grotelės su septyniomis vertikaliomis oro paėmimo angomis – firminis skiriamasis kiekvieno „Jeep“ automobilio bruožas, kaip ir stilizuotas pačios markės ženklas. Tačiau taip buvo ne visada. „Willys“ savo, karo metu gamintiems automobiliams, iš pradžių naudojo suvirintas radiatoriaus groteles, o „Ford“ norėdami detalę padaryti pigesnę gamyboje ir technologiškai paprastesnę, įdiegė štampuotas groteles su devyniomis vertikaliomis oro paėmimo angomis. Karo pabaigoje „Willys“ sumažino angų skaičių iki septynių ir šias groteles užpatentavo kaip savo prekinį ženklą.

Vienas „Jeep“ automobilis – kelios paskirtys

Be karinių misijų, „Jeep“ automobiliai po karo tapo neatsiejama amerikietiškos šeimos dalimi, leidžiantis į trumpas keliones po miestą, į parduotuvę, darbą ar vežant vaikus į mokyklą. Maža to, „Jeep“ atlikdavo ir sunkvežimio paskirtį, neretai tapdavo mobiliu suvirinimo prietaisų įkrovos punktu bei 4 ratais varomu traktoriumi, laukų apdirbimui ar augalų apdirbimui specialia chemija.

Vienintelė transporto priemonė su pilnai išimamomis durimis

Karinių misijų metu, originaliuose „Jeep Willys MB“ automobiliuose durų nebuvo dėl vienos iš svarbiausių priežasčių – patogaus kareivių patekimo į ar iš automobilio. Ši, 80-metį menanti technologija puoselėjama lig šių dienų. „Jeep Wrangler“ automobiliai keleiviams suteikia galimybę, išvykų į gamtą metu, nevaržomai stebėti supančią aplinką, išsiėmus duris patiems.

Amerikietiškai reklamai – rusų žodžiai

„Jeep“ nuo pirmojo debiuto reklamos industrijoje pasižymėjo savitu stiliumi. Jau karo metu „Willys Overland“ leido Jeep reklaminius plakatus su karo vaizdais, nors automobiliai nebuvo parduodami, o skirti tik kariuomenei. Automobiliai buvo pristatomi pateikiant tokius apibūdinimus kaip – „Lyg šikšnosparnis iš pragaro!“ (ang. Like a bat out of hell!), taip pat, nevengė naudoti ir rusiškus išsireiškimus –„Zamechatelno!“, kas reiškia – nuostabu! didinga!. Taip rusų kariškiai atsiliepė apie pirmuosius jų gautus „Jeep“ automobilius, o amerikiečiai šiuos neverstus išsireiškimus įdarbino rinkodaroje.

Neįtikėtini modelių pristatymo scenarijai

Nuo reklamos strategijų neatsilieka ir naujų modelių pristatymo scenarijai. Per ilgus „Jeep“ istorijos metus, naujieji modeliai buvo pristatomi pačiais netikėčiausiais būdais – „Jeep“ automobilius medinėse dėžėse „išmetant“ iš skrendančio lėktuvo, važiuojant itin plono stiklo paketu arba vertikaliai dangoraižio pastato sienomis. Taip pat automobilį užpilant šešiomis tonomis žemių ir išplaunant iš po šios krūvos gaisrinėmis žarnomis – taip buvo pristatytas pirmasis keturių durų „Jeep Wrangler“.

„Sportwagon“ sąvokos autorius

Iki 1984 metais debiutavusio „Jeep Chreokee XJ“ visi amerikietiški visureigiai turėjo dviejų durų kėbulus, sumontuotus ant tvirtos rėminės važiuoklės. Konstruodami „Jeep Cherokee XJ“, inžinieriai panaudojo naujas technologijas ir sumažino automobilio svorį, atsisakydami atskiro rėmo ir integruodami jį į kėbulo konstrukciją. Galinėje automobilio dalyje buvo sutaupyta dar svorio, pasitelkiant stiklo pluoštą bagažinės dangčiui. Taip, sumažinę automobilio konstrukcijos svorį, įrengę keturias duris, „Jeep“ su „Cherokee XJ“ pirmą kartą įdarbino ir „Sportwagon“ savoką kėbului apibūdinti.

Pirmoji elektros jėgainė tarp vidaus degimo variklio ir automatinės pavarų dėžės

„Jeep“ inžinieriai, kurdami naująjį hibridinį „Jeep Wrangler 4xe“, pirmieji rinkoje sukūrė visureigį automobilį, kuriame pilnavertę 4x4 transmisiją suka vidaus degimo variklis ir iškart už jo, prieš automatinę pavarų dėžę, sumontuotas 145 AG elektros variklis. Šiame „Wrangler“ modelyje ant vidaus degimo variklio sumontuotas dar vienas elektros 61 AG galingumo variklis. Jis skirtas vidaus degimo varikliui paleisti, suteikti papildomos galios įsibėgėjant ar krauti bateriją.

Pagrindinis elektros variklis ne tik įgalina automobilį važiuoti vien elektros energija ar krauti bateriją, kuomet automobilis stabdomas, jis taip pat naudojamas vidaus degimo varikliui paleisti, oro temperatūrai nukritus žemiau 10 laipsnių šalčio.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais